Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 02:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hother Bak RIP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 24 September 2018 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert en del i dette forum, som enten kender til Hother Bak's firma Daner Audio Systems, eller Dali højttalere. Starten i Daner Audio Systems var Daner Open højttaleren som fyldte 30 år i 2015. Her er en tråd om den samt andre produkter fra Daner: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=101500& KW=Hother+Bak&PN=0&TPN=1

Hother solgte efter nogle år sine aktiviteter til Peter Lyngdorf, som videreudviklede elektronikken under navnet Dali, og Hother blev samtidig knyttet til Dali højttalere i produkudviklingsafdelingen. Der er ingen tvivl om, at Hother har været en særdeles betydningsfuld produkudvikler for Dali, og stærkt medvirkende til internationaliseringen af Dali - idet man kunne klare konkurrencen på kvalitetslyd.

Det er han desværre ikke mere. Hother Bak sov stille ind d. 22. september... RIP!

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 24 September 2018 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 24 September 2018 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Åh nej.

Hother, du var den mest betydningsfulde i mit hifi-liv.
Altid åben for spørgsmål, hvor umulige de end måtte havde været.
Venlig, imødekommende og fuld af forståelse.
Hifi-udstyret du byggede, hører nu og vil altid, høre til det bedste.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 25 September 2018 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

RIP, det er så trist at høre.....det var hvis alt for tidligt, kender ham bedst for hans store tunge effektrin, som stadig kører en del af rundt omkring......
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 25 September 2018 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Åh nej.

Hother, du var den mest betydningsfulde i mit hifi-liv.
Altid åben for spørgsmål, hvor umulige de end måtte havde været.
Venlig, imødekommende og fuld af forståelse.
Hifi-udstyret du byggede, hører nu og vil altid, høre til det bedste.


Hørt!
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 25 September 2018 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ære være hans minde.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 26 September 2018 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Gør mig ondt at høre . Havde engang den sidste Detal han lavede . Solgte den desværre på et tidspunkt - det har ærgret mig lige siden . Et fremragende produkt .
Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 26 September 2018 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

NEEJ. Det var alt for tidligt! Hvor må hans familie, og venner, bare have de varmeste tanker!
RIP Hother. Og tusind tak for alt du har gjort for så mange...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 27 September 2018 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hother var et meget rart og varmt menneske.
Det er sørgeligt at høre at han ikke er mere.
Hvil i fred.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 27 September 2018 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Håber denne lille historie er ok med trådstarter.:

Jeg husker tilbage til 1985, Hother var importør for vdH ved siden af sit virke med Daner Audio Systems. "Kabelinfluenzaen" var ny, og så småt begyndt få folk i sit faste greb, som var en til stadighed stigende tendens. VdH som hørte til kabelpioneerne, var kablerne alle ville have.

De fleste indsigts-artikler og nyhedsbrevene i hifi-pressen (world-wide) omhandlede kabler. I sommeren 1985 skulle jeg have tonearmskabel til min nye arm. Logisk nok, tænkte jeg det skulle være vdH tonearmskabel (husker ikke mere kablets navn). Kablet hørte dengang til i den dyre ende, hvilke nok betyder omk 1000kr for en stereo-meter.

Hother, som var et ærligt menneske, men nok ikke så god en forretningsmand, berettede, "kabler nok kunne gøre en lille forskel, men så heller ikke mere". De bedste resultater han selv havde haft, var med et væsentlig billigere vdH-kabel (d-300). Jeg købte lignende kabel, og har til dags dato ikke hørt bedre.

Meen hele kabelhysteriet, som var i sin begyndelse, fik med stor fart, mere og mere indflydelse og plads i hifi-hobbyisternes sind. På et tidspunkt (85-86) var magasinet High-fidelity på besøg hos Hother, for skrive om Hothers kreationer (ht, mc- og preamp), og fotograferede ved denne lejlighed det fulde ht-modulsystem, hvor et ganske almindeligt kabel stak ud fra en af kasserne. Hvor omfattende kabelmanien var, forstås bedst af, dette almindelige kabel som stak ud: Det fik nogen hifi-freaks til ikke mere regne Hother for seriøs.

I dagens Danmark, efter de mange kabelundersøgelser der har været, er det nok mere nærliggende tænke: Hother var en mand med sine fulde fem i behold.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 27 September 2018 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Niels Valla: Mere end OK med mig, at fremkomme med eksempler på Hothers evne til at analysere og ikke lade sig forblænde af noget som helst. Jeg husker også, at Hother gennem omfangsrige kabeltests fandt ud af, at helt alm. 2x0.75 kvadrat lydnetkabel var langt mere homogent uden unoder end så mange andre eksotiske specialkabler. Det var på den tid, hvor højttalerkabler med høj kapacitet og flot udseende var i vælten, og i dag ved vi, at mange forstærkere ikke lyder optimalt med dem.

Hothers hørelse var i særklasse: meget analyserende og han kunne huske lydegenskaber. Jeg tvivlede på ham, da han fortalte, at hans DAC skulle stå et ganske bestemt og præcist sted i forhold til resten af elektronikken, og at van den Hul Clearwater skulle lægges dobbelt - og det var ikke den ohmske modstand der var målet, men det lød bedst sådan. Hans hørelse var særlig følsom overfor noget der havde tendenser, lød underligt eller unaturligt, og han havde evnen til at lokalisere ret præcist hvor unoden blev skabt.

Han fortalte mig for et par år siden, hvordan han i sin tid med Daner forstærkere omhyggeligt lyttede til ledningsfabrikater og typer mellem stik og print, stik, volumenpotmetre, kondensatorer osv. og sammensatte hele molevitten så det lød bedst. Han kaldte det at lede efter nålen i høstakken, og at den slags omhyggelig produktudvikling ikke er mulig i dag, fordi den er enormt tidskrævende.

Et eksempel på hans opmærksomme og utrættelige søgen mod det bedste: han var udfordret mht. den støbemasse han ville indkapsle elektronikmodulerne i: nogle epoxytyper havde indflydelse på elektronikken, andre ikke, men det var ikke målbart! Mon ikke selv mest dyre high-end producenter i dag går på kompromis i forhold til Hothers Daner Audio Systems?

Jeg kan godt forstå dem der er glade for deres gamle Daner produkter, og dem der fortryder de skilte sig af med dem. Han fik engang sidst i 80'erne mulighed for at demonstrere en Daner Expan for Thiel Audio lige inden en CES-udstilling skulle starte. Den skulle spille op mod en dengang meget anerkendt amerikansk forforstærker. Alle i rummet kunne umiddelbart høre hvor meget mere frigjort, luftig og naturlig Hothers lød - det var som at trække et teatertæppe fra. Men, der skal mere til end et overlegent produkt for at slå igennem i USA, og det lykkedes desværre ikke at finde en brugbar importør.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 27 September 2018 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

hifiigen.

Tak for dit indlæg. Det var berigende.

ps: Det var til syneladende ikke kun i USA, det var svært sælge ærlig nøgtern stereo, uden store salgsfremmende omkostninger. Først og fremmest burde alle hans produkter, havde stået i alle danske hjem. Men nok umuligt blive helt i sit eget land.

pps: Forøvrigt havde et kendt amerikansk hifi-magasin, tilbage i 90érne, Dali Diva (ifølge Hother i boldgade med Daner-Open) som højttaleren i deres "All time greatest system". Artiklen var ikke reklame-baseret, men skrevet ud fra synspunktet, af ledende journalist på bladet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
ramses58
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 03 November 2018 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Sørgeligt at læse.
Det var en sjov tid da jeg lavede den Daner Detal sammen med Hother.
Og tænk sig at det var en rør forforstærker jeg havde lavet der fik ham til at starte samarbejdet.
R.I.P Hother
Til top Vis ramses58's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramses58
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 03 November 2018 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det gør mig virkelig trist at høre. Han var et varmt menneske, en ener og har jeg haft glæden af hans selskab nogle gange.
Jeg kan ikke forestille mig hans produkter bliver overgået nogensinde.

Ære være hans minde.
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes