Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 10:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos vs. Powernode? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dr_jones
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2019
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 02 Juli 2019 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg står overfor at købe ny forstærker (med streaming) til et par Dynaudio Emit M20. Af plads- og konemæssige hensyn vil jeg gerne begrænse enhedens fysiske størrelse. Så det er enten en mindre, integreret enhed som Bluesound Powernode 2i / Sonos Amp eller også en effektforstærker i skabet med en streaming forforstærker på toppen (Bluesound Node 2 / Sonos:Connect).

Jeg vil helst gå efter den første løsning, altså en integreret enhed. Men samtidig vil jeg også gerne have, at forstærkeren har luft og kraft nok til at spille mine højttalere op. Hvis vi lige et øjeblik fokuserer på det med kraften og overskuddet (og ignorerer, at Bluesound har et højere audiofil-index end Sonos). Så burde de 125 watt trumfe Bluesound's 60 watt.

Men da jeg i går var nede og lytte til de to, virkede det som om, Powernode'en spillede noget højere end Sonos Amp'en. Sælgeren mente også, at den havde mere krudt i røven. Er der lige en højpandet hihi-nørd, der vil tage mig i skole og fortælle mig, hvad forskellen på Sonos's 125 watt og Bluesounds 60 watt er?
Til top Vis dr_jones's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_jones
 
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 02 Juli 2019 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

En watt er en watt, ligesom en meter er en meter. At nogle mærker skulle have "stærkere watt" end andre, er en gammel misforstået hifi-traver, som simpelthen ikke giver mening. En meter er ikke længere i Aarhus, end den er i København, og en watt er ikke Vildere hos NAD, en den er hos Denon (som var første eksempel jeg hørte på denne skrøne).

Enhver direkte sammenligning mellem forstærkere (og andet grej) er nyttesløs, hvis ikke lydstyrken imellem de to er justeret indenfor 0,1db af hinanden. Hvis ikke de spiller nøjagtigt lige højt, vil man ubevidst fornemme den lidt højere spillende komponent som mere livlig/dynamisk, selvom man ikke er bevidst om, at den spiller en knapt mærkbar smule højere. At du har oplevet Bluesound som højere har en helt naturlig forklaring.

Ved normale lytteforhold kræver det ganske få watt at spille normale højttalere op på normalt niveau. Om man har 60 eller 120 watt er i praksis ubetydeligt. En forstærkers (ærligt) oplyste specifikationer kan dog sige noget om kraftoverskud til dynamiske udladninger og ineffektive højttalere.
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 02 Juli 2019 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt, at måleenheden burde være ens, men når det kommer til producenternes “regnemetode”, bliver forskellen tit
åbenlys.
Er målingerne foretaget ved 4,6,8, Ohm, er det ved 1kHz og 1%THD og 1 kanal, eller 20Hz-20kHz og 0,05% THD to kanaler? Så
jo watt er desværre forskellige, eller rettere, måden man kommer frem til dem er. Og alt efter hvor pyntet målingerne er, høres
det jo når tingene belastes med forskellig impedans, fasedrej og hvad har vi. Og ikke mindst, er der mere end luft nok i
strømforsyningen, eller er der kun lige nok, når der er medvind og solen skinner?
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
Listepeter
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 28 Maj 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 02 Juli 2019 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

I de fleste tilfælde og med de fleste højttalere er Hiraga's 8 watt kl. A
rigeligt som mon ikke hhv 60 og 125 watt er nok til det meste?
Til top Vis Listepeter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Listepeter
 
dr_jones
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2019
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 02 Juli 2019 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen og tak for jeres svar.

Sonos Amp er opgivet til:
Udgangseffekt 8 ohm : 2 x 105 watt (20-20.000 Hz, 0,1% THD)
Udgangseffekt 4 ohm : 2 x 169 watt (20-20.000 Hz, 0,1% THD)

Bluesound Powernode 2i er opgivet til:
Udgangseffekt 8 ohm (20-20.000 Hz, 0,1% THD): 2 x 55 watt
Udgangseffekt 4 ohm (20-20.000 Hz, 0,1% THD): 2 x 53 watt

Sidstnævnte forstår jeg ikke. Plejer effekten ikke at stige ved lavere modstand?
Til top Vis dr_jones's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_jones
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes