Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Coral Studio 400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Så tråden omkring Coral X15........og Coral Studio 400, drømme højtaleren fra den gang......det er en ægte højtaler!

Jeg har et par spørgsmål, nogen der ved hvem derberegnede og udviklede kabinetterne til disse store selvbygger kit, var det en
bestemt person fra Audioscan?

Er der nogen som ved om der er enhedder på markedet idag, man kunne anvende i disse kit fra dengang, eller diy foreslag med
nutids enhedder, så man kunne bygge lignende højtalere idag?

Er Coral Studio 400 konstruktions tegningerne tilgængelige, og delefilter diagrammer?

Mvh
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne fra Troels Gravesen....som jeg husker de gamle Coral enheder spiller denne nye fra TG en del bedre

http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Kabinet til Studio 400 finder du her http://kajmogensen.dk/Studie400.jpg
Oplysninger om delefilter eller alternative enheder er jeg ikke leveringsdygtig i. Husker jeg rigtigt var konstruktøren af filtrene
Jørgen Arthur Andersen. Filtre lavet med solide luftspoler eller pulverkerner hvor det var vigtigt. ERO kondensatorer, suppleret
med bipolare elektrolytter hvis producent jeg ikke husker.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Enhederne der anvendtes var alle Coral enheder. Bas 15L100, mellemtone kompressionsdriver M100, horn AH800 og akustisk
linse AL603 og diskant H100. Montageringen til diskanten husker jeg ikke typen på. Regulatorerne til mellemtone og diskant
niveau regulering hedder AT100.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak alle sammen, Tubetram, den TG ser virkelig voldsom ud......men ja, det kunne være en mulighed.
Der må være nogen ude i verden som har lavet 70"er diy studio monitore....ala jbl og Audioscan monitorene......eller er jeg bare
den eneste der er facineret af den tids kolosser....?
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
ferr31
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 02 November 2018 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg roder lidt med de gamle enheder fra Coral X15/Studio 400
Det der er sket indtil nu kan ses her
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=7394
Det går ikke så stærkt, men de skal nok blive færdige på et tidspunkt
Til top Vis ferr31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ferr31
 
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 21 November 2018 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jeg roder også med det gamle fra 70". Coral studio 400/ X15. Det er klasse og nostalgi der vil noget. Selvbyg er velbyg


Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 
mafiltenborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 14 Januar 2019 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Har sådan et par stående.

Kabinetterne blev bygget hos Snell i Grønnegade efter anvisning fra Allan Mandal, Audioscan Århus.
Og samlet hjemme i vores værksted, igen sammen med Allan. Jeg deltog som 'holde-ved-montør' :)

Er temmelig præcis på størrelse med en (ialt to!) vaskemaskine(r). Tallet '180 liter' kommer til mig uden at jeg rigtig kan forklare hvorfor. På trods af den fine finering i Rio-palisander er kassernes WAF-faktor desværre negativ.

Delefiltrene er bestykket med Jensen kondensatorer - og de holder tilsyneladende kapaciteten den dag i dag.

Lyden? Tjaa, jeg ønsker ikke at bytte dem ud. Der er lidt 'horn' over mellemtonen, men både top og bund er tilstede i de rette mængder. Og selvfølgelig er det bunden, som er kassernes partytrick. Kan med fordel fodres med Virgil Fox, som spiller Bach & Buxtehude på Garden Grove's Rufatti-orgel.
Til top Vis mafiltenborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mafiltenborg Besøg mafiltenborg's Websted
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 14 Januar 2019 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Ren nostalgi. Jeg handlede første gang hos Audioscan i Nørregade, i Odense i 1979. Nåede aldrig at eje coral. Men nåede at
konstruere et sæt højttalere sammen med audioscan. Huskede jeg handled med en Ole, men mener det var en kollega, som
hjalp med design. Af forskellige årsager fik jeg aldrig købt enheder, og endte med at sælge mine kabinetter, asymetriske,
inspireret af Ole Klifot, Trapez. Men med helt anden design. Høj og smal..... men husker ikke præcis coral-lyden længere. Men
har set der af og til er nogle til salg.....

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
mafiltenborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 15 Januar 2019 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Problemet med sådan noget gammelt grej er velsagtens at erstatningsstumper er morderlig svære at skaffe, ifald noget giver efter for tidens tand.

Muligvis med undtagelse af delefilterkomponenter, specifikt kondensatorerne. Er der nogen her som har et overblik over emnet 'stigende ESR ift alder'? Jensen'erne holder muligvis kapaciteten, men hvis ESR'en er løbet løbsk skal de da byttes. Og hvis min hukommelse ikke tager fejl er disseher kasser fra 1976 - altså 43 år gamle.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance

En anden ting som bliver byttet i nærmeste fremtid er kabeltilslutningerne. Ja, man brugte ganske rigtigt lysnetledning dengang, og de eksisterende terminaler er ikke rigtig noget at skrive hjem om. Byttes til Speakon, fordi de er idiotsikre, betjeningsvenlige og bærer højere strømme end bananstik. Og så er de ganske prisrimelige - særlig hvis man sammenligner med priser på 'mirakel-stik' som sælges. F.eks. https://www.hifiklubben.dk/kabler/hojttaler-stik/audioquest- spade-300s-spadestik/

Til top Vis mafiltenborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mafiltenborg Besøg mafiltenborg's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes