Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 01:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Minidisc via ekstern dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Min elskede Minidisc bruges især til festlige lejligheder. Den lyder faktisk rigtig godt, sammenlignet med båndede optagelser. Bruges uden ekstern DAC. Tilsluttes den digitalt via forstærker m. indbygget DAC går det helt galt. Det lyder mildest talt ikke godt. Stort set ingen mellemtone og alt for kraftig bas & diskant. I forstærkerens vejledning står der, at Minidisc kan tilsluttes digitalt. Det kan den så også, men det lyder forfærdeligt. Er problemet, at kun 10 - 15% af signalet optages?
Jeg håber, at et klogt hoved kan give en simpel forklaring.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Ligesom indbyggede RIAA'er til pladespillere sjældent er særlig gode i integrerede forstærkere, så gør det samme sig gældende med indbyggede dac's.

En dac er særlig følsom over før stabilitet, styrke og støjen fra strømforsyningen, hvilket sjældent er af bedste skuffe i en integreret forstærker. Deraf den dårligere lyd



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Anlægget består af:
Forstærker: Denon PMA 2500 NE
Minidisc:      Sony JA 20 ES
Kabel:           Audioquest Coax (digital)
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej
Sikkert "skidt ind / skidt ud". Jeg tror din dac i forstærker afslører det ustabile digitale signal...kan også opleves med opslidt cd afspiller på extern dac. Nu er der gået sport i at få stabilitet i det digitale domæne for at opnå bedre lyd.

mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Den DAC, der er i forstærkeren, har fået meget fine test rundt omkring. Den lyder da også super med CD. Minidisc'en fik også fin test i sin tid. Men det er 20 år siden, og den blev testet med sin egen DAC. Min foreløbige konklusion er: Den DAC i min Minidisc lever sit eget liv. Bliver den brugt ved optagelse, skal den også bruges ved afspilning.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Polle1 skrev:
Hej
Sikkert "skidt ind / skidt ud". Jeg tror din dac i forstærker afslører det ustabile digitale signal...kan også opleves med opslidt cd afspiller på extern dac. Nu er der gået sport i at få stabilitet i det digitale domæne for at opnå bedre lyd.

mvh Polle

Der findes ikke "ustabile" digitale signaler... enten kommer data frem, eller også gør de ikke. Hvis datastrømmen er "ustabil", så er der ingen lyd!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Minidisc fungerer ved at en algoritme komprimerer data ved digital indspilning. Men det signal, der kommer ud af den digitale udgang er et helt almindeligt S/P-DIF signal, som den digitale udgang fra en CD-afspiller.

Din information om, at din forstærkers dac fungerer godt med din CD-afspiller, ændrer selvfølgelig på mit udsagn om, at fejlen ligger i din forstærkers dac. Måske skulle du have leveret denne relevante information fra starten... så havde vi undgået et par "Trolls" indblanding

Men jeg står stadig ved mit udsagn om, at indbyggede dacs generelt er inferiøre ift. separate dacs. I denne situation tyder det dog på, at det digitale signal fra din Minidisc er fejlbehæftet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hvor stammer din optagelse fra ?

Minidisc har kopibeskyttelse. Hvis din optagelse kommer fra en digital kilde med samplingsfrekvens 44,1 eller 48 KHz, så
“jammes” signalet hvis du forsøger at viderefører det digitalt.

DAC’en i 2500’eren er ganske fin, så det er næppe det der er dit problem.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 30 Oktober 2018 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Mine optagelser stammer fra CD, LP, radio(analog) & gamle kasettebånd. "Hits" fra de sidste 50 år.
Forbindelsen til forstærker er ren analog. Forbindes digitalt får alt en dårlig lyd.
Som sagt er lyden analogt rigtig god, men alt kan jo ønskes bedre.
Nu bruges Minidisc mest, når der er "komsammen" i huset, og især efter et par glas og højlydt talen lyder det OK.
Som jeg har forstået det, burde digital afspilning kunne lade sig gøre.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Det er da mystisk. Jeg har en Denon DMD-1000 som jeg har tilsluttet (optisk) til min DAC (ekstern). Det lyder fremragende!

Bruger du elektrisk spdif (coax) eller optisk overførsel? Kan det være støj der overføres eller et dårligt digitalkabel (jeg har et billigt coax-digitalkabel der lyder frygteligt). Der er vist også digital-filter på din Sony - men det burde jo ikke påvirke det digitale signal inden konvertering.

Du må i gang med at "pille"
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Måske er udtrykket “ustabilt” digitalt signal forkert men hvis det er enten eller med et digitalt signal forstår jeg ikke at selv anerkendte anmeldere kan
høre forbedring i lyden når man skifter strømforsyning på en streamer eller skifter til et bedre cd drev.
Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 31 Oktober 2018 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg nu godt forstå, at de kan... Lad os tage strømforsyningen først: Digitale signalkilder er meget følsomme over for, at have en stabil og overdimensioneret strømforsyning. Hvis der opstår støj i strømforsyningen, så spreder den sig let til de kredsløb der behandler lyden i streamer eller dac, og det bliver så til digital støj også kaldet jitter. Det opleves oftest som en hård og forvrænget lyd. Mange billige digitale kilder lider ofte under dette.

En dac i en integreret forstærker kan påtænkes som havende en meget stor strømforsyning, men det er ikke korrekt, da det meste går til effekttrinnet i udgangen. Desuden er en forstærker ikke følsom over for støj i strømforsyningen på samme måde. Så der kan være mange årsager til, at en indbygget dac i en forstærker ikke arbejder under optimale forhold...

Et bedre CD-drev resulterer som regel i en mere korrekt aflæsning af pladen, der normalt sker 1:1, dvs. at data kun læses én gang. Og som nævnt tidligere, så skal strømmen af data være stabil for, at der kommer lyd ud i den anden ende. Derfor sidder der et korrektionskredsløb, som "gætter" de data som aflæsningen misser, og det gør den ud fra en forudprogrammeret algoritme. Jo flere fejl, jo mere "gætteri" og det kan høres på den endelige lyd som bliver forringet. Mange bedre - og dyrere drev - læser oftest datastrømmen 2 eller 4 gange, så antallet af fejl bliver minimal, og nogle gange nul! Og det kan i den grad høres på musikken...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes