Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Effekt modul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 18 September 2018 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Har købt dette modul på nettet irs2092 mit spørgsmål lyder på hvordan jeg forbinder trafo hertil.

Nogen der kan hjælpe
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 18 September 2018 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Sidder du med kredsløbet og transformatoren foran dig vil du se at der er tre tilslutninger der hører sammen. Nul/ground og to
med teksten AC eller vekselstrømssymboler. Transformatoren. Det er utydeligt på billedet. Har den to gule og to blå ledninger?
Dokumentation mangler. Orienter dig nøje. Mål med et ohmmeter om farver og viklinger hører sammen. I så fald skal den ene
gule og den ene blå forbindes til nul/Ground og de resterende to ledninger til hver sin AC tilslutning på forstærkerkredsløbet. Du
bliver nødt til at måle dig frem med et voltmeter hvilke to kabelender fra transformatoren der skal forbindes sammen. Har du
valgt de to rigtige til nul/Ground vil der være 80V AC mellem de to andre.

De resterende to tilslutninger ved siden af er til højttalerne. En til plus og en til minus. Den til minus her solid forbindelse til
nul/ground.

Sikringer. Er der sikringer på printet. Hvis nej bør du montere sikringsholdere og sikringer mellem transformatoren og de to AC
tilslutninger. 4-5 ampere. På transformatorens primær vikling - der hvor du tilslutter 230V - bør du montere en 2 ampere sikring.

Uden forbindelse med ovenstående. En detalje ved brug af forstærkeren er at den vender fasen 180 grader. Det får betydning
med samkørsel med andet hvor fasen ikke vendes. Der vil signalerne - lyden - være i modfase med hinanden. Det kunne være i
forbindelse med biamping for eksempel.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 18 September 2018 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er værd at nævne forstærkerens manglende beskyttelse af højttalerne. Opstår der en fejl hvor en af
udgangstransistorerne kortslutter, sendes strømforsyningens DC spænding direkte ud i højttalerne. Og det holder basenhederne
ikke til. Jeg vil stærkt anbefale at supplere med en sådan DC beskyttelse. Det vil sikringer ikke kunne forhindre. De monteres for
at forhindre brand.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 18 September 2018 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har sikring på indgangen til trafo kan så se efter jeres anbefalinger jeg skal have
sikring mellem trafo og modul, mht ht beskyttelse var det så også min plan at købe
sådan et modul. Lige info på trafo der er 2 ledninger parret som orange og gul og 2
der er sort og rød...
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 18 September 2018 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Transformatoren. De fire ledninger du beskriver er det sekundær viklingerne? Der må da også være to ledninger til primær
viklingen. Jeg spørger, da der mangler dokumentation for farvemarkeringerne.
Havde jeg transformatoren foran mig ville det kun tage få minutter at måle mig frem.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 18 September 2018 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Det er på sedundær siden de før beskrevet ledninger er og så to på primær siden
altså 220 volt siden
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 18 September 2018 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Ok. Uden dokumentation for transformatorens viklinger med forklaring af farvekodeangivelsen skal du have voltmeteret frem. Når vi ikke kan se hvad der er 1,2,3 eller 4 bliver du nødt til at tage én ledning fra hver vikling og forbinde dem med hinanden i en samlemuffe. Derefter måler du spændingen mellem de to resterende sekundære udgange. Der skal være ca. 80Vac. Er der langt mindre (teoretisk 0V) skal du i samlemuffen bevare den valgte ledning til den ene sekundærvikling og bytte om på de to ledninger til den anden sekundærvikling.

Diagrammet kommer til at se sådan ud.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 19 September 2018 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 September 2018 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Med billedet som reference kunne man godt få den tanke at orange og sort med angivelse 0V skal forbindes sammen til nul/gnd på forstærkerkredsløbet. Men det er jeg ikke ubetinget sikker på.

Jeg har nemlig en transformator, som har præcis de samme farver på ledningerne, fandt jeg ud af. Og der skal den gule og den sorte forbindes sammen til nul/gnd   --- ELLER --- den orange og den røde sammen til nul/gnd for at det virker. De resterende to ledninger i hvert eksempel forbindes til AC tillslutningerne på forstærkeren.

Jeg måler mig altid til den rette kombination for at undgå den ene forkerte af de tre muligheder. For der kan altid opstå tvivl. Og det sker, at jeg står med en transformator uden angivelse og så er der jo ingen vej tilbage.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 September 2018 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Så længe du ikke forbinder orange og gul med hinanden eller sort og rød med hinanden kommer du ikke galt afsted. Du risikerer højst, at der ikke kommer en brugbar spænding ud af det. Du har 66% sandsynlighed for at ramme den rette kombination, hvis den oplysning kan bruges til noget?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 19 September 2018 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Du skal forbinde gul og sort og montere dem (samlet) til nul/gnd. Så forbinder du orange og rød til hver af de to AC input´s



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 19 September 2018 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

tusind tak for jeres svar det hjalp på forståelsen :)
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 20 September 2018 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

hej igen!

Vil lige skrive jeg gjorde som I rådgav, forbandt gul og sort ledning, og målte mellem orange og rød, kunne her måle ca 80 Volt, så går udfra det er den korrekte config
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 September 2018 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Kør!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 20 September 2018 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

kommer med en skrivelse når modulerne er afprøvet  og igen tusind tak for jeres hjælp
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes