Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 19:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rørforst. m. digital udgang? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

the_torst skrev:
Ændrer det på jeres anbefaling om at købe en ny forstærker, i stedet for at finde en rør-forforstærker?


HVIS du søger den lidt varme organiske lyd, så er rør bamsen et oplagt valg .... der findes skam også alm. transistor forstærkere der spiller
varmt og behageligt, men der skal du nok bruge lidt mere tid på at finde det rigtige valg, de fleste rør forstærkere har lidt varme i lyden,
især dem med EL34 eller EL84 rør ! Du kan sagtens finde integrerede rør forstærkere med indbygget dac i dag .... Quad VA one er blot en
af dem !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Mikkel G skrev:
I så fald har NAD'en konverteren indbygget... jeg mener at Lyngdorf forstærkere har en lign. løsning.

Der er ingen behov for at NAD har en PCM/PWM konverter indbygget. Det er standard signaler ALLE (HiFi) ADC kan kobles til ALLE (HiFi) DAC.

Har du nogen sinde oplevet at det var nødvendigt eller set en forretning der sælger sådan en konverter. Der vil aldrig skulle bruges en PCM/PWM
konverter til en standard løsning.

Man kan ikke sende PCM ind i PWM og omvendt uden at der sker en konvertering!!! Så hvis det forholder sig, som du beskriver, så er konverteren indbygget i alle digitale indgange uanset mærke og model... og det vil jeg bestemt ikke afvise!

Men der skal ske en konvertering!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
the_torst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hvor er I gode, tak for de gode inputs.

Enten går jeg efter en rør-forforstærker, og bekymrer mig ikke om de mange konverteringer; eller også går efter noget i stil
med Quad VA one. Det vil afhænge lidt af hvor svært det er at komme af med NAD'en.

Er de 2x12/15 W ikke lige rigeligt lidt i Quad VA One? Den virker ellers helt fænomenal på alle andre fronter.
Til top Vis the_torst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_torst
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Du har cirka 2x20-25 watt i NAD'en på nuværende tidspunkt. Så om det gør nogen nævneværdig forskel vil jeg nok betvivle.

Til gengæld vil du nok opleve en væsentlig anderledes spillestil fra QUAD'en. Ikke at jeg kender den. Personligt ville jeg nok gå en anden vej, men alene det faktum, at den er en analog forstærkerkonstruktion gør, at du får en knap så stringent og en (i min optik) mere musikalsk gengivelse.

Træerne gror dog ikke ind i himlen og QUAD'en er stadig et kompakt og moderne lifestyle-produkt. Du bør få et eksemplar hjem og brug lidt tid på at lytte til den, inden du træffer en endelig beslutning.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Man blir PÆNT overrasket over de 12 watt PP denne “lille” forstærker levere ..... jeg har en stue på 45 m2
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 285
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Man kan ikke sende PCM ind i PWM og omvendt uden at der sker en konvertering!!!
Så er det heldigt at det er PCM
ud og PCM ind imellem enhederne.


Mikkel G skrev:
Så hvis det forholder sig, som du beskriver, så er konverteren indbygget i alle digitale indgange uanset mærke og model... og
det vil jeg bestemt ikke afvise!

Det vil jeg så gerne afvise. Hvad er der galt i at en EQ enhed har PCM ind - Omskifter PCM - DSP PCM og til sidst PCM ud?

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Flarsen, jeg ved ikke hvad det er du vil forklare, men faktum er, at kl.D forstærkere kører PWM, og derfor skal modtage et PWM-signal, hvis det skal spille. De fleste digitale kilder kører idag signalet ud i PCM, og derfor skal der ske en konvertering!!!

Og det er meget muligt, at NAD'en selv sørger for det... 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
FLarsen skrev:
Mikkel G skrev:
I så fald har NAD'en konverteren indbygget... jeg mener at Lyngdorf forstærkere har en lign. løsning.

Der er ingen behov for at NAD har en PCM/PWM konverter indbygget. Det er standard signaler ALLE (HiFi) ADC kan kobles til ALLE (HiFi) DAC. Har du nogen sinde oplevet at det var nødvendigt
eller set en forretning der sælger sådan en konverter. Der vil aldrig skulle bruges en PCM/PWM konverter til en standard løsning.

Man kan ikke sende PCM ind i PWM og omvendt uden at der sker en konvertering!!! Så hvis det forholder sig, som du beskriver, så er konverteren indbygget i alle digitale indgange uanset mærke og model... og det vil jeg bestemt ikke afvise!

Men der skal ske en konvertering!



Alle klasse D forstærkere med digital styret indgang har en chip der står for konvertering. Alle analogt styrede klasse d forstærkere har en lignende konverting dog rent analogt. Selve PWM trinnet kan dog relativt nemt læse et digitalt DSD signal, men da det ikke ligefrem er standard så er jeg ikke sikker på der findes en forstærker der kan dette. Jeg mener dog at Lars Clausen tilbød dette på sine Zappulse moduler.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
the_torst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt med den Quad VA. Hvis jeg skaffe en til låns, gør jeg det.

Hvis jeg er ude i en rør-forforstærker og signalet skal konverteres fra analogt til digitalt - er der så stor forskel på D/A convertere, og hvor meget de forringer lyden? Jeg ser en del billige på nettet (<300dkk), og ikke rigtigt nogle der udgiver sig for at være målrettet hifi.
Til top Vis the_torst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_torst
 
FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 285
Sendt: 16 Februar 2019 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Flarsen, jeg ved ikke hvad det er du vil forklare, men faktum er, at kl.D forstærkere kører PWM, og derfor skal modtage et
PWM-signal, hvis det skal spille. De fleste digitale kilder kører idag signalet ud i PCM, og derfor skal der ske en konvertering!!!


Jeg vil gerne forklare at der skal ikke købes nogen konverter og sættes imellem det ene eller det andet og at the_torst ikke behøver at tænke
over om der sendes den ene eller anden kodning ind i NAD for at få lyd. Det er jo faktisk det som du skriver 9/2-2019 KL16:21


NAD modtager PCM som alt andet udsyt gør, det er muligt at den også kan tage andet men den kan helt sikkert modtage PCM.

Signal vejen kunne være PCM ind => DAC => analog => i PWM forstærker (som ICEPower). Husk at den har "closed loop digital amplifier, which
compares the output to the input". Closed loop tolker jeg som analog ind i PWM forstærker trinet.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes