Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 04:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Luxman PD-310 uden VS-300 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Albrechtse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2018
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 06 Marts 2019 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej. Er der nogen her der ved om en Luxman PD-310 kan anvendes UDEN VS-300 som er vacuumpumpen? Hvis ja, kræver det så en
anden separat strømforsyning? TAK :-)
Til top Vis Jens Albrechtse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Albrechtse
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 06 Marts 2019 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.
VS 300 er både vacuumpumpe og strømforsyning. De sidste PD 310 og PD 350 blev solgt med en separat strømforsyning, som ikke indeholdt vacuum. Dette skyldtes efter sigende, at produktionen af pumpen ophørte.

Så du har brug for en strømforsyning (AS 300), hvis du ikke kan finde en VS 300. Du skal også være opmærksom på, at tallerkenen er lavere på den inderste del, end på den yderste. Den er desværre ikke konkav, den er derimod lavet med en tydelig niveauforskel, hvilket betyder, at den ikke kan anvendes med en almindelig plademåtte.

Jeg kan ikke anbefale at bruge en PD 310 uden måtte, det lyder ganske enkelt ringe. Luxman lavede en særlig måtte til denne tallerken (Som pga niveauforskellen så naturligvis ikke kan anvendes på en almindelig flad tallerken). Denne måtte er en bedre løsning end ingen måtte, men stadig ikke særlig god efter min mening.

Jeg bruger selv en acrylmåtte (Record interface mat) på min spille, og det er efter min mening den optimale løsning, HVIS den benyttes med en ordentlig pladestrammer. Thorhauge lavede for nogle år siden en glimrende kopi af "Record interface mat", men den blev desværre leveret med en pladevægt, hvilket er en langt ringere løsning end en reflex clamp. Så vidt jeg ved, er den oprindelig Record interface mat en kopi af Goldmunds plademåtte, så hvis du kan finde en Goldmund måtte, så er du sandsynligvis også godt kørende.

Der er også adskillige firmaer som har lavet måtter i grafit, som sandsynligvis vil være velegnede. Det vigtige er, at måtten er helt stiv, så niveauforskellen på den inderste og den yderste del af tallerkenen ikke bliver et problem.

Hvis jeg skulle rangordne lydkvaliteten med de forskellige måtteløsninger, så vil jeg sige:
1: Stiv måtte med reflex clamp. (Rigtig god)
2: Stiv måtte med pladevægt. (Ikke helt så god, men stadig ret god).
3: Stiv måtte UDEN pladestrammer eller pladevægt.
4: Vacuum (I det mindste indtil det har ødelagt dine plader, jeg har selv dårlige erfaringer)
5: Den specielle Luxman gummimåtte (Ikke specielt god)
6: Uden måtte og uden sug (Ringe).

Luxman brugte i øvrigt den samme tallerken til PD 300, PD 310 og Pd 350. Dog med den forskel, at der er en klump messing på ca. 5 kg i hulrummet under tallerkenen på PD 350. Hvis du kender nogen som kan dreje sådan en messingklump til dig, så få det gjort. Hvor en Pd 310 uden messingklump er en glimrende pladespiller, så er den med messingklump en rigtig god pladespiller. Når man først har hørt forskellen, så er det ikke acceptabelt uden messingklumpen.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 07 Marts 2019 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Hvis det er vigtigt at måtten er helt stiv (!), så kan en Achromat fra Funk Firm måske også bruges?
I 5 mm udgaven er den temmelig fast.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 07 Marts 2019 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Highmass skal have mange og store roser for et uhyre velskrevet og præcist indlæg.
Dejligt, at man kan stille spørgsmål og håbe på gode svar.
Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 
Jens Albrechtse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2018
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 09 Marts 2019 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hej Lars TUSIND TAK for et yderst værdifuld svar. Havde selv i mellemtiden googlet
Mig frem til at AS300 er den jeg har brug for. Den er bare ikke til at finde nogen steder, så måske set kommer til
At vare lidt inden jeg får Luxman’en opsat køre. Vil lede videre. Skulle du ha et forslag til, hvor man kan finde en AS300, så sig
endelig til. Jeg vil se om jeg ikke kan få drejer en messigskibe som du siger. Jeg har i øvrigt den originale
Gummimåtte. Igen tusind tak
Mvh Jens
40532806
Til top Vis Jens Albrechtse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Albrechtse
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes