Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Dali 40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 16 September 2018 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej, har anskaffet mig et sæt Dali 40, men syntes ikke de spiller særligt højt med min onkyo m508 effektforstærker, hvad forstærker ville passe godt til de Dali højtalere uden at prisen stikker helt af , har set på en Aragon 4004 mkll , ville den kunne gøre det bedre end den onkyo m508
Til top Vis audia6turbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audia6turbo
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2704
Sendt: 16 September 2018 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

De to forstærkere har nøjagtig samme udgangseffekt og husker jeg ikke meget forkert er de begge bygget som dual mono. Forskellen i styrke er NUL decibel.

Du har to muligheder. Købe en forstærker på 2x2000W, som vil få dine højttalere til at spille 10dB højere. En forskel du vil opfatte som dobbelt så højt. Eller købe nye højttalere der er 10dB mere følsomme. Effektivitet opgivet som 99dB ved 2.83Vrms. Jeg er helt sikker på du undrer dig over at dobbelt så høj effekt (svarende til +3dB) ikke er det samme som dobbelt så kraftig lyd. Men sådan opfatter øret det ikke. Der skal ca. 10dB til. Og sætter du 2000W til Dali'erne skal vi have fundet askeskuffen frem.

I øvrigt har jeg selv haft fornøjelsen af at spille på Onkyo M-508 i Audioscan butikken i Aalborg i tidernes morgen, hvor jeg solgte mange Onkyo højttalere med 12" kulfibermembraner med Telarc indspilning af 1812 Ouverturen med optagelsen af rigtige kanoner, som fik mine kunder til at bekymre sig om butiksruden. Derfor overrasker det mig at du ikke kan spille højt nok. Jeg er sikker på du skal have nye og mere følsomme højttalere i stedet. Forudsat ørerne ikke er røget sig en tur
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 16 September 2018 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Det første jeg tænker er, om det der driver din Onkyo mangler gain/forstærkning til at udstyre den. Hvad bruger du til at styre volumen og evt. skifte mellem forskellige lydkilder?

Hygge,
Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2704
Sendt: 17 September 2018 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

Tanken om manglende signal til fuld udstyring af forstærkeren er klart en mulighed, hvis det er kombineret med, at VU meter
indikatoren er stillet forkert. For er den det, viser VU metrenene fuld udslag for langt mindre effekt end dens 2x200W. Vælg den
indstilling på knapperne i den røde cirkel, som giver mindst udslag. I den indstilling viser den fuld udslag ved fuld effekt.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 17 September 2018 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Mit problem er nok Højtalerne som Kaj skriver, er lidt forvænnet med grej der spiller noget højere , har en slyngel stue med lidt forskelligt grej som jeg prøver mig lidt på, det er mere for sjov end det engentligt er seriøst lytning, det har jeg prøvet i min stue for mange år siden med dyrt grej, i mit rum har jeg Jbl ti 5000 og Cerwin Vega 1215 mkll , lidt HK audio som jeg har smidt en 18" aktiv sub på ,styres af en Crown , så problemet er højtalerne som der ikke spiller lige så højt som det andet grej jeg har , det må jeg jo bare konstatere, kan godt huske det for år tilbage med et par små B&W DM 17, der skulle også nogle watt i røven af dem , og kaj, kan godt huske dig fra Audioscan i Aalborg , tror det var dig som solgte det første anlæg til min bror og mig i sin tid
Til top Vis audia6turbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audia6turbo
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2704
Sendt: 17 September 2018 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Din supplerende forklaring skaber mening. Vil du have Dali 40 til at imponere på lige fod med slyngelstuens anlæg ender det
med at de fordamper. Og hvis dit efternavn starter med a og slutter med k ved jeg hvem du er
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 17 September 2018 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Det er en af brødrene kaj, rigtigt observeret 🙂, har haft Dali 40 for nogle pr siden i min stue, syntes dog de spillede noget højere end jeg syntes de
gør idag, men helt klart pga det grej de er sat oppe imod så, det giver mening og vidste det inderst inde godt , men de bliver bare solgt videre igen,
har heldigvis ikke givet en herregård for dem og de står flotte, så No problemo
Til top Vis audia6turbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audia6turbo
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 17 September 2018 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Strømforsyningen i en Aragon 4004ll, er noget større end den i den ellers fine og vellydende Onkyo. Der sidder 2 stk 1200w trafoer i den. Jeg er sikker på strømstyrken er en del højere i elle 3 impedanser 8/4/2 ohm. Så Aragonen kan bedre få Dali 40 til at synge og så er den også mere dynamisk livlig end Onkyo'en, som spiller pænt og glat med fin opløsning og rum.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Micki
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 21 September 2018 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

audia6turbo skrev:
Hej, har anskaffet mig et sæt Dali 40, men syntes ikke de spiller særligt højt med min onkyo m508 effektforstærker, hvad forstærker ville passe godt til de Dali højtalere uden at prisen stikker helt af , har set på en Aragon 4004 mkll , ville den kunne gøre det bedre end den onkyo m508


Hej.

Jeg har ligeledes et sæt Dali 40, som jeg er enormt glad for. Jeg har fået bygget en effektforstærker bestående af 2 x Hypex UcD400HG og SMPS1200A400. Synes de har rigtig godt fat i højtalerne. Ang. lydstyrken, dog har jeg oplevet noget tilsvarende - men det var simpelthen forforstærkeren som ikke sendte samme volume/forvrængning, da jeg forsøgte mig med en NAD preamp. Bare en tanke. Jeg er meget lidt teknisk, blot interesseret og nysgerrig.
Til top Vis Micki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micki
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes