Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 00:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bygge Roon/Rock server? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget forhippet på at få mig anskaffet en Roon Server med ROCK installeret. Her er Roon Nucleus+ til 2500£ og kan fås til 23.500 herhjemme. Det er en Intel Nuc I7 silent fanless, og hvad jeg forstår specialbygget til Roon(men den ligner mange andre Intel Nuc temmeligt meget, så den afviger kun en lille smule).

Men hvis jeg gerne vil bygge mig min egen lille Nucleus, hvor nemt vil det være at installere feks ROCK O/S i Linux? Er jo trods alt MEGET billigere at gøre det selv. https://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit

Jeg er ikke en ørn til linux men virker til at være ret ligetil for os Noobs: https://kb.roonlabs.com/ROCK:_Getting_Started

Hvor nemt vil det mon være selv at bygge skidtet, på en Intel Nuc i et kabinet der ligner Roons eget Nucleus? Kan se at der er en del cases der ligner det aluminiumscase som Roon har fået lavet ude i byen. Jeg kan fint finde en masse sider der gennemgår dette på engelsk, men synes ikke det rigtigt er at finde på dansk.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det er ikke svært , det er pluck and play . Jeg arbejder selv i et større it firma , og vi sælger dem som varmt brød .
Det er ikke svært at samle selv , hvis man har lidt indsigt i en pc , at instalere linux , er som at instalere Windows.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Findes der udbydere med pakkeløsning, hvor alt er installeret og dermed “plug and play” ready for dummies?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 17 Oktober 2018 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg ved ikke helt om det er hvad du søger, men jeg har haft en NUC I7 med Rock installeret. Måske er der meget at hente på andre opsætninger, men jeg tror NUC med Rock er rigeligt til at klare det meste.
Den er meget nem at samle og installere - så jeg vil ikke mene der er noget at være nervøs for at kaste sig ud i.
Så hvis lysten peger i den retning vil jeg mene du bare skal give den gas.

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 17 Oktober 2018 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

@Porskjær Lysten peger nemlig i NUC i7 retningen. Tænker også at det burde være ligetil så længe kabinettet er på plads, og der køber jeg nok en færdig løsning, og helst en fanless løsning.

@Redwine: Der var en anden bruger der fandt denne her silent løsning fra tyske Cirrus7: https://www.cirrus7.com/produkte LANGT mere prisvenligt end Roons egen superdyre løsning, og den danske forhandler er da helt skudt i låget. 23.500 for deres i7 nucleus plus løsning, er sikkert 2-3x dyrere end hvad feks Cirrus sælger det til, og så er ROCK O/S jo gratis så kan man selv installere det. Roon koster så årligt abonnement men det er der ikke noget at gøre ved.

Her på stereo.net.au taler de om at bygge musikservere: https://www.stereo.net.au/forums/topic/82802-building-the-id ealish-music-server/?page=108 Synes der er mange spændende løsninger derude, men et skræddersyet O/S med Roon lyder supergodt, også fordi roon indekserer og giver en rigtigt brugervenlig løsning til folk der går op i deres musik. Er dog ret grøn udi musikservermarkedet, men synes rigtigt ofte at de skræddersyede løsninger er hundedyre, dem som hififorhandlerne sælger. Som feks Meridians musikstreamer: https://www.meridian-audio.com/en/products/streaming/

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 17 Oktober 2018 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

rajmando skrev:
... den danske forhandler er da helt skudt i låget. 23.500 for deres i7 nucleus plus løsning


Tjaeee ... "skudt i låget" er så en ny tiltaleform for undertegnede

Men for dem som skal have regnestykket visualiseret hedder formlen: USD 2500 + fragt + told + toldhåndtering + 25% moms =
DKK 23.500,-

Med ønsket om en fortsat god dag!
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 17 Oktober 2018 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Godt og præcist svar, Morten

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 17 Oktober 2018 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

rajmando skrev:
@Porskjær Lysten peger nemlig i NUC i7 retningen. Tænker også at det burde være ligetil så længe kabinettet er på plads, og der køber jeg nok en færdig løsning, og helst en fanless løsning.

@Redwine: Der var en anden bruger der fandt denne her silent løsning fra tyske Cirrus7: https://www.cirrus7.com/produkte LANGT mere prisvenligt end Roons egen superdyre løsning, og den danske forhandler er da helt skudt i låget. 23.500 for deres i7 nucleus plus løsning, er sikkert 2-3x dyrere end hvad feks Cirrus sælger det til, og så er ROCK O/S jo gratis så kan man selv installere det. Roon koster så årligt abonnement men det er der ikke noget at gøre ved.

Her på stereo.net.au taler de om at bygge musikservere: https://www.stereo.net.au/forums/topic/82802-building-the-id ealish-music-server/?page=108 Synes der er mange spændende løsninger derude, men et skræddersyet O/S med Roon lyder supergodt, også fordi roon indekserer og giver en rigtigt brugervenlig løsning til folk der går op i deres musik. Er dog ret grøn udi musikservermarkedet, men synes rigtigt ofte at de skræddersyede løsninger er hundedyre, dem som hififorhandlerne sælger. Som feks Meridians musikstreamer: https://www.meridian-audio.com/en/products/streaming/



Tjekkede dit link til Cirrus, ser ud til den kan bygges til ca. 1.075 EUR inkl. 250 gb SSD. Ja Rock kan downloades gratis, mener at Roon abonnement også skal betales ved køb af Nucleus løsning. Om de to løsninger så er identiske bortset fra kabinet kan jeg ikke vurderer.

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 18 Oktober 2018 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Lad mig lige af ren og skær nysgerrighed spørge - hvad er det man
opnår ved at bygge i andre kabinetter når der er tale om en løsning
der kører Room Rock, frem for at købe en nuc som den er, montere
disk, RAM og proppe den i et skab?
Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 18 Oktober 2018 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Det er ikke et problem at lave noget selv, hvis man gider.

Ja Roon Nucleus+ koster lidt, men hvad for os der ikke gider lave så meget er det ok...


Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 18 Oktober 2018 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

p_porskjær skrev:
Lad mig lige af ren og skær nysgerrighed spørge - hvad er det man opnår ved at bygge i andre kabinetter når der er tale om en løsning der kører Room Rock, frem for at købe en nuc som den er, montere disk, RAM og proppe den i et skab?


At slippe for blæserlyd idet mange gerne vil have den stående ved anlægget, også hvis man ønsker at bruge usb udgang og direkte i dac/forstærker.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 18 Oktober 2018 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Det er ikke et problem at lave noget selv, hvis man gider. Ja Roon Nucleus+ koster lidt, men hvad for os der ikke gider lave så meget er det ok...


7500kr versus 23500kr for at lægge et gratis software ind? 
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at købe en cirrus7 nimbini v2. MEN skal lige høre om den er passivt kølet eller ej. Gør en stor forskel ift blæselyd, og så må jeg gå ned i processor hvis det er, til en der trækker færre Watt. Men ingen grund til en Nucleus plus, da man tydeligt selv kan installere ROCK Linux O/S, burde være relativt lige til. Roon labs skriver godt nok at deres Nucleus har en særligt tilpasset ROCK O/S installeret som de har tweaket lidt hist og her ift den version man selv kan downloade, men tvivler på at det gør nogen som helst forskel. Hvis Nimbini Nuc´en ikke er passivt kølet så kan Akasa passivt kølet kabinet være en løsning

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Ville man kunne bruge denne her?: Histton Mini PC
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

7100 vejle du skal lige tjekke om Rock/Roon labs officielt understøtter processoren. Det er ikke alle de gør, der er en liste et eller andet sted
hvilke modeller de officielt understøtter nu og i fremtiden af i3 og i7 processorene.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Vil det give bedre lyd, end hvis jeg f.eks brugte en børbær med Linux eller windows?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes