Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brugt stereo til 10.000? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kompleksitet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 December 2018 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg går med planer om at købe noget brugt stereo HiFi i løbet af næste kvartal, hvortil jeg har fastsat et budget på omtrent 10.000 kr.
Budgettet er fleksibelt - hvis det giver mærkbart højere ydelse, er jeg villig til at øge budgettet.

Rummet som udstyret skal stå i vides ikke endnu, da jeg skal flytte i løbet af første kvartal. Jeg vil skyde på 20-30 m^2.

Jeg har ikke i forvejen noget udstyr. Den primære lydkilde vil være FLAC filer fra min server, som jeg tænker skal forbindes med en DAC (der er på serveren både Toslink og USB). Selve styring regner jeg med vil foregå via en MPD klient i Linux og en Android app. På sigt regner jeg dog også med at skulle have et par pladespillere, da jeg gennem årene har købt en del plader fra 1930-1980'erne, som samler støv.

Mht. foretrukken lydsignatur, så er jeg ikke interesseret i voldsom bas og lydtryk. Det vigtigste er stor kontrol og opløsning i hele spektret. Udstyret skal kun bruges til musik, både live- og studieoptagelser samt mange forskellige genrer, f.eks. metal, primært progressiv og dødsmetal, rock, primært progressiv og art rock, industrial, new wave, jazz fusion, blues, klassisk (primært 19. og 20. århundrede/klaver) og en del elektronisk, f.eks. synthwave.

Eksempler på musik som udstyret skal pines med:


Jeg ved ikke om jeg stiller for urealistiske forventninger frem her, men jeg er spændt på at høre jeres indspark.

På forhånd tak for hjælpen!
Til top Vis Kompleksitet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kompleksitet
 
Rassvejhifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 22 December 2018 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har en masse tanker - men jeg skal lige forstå korrekt.
Er det et sæt højttalere, en forstærker og en pladespiller? Eller er det en CD'er også/istedet for pladespiller?
Jeg går også ud fra at der skal nogle kabler til...?

Du skriver at du ikke har noget udstyr i forvejen - hvorfor det er fint lige at få præciseret hvad du kunne have interesse i, inden for
rammen af dit budget :-)
Til top Vis Rassvejhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rassvejhifi
 
Kompleksitet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 December 2018 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Det er indtil videre kun et sæt højttalere, kabler og en forstærker. Jeg tænker, at det vil æde en stor del af budgettet hvis jeg i samme omgang skal have både CD og en eller to pladespillere. 
Til top Vis Kompleksitet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kompleksitet
 
Kompleksitet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 December 2018 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte at nævne, at jeg i forvejen har en Audio-GD NFB-12, som er en hovedtelefonforstærker med indbygget DAC. Den tænker jeg kan bruges i starten som DAC, men senere skal der nok også findes en bedre til opgaven.
Til top Vis Kompleksitet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kompleksitet
 
Rassvejhifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 22 December 2018 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være nyt så ville jeg prøve at lytte på et sæt Acoustic Energy 109e. Her ville jeg også lytte til Larsen 4.2 som er noget helt andet, men også lyder rigtig godt. Samme prisklasse.

Evt. kan du også tjekke Q-Acoustics. Har hørt godt om det, men kender det ikke personligt.

Kabler - uden tvivl Cardas. Evt. Cardas 101 eller Crosslink 1S. Det er meget smag og behag meget af det, men det her er nogle gode solide produkter der lyder skønt til meget forskellig musik.

En forstærker... Hvis du kan finde en in-house Uk built Creek. a50 eller hvad de hedder, så gå med sådan en. Ellers skulle den nye med display også være udemærket :-)

Hvis du kigger brugt så kan du se efter Sonus Faber (Jeg har selv Venere 2.5 som mine små børn - dem er jeg super glade for ;-)). Ellers er der Stirling Broadcast højttalere, kan også fås brugt... De er også fremragende.

Håber det kan give lidt inspiration?
Til top Vis Rassvejhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rassvejhifi
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 22 December 2018 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Der er et sæt Snell E til salg her på siden og de kunne så sættes sammen med en ny Cayin MT-12N også her på siden og der er endda lidt tilovers til
kabler

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Rassvejhifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 22 December 2018 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Ja jeg stemmer helt klart også for Snell som et alternativ. Et andet forstærker alternativ kunne være noget ældre Audio Analogue.
Til top Vis Rassvejhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rassvejhifi
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 23 December 2018 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Klipsch! Så skal der danses! Flere af deres modeller giver stor spilleglæde! Rykker godt og kræver ikke så mange watt Selv den
Cayin kan! Overvej gulvmodeller som Klipsch RP 280 F. Der er nye modeller på vej, så mulighed for at gøre et kup fra nyt! Eller køb
brugt! Ville passe perfekt til din musik stil!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 509
Sendt: 23 December 2018 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej
Du kunne kigge på triangle de laver ln05A en aktiv gulv model med Bluetooth. Sub udg. Phono og optisk indgang og indbygget riaa forstærker til
pladespiller sæt pris Ca 6000 du kan evt supplere med en sub senere hvis de ikke spiller dybt nok
Vh bsl2
Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2
 
Kompleksitet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 23 December 2018 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Tak for en masse gode bud! Jeg går i gang med at kigge på anmeldelser. 
Til top Vis Kompleksitet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kompleksitet
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 December 2018 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Brugt, der er tons af muligheder

Prøv eksempelvis et gammelt sæt Dali 104 højtalere
Briterne og Japanerne lavede forrygende gode forstærkere før kinesere overtog det meste, noget fra 80/90'erne
kan være et godt køb, kig på Exposure, Creek, Luxman oma

Jeg havde selv et gammelt sæt Rega Ela transmissionline højtalere med en simpel Brio forstærker, ikke det mest
opløste men musikken var der. Ikke altid tilfældet på nutidens boom grej.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 December 2018 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Q acoustics højtalere kan også være et godt sted at starte, ved dog ikke om de stadig er repræsenteret
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 December 2018 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne Quad forstærkere
Genial design og solidt lavet, spiller godt og kan altid serviceres
Masser af muligheder brugt
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 December 2018 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Og skal du have nyt håndlavet i UK som i gamle dage, husk pundet er
lavt ift DKK: Kralk Audio
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 23 December 2018 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Til din spillestil vil jeg anbefale dog at lede efter en højttaler med lidt mere membranareal end det morfar linkede til. Der
kommer sgutte meget tung rock fra en 6” bas i 20-30 kvadratmeter rum. Klipsch som der er foreslået lyder umiddelbart som et
bedre match. Du kan også gå total oldschool og finde et par gamle JBL feks 120ti, 240ti eller L100. Der er meget godt med
goddaw for skillingen. 240ti har jeg hørt med en Vincent SV-237 og tidal. Der var godt med power på rockmusikken.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 December 2018 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret Lobo
Jeg kan se Kralk også laver TDB 3-vejs typer med 10 eller 12" bas, priser er ikke afskrækkende.
Forfriskende og måske meget lig med et godt gammeldags sæt JBL 4410/4412 ?
De kunne ihvertfald rocke, andre mangler ufortalt. Man får ikke både i pose og sæk.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 23 December 2018 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Præcis morfar - der findes mange andre mere nøjagtige højttalere, men der er noget fascinerende ved lyden af de gode gamle
JBL. Kralk i de større modeller ser også lækre ud.
@kompleksitet: du må ud og lytte!

God jagt

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 December 2018 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Pladespillere og cd-afspillere kan du finde ret billigt i fin stand, hvis du ser dig lidt omkring.
Kabler ville jeg slet ikke spille tid på, så længe du undgår de helt billige (15-20kr) hvor stikkene er direkte dårlige og produceret af noget natpotteblik
Højttalerkabler skal blot have et så stort kvadrat, som du kan få proppet i højttalere og forstærkere - uden for megen asen og masen, det gavner nemlig ikke noget at overdrive unødigt.

Min guideline, ville være noget lignende, som følger:
3 vejs højttalere har typisk en bedre gengivelse i mellemtone/diskantområdet, fordi det er lettere at integrere mindre enheder. Det kan dog lade sig gøre med f.eks 6-8" vis der bruges f.eks en waveguide.
Der er bedre muligheder for at opnå god lyd, hvis man dækker frekvensområdet med en 3 eller 4 vejs, simpelthen af den årsag at det er sværere at bygge en højttaler med enheder der kan dække et stort område, med både evne til at spille højt, klart og detaljeret.
En meget stor del af energien i musik, ligger omkring 80 til 400hz, hvilket igen gør at lidt større enheder, giver den her følelse af den så omtalte dynamik og live følelse. Men det er samtidig her, at mange rumproblemer er meget dominerende, hvilket kan afhjælpes til en hvis grad, med en smule DSP eller bare en gammel equalizer(en med god opløsning=mange bånd).
Bassen under ca 100hz er totalt domineret af rummet, så her kan du med f.eks REW, lave en simulering af dit rum og nøjes med at dæmpe den værste resonans. Det er selvfølgelig bedst at måle, men simuleringer kan ramme ret præsist.

Før dine højttalere er sat nogenlunde fornuftigt op og korrigeret i bassen, så kan du i grove træk ikke bedømme så meget endeligt omkring afspillere, forstærkere osv. Og det er ikke bare min mening, men i grove træk ca. det, som jeg kan læse mig frem til at næsten samtlige fornuftige hifi-folk i hele verden konkludere.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes