Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 04:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 22 November 2018 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker på at lave mine egne ht kabler. Og er faldet over en tråd på et avforum hvor de har brugt NEOTECH solid core 14AWG UP-OCC copper, Er der nogen af jer der har erfaringer med den type kobber ? Det er jo 1 tyk kerne.

Jeg er en af de mennesker, som godt kan høre forskel på kabler, så er det lige slået fast :-) Så jeg har da haft lidt forskelligt kabel over årene, Bla. VDH fra 70,- pr meter til alt alt for dyrt. QED kør jeg med nu, som endtlig gør det fint. Men min hi-fi kløe er begyndt igen
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 23 November 2018 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Ser lige med

Der er masser af "opskrifter" på nettet men det kunne jo være der dukkede noget interessant op.

Jeg har været med siden de glade Hifi & Elektronik-dage - og abonnerede også på High Fidelity. Kan huske en besøgsartikel hvor en gut brugte noget bremse-rør overtrukket med en bomuldsstrømpe/linolie som højtalerkabel

Jeg har selv engang viklet nogle meter af en foliespole og foldet enderne så de fungerede som stik - der var blæs på diskanten.

Med andre ord: Kun fantasien sætter grænser og det ser man jo også tydeligt i nogle producenters omtale af egne produkter - og brug af Google-translate har IKKE gjort det mindre underholdende at læse.

Jeg har læst et sted at dobbelt-træk (2xkabel) til minus skulle være godt - hvorfor ved jeg ikke og har ikke prøvet det. Har heller ikke prøvet at sætte flere forskellige kabler på, på én gang - f.eks parre en basstærk kabel med et som har en god diskant.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 23 November 2018 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Solid core, synes jeg kan være noget bøvl at arbejde med - udover det er det sikkert udemærket. Jeg har prøvet 6kvadrat OFC
installationskabel (få, men tykke ledere=stift), CAT6 OFC netværkskabler, antennekabel, forsølvet OFC kobber på 1,8kvadrat
med teflon isolering samt diverse “mid-end” kabler fra Kimber og andre producenter. Jeg evner ikke at høre forskel, men prøv
dig frem. Teoretisk skal du have et kabel med lav modstand, lav induktion og i en tykkelse der kan håndtere effekten.
(overraskende nok er mange kabler voldsomt tykke... min elkedel på 1800w har kun et ganske tyndt). Prøv dig frem og del dine
erfaringer med andre her på siden. Det er aldrig for sent at lære noget nyt.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 23 November 2018 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har på et tidspunkt forsøgt mig med 2 x 2 x 1,5 kvadrat PVL solid core fra NKT, her fjernede jeg isolationen på ledningen og brugte en
bomuldsstrømpe ala. et snørebånd, hvor i jeg trak 2 stk. 1,5 kvadrat til + og det samme gjorde jeg til -, dette lød fremragende men problemet er
ledningen korroderede over tid med ringere lyd til følge.
Har også brugt teflon, lyder også fint men bomuld er nu bedst lydende...
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Jan Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 25 November 2018 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Solid core lyder som generelt problem bare fordi det er stift, og som nævnt korroderer det over tid hvis det ikke er belagt med en form for lak. Har selv brugt ganske alm 1.5 kvadrat installations kabel før i tiden, og for de fleste er det nok et rigtigt godt og billigt valg hvis man ikke er mega hifi-nørd. I de glade HiFi dage som en anden nævnte .. :) var der Supra kabel som faktisk sagde rigtig godt til en meget rimelig pris.

Der er alskens opskrifter på at lave et godt signal eller højttaler kabel, men problemet er at lyd er subjektivt, og bare fordi du følger nogle tekniske regler om at bruge flere tråde modsat placeret, vundet, skærmet o.s.v for at fjerne induktion og indstråling betyder det ikke at man nødvendigvis kan høre forskel.

Har selv et tommelfinger tykt højttaler kabel med mange enkelt isolerede ledere for + og - der er snor en smule. Har glemt hvad det hed men det var "ikke" billigt :) Men synes den gang at bassen var lidt mere stram og mere veldefineret rum fornemmelse sammenlignet med Supra .. men det var også en del gange dyrere da jeg jo var nød til at snyde og købe 3-4 m ekstra kabel, så jeg havde lige langt træk i begge sider
Til top Vis Jan Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Hansen
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 27 November 2018 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Et muligt forslag ville være at anvende flere ledere af spoletråd som du trækker i parallel, eventuelt fletter/snor til et tykt kabel.
Fordelen her overfor rå kobber wires er at tråden er lakeret så den ikke korrodere, og netop fordi du får flere ledere i parallel som
ikke har kontakt med hinanden vil du få lavere induktans for kabelet.

Dermed kan du netop få hvad ud søger, lav modstand afhænger af det totale kobberareal og dermed din pengepung, lav induktans
pga flere parallel forbundet individuelle ledere og selvfølgeligt skal det laves i en tykkelse om kan håndtere effekten.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 28 November 2018 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Solid core, synes jeg kan være noget bøvl at arbejde med - udover det er det sikkert udemærket. Jeg har prøvet
6kvadrat OFC
installationskabel (få, men tykke ledere=stift), CAT6 OFC netværkskabler, antennekabel, forsølvet OFC kobber på 1,8kvadrat
med teflon isolering samt diverse “mid-end” kabler fra Kimber og andre producenter. Jeg evner ikke at høre forskel, men prøv
dig frem. Teoretisk skal du have et kabel med lav modstand, lav induktion og i en tykkelse der kan håndtere effekten.
(overraskende nok er mange kabler voldsomt tykke... min elkedel på 1800w har kun et ganske tyndt). Prøv dig frem og del dine
erfaringer med andre her på siden. Det er aldrig for sent at lære noget nyt.


Det kan ikke sammenlignes. Din elkedel er nok på 230volt/50Hz. Så det er ca. 8 ampere. Det kræver ikke tykt kabel. Husk det
er strømmen, som giver tabet i kabler (og flere andre ting).

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Rassvejhifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 29 November 2018 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke så meget 'teknisk' erfaring hvad angår hvilke kobber eller sølv det skal laves af, men til isoleringen kan jeg anbefale produkter fra Techflex
Upload nogle billeder når du bliver færdig.
Til top Vis Rassvejhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rassvejhifi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes