Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opamp/preamp til icepower 50asx2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 28 September 2018 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i gang med et forsøg på at gøre mit 50asx2SE effektforstærker lidt mere stabilt i forhold til input, da jeg oplever meget svingende resultater med forskellige kilder. Jeg har fundet den her opamp/preamp (jeg er ikke helt klar på hvad forskellen er på de 2?): Lusya NE5532 OP-AMP Board Dual Channel Preamp Board HIFI Amplifier Preamplifier DC 6-30V
 
Spørgsmål: Er jeg på rette spor, eller skal jeg kigge efter noget helt andet? Vil denne dims gøre det som jeg tror den gør, altså at give et bedre og mere ensartet signal til forstærkeren? Kan jeg bare slutte den til 25v auxillary power udgangen på mit icepowermodul? I tilfælde af jeg har ramt rigtigt, skal den så sidde før eller efter et passivt potentiometer?

På forhånd tak for svarene :)
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 28 September 2018 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Kredsløbet skal sidde mellem dit potentiometer og effektforstærkeren. Det skal fungere som den buffer, der er nødvendig for at du får ensartethed i den belastning effektforstærkeren udsætter signalkilder og volumenpotentiometeret for.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 28 September 2018 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Tak for indput Kaj. Kan du sige mig om det jeg har fundet er det rette - eller anvise mig en bedre?

Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 28 September 2018 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Med en ripple og støjfri strømforsyning på 24-30Vdc er den anvendelig. Bedre kan man sagtens lave den. For spørgsmålet er hvornår noget er godt nok? Den opfylder de teoretiske betingelser. Det afgørende i første omgang er om støjniveauet er lavt nok. Derfor vigtigt med den støjfrie strømforsyning, som i dette tilfælde kræver en single supply løsning. Kun en plusspænding i relation til nul/stel.

Det har så også den konsekvens, at lyden skal passere to kondensatorer i hver kanal. Forbedringer ville være en løsning hvor man kører DC koblet hele vejen. Det vil kræve et kredsløb konstrueret til dual supply. +-12-15Vdc. På den måde kommer du tættere på et ideal.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 29 September 2018 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan forstå er icepower-modulets 25v let varierende, alt efter modulets øjeblikkelige ydelse i forstærker-afdelingen, er det korrekt? Så det vil altså være en dårlig ide at bruge forsyningen fra modulet? Eller kan man få noget der "glatter strømmen ud"?

Bør jeg så bruge en 230v -> 25v buck-converter i stedet? Jeg kan se der er en del der reklamerer med at de er "isolerede" - er det nok til at få en støjfri forsyning? Eller hvad vil du foreslå?

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvordan teknikken fungerer i det sidste du skriver - kan du forklare med lidt andre ord, hvorfor lyden skal forbi 2 kondensatorer, og hvor det finder sted? Og hvordan det relaterer sig til en dual supply?

Beklager jeg er helt på bar bund her
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 September 2018 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

"På bar bund..." er svaret jeg frygtede. Derfor tvivler jeg på værdien af at forklare og tegne diagrammer til understøtning. Det du er i gang med, kan på den baggrund, som jeg ser det, ikke udføres tilfredstillende uden teknisk såvel som fysisk assistance. I kombination med hinanden.

Jeg går ud fra du bygger det hele sammen i én kasse. Kigger vi på det du kommer med i oplægget og glemmer mulige forbedringer, mangler du blot at tilføje strøm. En stabil og støjfri spænding på 24-30Vdc. Kredsløbet bruger ikke ret meget strøm, så 100mA er rigeligt.

Det vil være fristende at bruge dit forslag til strømforsyning, men det er vigtigt at spændingen er stabil og at switchnoise fra den er glattet helt ud. Personligt foretrækker jeg en traditionel transformator, ensretter løsning med efterfølgende regulering. Indkøber du transformatoren til opgaven med tanke på udvidelse og anvendelse af mine tidligere beskrevne forbedringer (signalvej uden kondensatorer) giver det dig mange fordele fremadrettet. Men igen kræver det at du får den tekniske og fysiske støtte du behøver til opgaven. For mig ser det ud til at være en overskuelig og enkel opgave, men hjælpen kræver du tager flyet til Aalborg med elektronikken i håndbagagen
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 29 September 2018 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Der er altså +/-25V fra ICE modulet så det er bare at finde en løsning med integrerede regulatorer så op-amps får +/-15V. Det må du kunne finde ellers er jeg sikker på at Kaj kan

__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 29 September 2018 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Kaj: det er jo derfor jeg spørger eksperterne ;) Det er korrekt at det hele kommer ned i samme kasse. Jeg har haft brugt den som effektforstærker i mange år, og tænkte at det kunne være et sjovt projekt at få den til at kunne lidt mere. Planen er derfor en usb-dac indbygget, og måske en optisk dac og et bluetooth modul.

Pladsen er en smule trang, så derfor vil en toroidal transformator fylde for meget. Kan man få mindre udgaver, der passer til den spænding jeg skal bruge? Hvad skal jeg søge på i så fald for at finde en?

Og tak for tilbuddet, men jeg tror at turen til Aalborg må vente til en anden god gang 

Robert + Kaj: Kan jeg bruge 25v forsyningen fra icepower modulet hvis jeg bruger en linær regulator? Vil den jævne strømmen tilstrækkeligt ud for et godt resultat?
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 September 2018 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Med +-25Vdc ud af effekttrinnet er det relativt simpelt at lave en strømforsyning til Opamp forstærkeren. Vel at bemærke en
udgave uden kondensatorer i signalvejen. Den version man normalt vil benytte sig af. Den udgave du har i kikkerten er udformet
til at bruge en enkelt spænding, som deles på midten på printet.

Det betyder at en regulering af +25V ned til 18V (der skal være spænding over regulatoren at regulere på) resulterer i at dit
print har maksimal +-9Vpp spændingssving. Og er det nok til at udstyre effekttrinnet, kan du nøjes med den positive del af
diagrammet vist nedenfor. Bemærk benforbindelserne er forskellig på de to regulatorer. Se deres respektive datablade. Og sørg
for at dioderne anvendes. De beskytter kredsene.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 September 2018 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Ved brug af kun den positive del af diagrammet og 18V enkelt forsyning skal regulatoren hedde MC7818.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 September 2018 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

ICE power manual

AUX strømudtag side 24.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 30 September 2018 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Nedenfor ser du linket til et kredsløb, som er DC koblet (uden kondensatorer i signalvejen). Kan man udgå kondensatorer undgår man deres mulige uheldige påvirkning af gengivelsen. Kredsløbet passer til diagrammet med +-15Vdc regulatorerne. Det er ikke afgørende om der bruges 15 eller 18V regulatorer. Kredsløbet leveres uden opamp men kan bruges til flere forskellige og er nem at skifte ud. Med mulighed for at eksperimentere og finde den man finder bedst egnet. Typer som NE5532, OPA2134, OPA2604, AD826, OPA2111.

Gain er 20dB=10 gange. Men det er nemt at ændre om nødvendigt. Gain er lig med R4 divideret med R3. Diagram og billede.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Mange tak Kaj, for de udførlige svar! Og tak for billede + forklaring, jeg tror simpelthen jeg skal finde mig en grundbog i elektronik, så jeg kan følge med i de diagrammer. Jeg kan forstå det overordnede princip i diagrammet, men ikke hvordan delene fungerer og interakterer.

Jeg tager dit råd om at undgå kondensatorer i signalvejen til mig! Når du i forrige indlæg gav et diagram over en strømforsyning, betyder det så at signalvejen inkluderer de strømforsyninger der undervejs giver strøm til kredsløbene? Jeg kan se er der findes en masse af den her slags dc-dc konvertere som vist nedenfor:



Er det korrekt antaget, at dette er en slags digital potentiometer, og altså en resistor der nedregulerer volt uden kondensator?
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse:

Jeg fandt samme kredsløb til op-amp, som du viser billede af forleden, og tænkte også det var en smart løsning med udskiftelig chip. Hvilken op-amp vil du anbefale at jeg bruger?
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse 2 - billeder bliver åbentbart slettet hvis de linkes til fra anden siden, så her er billedet lokalt uploadet, som jeg spørger til, om det er et digitalt potentiometer:

Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 30 September 2018 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Vælger du din løsning skal der to kredsløb til. Dernæst opstår tvivlen om den spænding der kommer ud er ren nok. Renset for støj. Det er jo et switchmode kredsløb du viser. Bruger du den på diagrammet vist nedenfor tør jeg garantere, at er der støj når du er færdig og det fysisk er lavet korrekt, ligger problemet et helt andet sted. Det er stabilt velafprøvet og fungerer.

Diagram lavet til løsning af din opgave.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med at der skal 2 kredsløb til? Er det 1 til strøm og 1 til signal du mener?

Det er super pænt af dig at lave de diagrammer, men mit kundskabsniveau er simpelthen ikke højt nok til at kunne lave et kredsløb pt. Men jeg vil gemme dem og finde dem frem, når jeg har fået noget mere basal viden.

Er det ikke icepower 25v output -> regulator -> op-amp?

Det viste regulatormodul har en ripple på 30mV, når der ikke er forbrug - er det godt nok?


Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hov, tilføjelse - glemte lige en sætning:

Kan du anbefale en færdig løsning med 1 kredsløb? Ellers tror jeg at jeg på nuværende tidspunkt må bruge 2, hvis jeg forstår dig ret.

Er det ikke fint med strøm icepower 25v output -> regulator -> op-amp? Og så en seperat signalvej?
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse 2:

Hvad skal jeg se efter, hvis jeg skal have en regulator der ikke er switchmode?
Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 
Solbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 30 September 2018 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Kan sådan en her bruges?

TPS7A4701 Low Noise RF Power Module, TPS7A470x module pin compatible with 7805/7812 positive power supply such as three-terminal regulator pin.
Basic parameters: Max 34V output, Max 1A (Dynamic power, with heat sink), the output set as needed.
Input voltage range: 3 V to 35 V
Output voltage range: 1.4 V to 34 V; (can use potentiometer adjust voltage)
Output voltage noise: 4.17μVRMS (10Hz, 100Hz)
Low dropout: 307 mV at 1 A
Built-in fixed current limit and thermal shutdown
CMOS logic-level-compatible Enable pin
Maximum output current of 1 A
Power supply ripple rejection:
- 82dB (100Hz) (HBM)) and
- ≥ 55dB (10Hz, 10MHz)

Til top Vis Solbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solbjerg
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes