Sendt: 06 December 2018 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum,
Er den glade ejer af en Audis, som jeg købte ny tilbage i slut 90'erne. Skiftede for et par år siden volumenkontrol pga udfald/signal styrke forskel i den ene kanal. Skiftede samtidigt 2 af de fire hoved strømforsynings lytter (10000uF 35v), da de bulede en anelse op.
Så for noget tid siden, mens den spillede ved middel styrke, steg kom der den magiske blå røg op af den. Slukkede asap satte den til side og nu er tiden så kommet til at kigge næmere på den.
Har kort tilsluttet den til 230v, for blot at konstantere at R119 ryger videre udbelastet og derved er brændt så brun i midt, at de 2 midterste ringe ikke er til at aflæse. I den anden kanal er det R19 som er identisk og farvekoden angiver at det er en 1KOhm modstand . Så vidt jeg kan se så er R120 og R119 en spændings/strøm deling der er styret over modstands potmeter TR1. (bias strøm).
Har endnu ikke afmonteret, eller adskildt noget, men kunne godt tænke mig at finde schematics først. MEN - tror ikk det er til at fremskaffe, har intet kunne google frem (btw. Det er en Audis signature ver 1.0 forstærker print).
Som det er nu, tror jeg at driver parret (eller den ene halvperiode) i denne kanal er stået af. Derfor trækkes for meget strøm igennem forspændings styringen. Har målt på udgangen, i slukket tilstand, og der er ikke nogen kortslutning at spore. Det er i princippet en simpel konstruktion (emitterfølger konstruktion), med specielt udvalgte komponenter. Så adskillelse og reverse enginering er en mulighed.
Men ... er der nogen som ved hvor schematics kan skaffes? Tænker på at driver mosfet's ville kunne opdateres til nogen mere strømstærke typer. Igen ville kredsløbs tegninger være med til at kunne give et prej om hvad der er muligt...
|