Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 16:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub out modifikation? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 28 December 2018 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har lidt problemer med en Onkyo TX SR-876 receiver og planer om en lille modifikation.
Håber der er en elektronik kyndig som kan give lidt input (er selv elektronik-ing. af uddannelse, men det nogle år siden og er ikke stærk i
forstærkerkoblinger, støj og best-practice).

Det er en 7.1 forstærker (altså 7x forstærkere) og da jeg har et 5.2 højtaler med passive subs har jeg forsøgt at koble Subwoofer udgangen (preout)
tilbage i en anden indgang og bruge Zone2 funktionen. Der benyttes en Y-splitter for at dele det ud fra 1x Subwoofer output til de 2x Zone2.



Umiddelbart virker det fint, men med jævne mellemrum forkommer der en besynderlig mislyd. Der kommer hvid støj

med lidt 50 Hz ud igennem subwoofer udgangen (jeg har verificeret det optræder allerede fra preout).
Det varer typisk 1 min, men der svinger meget.
En anden ulemper er at det er besværligt at slukke forstærkeren af to gange pga. Zone2.

Indvendigt er der ingen elektrolytter der tyder på være lækket, omend nogle lodning med sort rest-flux. Generelt tror jeg komponenter har det ok.
Jeg har fundet service manual, med blok-diagram

+ schematic

og pcb-layout.

Der sidder Switcher --> Volume Control --> (Sub-PreAmp) --> Strøm-spejl (tror jeg) --> PreOut/Amp-Input
Min plan er at lave smide signalet direkte fra Sub til SurroundBackLeft/Right, men vil gerne være sikker på jeg helt forstår det nuværende kredsløb.



a) Strømspejl koblingen har formentligt til formål at give strøm forstærkning, men jeg er lidt i tvivl (har dog simuleret i LTspice). Koblingen virker lidt
alternativ, kan nogen forklare?

b) Tror i den sporadiske støj skyldes min lidt specielle signalvej med Sub->Zone2?
c) Vil i ud fra diagrammet + billed af PCB anbefale et bedre sted at koble sub-signaler over på SBL/SBL udgangene?
d) Vil det være dumt at benytte skærmet kabel (og bør jeg forbinde til stel i begge ender?)
e) Bør de åbne udgang terminere til ground med en 10k el. lign.?
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 28 December 2018 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Øv fik farverne væk på schmatic med modifikation
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 31 December 2018 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Efter en del tid i lab...

TL;DR - Støjen lader til at stamme fra en glitch (eller dårlig forbindelse) i analog-switches NJU7313AM
Det skal siges jeg ikke ved med sikkerhed om det var fordi jeg togglede mellem DAC_SUB /MultiCH_SUB eller at jeg togglede mellem fullrange og crossover på front.

Måske har min oprindelige Zone2 kobling der har forårsaget denne glitch i første omgang, men jeg tvivler.

Eftersom jeg ikke aktivt har udskiftet komponenter el. lign for at afhjælpe støjen er jeg ikke helt tryg ved løsningen.Der skal køres lidt langtids-test før jeg helt tror på det holder.

-- Fejlsøgning uddybet ------------------------------------------

Støjen stammer ikke fra min specielle kobling af Sub->Zone2, eftersom jeg også fik støjen direkte fra Subwoofer-preout (test med anden forstærker).


For at udelukke Subwoofer preampen (+20 dB) tilkoblede jeg SurroundBack kanalerne før denne, men støjen kom stadig med over i disse kanaler.
 
Mistanken var i første omgang helt tilbage til DAC'en, da ingen andre kanaler havde samme problem, men på den anden side deler den DAC-chip med ceneter kanalen, så den burde også være påvirket.
Efter at kigge lidt tilbage i singalvejen kunne jeg se at MultiChannel input ikke kørte gennem DAC'en, og HURRA, der var ingen støj, når jeg testede her.

Ud fra diagrammerne kunne jeg se der var en del mixing i forbindelse med sub-kanalen, derfor prøvede jeg at tweake lidt på crossover frekvenser vs. full-range speakers.
og VUPTI væk var støjen.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 01 Januar 2019 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Støj problemet var som forventet ikke forsvundet for evigt. Efter lidt tid slukket vendte det tilbage. Det lader dog stadig til enten switch på front
crossover kan fjerne støjen. Jeg skal lige være helt sikker på hvilken ændring der præcist får støjen væk.

Jeg har lavet en optagelse af støjen og uploaded
https://drive.google.com/file/d/1sDkTQlAgZHLGpOqPbOCMlQlbi4p DoL1h/view?usp=sharing

Spektret angiver ca. -15 dB/dec, altså et sted mellem pink og brownian
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

@omegasteffy, jeg har ikke umiddelbart et bud på dit problem, men for pokker da, endelig een der seriøst kan uploade billeder
med god beskrivele af problemet... Tak for det
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 03 Marts 2019 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Det lykkedes at finde fejlen.

Jeg gik tilbage i signalvejen og målte på DAC boardets udgang - her var støjen også tilstede.
Så målte jeg ved de første opamps efter DAC-chippen (en integrator kobling). Det er en balanceret udgang, og her var støjen kun til stede på det
negative-balancerede signal.

Et billede fra scope, hvor det alm sinus signal ses (gul negativt, grøn positiv, lilla differens)

Og et billede hvor støjen opstår


Jeg har forsøgt at simulere integrator koblingen i LTspice og det passer perfekt med spektret for støjen.

Jeg troede egentligt det var DAC-ic'en, men da jeg have en SMD opamp ved hånden blev det prøet først og VUPTI - væk var støjen.
Her et billede efter jeg har fået fat på den korrekte NE5532A i SO8-hus

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 03 Marts 2019 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Subwoofer modifikationen er også blevet revideret.

Først og fremmest fandt jeg ud af at SurroundBack kanalerne er slået fra med relæ, når man bruger stereo-mode.
Derfor har jeg ændret på styringen af disse relæer, så de får samme styresignal som front-kanalerne.




Den lidt specielle transistor kobling som ligner et strømspejl viste sig at være en mute funktion, da jeg fik kigget ordentligt på schematic. Så jeg har
ændret koblingen så jeg har den med.




(Efter have kigget på det efterfølgende burde jeg nok have tilkoblet SurroundBack kanaler lidt længere frem i stedet for at gå igennem 2x mute. Well,
det næppe noget man kan høre, slet ikke på en subwoofer kanal)
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 24 Marts 2019 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren blev sat tilbage til højttaler setup'et ved forældrene igen for et par weekender siden.
Rumkorrektion kørte fint.
Der blev testet med en enkelt film (9.April) og subwooferne gjorde deres arbejde helt fint på trods at de ikke have de mere effekt en resten af kanalerne.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes