Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hegel H160 eller H90? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg kører aktuelt med et sæt Kef LS50 højtalere drevet af en Arcam A19 (50 W) forstærker og en Arcam Irdac. Mit rum er 4,2m x 7,9m. Det fungere rigtig godt til film, men til musik savner jeg lidt kraft og dynamik. Musikken kan godt blive en snert 2 dimensionel og skiftene mellem lave og høje passager fungere ikke så hurtigt som jeg kunne ønske (hvis det giver mening). Efter at have fået troldtekt loft og en bedre placering af højtalerne er lyden blevet bedre, meen jeg forestiller mig at en anden forstærker også vil hjælpe. Da jeg købte højtalerne var de sat op med en Hegel forstærker (jeg kan desværre ikke huske hvilken) og det lød fantastisk. Desværre var der på daværende tidspunkt ikke budget til det setup. Det er der så nu og som overskriften siger har jeg kig på en brugt Hegel H160 eller en ny H90. Jeg kan se at der er mange der anbefaler kraftige forstærkere til LS50, så det taler for H160. Omvendt er H90 nyere og jeg har mulighed for at høre den inden et køb.

Alle input og kommentarer modtages med kyshånd!

Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg håber det er ok at der anbefales udover Hegel :)
Jeg gik fra en Yamaha A820 surround forstærker med åndenød :) til en
brugt Nad C390DD til omkring de 6500 kr (der er et par stykker på Dba). Den har masser af power, spiller krystalklart og med masser af kontrol.
Min gør det netop fremragende til musik og film pga overskuddet og den store dynamik og dæmpningsfaktor på 800 (bassen er suværen)
Hegel H160 spiller nok lidt bedre, men prisen er self en anden.
God jagt ihvertfald uanset hvad du ender med
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas
Alle input er velkommen og jeg sætter pris på alle gode forslag, så mange tak.
Den NAD ser spændende ud og da jeg på et tidspunkt også skal have opgraderet min Bluesound node, er det jo super smart med modul muligheden. Jeg har
udelukkende digitale kilder, så en digitalforstærker kunne måske godt give mening.
Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også kaste et blik på den irdac fra Arcam. I mine ører kan det gøres bedre, desværre. Synes de mangler, du beskriver,
passer meget godt på mit indtryk af den :( Så jeg ville nok starte med at prøve en bedre dac også for lige at se, om det er
forstærker eller dac, der ik kan følge med (eller begge dele muligvis)

Kender ikke din forstærker.

God jagt!
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Det tænker jeg tildels du har ret i, jeg synes dog at det har hjulpet gevaldigt at jeg har fået en anden PSU til den. Jeg har forsøgt at køre min Bluesound (gen 1) direkte
i forstærkeren og det er (måske) lidt bedre, men ikke en verden til forskel. Tanken er også at opgradere både forstærker og dac.
Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Prøv en Naim forstærker, meget strømstærk, ideel på LS50 hvis
signalkilden er iorden
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 27 Februar 2019 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hegel H160 vil sikkert gøre det godt på dine JBler, brugt kan den vel handles i samme prisleje som H90. Et alternativ kunne være NAD c388, den har en power som har overasket mig en del

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 977
Sendt: 28 Februar 2019 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersen skrev:
Jeg håber det er ok at der anbefales udover Hegel :)
Jeg gik fra en Yamaha A820 surround forstærker med åndenød :) til en
brugt Nad C390DD til omkring de 6500 kr (der er et par stykker på Dba). Den har masser af power, spiller krystalklart og med masser af kontrol.
Min gør det netop fremragende til musik og film pga overskuddet og den store dynamik og dæmpningsfaktor på 800 (bassen er suværen)
Hegel H160 spiller nok lidt bedre, men prisen er self en anden.
God jagt ihvertfald uanset hvad du ender med


Jeg er enig i din anbefaling af C390, det er en rigtig god forstærker, som jeg vurderer til at være temmelig neutral og med en masse relevante (digitale)
indgange, min er med BlueSound modulet.

__________________
Hilsen Pihl
Til top Vis Pihl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pihl
 
jmann1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 25 Marts 2019 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

jeg endte med at købe en hegel h160, og er super tilfreds, rigtig lækker neutral lyd, og overskud, og så fylder den ikke det vilde og
er super enkel hørte på h90 og syntes ikke den havde det i sig jeg forventede, så havde faktisk købt en hegel rost men læste
så flere steder den lige manglede lidt power vis man var typen der kunne lide lidt højt musik (gør jeg) så kan kun sige god for hegel
h160, og kan findes til lige på den anden side af 10000kr
Til top Vis jmann1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmann1
 
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 26 Marts 2019 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Hej jmann
Tak for input. Jeg endte også med H160 og den er jeg virkelig blevet glad for. Jeg fik desværre ikke mulighed for at høre Röst, men
vurderede at H160 var det sikre valg.
Det eneste der genere mig en lille smule, er at den ikke har en standby funktion, så jeg har den konstant tændt.

Jeg købte en bluesoud node 2i, da jeg egentlig forventede at den havde en bedre dac. Jeg ved ikke om man kan sige hvilken der er bedst,
men jeg foretrækker lyden fra H160'eren. Bluesound virker til at have en smule bedre seperation af instrumenterne, men lydbilledet er
bredere på H160'eren.
Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern
 
jmann1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 26 Marts 2019 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Er ikke lige den største hi-fi nørd så min viden er ret lille🙈 men det med ingen stand-by gør ikke mig noget, da jeg kun bruger
een til musik og film😊 ang DAC ja har vist aldrig haft andre med det i🤣 for ddt ikke er løgn så det der fangede mig i hegel til at
starte med var deres utrolige simple look, og så faldt jeg helt for lyden da jeg hørte dem😍 leder pt efter et sæt audiovector
s3/si3/sr3 super og op, da jeg mangler lidt dybde mm i mine monitor Audio rx6😊
Til top Vis jmann1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmann1
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 26 Marts 2019 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Fedt at I har købt en H160 begge to! :)
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 26 Marts 2019 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hegel H160 er en super forstærker,neutral, dynamisk og fuld kontrol over dine højtalere, den er et røverkøb selv til sin nypris.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 28 Marts 2019 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Har kun hørt H80, som desværre ikke rigtigt faldt i min smag. Værst af alt var dog displayet med et irriterende dominerede blåt og uskarpt lys, det kunne
jeg simpelthen ikke ha stående. Så alene af den grund ville jeg vælge H160 fra. H90 (og andre nyere udgaver som H190) har til gengæld et ordentligt og
tydeligt display af nyere type
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 28 Marts 2019 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Ja displayet på de nyere er så meget mere lækkert. I det hele taget synes jeg Röst er en ualmindelig flot forstærker. Heldigvis kan man slukke displayet, så det kun lyser når man justere lyden. Hvis jeg havde masser af penge, havde jeg helt sikkert valgt 190'eren.
Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern
 
jmann1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 28 Marts 2019 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Har det lige modsat, syntes de nye h90/h190 lys er pænt grimt, det er grønlige/Tyrkiets minder mig mest af akt om mit gamle
Sony mini anlæg, og en af grundene til jeg er vild med hegel var faktisk det meget simple design sort og så det utrolige enkelte
blå lys i display, en anden ting er deres nye modeller 90/190 osv front har skiftet farve fra sort til noget der minder mere om
plastik lys sort, og tror måske ogsp fronten er i noget plast og ikke metal som før, gør bla jeg syntes det virker lidt billigt
sammen med det lys der, men ja hver sin smag jo😊

Og ja h160 mangler på ingen måder overskud👌 Dog er jeg på udkig efter et sæt nye højtalere 😊
Til top Vis jmann1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmann1
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 28 Marts 2019 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Har kun hørt H80, som desværre ikke rigtigt faldt i min smag. Værst af alt var dog displayet med et irriterende dominerede blåt og uskarpt lys, det kunne jeg simpelthen ikke ha stående. Så alene af den grund ville jeg vælge H160 fra. H90 (og andre nyere udgaver som H190) har til gengæld et ordentligt og tydeligt display af nyere type


Man vælger da ikke så god en forstærker fra pga af et display der kan slås fra . Jeg har det ikke tændt, hvad skal bruge det til og faktisk bliver lyden en anelse bedre uden det er tændt. Når man skruer op og ned for lyden tænder det kort så man kan se hvad man laver og så slukke det igen.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 Marts 2019 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr... jeg har modereret dit sprogbrug lidt i dit indlæg. Og så bør du ikke agere smagsdommer over for hvordan andre skal vælge deres forstærkere... vi har alle forskellige kriterier!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 28 Marts 2019 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Fair nok chef, men hvorfor gøre et problem ud af et display der kan slås fra, det er bare det jeg ikke fortår, men det er der også meget andet i denne underlige verden jeg heller ikke gør, men jeg overlever nok

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 29 Marts 2019 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Taurus skrev:
Har kun hørt H80, som desværre ikke rigtigt faldt i min smag. Værst af alt var dog displayet med et irriterende dominerede blåt og uskarpt lys, det kunne jeg simpelthen ikke ha stående. Så alene af den grund ville jeg vælge H160 fra. H90 (og andre nyere udgaver som H190) har til gengæld et ordentligt og tydeligt display af nyere type

Man vælger da ikke så god en forstærker fra pga af et display der kan slås fra. Jeg har det ikke tændt, hvad skal bruge det til og faktisk bliver lyden en anelse bedre uden det er tændt. Når man skruer op og ned for lyden tænder det kort så man kan se hvad man laver og så slukke det igen.



Under normale omstændigheder nej, men i tilfældet her kunne jeg simpelthen knapt se hvad der stod på displayet og lyset var også alt for dominerende (Hvilket syntes at være ekstra udtalt med blåt diodelys generelt). Samlet set var det så irriterende at det altså gjorde en afgørende forskel. Skal så siges jeg for år tilbage fik lavet en øjenlaseroperation grundet nærsynethed, og siden dengang har visse typer af elektrisk lys været ekstra skarpt, strålende og udtværet. Skal derfror ikke afvise det kan være derfor jeg ikke har været gode venner med Hegel displayet (Hermed er en advarsel nu også givet videre hvis man skulle overveje den slags operationer, og hvad kunne jeg ikke ha fået af lækkert grej istedet til den pris det kostede )

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes