Så skulle du netop ikke skære dine subwoofere ved 30hz - fordi:
Når dine fronter allerede spiller relativ dybt, så har du den fordel at bassen kommer fra 4 steder nu.... nemlig 2 fronter og 2 subwoofere. Hvis du så deler ved 60-90hz, så er du stadig i det område, hvor bølgelængden er så lang at du ikke kan skelne refleksioner fra den direkte lyd - dvs. at lyden er det man kalder totalt rundstrålende, altså totalt domineret af rummet. Fordelen heri, ligger i at man kan opnå en næsten helt jævn bas i dit lytterum - også selv om du rejser dig op eller sidder et andet sted end lige præcis i sweetspot. Flere baskilder gør det at i samarbejde kan skabe en ensartet trykfordeling af de nedre frekvenser, netop fordi at vi først opfatter bas under 100hz efter at den har været reflekteret flere gange imellem loft, gulv, vægge osv. Ergo kan man på denne måde opnå meget bedre bas end du normalt har hørt de aller fleste steder.
Har lige hjulpet en med at justere det ind med 2 subwoofere til et sæt Focal Grande - og det virker rigtig godt. Han har dog ikke korrektion af nogen art, så bassen er kun virkelig god i lyttepositionen.
Men hvis du får fat i en minidsp, så kan du "fjerne" dit room-gain på både dine fronter og dine subwoofere og snildt få en topklasse bas i dit rum.
Hvis der er noget der driller ved 10Khz, så det vigtigt at du finder ud af om det er refleksion fra dine højttalere eller en "fejl" i deres filter til at begynder med. "ujævnheden" i dine højttalere kan man på sin vis godt korrigere for, men du skal være sikker på at du har målt højttaleren, uden at rummet er med. Dette skyldes at lyden fra en højttalers enhed er i én dimension og når rummet og kantdifraktioner fra kabinettet kommer med i billedet, så bliver lyden 3 dimensional , hvilket en DSP ikke kan gøre noget ved - den arbejder nemlig kun i én dimension.
Så du kan med en DSP rette din frekvensgang ud, før den når din enheder, men så snart lydbølgerne forlader membranen på enhederne og reflektere omkring kabinettets kanter og rammer alt muligt i dit lytterum, så er umuligt at gøre noget ved elektronisk - så er der kun akustikken tilbage.
Så her er bedst at dæmpe med akustisk materiale over ca 500hz, hvor lydbølgerne stadig er så små at de lettere kan absorberes i relativt let materiale. Det er også en stor fordel at vinkle dine højttalere ind imod lyttepositionen for at mindske refleksionerne fra siddevæggene, idet at horisontale refleksioner er langt værre for vores opfattelse af lydbilleder, fordi de kan forsinke lyden, så den rammer forskelligt i forhold til vores øre.
Refleksioner fra gulv og loft, rammer i større grad vores øre samtidig og bliver forsinker "samtidig" og har derfor minimal forstyrrelse af vores evne til at skelne tidsforsinkelser. Og fjerne man alt for mange refleksioner, så kan lyden blive lidt tam. Men de fleste rum har rigeligt med refleksioner, så det plejer at være de horisontale der er værst - hvilket også er derfor at det kan hjælpe at sætte systemet på den lange led i et rektangulært rum - netop fordi de horisontale refleksioner bliver så forsinkede at vi kan sortere det fra - vores hørelse har simpelthen nogle grænseværdier for hvor meget en lyd skal være forsinket for at være forstyrrende.
Heri ligger hemmeligheden med flere baskilder - i dit tilfælde 2 fronter og 2 subs. Refleksionerne er næsten umulige at undgå under ca 100hz, så vi udnytter dem i stedet til at skabe en jævn fordelingen af energien, fordi vi simpelthen ikke kan skelne refleksionerne fra den direkte strålende lyd fra basenhederne - prøv det - det kan virke hamrende effektivt