Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 21:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musikkøb high-res (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 01 Januar 2019 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvor køber man f.eks. den nye Mark Knopfler "Down The Road Wherever" i bedre-end-CD opløsning?
Efter en søgning Blue Note og på HDTracks står jeg tomhændet.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Lader ikke til at den er udgivet i højere opløsing end standard cd - endnu da.
Et bud på hvor den måske vil være at finde engang i fremtiden er https://www.prostudiomasters.com

På den anden side synes jeg at det er fornuftigt af Knopfler holder antallet af versioner nede, og slet og ret sørger for at albummet lyder sådan som han
har tiltænkt i 16bit/44.1, og jeg kan se at albummet er mastered uden en masse kompression på http://dr.loudness-war.info/album/view/154823
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

På "Qobuz" findes det også kun som 16/44 download. 16/44 behøver ikke at betyde kvalitetstab i forhold til hi-res, hvis albummet er indspillet og ikke mindst  masteret ordentligt.
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at man skal se sig godt for. For nylig købte jeg et album, som angiveligt var i flac og i hi-rez. Fildata viste dog, at der var tale om en mp3 i 320 kHz, som så blev konverteret til flac, men det bliver den ikke mere hi-rez af! Det der bare er sket er, at hver eneste bevidste fejl i konverteringen (fra oprindelig til mp3), kommer fuldt ud med hjem til os.

Jeg har også købt en anden flac, hvor det er tydeligt, at en pick-up sænkes ned i rillen inden musikken starter! Dvs. så har vi hele vinylafspillekædens kvalitet ind over. Det var godt nok ikke en officiel pladeselskabssite.

Hvis en master til distribution ikke er lavet i mere end 16bit/44.1kHz, er der ingen grund til at købe bedre opløsning. Så man bør holde sig til seriøse sites, og tro på at deres f.eks. 24Bit/96kHz, rent faktisk er i den opløsning inden man køber. Jeg er ikke en gang sikker på at man udfra filstørrelsen kan se om det oprinde masterfil er i høj opløsning.

Jeg har en 24Bit/176.4 kHz produktion fra Reference Recordings, og den har frihed, detajler og dynamik som berettiger den høje opløsning. Men hellere en velproduceret 16Bit/44.1 kHz fil, end en alm. produktion hvor sælgeren forsøger at sælge en højopløst fil. Tror i øvrigt, at langt de fleste studier arbejder med 24Bit/48kHz eller 24Bit/96kHz i dag.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de gode svar. Enig at en god CD er god. Jeg har lige fået skruet en netværksafspiller sammen, så derfor er jeg interesseret i
højere opløsninger. Jeg kan se at Sailing to Philadelphia kan købes i 48 kHz + 24 bit (den er ved av være lidt halvgammel) og at Tracker (fra
2015) kan købes i 24 bit, 192 kHz ... så mon ikke Mark Kartofler bruger at indspille i en højere opløsning end CD. Jeg får tålmodigt vente,
og tak for de gode bud mht. at checke ProStudioMasters, måske jeg finder noget andet der, som jeg kan bruge.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
På "Qobuz" findes det også kun som 16/44 download. 16/44 behøver ikke at betyde kvalitetstab i forhold til hi-res, hvis albummet er indspillet og ikke mindst  masteret ordentligt.


Når jeg går på Qobuz får jeg den melding, at sitet ikke leverer til DK. Kan man løse det? (og blive boende i DK;-))


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Min erfaring er, at man skal se sig godt for. For nylig købte jeg et album, som angiveligt var i flac og i hi-
rez. Fildata viste dog, at der var tale om en mp3 i 320 kHz, som så blev konverteret til flac, men det bliver den ikke mere hi-rez
af! Det der bare er sket er, at hver eneste bevidste fejl i konverteringen (fra oprindelig til mp3), kommer fuldt ud med hjem til
os.
Jeg har også købt en anden flac, hvor det er tydeligt, at en pick-up sænkes ned i rillen inden musikken
starter! Dvs. så har vi hele vinylafspillekædens kvalitet ind over. Det var godt nok ikke en officiel pladeselskabssite.



Hvilke udgivelser og hvor er de købt?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Rosewind skrev:
På "Qobuz" findes det også kun som 16/44 download. 16/44 behøver ikke at betyde kvalitetstab i forhold til
hi-res, hvis albummet er indspillet og ikke mindst  masteret ordentligt.

Når jeg går på Qobuz får jeg den melding, at sitet ikke leverer til DK. Kan man løse det? (og
blive boende i DK;-))


Ja, brug en VPN
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Min erfaring er, at man skal se sig godt for.


Det minder mig om at der for nogle år siden var en hjemmeside, vist nok noget som involverede Peter Lyngdorf, hvor man kunne uploade
musikken og se kvaliteten. Findes det stadig? og/eller findes der et alternativ?

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej - det er MusicTester jeg tænkte på. Her er linken:

https://nordicdynamic.net/musictester

Er der nogen som bruger denne? ... eller som jeg spurgte ovenfor - eventuelt nogen alternativer?

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej - undskyld "strømmen" af små bidder. Da fik jeg testet musictester og det handler om dynamik, ikke high-res vs. low-res. Der er sikkert
andre test-programmer derude som kan noget andet...

Jeg har som test af testeren :-) loaded "Little Star" ind (Fiona Joy, Signature Solo) og får følgende data:
T (time) = 9:12 (minutter : sekunder)
TPk = -2.8 (niveau i dB fra "loftet" ... dvs. ingen klipning her)
L = -24.7 (Loudness værdi, i LUFS ... dvs. nummeret er generelt meget lavt indspillet)
PLR = 21.9 (Peak-Loudness Ratio - Overall værdi, jeg bemærker at TPk - L = -2.8 + 24.7 = 21.9)
PLS = 15.8 (Peak-Loudness Ratio - Loudest 10 seconds)... så selv når hun giver den "gas" er der 16 dB RMS-peak forhold.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

cfuttrup skrev:
Hej - det er MusicTester jeg tænkte på. Her er linken:

https://nordicdynamic.net/musictester

Er der nogen som bruger denne? ... eller som jeg spurgte ovenfor - eventuelt nogen alternativer?

/Claus


Du kan også bruge Spek til at undersøge kvaliteten

http://spek.cc
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Clegg skrev:
Du kan også bruge Spek til at undersøge kvaliteten http://spek.cc


Tak for tipset. MSI-filen hentet og programmet er installeret. Ift. f.eks. "Little Star" nummeret, så ser jeg i SPEK at filen er 48 kHz, 16 bit.

SPEK viser en graf (3D farve-plot), man ser tiden på x-aksen (minutter og sekunder), og frekvensen på y-aksen ... en farve indikerer niveau (dB). Jeg kan se at Little Star har indhold op til 16 kHz - herover bliver billedet blå. Lidt specielt så ser jeg at farverne går fra -20 dB og til -120 dB, altså en range på 100 dB (musikken er 16 bit, dvs. med range fra 0 og til -96 dB). Gad vide hvordan det skal forstås?

Ift. MusicTester så får man ikke et håndful tal spyttet ud.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nu er den tekniske kvalitet af Mark Knopflers musik vist nærmest så god som den kan være, så behovet for at undersøge den tekniske kvalitet er ret svær at forstå, da alle CD'erne er alle af absolut godkendt hifi kvalitet. Jeg har hele rækken på CD, men har ikke købt den nye, men kan se der er to udgaver, hvor den ene er en luxusudgave med 3 ekstra numre. Så køb bare CD'en så kan vi også høre den i bilen.

Men ellers hører jeg nu stadig langt mest Dire Straits, og det ville være en rigtig god ide med en CD med alle de studieindspildninger der ikke er på de 6 originale albums. For at samle maxier og singler med Dire Straits er dyrt og besværligt. Jeg har foreslået det på Dire Straits facebook side et par gange. En sådan ville være langt mere interessant end endnu en vellydende og hifi rigtig CD med behagelig men også lidt kedelig musik fra Knopfler.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

cfuttrup skrev:
Clegg skrev:
Du kan også bruge Spek til at undersøge kvaliteten http://spek.cc
Tak for tipset. MSI-filen hentet og programmet er installeret. Ift. f.eks. "Little Star" nummeret, så ser jeg i SPEK at filen er 48 kHz, 16 bit. SPEK viser en graf (3D farve-plot), man ser tiden på x-aksen (minutter og sekunder), og frekvensen på y-aksen ... en farve indikerer niveau (dB). Jeg kan se at Little Star har indhold op til 16 kHz - herover bliver billedet blå. Lidt specielt så ser jeg at farverne går fra -20 dB og til -120 dB, altså en range på 100 dB (musikken er 16 bit, dvs. med range fra 0 og til -96 dB). Gad vide hvordan det skal forstås? Ift. MusicTester så får man ikke et håndful tal spyttet ud. /Claus


Hvad er det du gerne vil vide/se?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Clegg skrev:
Hvad er det du gerne vil vide/se?


Hej Clegg - jeg vil jo gerne vide om kvaliteten er god eller dårlig, og f.eks. om filen er lav-opløst, men opkonvertert = snyd... men helt
konkret, når jeg undrer mig over dynamik-området i SPEK programmet, så er det fordi:

16 bit - 2 i 16. potens = 65536 ... og 20 * log10(65536) = 96 dB range ... da er det jo da lidt mærkeligt at SPEK kan vise indhold nede i
-120 dB området.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 03 Februar 2019 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej - vil bare lige nævne at jeg (gen-) fandt en anden side om diverse musik-udgivelser og deres dynamik. Den er her:

http://dr.loudness-war.info/

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 03 Februar 2019 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Interessant link, Claus. For et stykke tid siden købte jeg Beethoven 3. symphony fra Reference Recordings - dem går man aldrig galt i byen med mht. optagekvalitet. jeg købte den i max opløsning, 192kHz 24Bit. Den er nu ikke optaget af Keith Johnson, og lyden er ikke super god, bare god.

Så faldt jeg over denne video, som drejer sig om opløsning af digital audio: https://www.youtube.com/watch?v=IiZqYnd5g8M

Budskabet er, at CD Redbook opløser tilstrækkeligt op til 20 kHz, og dynamikområdet er 96dB, hvilket også er tilstrækkeligt, så der er ingen grund til yderligere opløsning. Hmm, kan det nu passe? Jeg har syntes at highrez har lydt mere roligt, mere delikat, end alm. CD. Jeg lavede et forsøg: indlæste et stykke af den der Beethoven, og gemte det i CD standard 44.1kHz, 16 bit, for at sammenligne de to opløsninger.

Der er næsten ikke hørbar forskel på den og så 192 kHz, 24 Bit!!! Hvis der er, er cd-standarden en anelse blødere! Måske fordi min PC ikke skal yde helt så meget i afviklingen af filen.

Så fremover køber jeg sandsynligvis 44.1Hz 16 Bit hvis muligt.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Marts 2019 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej hifiigen

High-Res ift. redbook CD kvalitet tilbyder flere bits. For bits'ene får du et større dynamik-område, og det er rigtig at ved normale
lytteniveauer (mindre end ca. 90 dB SPL), så tilbyder CD-kvaliteten fuld opløsning fra det laveste som menneskets øre klarer at høre og
op til de ca. 90 dB. Når du går fra 16 til 24 bits (typisk 20-21-22 bits effektivt), så får du dynamik op til 120 dB SPL og ned til 0 dB
(audible threshold). Med 24 bit kan du også vælge et andet SPL område som f.eks. op til 110 dB og ned til minus 10 dB (dvs. langt under
hvad vi klarer at høre). Dertil kan dynamikken bruges til praktiske formål som f.eks. at du kan skrue ned for lyd-niveauet (digitalt), etc.

High-Res ift. redbook CD kvalitet tilbyder en højere sample frekvens. Når jeg har eksperimenteret med diverse upsampling filtre er jeg
kommet til den endelige konklusion at redbook 44.1 kHz ikke er godt nok. Det skal forstås sådan at uanset hvordan jeg vælger
upsampling filter, så kan jeg høre noget ikke er 100%. Det havde nok været bedre om udgangspunktet var noget musik som er samplet
ved højere frekvens. Dermed bliver det mere ligegyldigt hvordan der ellers filtreres. 48 kHz er ikke helt nok, men et gæt er at 64 kHz
havde været OK, så får vi output op til 30 kHz, vi kan vælge et lidt blødt filter, og lidt artifacter i 20-30 kHz er ikke kriminelt.

Venlig hilsen,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Marts 2019 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

I forhold til at finde ud af om kvaliteten er OK, så er der nyt på vej. Der er fundet en algoritme som kan afsløre om musikken kommer fra
lav kvalitet (lossy) og er blevet "opkonvertert" til noget lossless. Det lyder utrolig godt for mig, at sådanne eventuelt snyd og bedrag kan
afsløres:

Detection of Genuine Lossless Audio Files: Application to the MPEG-AAC Codec

Mvh,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes