Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabling fra forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nichclegg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa :) Jeg har netop oprettet mig herinde, og glæder mig fremover til at følge med i de forskellige tråde. Jeg er på introlevel og laver mine egne små sjove researches. PT er jeg igang med NYT vs GAMMELT. Og kører med en Marantz PM6006 op imod en DENON PMA-920 og TECHNICS SU 7700k.

Jeg er nysgerrig efter Jeres inputs vedr. brugen af dyre højtalerkabler og phonokabler. Gør det virkelig en stor forskel, når flaskehalsen sidder i forstærkeren? Læs venligst videre :)

Da jeg fik den DENON for et par dage siden, blev jeg straks nød til at skille den ad, og give den et lille service. Der var MEGET støv! Forbindelserne fra printet til højtalerterminalerne, så ikke særlig imponerende ud. Ej gjorde forbindelserne til indgangene. Jeg tænkte straks "Det vil godt nok være spild af tid og penge, at bruge mange penge på kabler til denne fætter"

Efter at have set youtube klip af min Marantz "under the hood" kan jeg se at det samme gør sig gældende med denne. Desmere er der brugt stik på print/ledninger, af very poor quality.

Jeg er skuffet over at have opdaget disse ting. Der er ikke meget hifi over de ledninger, forbindelser, stik og endvidere inde i disse forstærkere....

Til top Vis nichclegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nichclegg
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Måske der ikke skal "mere" til på dette punkt i kredsenløbet.
Det udelukker jo ikke kabler andre steder, kan have anderledes betydning

Inde i amp vil du typisk se ledninger af forskellige størrelser.
Hvis ledningers størrelse intet havde af betydning var de nok alle lige store/små.

ps Analogi: hvis der i automat-gearkassen bare er små fine tandhjul, betyder det jo ikke kardantrækket kan klare sig med lignende.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nichclegg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændigt ret :) Og fedt eksempel :) Men jeg forstår det stadig ikke. Jeg mener stadig at det er meget kritisk.

Har du lagt mærke til de "ben" som går fra printet ud til højtalerterminalerne på øverste billede? De er i mine øjne meget kritiske. Og hvad værrere er... De er bare loddet på printet. Så signalet kommer fra en printbane? Jeg havde forestillet mig at forbindelsen til terminalerne kom fra en kæmpe forgyldt trafo eller noget i den dur :D

Udsagn: Jeg kan bruge tusindevis af kroner på ioxiderede kabler, med skærm uden skærm, med bomuldskerner, eller retningsbestemt, og hvad der ellers findes af hokus pokus derude. OG ja de har sikkert også en meget stor "overflade" som jo er vigtigt, men når udgangspunktet er disse små tændstikker inde i forstærkeren, så kan kablet jo være nok så godt? Det bliver ikke bedre end udgangspunktet.

Man kommer jo heller ikke et 10mm2 kabel på et AA batteri fordi så kommer der mere strøm ud af det xD. Kan nogen gøre mig klogere, eller er det virkelig bare "poorly done"
Til top Vis nichclegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nichclegg
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Ret beset så er der ikke behov for mere end det du ser.

Naturligvis kan det gøres bedre, men det koster kassen og overdimensionering er ofte det man betaler for i de dyre forstærkere.
Det KAN give en anderledes og i nogle tilfælde bedre lyd, selvom det ikke givet på forhånd.

Hvis du lukker en højttaler op, uagtet om den er dyr eller billig, så vil du se samme konstellation. Tynde ledninger mellem filter
og enheder. Derfor kan højttaleren lyde nok så godt.

De strømme og spændinger vi taler om i musikregi er på ingen måde afhængige af tommelfingertykke kabler i eksotiske
materialer. Et fornuftig 2,5-4 mm2 rent kobberkabel er rigeligt til de fleste formål. Det ser selvfølgelig ikke særligt flatterende ud
på gulvet, men det er som regel væsentlig mere korrekt at benytte, end de ofte deciderede fejlkonstruerede slanger der koster
det samme som brugt bil.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 Oktober 2018 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Trådtykkelse, længde og anvendelssted. Kigger man på tråden i de sikringer der bærer strømmen til udgangsforstærkeren og
dermed signalet til højttaleren kan man yderligere undre sig. For slet ikke at knuse en udgangstransistor og se hvor tynde tråde
der bruges deri. Mellem benene og siliciumchippen.

Men du har da ret i at det kunne gøres bedre.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 05:03 | IP-adresse registreret  

Du må ikke glemme at din forstærker er fra den kategori, hvor udvælgelseskriterierne er:

Kan den stå i reolen og kommer der lyd ud i ønskede mængder?

Er svaret ja og farven på frontpladen matcher resten af anlægget er der kun tilbage at betale ved kasse et. Derfra hjem og lytte
til Boney M. Her er lyden hjulpet på vej af konstruktionen du viser billeder fra.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Denne tråd bekræfter i den grad hvor meget, vi "lytter" med øjnene... og det fortæller samtidig hvor meget, kabelbranchen har overbevidst de fleste af os om, at jo større og mere eksotiske kablerne er, jo bedre bliver lyden...

Jeg har selv nedgraderet mine kabler til trods for, at selve udstyret løbende er blevet dyrere. Og jeg har ikke oplevet en nedgang i lydkvaliteten - tværtimod!

Mine kriterier for kabler er, at de skal være lavet af fornuftige materialer og kraftige stik, så de kan holde i lang tid. Derudover er mine apparater impedans-matchet til hinanden, og dermed har signalkablerne minimal indflydelse.

Højtalerkabler vil altid have indflydelse i en eller anden grad, da både strøm og spænding her svinger meget.

Strømkablerne er bare helt almindelige sorte standardkabler, dog har jeg kraftig filtrering på strømmen.

Digitalkabler er også bare indkøbt ud fra samme kriterier som signalkablerne, for er apparaterne konstrueret korrekt, så kan kabler ikke gøre forskel!!! 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Mikkel, tak for dit indlæg, som jeg er nødt til at kommentere på.

I starten af 0'erne hørte jeg til dem, der begyndte at se på det med kablerne, såvel strøm- som signal- og højttalerkabler. I starten købte jeg signalkabler, højttalerkabler og løse stik hos Dansk Audio Teknik, samlede dem selv og overraskedes over den højere lydkvalitet, herunder at denne for signalkablerne steg i takt med prisen.

Så kom Niels Larsen med sine højttalerkabler NLE51, tror jeg, at de hedder. Dem kom han og demonstrerede i mit hjem, og jeg må bare sige, at forskellen var til at høre, for nu at sige det på jysk. Klart mere "hul igennem".

Det samme gjaldt hans signalkabler, som jeg først købte privat, og senere opgraderede disse til signalkabler med tyk 0-leder, og igen må jeg sige, at det hjalp. Jeg har også prøvet andre signalkabler, men er vendt tilbage til Niels Larsens, særligt efter udskiftning af pre/power-kombination, hvor jeg tidligere anvendte et Cardas Golden Cross - det gav klarere lyd at bruge Niels Larsens kabler. Jeg anvender Primare Pre60/A60. Men det er et spørgsmål om impedanstilpasning, kan jeg forstå - vil du uddybe dette? Hvordan har du impedansmatchet dine apparater?

Jeg har også eksperimenteret med strømkabler, og må her igen konstatere, at der er hørbare forskelle, også når kablerne blev sat i serie med dit yndlingsstøjfilter, PS Audio Detect, som jeg på din anbefaling har megen glæde af. Jeg kan godt forstå din skepsis - jeg deler den, men må konstatere, at virkeligheden viste noget andet. Det er dog ikke her, at jeg har observeret den største forskel. Den første gang, jeg observerede en forskel var, at jeg i begyndelsen, før jeg begyndte på at købe dyrere netkabler, fandt på at lægge den almindelige netledning dobbelt, hvilket kunne høres på primært bassen, som blev mindre svampet. Klart at forstå.

Også digitalkabler kan jeg høre forskel på, selv når de er sat i serie med Audioquest Jitterbug. Jeg kom til min hifi-pusher med et Supra digitalkabel og lyttede op imod Nordost Blue Heaven 2.0 og Nordost Heimdal 2.0. Klare forskelle. Det må jo så betyde, at mina apparater ikke er konstrueret korrekt: Min PC er en HP, som har 1 år på bagen, og min forforstærker en Primare Pre60. Måske du kan uddybe det med den ukorrekte konstruktion?

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jens Mortensen.

Jeg melder mig under fanerne. Jeg hører samme klare forskelle på kabler som du. Når det kommer til stykket findes der vel ikke et apparat som er perfekt konstrueret og så er der impedans-forskellene som før er blevet diskuteret her i forum.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103281&KW=i mpedans

Jeg har en Stemfoort SF60-forstærker modificeret med ekstern strømforsyning. Jeg har lige fået sat et ekstra stykke kabel ind på printet ud til højttalerterminalerne og forskellen er enorm. Muligvis et spørgsmål om korrekt dimensionering men det er jo også en faktor når vi taler kabler.

Det handler om, at finde de kabler som virker i ens anlæg. Jeg har prøvet kabler til flere tusind pr. meter men er endt på noget gammelt Dynaudio Ocos højttalerkabel og signalkablerne er DIY ud fra Sommercable Carbocarb 225. Ingen stor investering med det spiller bare i mit anlæg!
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hej Jens!

Impedans-tilpasning har været brugt i mange år i studie og PA-branchen, hvor man gør det for at få minimal indflydelse fra kablerne som ofte er meget lange. Helt konkret har man arbejdet med en udgangsimpedans på 100 ohm og en indgangsimpedans på 100k ohm. Og det er der flere producenter som har overført til hifi produkter, men desværre kun meget få...

Men man kan også vende det om, således at udg.imp. er højere, f.eks. 3-600 ohm, hvis indg.imp. så er "tilsvarende" lavere, f.eks. 22k eller 47k ohm. Og efter at have testet det mange gange, med forskelligt udstyr, der har været forbi lytterummet, så kan jeg bekræfte at det virker. Der kan stadig være forskel på signalkabler, men så er det virkelig meget små forskelle, der knap er hørbare - uanset pris!!!

Vedr. strømkabler, så kan disse ofte virke som en art filter, der fjerner unoder i strømmen. Men resultatet er også ofte, at der fjernes tilsvarende information i musikken. Og for det utrænede øre kan forskellen opleves som en forbedring, alene fordi det lyder anderledes.

Jeg har selv prøvet en uanet mængde strømkabler, og konklusionen er altid den samme: Hvis der er forskel, så kan det "mildne" lyden, men der forsvinder også tilsvarende information i musikken. Så jeg benytter helt almindelige sorte standard strømkabler.

Vedr. digitalkabler, så er det vigtigt, at afsender og modtager overholder standarden for den pågældende type forbindelse. Gør de ikke det, så har vi samme "ballade" som med signalkablerne... så begynder kablet at påvirke lyden. Mange tror fejlagtigt at et digitalt signal blot er nuller og ettaler, men det løber som strøm, der har en bærefrekvens.

Alt dette understreges i den grad på det, jeg vil kalde verdens bedste anlæg. Her er der på ingen måde benyttet eksotiske kabler... tværtimod! Til gengæld spiller det bedre end anlæg der er i millionklassen. Det pågældende system står hos en bruger herindefra, og består af et sæt Quad elektrostater med diy dipol-basser, trukket af et par Lyngdorf TDAI 2200 (uden RP!). Til gengæld er musikken korrigeret i det digitale domæne, hvor både frekvens, tidsdomæne og impulsrespons er rettet ind. Og det bekræfter i den grad, at eksotiske kabler ikke er nødvendige!!!

Jeg har selv nedgraderet på kablerne på mit test/reference setup... her handler det blot om fornuftige materialer og stik, der kan holde til mange skift frem og tilbage



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Må indrømme , mit udstyr er heller ikke konstrueret korrekt, for her faldt det hele på plads med NLE 61 digitalkabel ! Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Som gammel elektroingeniør må jeg sige, at idealet i forhold til lyden må være lav udgangsimpedans og høj indgangsimpedans - kun på den måde kan man minimere kablernes indflydelse. Den med højere udgangsimpedans og lavere indgangsimpedans giver ikke mening i mit hoved. At man som konstruktør for at beskytte udgangen mod kortslutning vælger at montere en modstand i serie giver god mening, så længe den er meget, fx 1000 gange, mindre end indgangsimpedansen på et efterfølgende apparat. Men du besvarer ikke mit spørgsmål: Hvordan har du i praksis impedansmatchet dine apparater?

Strømkabler. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal sige. Men at de medfølgende kabler ligefrem skulle være bedre end de eksotiske specialfremstillede fatter jeg ikke. Men lad det nu ligge. Du er glad for dit setup, og jeg er glad for mit.

Digitalkabler. Her må jeg bare sige, at jeg er overbevist om, at såvel min PC som min forforstærker overholder standarderne for USB-overførsel, og at der på trods heraf ER forskel at høre på kablerne. Nærmere kan jeg ikke komme det.

Og så står vi her igen: Nogle kan høre det, andre kan ikke høre det osv.

Og til Dalgas: Tak for henvisningen til tråden om impedanser. Bestemt interessant læsning.

Med venlig hilsen

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

nichlegg.

Jeg har i tidligere tider prøvet med udskifte samtlige ledninger i amp. Erstattede ledninger af forskellig størrelse med vdh scs-12. En 20w Hiraga lød faktisk rigtig godt efter blevet hardwiret med scs-12, men blev temmelig stille, da en ven i en hurtig bevægelse skruede op fra kl 7 position til kl 15. Så vidt jeg husker døde udgangstranserne.

Med hensyn til ht-kablerne, har jeg også ligesom Mikkel, nedgraderet. Med disse moderne sølvbelagte kobberkabler, var det ligesom lyden blev lidt overgjort. Der kom simpelthen for meget igennem (også af skidt) i den høje ende. Jeg plejer kalde det for meget glimmer men er manglende ord til beskrive for meget og for hård top.

Nu om stunder forbinder jeg diskanten med 0.75kv kobber og mellemtonen med 1.5kv kobber. Der er så lidt mere frit valg imellem amp og bas. Den overgjorte top, som viste sig dække over myriader af nuanceforskelle, er nu blevet tør og troværdig. (her er det måske en floskel kalde det for mindre elektronik mere autentisk).

Jeg har en analogi omk aspektet, jeg selv syntes er meget dækkende: Kan du huske de første farve-tv der kom til landet (omk 70-72)? Farverne var utroligt kraftige og strålende men, der var farvet udenfor stregerne. Alle emnerne havde ligesom en aura omk sig. Moderne farve-tv er mere kedelige i farverne men, der er ikke farvet udenfor. At der ikke er farvet udenfor, er vel i en forstand. det der må betegnes som det "rigtige" resultat, men ingen garanti for den enkelte ikke bedre kan lide de kraftige farver.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jens!

Mine apparater er matchet ved, at både RIAA og CD har en relativ høj udgangsimpedans på 250 og 600 ohm, som "ser" ind i en "lav" indgangsimpedans på 22k ohm på min forforstærker.

Forforstærkeren har faktisk 2 udgange på 50 og 600 ohm, så her kan man ligefrem passe det ind med effekttrinnet der sidder efter. Jeg har valgt 600 ohm udgangen, som sidder ind i 47k ohm på mit effekttrin. Skifter jeg til 50 ohm udgangen på min forforstærker, så høres det tydeligt, som du kan læse mere om i min anmeldelse af Vincent SA-T7.

Årsagen til, at almindelige strømkabler fungerer bedst er, at de ganske enkelt er gode nok til jobbet. De "eksotiske" kabler er omvendt "overdesignet" til formålet - ofte med al for stort tværsnit osv. der slet ikke er nødvendigt. I stedet opstår der en filtereffekt i kablerne, som påvirker strømforsyningerne negativt, hvilket igen gør at de sarte lydkredsløb ikke fungerer optimalt...

Jeg har også haft flere eksotiske usb-kabler og masser af digitalkabler på besøg, og jeg har endnu til god at høre forskel på dem...

Ja, nogle kan høre det, andre kan ikke... og her kommer så et "voldsomt" statement: Kunne det være forventningens glæde der gør, at man hører forskel? Rent psykoakustisk og mentalt, så vil vores hjerne rigtig gerne give os gode oplevelser, og den hjælper dem gerne på vej når vi har brugt mange penge på det, så vi kan få vores dopamin-fix og have det dejligt med det nyindkøbte kabel.

Der er kun en vej uden om det. Lytte igen og igen, og via meget forskelligt udstyr. Og det har jeg i al ydmyghed gjort



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Husk også at kapacitet og induktans af kabler kan have indflydelse, samt strømfortrængning. Så kan man altid diskutere hvem der kan høre hvad. Jeg har selv for mange år siden, da jeg ikke havde råd til dyre højtalere, opdaget hvor ringe kabling der var internt i højtalere, og lavede dengang en blindtest med en bekendt som ikke havde den store interesse i HI-FI, men selv han kunne høre forskellen på de opgraderede højtalere...

Men ingen tvivl om, at jo dyre anlæg, jo mindre bliver forskellene. Og så tror jeg også vi må erkende at vi som mennesker er forskellige... Nogle har mere eller mindre musisk intelligens. Uden at vide det, tænker jeg også det kan spille ind. Herunder kan det også have noget at gøre med interesse. Uden at det skal lyde nedladende. Men tænker også at den musik vi lytter til spiller ind. Tænker at fx. techno vs. akustisk stiller forskellige krav og der er sikkert flere ting.

En nævner noget om standarder.... Jeg har selv tidligere arbejdet med kabler (dog ikke i HI-FI sammenhæng), men når en producent skriver de opfylder en standard, er det langt fra sikkert det er rigtigt. Pris kvalitet hænger stadig sammen, uanset hvad datablad lover. Jeg har før testet kabler, hvor der ovenikøbet var testblad med hvert enkelt kabel. Men ingen af dem stemte overens med det som vi faktisk testede. Andre lovede bare at de opfyldt div. standarder, uden overhovedet at have verificeret det. Mange af leverandørene blev efterfølgende konfronteret. Og svaret var det samme. Det er få mennesker som opdager det. Så de tager bare en chance. Faktisk havde vi leverandører som ikke formåede at levere et eneste kabel, som levede op til det som de lovede ifht. de standarder de skulle holde. Men det er en stor salgsparameter. Så hvis det lyder for billigt til at være sandt, så er det nok ikke sandt



__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Jeg er så usikker på, hvad du mener med en impedansmatch. Det er som om, at dine apparaters impedanser tilfældigt har de impedanser, du nævner, snarere end at der ligger bevidste valg mellem alternativer til grund. Din Vincent-forforstærker er så vidt jeg ved rørbaseret, så der kan være noget med nogle ulineariteter der, der gør en forskel, men der savner jeg viden om rørforstærkere for at ville udtale mig skarpt.

Din forklaring på, hvorfor de almindelige strømkabler er gode nok, og at de dyrere er overdesignet må stå for din egen regning - jeg savner en teoretisk underbygning. Det ideelle strømkabel har en karakteristisk impedans på så tæt på 0 Ohm, som man kan komme, og her er de tykke kabler bedre med.

Med hensyn til forventningens glæde, så skal jeg ikke kunne afvise, at det har en effekt. Men i mit tilfælde må jeg dog afvise det - der bliver A/B-testet og lyttet. Fru Mortensen er ikke forudindtaget, og hun er oftest enig med mig.

Men som du siger, så skal der lyttes, og jeg stoler på mine og fruens ører.

Mvh

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Nu vi i gang med prøve afmystificere kabler, vil jeg godt lægge et lag af yderligere mystik til.

I tidligere tider hvor jeg ikke var så vidende som nu (hø-hø), spillede jeg med vdh-Silver (et for datiden ekstremt dyrt kabel) hele vejen igennem anlægget. Jeg fik så en eks amp jeg ville tilslutte, og havde kun 2x30cm Silver i overskud, hvorefter jeg loddede det sammen med et billig 80cm kabel.

Tro det eller lad vær. Når de 30cm silver gik i modtager blev lyden som det var rent Silver hele vejen og når jeg vendte kablet en halv blev lyden som det andet kabel. Det fortæller mig, man skal passe på med udsagn som "svageste led". Bevares i en eller anden forstand holder udsagnet nok, men svageste led er ikke altid hvor man først troede det var.

For mig bliver det altid et spørgsmål om passende kabel passende sted.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej Jens!

Der er ingen tilfældigheder i mine valg af apparater. Bevares, det vejer selvsagt tungt, at det spiller godt. Men omvendt så har jeg ikke oplevet, at apparater med "omvendt" impedans klarede sig ret godt i mit setup.

Et par eksempler:

En dyr CD afspiller fra Pathos, som ikke havde nogen nævneværdig udg.imp. Den var også beregnet til, at spille sammen med en forstærker fra Pathos, som har 100k indg.imp. på deres indgange. Dette blev verificeret af ingeniør på daværende tidspunkt.

Lige så har jeg haft et effekttrin med høj ind.imp. som heller ikke matchede godt med min tidligere Bellini forforstærker, som ellers var ret voldsomt dimensioneret på sin udgang, og normalt trak alle effekttrin med rå magt(!)

Jeg kan ikke kaste mig ud i en dybere teknisk forklaring om kabler, men jeg har gennem årene alieret mig med flere personer med de fornødne ressourcer og viden, og har herigennem fået understøttet de ting jeg har oplevet i lytterummet. For jeg har altid været nysgerrig på hvorfor jeg har de oplevelser med udstyret, som er tilfældet. Derfor har jeg også taget læren om psykoakustik til mig.

Og en vigtig ting med psykoakustik er, at hjernen nemt kan tilføje ting som ikke er der... tænk bare på hallucinationer! Men hjernen kan ikke fjerne ting eller lyde, som faktisk er til stede! Derfor kan man heller ikke undgå at se eller høre noget som faktisk er der, men omvendt kan det være hjernen der får det til at være der... forvirret?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 01 November 2018 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel!

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "omvendt impedans". Udgangsimpedansen bør være "meget mindre" end den korresponderende indgangsimpedans (fx en faktor 100 - 1000) og kablets impedans ligeså, så der afsættes så lidt som muligt i kablet. Dit eksempel med Pathos bekræfter kun denne opfattelse. Dit eksempel med Bellini behøver ikke at have noget med impedanser at gøre - de kan bare have været et dårligt match af andre grunde.

Den eneste forklaring, jeg kan komme på mht. strømkabler er, at der ER forskel på strømkabler, og at konstruktøren har dimensioneret apparaterne til at lyde bedst med standardkabler. Det sidste er dog svært at forstå, særligt når man af konstruktøren opfordres til at købe bedre strømkabler, end det der følger med.

Tak, psykoakustik har jeg også bestået et kursus i. Og har ikke noget at tilføje - selvfølgelig kan hørelsen snydes. Blot jeg er glad for mine valg med den hørelse, jeg har, og det håber jeg, at du også er med dine valg. Om jeg så bliver snydt eller ej.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 01 November 2018 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jens!

Du må gerne uddybe hvilke andre grunde der kunne være til, at min gamle Bellini forforstærker ellers var et dårligt match med den pågældende effektforstærker, som var en af få med høj indgangsimpedans, som ikke matchede...

Vedr. strømkabler, så kan det jo undre at producenter af selv meget dyrt hifi næsten altid vedlægger et alm. strømkabel, hvis der nu skulle være så stor forskel?!?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes