Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Satori fra SB Acoustic? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 22 Maj 2019 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Noen der selv har erfaring med mellomtone/bass elementer fra Satori, sammenlignet med Revelator og/eller Illuminator?
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Wooow! Over et kvart hundre tusen mennesker har klikket seg inn her.

Allikevel, ingen av disse som har erfaring med det jeg etterspør.

Hvor jeg tenker; er selvbyggermiljøet i nr. "1-bygge-land-i-verden-Danmark" helt dødt?
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv at kigge på speakerbuilder.dk.

mvh morten

__________________
mvh morten
Til top Vis morten3460's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten3460
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

1000 takk!
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn fra Norge
Jeg har bygget en del højttalere. Både med Scan Speak, Peerless og andre fabrikater. Mine nuværende højttalere er lavet udelukkende med SB Acoustic enheder. En 12" til bassen (Aktiv) med en slaveenhed. 2 stk. Satori 6,5" til mellemtone og en beryllium enhed til diskanten. SB Acoustic enhederne kan kun anbefales. Jeg har aldrig haft bedre højttalere end disse. Enhederne er forholdsvis nemme at arbejde med og jeg synes ikke de har samme ulemper i frekvensrespons som stort set alle Scan Speak enheder har.
Du er velkommen til at kontakte mig direkte, hvis du vil have flere oplysninger. Jeg deler gerne oplysninger om delefilter, kabinetter osv.


__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hei John - så hyggelig at du tok deg tid - jeg lar høre fra meg til deg privat.
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
vennerberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn
Prøv at google Troels Gravesen. Han har bygget flere modeller med SB.
Mvh.
Til top Vis vennerberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vennerberg Besøg vennerberg's Websted
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 23 Maj 2019 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jo takk, og jeg er klar over Gravesen sine flotte konstruksjoner, men han oppgir egentlig aldri direkte hvordan eksempelvis Satori spiller i forhold
til Illuminator.
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 24 Maj 2019 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du ser på gummiophænget på Illuminator, så har det en anderledes konstruktion end Satori, hvilket jeg tror skyldes at de vil prøve at spille mere bas, i forhold til deres lille størrelse. Min oplevelse med Scanspeak er at de altid har haft en lidt for tilbagelænet karakter i forhold til mange andre enheder, hvilket jeg tænker er den høje egendæmpning i pappet, som membranen er lavet af.
 
Derfor kan jeg bedre lide enheder med lettere og stivere membraner, som måske ikke kan spille bas, men til gengæld kan spille bedre mellemtone. Det skal så dertil siges at jeg har et fuldt aktivt setup og derfor kan jeg nemt tøjle opbruddet, som alle enheder har. Jeg bruger også hellere hårde membraner i alu og keramik, fordi jeg syntes de er mere "åbne" i toppen og det typiske opbrud, som mange oplever som den der hårde lyd, den tøjler jeg fint med mit aktive filter.
 
Det behøver ikke være en stor forskel, men jeg ville fortrække Satori eller bare deres normale serie, frem for Scanspeak. Scanspeak laver fantastiske enheder, men jeg er bare ikke stor fan af deres pap-membraner. SB er også meget billigere og har et større og breddere program af f.eks de hårde membraner, hvilket jeg syntes er mere interessant.
 
Jeg har dog hørt glimrende højttalere med pap-membraner - det er bare lidt anderledes - efter min smag. Jeg har bare også hørt rigtig mange højttalere med hårde membraner, der spiller fantastisk. Så efter min mening handler det om hvorvidt man kan lide det ene eller det andet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 24 Maj 2019 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Det var nesten som å lese mine egne tanker og synspunkter, Digital-Thor. Takk også så mye for at du tok deg tid til ditt innlegg.

Årsaken bak mitt spørsmål, er at disse tilsynelatende svært fornuftig konstruerte og billige Satori enheter er så "anonyme" - man hører så lite om de og tenker da lett; er det for godt til å være sant?! Mest, fordi de er billige. Noe man ikke tenker om Skaaning, som "alle" sier er riktig så gode - men dyre - uten at høy pris er et hinder slik jeg ser det. Da det uansett er billig å bygge sine egne høyttalere (forutsett GOD hjelp til delefilteret).

Det finnes så mange gode basser og gode diskanter. Mens gode mellomtoner som både er oppløste og samtidig klarer gjengi en menneskestemme naturlig, de vokser bare ikke på trær...
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 24 Maj 2019 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du sigter efter mindst en 3 vejs konstruktion, så er jeg fint tilfreds med min 5" Accuton og min Seas Magnum diskant.
Begge hårde membraner og med et opbrud. Men det kan jeg nemt tøjle i min DSP.
Skaaning benytter plastic i deres Flex og Cquence enheder. Og de har også et opbrud og en karakter, som jeg ikke 100% kan lide. Jeg syntes nu jeg høre de bedste konstruktioner med hårde membraner - dog hvis konstruktøren af højttaleren, har styr på opbrud og sammenspil imellem enhederne.
Illuminator spiller f.eks fint nok i Beolab 90. Og Gryphon bruger noget der ligner en kevlar mellemtone fra Scanspeaks Discovery serie. Men de spiller også rigtig godt.
Så man skal også passe på at man ikke giver enhederne alt for meget magi
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 24 Maj 2019 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg liker måten du tenker på Digital_Thor - ikke minst med din bruk av 5" fremfor 6" Accuton mellomtone, forstår ikke hvorfor så mange benytter større drivere som mellomtone - uansett membran type.

Ut over dette tenker jeg (minimum) 12" bassrefleks opp til ca. 80 - 100 Hz - videre 10" i lukket kabinett opp til ca. 380 Hz - begge drevet via Hypex Fusion 502. Videre oppover, 3-veis med alternativene 6.5"/7"/7.5" + alternativene 4"/4.5"/5" + diskant. Kanskje drevet aktivt toppen, også, med Hypex Fushion 253 Disse Hypex forsterkerne koster jo nesten det samme som dyre delefilterkomponenter - litt å merke seg akkurat det...

Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 24 Maj 2019 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Det gælder jo om at have et jævnt spredningsmønster. Så når man bruger en 6" skal den matches med en waveguide - en som SB faktisk lige har præsenteret en beryllium version af, færdig med waveguide og det hele.
Hvis du bruger den rette 12" ville jeg ikke bruge basrefleks. Et lukket kammer er meget nemmere at beregne og du undgår eventuelle problemer med afstemning af port. Der findes rigeligt med enheder fra f.eks Scanspeak Divscovery og Dayton audio, som fungere afsindig godt i lukkede kamre. F.eks en 15" går fint i 60-70 liter lukket. Dog skal der nogle kræfter bagved - lidt mere end 100W
4 stk lukkede subs med 12-15" og så et sæt 3-vejs med en 2 stk. 8" eller 1 stk. 10" og 2 stk 5" og en diskant.  Alt sammen delt ved hhv 100hz 3-400hz og 2500 for en 5" og 2200hz for en 6". Med en 6" ville jeg klart parre med en waveguide.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 25 Maj 2019 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Den SB driveren med waveguide, den finner jeg faktisk ikke... En annen ting, jeg mener gode/egnede 4 til 5-tommere bør spille opp til rundt 3.000 Hz, fremfor at diskanten skal presses lengst mulig nedover.

Volt sin 3" dome er jo også en interessant driver, selv om den koster alt for mye... Ser de benytter denne i div. studio høyttalere fra 380 Hz og med 15" nederst, må bli en stor overgang men relativt mange studio høyttalere benytter seg av denne løsning.

Enig med deg i at lukket kammer er enklere, men bassrefleks (herav slaver) gir nå en gang stor gevinst i de aller nedre frekvenser når den er riktig konstruert. Men, mener du virkelig at disse drivere som er beregnet for små kasser er like gode? Jeg oppfatter disse som å være konstruert for bilstereo bruk, hvor eneste faktor er "mye bass" mens man hjemme ønsker både mye bass men først og fremst "god bass."

Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 25 Maj 2019 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Den er også helt ny. Jeg så den på messen i Munchen her i Maj. En 4" måske. Men du skal måle den i dens baffel og se hvordan den spreder, før du kan være sikker på hvor du kan dele den. Jeg syntes ikke at det er et problem at dele ved ned til 2500hz, selv når man spille højt - altså hvis du benytter et filter med f.eks 24dB LR. SB kommer også med en ny dome mellemtone.

Det er derfor jeg vil have flere subwoofere. For det første kan du placere dem strategisk, du får en langt bedre basrespons i hele rummet og porten vil blot skabe potentielle problemer, som er unødige.
 
Jeg har hørt dem i flere forskellige sammenhænge nu. og de spiller virkelig godt. Når det kommer til bas - under ca 100hz - så kan man tillade sig mange flere friheder, end når det handler om 500 - 7.000hz. Vores øre er meget mere tilgivende i bassen. Så her handler det mest om frekvenslinearitet og overskud.
 
En anden ting, som jeg har tænkt over. Er at når du tænker på at bruge Fusion amps. Så er de klasse D. Og klasse D kan - hvis du er uheldig - have en switchfrekvens, som i sammenhæng med hårde membraner i mellemtoner og diskant - kan skabe unoder. Jeg tænkte selv på klasse D i starten, fordi de var mindre og måske kunne spare lidt energi. Men jeg ville hellere være sikker og have friheden til at vælge de enheder jeg bedst kunne lide.
 
Så med Fusion amps, ville jeg vælge pap eller plastic, for at bløde lidt op for resterne af potentiel switchstøj, der kunne trænge igennem LP filteret i udgangen. Jeg har kun hørt en Fusion amp en enkelt gang og det var med også med Satori papmembran - så her kunne jeg ikke bedømme om der trængte støj igennem. Men de spiller i hvert fald fornuftigt med papenheder.
 
Men du kan få masser af fine AB forstærkere til meget få penge og så vælge en anden DSP.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 25 Maj 2019 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hei igjen og takk for ditt engasjement. Jeg deler ditt tankesett, også omkring dine synspunkter og bekymringer rundt bruk av Fusion forsterkere, som har sin fordel i det å være komplette, inkluderende DSP og lave priser og da først og fremst tenkt benyttet i bassen - også for å unngå vanlige delefilterkomponenter her.

Jeg har så vidt forsøkt å se etter like egnede A/B forsterkere, men vet ikke helt hva man skulle benyttet, spesielt med tanke på hvor enkelt og komplett denne løsningen fra Hypex er. En venn av meg, som kan svært mye om elektronikk generelt og klasse D forsterkere, mener Fusion er nærmest perfekt til dette bruk, og helt uten bivirkninger. Men kan være problemstillingene er mindre dersom man tenker seg de kun benyttet for bassdelen.

Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 26 Maj 2019 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Der er aldrig nogen garanti, når man bygger selv 
Fuion amps, ser spændende ud og jeg indrømmer selv at de virkede som en fin lille pakke med det hele i. Men jeg skal blot se et produkt der er virkelig fantastisk, før jeg overvejer at skifte mit Groundsound ud. Jeg er glimrende tilfreds med min DCN28 og mine hjemmebyggede kabinetter med Groundsound forstærkermoduler indbygget.
Jeg kender flere der har de nu ældre Coolback's, både i 3 og 4 vejs versioner. Og de virker perfekt til formålet. De er fysisk lidt større, men - ja - de virker.
En jeg kender har den store Coolback 800, som han har koblet til nogle større enheder, for at få noget power i hjemmet. Det skulle lyde virkelig godt.
Tror desværre at mange mennesker i dag vil have så meget elektronik for pengene i så lille en kasse som muligt - hvilket jo umiddelbart er nemt at forstå. Det har bare en pris. Kvalitet koster lidt ekstra, enten i form af størrelse, strøm, penge osv.
Hvad tænker du at du vil bygge og hvor meget må det koste - hvis jeg må spørge?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 26 Maj 2019 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Synd at Groundsound måtte gi opp, vil tro konkurransen fra "Kina-land" & Hypex er for stor.

Dette er jo også et alternativ til Hypex men da uten DSP: http://www.daytonaudio.com/index.php/loudspeaker-components/ subwoofer-plate-amps/subwoofer-plate-amps/spa1000-1000w-subw oofer-plate-amplifier.html

Eller denne med DSP:
http://www.daytonaudio.com/index.php/loudspeaker-components/ subwoofer-plate-amps/subwoofer-plate-amps/spa500dsp-500w-sub woofer-plate-amplier-with-dsp.html

Du spør meg om hva må det koste? Jeg mener de aller fleste ferdige høyttalere er idiotisk høyt priset, vi vet alle hva stumpene koster... Med andre ord, skal man bygge selv, da mener jeg prisen er ikke så viktig, man får uansett svært mye for pengene. Men, klart det, man kjøper gjerne en mellomtone til 1.500 fremfor en til 9.000 dersom resultatet blir godt - dvs. godt nok.

- Accuton, de dyreste, kan være de er verdt det?
- Ellipticor, mener dere dansker de er verdt sine penger? Gravesen's enkle delefiltre avspeiler vel kvaliteten på disse.
- Illuminator, relativt dyre men muligens verdt sine kroner.
- Skaaning, trolig verdt sine penger (og man litt Rolls Royce feeling på køpet).
- Excel, absolutt verdt sine penger, uten at det er fordi de er norske som meg selv.
- Satori, så billige at man undres om de virkelig kan være så gode som sine vesentlig dyrere konkurrenter?
- Volt, muligens som Skaaning men på en annen måte?
- Monacor, skulle gjerne testet ut 634-mellomtonen, men den er egentlig litt stor, jeg mener 3.000 Hz (som jeg mener en mellomtone skal spille opp til) av prinsipp er for høyt opp for en 6"
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Du kunne også se på
Dayton Audio
Audax
Nogle PA enheder er også virkelig gode, så længe man kan holde dem i stramme tøjler med en DSP.

Har selv en Seas Excel Magnum diskant og er vældig fornøjet med den.
Man skal også huske at brugen af de forskellige enheder, nemt kan betyde meget mere, end prisen på enheden.
Jeg er helt enig i at kvalitet koster. Men der findes også en del marketing inden for hifi

Prøv evt. at skriv til Groundsound. Måske han har noget tilbage endnu
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er meget ofte mere evnen til at bruge enheden end begrænsninger i enhederne, der sætter niveauet for den samlede
kvalitet.
Der er flere gode enheder.
- Peerless/vifa
- Morel (deres nye carbon mellemtone er fed)
- Audax (deres HM...CO enheder er rigtig gode)
- Aurum Cantum
- Fostex
- Focal (hvis du kan finde dem)
- Diverse bånddiskanter fabrikanter
- Eton (super basenheder)
- ....

Basenheder kan et langt stykke hen ad vejen vælges ud fra parametre - da de "kun" skal være basmotor.
Mellemtonen skal der lyttes på - bare på gulvet uden filter.
Og så skal diskanten "bare" passe til mellemtonens afrulning...

God jagt ;O)

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes