Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 09:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MQA filer på Tidal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 15 August 2019 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejder for tiden med overgang på streaming fra spotify til tidal, da jeg har erhvervet lidt nyt grej her...og også ny cd ripper/ streamer, jeg valgte en pioneer N70-AE som jeg er superglad ved, den kan dog ikke i den tilhørende APP afspille MQA filer, da de ikke er at vælge, øv den havde jeg ikke lige fanget i min undersøgelse, men kan godt hvis jeg bruger Tidals APP og sender til recieveren N70, men lyden fra den er godt nok bare helt ok (y)

så er oliver jo gået konkurs mig bekendt, så kan ikke få pladeomslag med når jeg ripper på den mere, så tog chancen og købte en cocktail audio x50d, uden dac, og bruger så indtil videre dac i min oppo HA-1, og har læst at MQA filer er bagud kompatible med flac, og har også læst et sted, vil man ha fuld udbytte af MQA, så skal en dac også kunne afkode dette, har set Mytek laver en, og nu er cocktail audio også kommet med en HA500-H der ligner oppo HA-1 rigtig meget, men er der andre???og ser så også en ny forbindelse digitalt der hedder I2s og er et HDMI kabel der bruges, og har noget med mindre Jitter at gøre, kan nogen forklare mig fordelen ved denne forbindelse, der er ny for mig....På forhånd Tak

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 15 August 2019 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej Velkommen,
Jeg er ikke sikker på at jeg kan svare på alle dine spørgsmål, men jeg er selv for nyligt blevet større fan af streaming end jeg
tidligere har været. Jeg er gået fra Spotify Premium til Tidal hifi. Allerede her er der et ret så markant løft i lydkvaliteten -
ansporet af dette skulle jeg da lige have det sidste med fra MQA og jeg skal love for at forskellen er mindst lige så stor her - i
hvertfald på mit anlæg i min stue. Jeg har til formålet investeret i en Audiolab 8300cdq som er en DAC, CD og forforstærker med
analoge input i tillæg. Jeg bruger den dog som ren DAC og CD. En mere simpel og billigere løsning kunne være en DAC fra
Project til ca. 3.000,- men den har jeg ikke hørt endnu selv.
Jeg er i hvert fald hooked på MQA og det samme er min gamle far blevet efter jeg demonstrede min Audiolab hjemme hos ham
😂

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 15 August 2019 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Inden I bliver helt rørstrømske over hvor fantastisk MQA er........
Så skulle I måske læse hvad Bob Stuart (MQA/Meridian) selv fortæller om MQA

We sacrifice 24-bit depth to "typically 15.85 bits" (Bob Stuart's words), and encode the ultrasonic frequencies from 24-48kHz in
a lossy fashion = MQA encoding & decoding. [Throw in some stuff about "de-blurring" while you do this of course and claim you
can recover everything else you "need" back to the "original" 192kHz. Turn on a LED/indicator telling us MQA decoding is
happening, that there's no error in the stream and it's the "original" resolution (meaningless, but that's fine)

Det er senere konstateret at hans definition af lossy fra 24-48 kHz er helt tilfældig støj

Se evt. denne artikel: https://audiophilestyle.com/ca/reviews/mqa-a-review-of-contr oversies-concerns-and-cautions-r701/

En artikel som MQA ikke brød sig om, se bare deres reaktion her: https://www.youtube.com/watch?v=NSv0lcHlawk
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 16 August 2019 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i hvert fald sige det sådan - at I2s ikke er det, som i sidste ende gør at det lyder bedre. Og jitter er også helt vildt overvurderet. Jitter vil i sidste ende - hvis det er helt vildt ekstremt - resultere i sus i de meget stille passager. Meget simplificeret så er jitter blot småfejl i signalet - lidt som med  LP og bånd, bare ved højere frekvens. Så derfor høre man det som sus og ikke wow og flutter - altså variationer i lydsignalet i forhold til det oprindelige - altså en afvigelse - derfor en forvrængning af en art.
Men forvrængning bliver faktisk i nogle tilfælde brugt til at fremhæve "klarhed". Lidt som man gør ved at proppe en lille smule chili i mad. Man smager ikke at det er stærkt, som så. Men det får smagsløgene til at vågne lidt op og derfor smager man bedre de andre nuancer.
Læs bare om det. Det er lidt som at få taget sin mødom eller bliver gift og få børn. Man opdager at tingene ikke helt er som man troede.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 16 August 2019 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

tak tak Digital_Thor.....jeg forstår den helt med den sidste bebærkning om at blive gift og få børn, og her har du ganske ret, tingende blev ikke som jeg troede, bestemt ikke, men nogen gange skal man bare har prøvet det for at få en konklusion af tingende

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 16 August 2019 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Velbekomme
Ingen tvivl om at det hjælper gevaldigt at få prøvet tingene af selv. Tro mig - jeg har brugt meget tid og penge på at prøve ting af
Jeg har også været med til at arrangere en del sammenkomster, hvor vi netop afprøver alle disse ting på kryds og tværs, for at finde hoved og hale i det. Så ingen siger at det er let. Men jeg prøver blot at grave lidt ind til benet af de fleste ting, så vi kan få mest fornøjelse og sjov ud af vores hobby. Der er skam rigeligt at tage fat på, selv om vi sortere en del fra
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 16 August 2019 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har ikke prøvet, men iflg Pioneer burde den streamer kunne håndtere mqa. Det er måske et flueben som skal flyttes.
Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 16 August 2019 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

det er rigtigt den kan det, men den kan ikke fra appen, så skal du bruge fjernbetjeningen, og det tager tid med den, de må da kunne opdatere deres app, for den ligger i appen til min cocktail audio x50d.....så enten skal jeg ha en dac med MQA eller køre digitalt ned til pioneer n70

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 23 August 2019 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu er jeg ikke 100m mester i hverken MQA, Pioneer N70-AE, APPs eller andet, men...

Den APP som jeg bruger viser MQA når den afspiler MQA filer fra Tidal. Min dac kan så ikke afkode MQA, så den afspiller bare den alm. hi-res fil: fx
24/48. Men jeg forestiller mig at, hvis jeg havde haft en MQA dac, så havde den afspillet MQA!?

APPen er Mconnect. Du kan da prøve at instellere den og se om det virker.
Mconnect er en APP som kan håndtere både Tidal HIfi/Master og dit Nas/lokale bibliotek (og sikker meget mere). Den har sine spidsfindigheder her og
der, men det er den bedste jeg har fundet indtil videre...

Mvh Jesper
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
PeterG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 23 August 2019 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et setup med Pioneer N70-AE og Tidal. Generelt er jeg ganske tilfreds med denne kombination, når det er sagt kunne
Pioneer's Android app. godt trænge til en (stor) opdatering.

Hvis du er meget opsat på kun at afspille MQA fra Tidal, kan du jo bare tilføje albums / titler udelukkende med MQA indhold inde i din album
folder. Dette gøres nemt - f.eks. via Tidals applikation til pc.

God weekend

Peter
Til top Vis PeterG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterG
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 24 August 2019 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

du har fuldstændig ret, det må da kunne lade sig gøre for dem at opdatere den APP, det gælder også til IOS da jeg har ipad, faktisk har pioneer skrevet til mig at n70-ae jo sagtens kan spille MQA, men da Tidal Master ikke findes i appen, skal jeg bruge tidals app på ipad, og sende det via airplay til N70-ae, men vil gerne være fri for det trådløse, jeg har jo min cocktail audio x50d cd ripper hvor der også er streamer i og den app der kan jeg finde MQA filer, jeg ved godt det er lidt overflod med to streamere, men ville have muligheden for at streame samtidig med jeg ripper cd, derfor to styk....men ville pioneer da så for pokker bare opdatere deres app!

nu er der så efter jeg købte disse apperater, kommet en cocktail audio dac/pre-amp/headphone amp der hedder ha500h med MQA dac samt en del andre finesser, så tror jeg snart bestiller den osse

vh Velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 24 August 2019 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jesper_K skrev:
Den APP som jeg bruger viser MQA når den afspiler MQA filer fra Tidal. Min dac kan så ikke afkode MQA, så den afspiller bare den alm. hi-res fil:


Hej Jesper
Du skal lige være opmærksom på at MQA IKKE er Hires men 15.noget bits ved max 48kHz alt andet er upsampling. Don't believe the hype
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 25 August 2019 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej yahooboy,

Mja det jeg mente er at, i nederste venstre hjørne af Appen står der fx: FLAC|24bit|48.0kHz|1667kbps|MQA Original 96 kHz.

Min dac skriver 24 bit & 48 kHz, så den afspiller bare det alm. hi-res spor (min dac er jo heller ikke en MQA dac og jég er i øvrigt ligeglad). Men hvis jeg havde haft en MQA dac, så tror jeg den ville have afspillet MQA sporet?! Man kan ret nemt installere Mconnect på sin ipad og se om det virker. Og hvis det gør, om man syntes Mconnect kan bruges.

MVH Jesper

Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 25 August 2019 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Ifølge Bob Stuart ham selv (Meridian/MQA) så MQA lossless i de første 15.85 bit op til 48 kHz de resterende bits benyttes ifølge anden kilde til at specificere en tilfældig støj. Al deres snak om unfold etc. er blot fancy ord for upsampling. Deres "Authenticatition" benytter yderligere en bit. Oprindeligt markedsførte man MQA som lossless dette har man nu fjernet fra al markedsføring da de blev afsløret. I forbindelse hermed var det at Bob Stuart udtalte at de første 15.85 bit var bitperfekte ?

Har du lyst til at læse mere fra hovedkraften bag afsløringen af "kejserens nye klæder" så lav en søgning på Archimago + MQA. Han har pillet MQA fra hinanden og afsløret at det i bund og grund er svindel

Se hvordan deres repræsentanter opfører sig efter afsløringerne her: https://www.youtube.com/watch?v=NSv0lcHlawk
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 30 August 2019 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

det var jo knap så god læsning, men tak for beskeden, dog har jeg bestilt en cocktail audio ha500h da jeg kan bruge den anyway..... du lader til at være meget inde i det, så har et spørgsmål ang at være logget ind på tidal, jeg har jo 4 veje at gå ind på tidal med adgangskode og pasword, kan jeg være logget ind på alle, hvis jeg kun har en af dem tændt og bruger denne?

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes