Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HT kabel, færdige el. diy? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Trådstarter vil gerne have biwire-kabler. Kunne man ikke bare anbefale ham lidt forskellige. Så kan han måske låne sig frem til nogle af dem.
Hvorvidt der er lydforskel for den enkelte er vel egentlig ligegyldigt. Det er trådstarters ører der skal høre på det hver dag. En kabeldiskussion i
2019 kan ikke tilføres nydt i forhold til lyd. Vi har været længere ude end langt mange gange og det er sjældent kønt.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

mulle skrev:
Mht. Biwire eller ej: Jeg husker en test af Supra Quadrax her i forum. Her berettes om en forbedring af bas & diskant ved brug af Biwiring! Take that - Mikkel!!

Ja, men som jeg beskriver - en minimal forskel, og så også den eneste gang(!) jeg har oplevet en minimal forskel... men set i bakspejlet kan jeg godt have mine tvivl om hvorvidt, jeg måske selv er faldet i den psykoakustiske "fælde"... for jeg har ikke oplevet det før eller siden



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
explosivo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har Bi-wire idag. Om det giver nogen hørebar forskel frem for single wire ved jeg ikke. Men tænker at VIS jeg beslutter mig for at købe et kabel der er termineret. Så ville jeg skulle ud og købe en jumper til, i samme kabel med terminering. Og i det tilfælde ser det ud til at være billiger at købe samme kabel men som Bi-wire.
Til top Vis explosivo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af explosivo
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

@explosivio
Det hjælper ikke meget med bi-wire. Hvis det virkelig skal gi noget, så skal prøve bi-amping og tilføje en dsp..... Eller bare købe et effekttrin med indbygget dsp, så du både kan justere niveau og kompensere for rumrefleksioner(room-gain).
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
explosivo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor
Nej det er ikke sikkert det giver noget. Men tænker det ser bedre ud.
Til top Vis explosivo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af explosivo
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Explosivo!
Man kan ikke sige, at et bestemt kabel er godt til alle anlæg. Der er flere forhandlere på nettet, der har gratis returret. Så find et Biwirekabel du synes du har råd til og prøv det. Gerne med mindst 2 mm2 til bassen og bananstik der er presset (koldsvejset) på. F.eks QED Airlock eller Supra. Skal det være tæskebilligt så måske noget brugt. Så svært er det heller ikke.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Explosivo.
Kan kun anbefale 0.75 kobber i "dual-supply". (en rulle på 25m koster under 100kr hos H.Nyborg). Hvis ikke dual-supply kan have betydning giver større kvardrat jo heller ingen. 0.75 er meget homogent i lyden. ikke noget der stikker fra. Lydder det lidt gråt i fh til hvad du er vandt til er det bare et spørgsmål om tilvænning, derefter høres det ikke mere.

Kabler kan fremstille lyden lidt lysere eller mørkere (egenlyd). Dit fokus bliver der efter. Med det lyse kabel kan man forstille sig trommestikkens slag midt på Bækkenet giver en opfattelse af den klare og lyse lyd der er der. Med mørktlydende kabel opfattes måske de dybere og langsommere svingninger længere ude på samme Bækken. Men begge "detaljer" er til stede med begge kabler (kabler skaber ikke selv detaljer), kun et spørgsmål om fokus (og alt det andet ha-ha).

Har du lydmæssige "hurdler" såsom ubalance i lyden eller forvrængning, bør det først ryddes af vejen inden du begynder udforskning af kabler. 0.75 kobbere kabler er neutralt gengivende i modsætning til mange af de moderne sølvbelagte kobberkabler (market flyder med) der tillægger "klangflader" i toppen og bunden. De små 0.75 vil gøre det lettere for dig indstille alle parametre og derefter vil det blive nemmere for dig hitte rundt i andet hvis det til den tid overhovedet er et behov.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

explosivo skrev:
Digital_Thor
Nej det er ikke sikkert det giver noget. Men tænker det ser bedre ud.
 

Ok - så du leder hovedsageligt efter et kabel der skal være pænt - visuelt?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
explosivo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Det skal også se godt ud visuelt. Ellers så giver konen sgu ikke lov til at have hifi i stuen ��
Til top Vis explosivo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af explosivo
 
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

jeg ville til enhver tid ligge pengene i højtalerne i stedet for kablerne.
Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
explosivo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Det har jeg også lige gjort. Men da mine gamle kabler er meget tynde, og heller ikke helt lang nok. Så skal kablerne også skiftes nu.
Til top Vis explosivo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af explosivo
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 Februar 2019 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

explosivo skrev:
Det har jeg også lige gjort. Men da mine gamle kabler er meget tynde, og heller ikke helt lang nok. Så skal kablerne også skiftes nu.


Fair nok. Det skal se pænt ud og du har brug for lidt tykkere kabel. Køb f.eks

Supra Classic 4.0. Det er tykt(måske for tykt til dine terminaler - køb 2.5mm2), simpelt og lever op til de grundlæggende elektriske behov. Og så er der ikke nogen grund til at tænke mere over det. Glem alt om salgstaler og hvad nogen ellers kan finde på at skrive. Hvis din forstærker har svært ved at drive dine højttalere, så vil intet kabel hjælpe - så skal forstærkeren skiftes ud eller du er nødt til at skifte højttalere. Er din akustik dårlig eller dine højttalere mindre optimalt placeret - flyt dem eller benyt en DSP til at udjævne problemerne med et fokus på det kompromis, som der følger med i alle beslutningerne du foretager med lydgengivelse.

Uanset pris er der mange, som har produceret dårlige højttalere og forstærkere og derfor er prisen heller ikke nogen perfekt guideline her. Men der en årsag til at der bliver skrevet lange tekster i salgsannoncen - og det har ikke nødvendigvis noget med kvalitet at gøre.

Hold dig over 2.5mm2 og find et kabel der koster under 100kr/m og ser pænt ud, både i dine og din bedre halvdels øjne - køb det.

Læs evt. lidt om psykoakustik og glem alt om løse påstande fra alle - vær kritisk - selv overfor mig.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes