Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 14:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 40 eller Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jacob B Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2015
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 30 Januar 2019 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Halløj hifi elskere.
Jeg er i den situation at jeg det ikke er nødvendigt for mig at tænke i WAF. Har fornyligt solgt mine Martin Logan Ascent som jeg ellers var glad for, men som jeg synes manglede en anelse i bunden...

Jeg har tidligere hørt et par bi - ampede Dali 40, og også et par Grand. Umiddelbart kunne jeg bedst lide 40´erne. Er der ikke også mest bund i dem ? Synes også Grand buldrede lidt i bunden...

Men vil da gerne lige have lidt input - også gerne hvis der er nogle der har andre forslag end de to modeller.

Bedste hilsner

Jacob

Til top Vis Jacob B Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob B Nielsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 30 Januar 2019 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

40'erne har umiddelbart mere basoutput. Men Jeg husker Grand, som lidt bedre lydende.
Dog ville jeg klart benytte en form for DSP til at styre bassen, da den ellers nemt vil buldre, næsten lige meget hvad du gør i et normalt rum.
Tilføj 2 subwoofere, som er placeret forskelligt fra dine fronter - du har jo friheden.
Hvis du indstiller dem fornuftigt, så kan du få både den ekstra bas, men også den ekstra kontrol og linearitet, som gør bassen endnu bedre end hvad det er muligt med et sæt typiske gulvhøjttalere.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 30 Januar 2019 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på denne annonce

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=344136
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Find noget godt JBL, som LS 80 eller lignende.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Dal iGrand er en super højtaler. Har haft dem og er ked af jeg solgte dem.

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Besøger ofte en hi-fi-ven, som har Grand, og vedr. bassen er der intet bulder over dem, bare dyb og præcis bund. Det er en monitoragtig højttaler, så kommer skidt ind, lyder der skidt ud.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Så har han en af de få heldige rum i verden. For alle har problemer med bassen, hvis de ikke bruger en form for korrektion. Jeg har aldrig hørt et rum uden problemer i bassen, med mindre der var kompenseret på en eller anden snedig måde.
Og når nu manden har muligheden for fri leg, så ville jeg da gå efter den bedste løsning
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

OK pointe, som jeg ikke liige tænkte over - alle rum har resonanser i bunden.

Jo, han har absorbent til lavfrekvent lyd, og i øvrigt et dedikeret lytterum. Men, egentlig er det ikke højttalerens fejl hvis den kan lave lavfrekvent energi, men rummets skyld. I mit eget tilfælde med et lille rum, har jeg måttet fravælge visse højttalere som havde "korrekt" energi i bunden, bla. Dali Diva. Har dog også 2 subwoofere, som sætter ind under den værste rumresonans.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Enig - det er rummet der er banditten
Jeg syntes nu også bedst om Grand og så et sæt subwoofere. Det kunne blive en ret lækker løsning Som jeg husker det, så er 40'eren lidt mere grov i toppen og bassystemet er ikke nødvendigt, når man alligevel vil bruge subwoofere. Desuden er Grand en flot højttaler
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jacob B Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2015
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hmmmmm tror jeg ender på Grand. Synes det er den flotteste af de to.
Har i øvrigt for mange år siden hørt 40´erne. Der var nogle prototype sub som dale selv havde lavet med. Er du vimser en bund !!
Til top Vis Jacob B Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob B Nielsen
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje Mentor 8, hvis du kan finde nogen der er til salg. Jeg synes den lyder meget helstøbt, med en flot
detaljering, dyb bas og et stort perspektiv. De koster mere end grand og 40 typisk gør brugt, men hvis du har pengene synes jeg
det er et fornuftigt alternativ.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jo - men Grand er efter min mening flottere og i kirsebær med de slanke bløde buede linjer, så kommer både 40 og Mentor sgu til at se enten for gamle eller for moderne ud - IMO

Desuden - hvis JBN er frisk på at få et par subs over i hatten - så skal han nok opnå en virkelig lækker, ren og god bas

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Når WAF ikke er et problem, og man spørg til alternativer i forhold til lyden, så er det irrelevant hvorvidt andre synes den ene
højttalere er pænere end den anden. Og hvis man vælger den man mener er pænest ud fra de 3 nævnte, for alligevel at koble 2
subber på, giver det slet ingen mening for mig.

Der er også meget mere involveret i god lyd, end god bas. Det er vigtigt at tage højde for hvad man forventer af sit anlæg. Dog
tror jeg ikke Dali Grand er et dårligt valg, jeg var selv på udkig efter den sidst jeg søgte nyt.

Hvis der skal kobles subber på, ville jeg smide pengene efter en god stander højttalere, og få bassen dækket af subberne.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Misforstå mig ikke. Jeg synes også granden er smukkere end mentor 8 og 40. Og en af grundene til at jeg aldrig helhjertet gik
efter ikon 8 er at jeg ikke synes den er særligt pæn. Mine gamle dali 850 i maghoni var pænere end mine mentor 8 i sort ask.
Dog er lyden ikke til sammenligning.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 02 Februar 2019 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
40'erne har umiddelbart mere basoutput. Men Jeg husker Grand, som lidt bedre lydende.
Dog ville jeg klart benytte en form for DSP til at styre bassen, da den ellers nemt vil buldre, næsten lige meget hvad du gør i et normalt rum.
Tilføj 2 subwoofere, som er placeret forskelligt fra dine fronter - du har jo friheden.
Hvis du indstiller dem fornuftigt, så kan du få både den ekstra bas, men også den ekstra kontrol og linearitet, som gør bassen endnu bedre end hvad det er muligt med et sæt typiske gulvhøjttalere.



Altså jeg er utrolig enig, jeg har også set subwoofer lyset, der er nærmest ingen højttalere som kan give den en lækkert bund som 2 subs kan. Jeg har søgt i meget lang tid efter subs, som er god til musik. Lige nu har jeg et par M&K MX250, de er godt nok arbejdsløse, da en eller anden nar har taget mit anlæg, men mins sub og højttalere var nok for tunge . Jeg sælger naturligvis ikke mine subs lige nu. Men skulle man gå alt in på subs har jeg en shortliste og hvilken vej jeg skal kigge:

http://www.rythmikaudio.com/index.html
https://www.arendalsound.eu/collections/subwoofers
https://rel.net/


Go Subs :)
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes