Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afkobling gulvhøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LasseD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2016
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 11 September 2019 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg har et par Dynaudio gulvhøjttalere og jeg er bestemt ikke glad for de tynde spikes under højttalerne. Selvom jeg har
tablets under spikes, så er de tit flyttet ved rengøring mm = huller i vores trægulv. Hvad er alternativet? Jeg vil være ked af en
løsning med silikone puder da de vel ikke er ligeså gode som en hård afkobling?

Mvh Lasse
Til top Vis LasseD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LasseD
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 11 September 2019 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv Ringmat spikestoppers, som jeg syntes virker bedre
end hård afkobling.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 11 September 2019 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har med succes benyttet mig af nogle faste puder, som kan fås i forretninger, der handler med sy-artikler, kombineret med nogle små plader med hul i, der passer til spikes. Monteret gav det en mekanisk resonansfrekvens på en Hz eller to, dvs. at alle vibrationer effektivt over fx 10Hz effektivt blev afkoblet i puderne samtidigt med, at højttaleren stod fast også når der blev spillet højt. Man kan sige, at højttaleren næsten blev akustisk isoleret fra gulvet, hvilket jeg har erfaret er bedre end faste spikes, hvor vibrationerne overføres til gulvet, særligt når gulvene er bløde som fx trægulve, hvor gulvet spille med, så at sige. Silikonepuder er en dårlig løsning, da du så ikke opnår den filtervirkning, som puderne bidrager med.
Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
kimC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 11 September 2019 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Linn Skeets.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 11 September 2019 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej hvad er det for Dynaudio højtaler du har.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
LasseD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2016
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 11 September 2019 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

X32 :-)
Til top Vis LasseD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LasseD
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 11 September 2019 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

@ LasseD.

Jeg har også dårlig erfaring med blød afkobling, som jo i virkeligheden bliver til ingen afkobling, da vibrationer forbliver i
ht.

Bor nu i et hus med et "tricky" lytterum.
Mine ht (Daner extendet) er bygget til stå på et tæppe på et gulv.
Men familien brydder sig ikke mere om væg-til-væg-tæpper.
Jeg har haft de traditionelle problemer med et nøgent gulv der gør bassen ekstra "sort" og alt for meget "rumbas".

Nogle tunge havefliser (50kg stk) under ht har gjort rummet ikke mere spiller helt så meget med, på trods af der ingen
tæppe er i umiddelbar nærhed til ht, og ingen specifik Aku er gjort (udover de mange møbler).
Musikken har stadig både brod, attack og de fleste detaljer i behold.
Føler bestemt ikke behov for gøre mere når der lyttes rock eller lignende.

Uheldigvis hørers gulvet for "højt op" i billedet (pg.a gulvresonanser) når den står på mere klassisk akustisk musik.
Dækker for nuancer i perspektiv og klang. Så der er det bedst have tæppe liggende på gulvet umiddelbart foran ht.

Så det bliver indtil videre en periode med og en uden tæppe umiddelbart foran ht.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 11 September 2019 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse,

Er enig med Valla, mht afkoblingen
Fliser virker ret godt men, du ka evt prøve med nogle halv hårde gummipakninger under dine tablet's - det har jeg foran på mine HT's, de
bagerste spikes er dog i gulvet (blev ret træt af, at afstanden til vægen ændrede sig, hvergang jeg ændrede lidt på vinklingen)
De gummipakninger jeg bruger, kan fåes i fix og færdigs VVS afdeling, i en pose med forskellige størrelser, til nærmest ingen penge.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
kimC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 11 September 2019 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Linn Skeets. Højttalerne kan flyttes med dem under. Og dine
højttalere står stabilt og godt. Super produkt hvis man ikke er så
meget til havefliser i stuen.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 11 September 2019 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Personligt benytter jeg Dampning feets fra Sonic Design. I princippet er de bare en form for skumgummi der er rimelig hårdt, så man kan sikkert finde et billigere alternativ. Når det så er sagt, er 300 kr ikke den største investering i denne hobby.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 11 September 2019 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så tilføje, at de nævnte faste puder stod i 50kr. De har givet samme mekaniske egenskaber som Sonic Design's Damping Feet og Linn Skeets, og det er vel det, det handler om. Godt, at der er alternativer, og at det virker.
Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 12 September 2019 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Du har trægulv, derfor blød afkobling. Alternativ, granitflise eller fortovs flise, hvor højttaleren står på Spikes. Under granit flise, kan du ved tæpppe
forhandler købe, absorberende underlag til under gulvtæppe. Det koster ca. 99 kr. for en rulle. Glem alt om spikes direkte på trægulv, dårlig løsning, da
vibrationer forplanter sig i gulvet og giver ulden lyd.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 12 September 2019 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Prøv IsoAcoustics Gaia.
De slår alle de hjemmestrikkede løsninger, jeg i tidens løb har forsøgt. Og også alle de ikke-hjemmestrikkede.

Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 12 September 2019 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

LasseD skrev:
Hejsa, jeg har et par Dynaudio gulvhøjttalere og jeg er bestemt ikke glad for de tynde spikes under
højttalerne. Selvom jeg har
tablets under spikes, så er de tit flyttet ved rengøring mm = huller i vores trægulv. Hvad er alternativet? Jeg vil være ked af en
løsning med silikone puder da de vel ikke er ligeså gode som en hård afkobling?

Mvh Lasse

Jeg synes der rodes for meget i begreberne, både her og i svarene længere nede.
En højttaler på spikes er ikke akustisk afkoblet, den bliver derimod akustisk tilkoblet det underlag den står på. Denne tilkobling
til underlaget med spikes, har ved alle tests givet målbart højere forvrængning. Det højttaleren tilkobles spiller med, og
resonansen føres ovenikøbet tilbage til højttaleren (Newtons tredje lov).
Akustiske målinger har vist, at afkobling med delvist blødt materiale giver mindre forvrængning og dermed mindre farvning af
lyden. De nævnte eksempler på akustisk afkobling i denne tråd, Sonic Design, Damping Feet, og ikke mindst Gaia, vil uden tvivl
give den bedste lyd. De lidt bløde afkoblinger er konstrueret til, at bringe resonans (i bedste fald eliminere den) ud i et ikke
hørbart frekvensområde, og ydermere holde resonans fra underlaget der giver forvrængning.
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 September 2019 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Det handler om, at resonanser omsættes til en anden energiform, for på den måde at blive harmløs. Og her er spikes faktisk en ganske god løsning, da energien koncentreres på et meget lille område, og overføres mere effektiv til underlaget. Samtidig står højtaleren mere fast. 

Men det forudsætter, at underlaget har en større masse og en anderledes resonansfrekvens. Derfor er spikes ikke godt på trægulv, da energien kommer fra træ og går over i træ. På den måde omsættes energien ikke, men forbliver den samme.

På en flise af et tungt materiale, omsættes energien til varme (pas på fingrene ), og kan derfor ikke gå tilbage i højtaleren eller videre ned i trægulvet. Resonansdæmpning handler om masse eller absorbtionsevne, så energien omsættes til en form der ikke er lyd eller vibrationer (varme)



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 12 September 2019 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Læs Newtons tredje lov, og utallige tests, med spikes vandrer resonans tilbage i højttaleren. Beton er under ingen
omstændigheder et lyddødt materiale, og uanset masse, vil der dannes egen resonans i forhold til materialet der afsættes
frekvens i.
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
peter p
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 12 September 2019 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil som flere andre stærkt anbefale blød afkobling. Har selv stor glæde af Sonic Designs som bestilles efter højtalerens vægt.
Bruger den enkle billige variant. Udover effekten på lyden kan man mærke at vibrationerne forsvinder fra både gulv og højtalere.
Læs om den denne smarte løsning på et fysisk problem på Sonicdesign.se.
Mvh
Peter
Til top Vis peter p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter p
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 September 2019 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

JeTex skrev:
Læs Newtons tredje lov, og utallige tests, med spikes vandrer resonans tilbage i højttaleren. Beton er under ingen omstændigheder et lyddødt materiale, og uanset masse, vil der dannes egen resonans i forhold til materialet der afsættes frekvens i.

Beton har en anden egenresonans, og vil derfor qua sin masse, dæmpe de vibrationer som centreres ned i flisen via spikes'ne...

Aktion er den energi, som sendes ned i flisen... Reaktion er den omsætning af energi fra vibration til varme som sker i flisen. Du har givetvis misforstået Newton 3. lov, for den siger ingenting om, at energi sendes retur. Den siger blot at for hver aktion er en reaktion.

Hvis du slår hånden gennem en rude, så slår ruden jo ikke tilbage, vel?... Energi omsættes(!), deri skal Newtons 3. lov forstås. Men energi kan ikke forbruges eller forsvinde - den omsættes altid til en anden form - altid!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 September 2019 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

@ JeTex.

Jeg mener du konkluderer forkert om Newtons 3.lov.
Loven siger ikke så meget om ht-til/afkobling.

"Gammel" dyd, som stor vægt, er stadig gældende.
Forestiller man sig en ht vejer 50kg og en kasse-bundflade på 40x100cm: Stilles de op på fire spikes vil spiksene til
sammen trykke 50kg imod gulvet (her fortæller 3.lov gulvet trykker tilsvarende tilbage).
Hvis ht derimod står direkte på gulvet bliver trykket mindre pr cm3. hvilke betyder en blødere tilkobling til gulv.

Nogle ht spiller bedst med tilkobling i mere eller mindre grad, andre uden.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 13 September 2019 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
JeTex skrev:
Læs Newtons tredje lov, og utallige tests, med spikes vandrer resonans tilbage i højttaleren. Beton er under ingen omstændigheder et lyddødt materiale, og uanset masse, vil der dannes egen resonans i forhold til materialet der afsættes frekvens i.


Beton har en anden egenresonans, og vil derfor qua sin masse, dæmpe de vibrationer som centreres ned i flisen via spikes'ne... Aktion er den energi, som sendes ned i flisen... Reaktion er den omsætning af energi fra vibration til varme som sker i flisen. Du har givetvis misforstået Newton 3. lov, for den siger ingenting om, at energi sendes retur. Den siger blot at for hver aktion er en reaktion.

Hvis du slår hånden gennem en rude, så slår ruden jo ikke tilbage, vel?... Energi omsættes(!), deri skal Newtons 3. lov forstås. Men energi kan ikke forbruges eller forsvinde - den omsættes altid til en anden form - altid!

Lad os tage spørgsmålet omkring en rude der ikke slår igen, når der slås en hånd igennem. Citat fra KU :" Newtons 3. lov: Loven om aktion/reaktion Newtons 3. lov beskriver, hvad der sker, når man for eksempel skubber til en kasse. Trykket man mærker mod hænderne er fordi kassen skubber tilbage med en lige så stor modsatrettet kraft." Den smerte du vil føle i hånden, når den slås igennem ruden (vi snakker ikke evt snitsår), vil her være et udtryk for reaktionen. Den kraft du bruger på slaget imod ruden, får du i et splitsekund tilbage i hånden, og var slaget kraftigt nok, går ruden i stykker. Aktion/Reaktion

Betongulvet har en anden masse, og vil derfor sende resonans tilbage igennem spikes i en anden frekvens end modtaget, men der sendes energi/resonans tilbage, igen et udtryk for reaktion.



__________________
Ville ønske at ens profil kunne slettes, men nej, du skal tages som gidsel.
Tager ikke en pause, bad om en ordentlig tone på redaktørens indlæg, men det svarer til, at sutten bliver taget fra babyen.
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes