Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 09:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ht-kabel m. "forward" mell.tone? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Taurus btw.......
Nu skriver du HT kabel, men behøver det at være det??
Tænkte på min egen oplevelse med et Oyaide Tunami Terzo RR V2 RCA kabel.
Der kom så meget "hul igennem" subjektivt opfattet selvfølgelig, at det var lige før, det var for meget.
Måske du skulle prøve mellem for/effekt, signalkilde/forstærker, alt efter hvordan du har strikket di anlæg sammen???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

I princippet ikke, men syntes generelt man får en mere markant forandring af at skifte højttaler kabler fremfor signalkabler, og er også ret tilfreds med mit Kimber PBJ, det lyder meget neutralt og åbent. Har kun prøvet VS serien i HT kabler, og indtrykket var en lidt varm og tilbagetrukket klang her. Bruger kun signal kabel mellem DAC og forstærker.

Har tildligere haft en Hegel H80 integreret forstærker, der kom lyden markant mere frem end med Primaren, men det blev for meget af det gode, også i bassen der blev for dominrende uden dog at virke fyldigere af den grund. Jeg oplevede jeg den ikke ligeså musikalsk og lækker i klangen som med Primare, så den blev hurtig solgt igen. Ja det er ikke nemt at få det som man vil ha det, når man først har fået fokus på noget man gerne vil optimere
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Ja det er ikke nemt at få det som man vil ha det, når man først har fået fokus på noget man gerne vil optimere

Næ, det har du s´gu ret i.
Tingene faldt første gang rigtigt på plads for mig (m.h.t.HT-kabler), da jeg fik fat i et sæt V.d.Hul MCD 3.5.2.
De var simpelthen så gode i mit setup, at jeg måtte prøve skridtet opad til Magnum Hybrid. Der var en minimal forskel til den positive side, så de er nærmest groet fast i gulvet, og de er kommet for at blive. Jeg er endelig fuldt tilfreds.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har skiftet lidt mellem nogle viablue sc4 og vdh d352. Der er mere energi i bassen med vdh, hvilket er godt, men den har
taget en del af toppen. Mine ht er til den lyse side, så lidt dæmpning gør ikke noget, men det er næsten for meget. Lyden er
varm og lækker men også lidt indelukket. Viablue til gengæld mangler noget dynamik og er en tand for lyse. Jeg leder efter en
mellemvej?

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Jeg har skiftet lidt mellem nogle viablue sc4 og vdh d352. Der er mere energi i bassen med vdh, hvilket er godt, men den har
taget en del af toppen. Mine ht er til den lyse side, så lidt dæmpning gør ikke noget, men det er næsten for meget. Lyden er
varm og lækker men også lidt indelukket. Viablue til gengæld mangler noget dynamik og er en tand for lyse. Jeg leder efter en
mellemvej?


Jeg sværger selv til solidcore højttalerkabler, syntes de generelt har mere punch og dynamik end multilederkabler
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 20 Oktober 2018 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Tak for råd. Vil lige påpege at Primaren er alt andet end livløs, den er faktisk lige modsat i mine ører, dog har den en tendens til en tilbagelænet mellemtone, ligesom DLS'erne også har. Hvad AQ Midnight kablet angår, har jeg faktisk sådan et tidligere hvor jeg har haft det oppe mod mit Type 4+, og det var i mine ører endnu mere mørkt og tilbagelænet, så næppe en løsning. Har dog siden hen fået et Midnight i biwire versionen som jeg faktisk aldrig har fået taget mig sammen til at få lyttet til endnu, for tænker som sagt ikke det er løsningen


Hej!

Jeg ved efter flere indlæg ikke helt hvad du egentlig vil have ud af denne tråd. Du ved godt, at et kabel ikke kan gøre underværker. Samtidig er du godt tilfreds med lyden. Du har to produkter i din kæde som du selv beskriver som værende tilbagelænede. Det ene produkt er det vigtigste, nemlig højtaleren. Om du så får 500 forslag til kabler kommer du ikke en tøddel længere i den rigtige retning. Hvis du vil ændre din klang må du skifte ud i din kæde. Det er nævnt tidligere og er den eneste vej, hvis du vil fremhæve din mellemtone. Derfor kan det jo være hyggelig nok at snakke kabler og høre om folks erfaringer. Det bringer dig bare ikke tættere på det du efterspørger, men det er selvfølgelig heller ikke sikkert. at det er det vigtigste.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Jeg har skiftet lidt mellem nogle viablue sc4 og vdh d352. Der er mere energi i bassen med vdh, hvilket er godt, men den har
taget en del af toppen. Mine ht er til den lyse side, så lidt dæmpning gør ikke noget, men det er næsten for meget. Lyden er
varm og lækker men også lidt indelukket. Viablue til gengæld mangler noget dynamik og er en tand for lyse. Jeg leder efter en
mellemvej?

Det lyder som om et sæt VdH CS-122 er vejen frem. Det har mange af karakteristikkerne fra de større 352 og Magnum, men er mere neutralt og ikke
så "volumiøst".

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Snejbjerg67 er inde på noget her! Jeg ville nok kikke efter andre højtalere hvis jeg var dig. Hvis du er utilfreds. Det er vel også et
spørgsmål og lyd preferencer; hvis du kan lide, at lyden kommer meget "ud" af højtaleren, ala stort lydbillede. Jeg kan godt lide, at
man oplever at lyder ikke kommer fra æskerne, men opstår i rummet. Måske er det det du søger?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Det jeg kan læse om dine højtalere er, at du gerne skal have en del watt for at lyde bedst. Gerne over de 100 stykker. Måske det
var vejen frem? Prøv det af, og retur med forstærkeren hvis det ikke lige spiller?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Taurus
Inden du køber dyrt kabel,
jeg formoder du benytter et moderne sølvbetrukket ht-kabel fra amp til ht?
I såfald prøv lige med en 20cm lang ombukker af 0.75kv kobber. til diskanten. (harald nyborg o.75 kan benyttes)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Snejbjerg67 skrev:
Taurus skrev:
Tak for råd. Vil lige påpege at Primaren er alt andet end livløs, den er faktisk lige modsat i mine ører, dog har den en tendens til en tilbagelænet mellemtone, ligesom DLS'erne også har. Hvad AQ Midnight kablet angår, har jeg faktisk sådan et tidligere hvor jeg har haft det oppe mod mit Type 4+, og det var i mine ører endnu mere mørkt og tilbagelænet, så næppe en løsning. Har dog siden hen fået et Midnight i biwire versionen som jeg faktisk aldrig har fået taget mig sammen til at få lyttet til endnu, for tænker som sagt ikke det er
løsningen

Hej! Jeg ved efter flere indlæg ikke helt hvad du egentlig vil have ud af denne tråd. Du ved godt, at et kabel ikke kan gøre underværker. Samtidig er du godt tilfreds med lyden. Du har to produkter i din kæde som du selv beskriver som værende tilbagelænede. Det ene produkt er det vigtigste, nemlig højtaleren. Om du så får 500 forslag til kabler kommer du ikke en tøddel længere i den rigtige retning. Hvis du vil ændre din klang må du skifte ud i din kæde. Det er nævnt tidligere og er den eneste vej, hvis du vil fremhæve din mellemtone. Derfor kan det jo være hyggelig nok at snakke kabler og høre om folks erfaringer. Det bringer dig bare ikke tættere på det du efterspørger, men det er selvfølgelig heller ikke sikkert. at det er det vigtigste.



Tak for input selvom jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal bruge det til. Hvis du nu læste mine indlæg ordentligt, ville du vide jeg ikke drømmer om en forward lyd og store ændringer i klangen da jeg har understreget jeg GODT kan lide en lidt tilbagelænet lyd. Vil blot gerne vil have den en snert længere frem. Ligeså har jeg pointereret jeg udemærket godt ved kabler ikke laver radikale ændringer, men det var som sagt heller ikke meningen

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Det jeg kan læse om dine højtalere er, at du gerne skal have en del watt for at lyde bedst. Gerne over de 100 stykker. Måske det var vejen frem? Prøv det af, og retur med forstærkeren hvis det ikke lige spiller?


Kunne godt være DLS'erne skal ha lidt med power end de 70 watt de får nu, de skulle ikke være de nemmeste at trække. Dog er jeg glad for den musikalske lyd Primaren har, så hvis den skal skiftes må det gerne være en med en lignende klang og lige en snert mere fremstående mellemtone. Jeg har iøvrigt købt DLS'erne for nyligt, så det er ikke planen at skifte dem allerede da de på mange punkter passer perfekt til mit lytterum
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet placering? Få cm eller graders vinkling kan betyde meget.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 23 Oktober 2018 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Nu jeg læser tråden igennem igen.... så vil mit bedste bud stadig være, at du skal kigge dig om efter en anden højttaler
Jeg har for det meste kun hørt god melletonegengivelse, fra en konstruktion, med en dedikeret mellemtone. Så snart en enhed både skal spille bas og samtidig gengive mellemtonen, så bliver det bare aldrig rigtig godt - måske fornuftigt, men sjældent mere end det.

Desuden har DSL valgt at dele ved 3,5Khz - hvilket trods den lille 5" - er en tand for højt, når man tager powerrespons/spredning/beaming, med i betragtning. Du får simpelthen et lille energihul og din øvre mellemtone bliver derfor mindre udpræget end diskanten og bassen.
Det er måske lige ved grænsen, men alt tæller med, når vi ønsker noget bedre end normalen

Og placering og akustik spiller også en enorm rolle. Så gør dig det selv klart, hvad du har af muligheder og økonomiske midler - hvis vi skal kunne hjælpe nærmere - ellers kommer vi måske med urealistiske forslag
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 24 Oktober 2018 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du kunne bytte dig til Audio Vector M3 super HT så vil du opnå det du søger det er en fin gammel HT
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 25 Oktober 2018 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Anlæg: Primare I20, Danish Audio Design/New Ontech DAC 06 og DLS R55


Hvordan er kæden fra kilde til din DAC?
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 25 Oktober 2018 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Taurus.

Fik du prøvet med en ombukker af 0.75 kobber?

Det bliver jo forskellen på de to kabler du får høre i diskanten.
Kunne måske godt være det du spørger efter.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Oktober 2018 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge efter en anden højttalere. Et kabel skal ikke gøre væsen af sig og kan aldrig tilføje noget til lyden, men kun hæmme elektriske signaler, Så
for at få det du ønsker, ville både miste bas og øvre frekvenser, hvis du skulle få held til at finde, sådan et kabel og det tvivler jeg på. Kig i stedet efter
nye højttalere, det er klart her, lyden klang ændres mest eller lev med de højttalere du har.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 26 Oktober 2018 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

JackD.
At kablet ikke skal tilføre noget, er netop meningen med mit forslag.
Som du ved, tilfører moderne sølvbetrukket kobber-kabler gerne både glans og glimmer.
Det kan markere bassen og vil sikkert optages positivt af lytteren, men det fremstiller også toppen mere tør.
I denne tørhed kan sagtens vise sig opstå perspektiv og detaljer, der ikke var før.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 26 Oktober 2018 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Det er volapyk.
Et kabel, som passiv komponent, kan ikke tilføre noget som helst. Hverken glans eller glimmer. Højst begrænse eller trække fra.
Grundet dette kan det føles som om noget tilføjes.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes