Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 04:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvordan matcher man højtalere og forstærk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sokr@tez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Halløj...

Jeg er ny udi HIFI verdenen, og er begyndt at kigge på watt ohm, HrZ og andet gejl.

Højtalerne angives altid i Frekvensgang, delefrekvenser og impedans/følsomhed, hvorimod forstærkere angives med 8ohm/4ohm kontinuerligt (og hvor mange watt de yder her).

Hvordan laver man det bedste match mellem højtaler og forstærker? Man kan vel komme til at købe en forstærker der ikke kan spille højtalerne op, eller en forstærker der springer højtalernes enheder hele tiden?

/sokr@tez

Til top Vis Sokr@tez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sokr@tez
 
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Tjah.............Lad være med at kigge på watt!

Så har du nået første skridt på vejen til at blive en rigtig "hifinørd" (positivt ment!).....



__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis
 
Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Sokr@tez skrev:
Jeg er ny udi HIFI verdenen, og er begyndt at kigge på watt ohm, HrZ og andet gejl.
Højtalerne angives altid i Frekvensgang, delefrekvenser og impedans/følsomhed, hvorimod forstærkere angives med 8ohm/4ohm kontinuerligt (og hvor mange watt de yder her).
Hvordan laver man det bedste match mellem højtaler og forstærker? Man kan vel komme til at købe en forstærker der ikke kan spille højtalerne op, eller en forstærker der springer højtalernes enheder hele tiden?


Man lytter! Lyder det godt, passer det sammen. Som udgangspunkt passer stort set alle højtalere og forstærkere sammen. Lyder det ikke godt, når du fyrer den af, er der sikkert også noget galt et sted.

vh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Ja, det er først og fremmest klangbalancen, lyder det for mørk eller lyst. Derefter er det noget med små forstærkere til nemt drevne højttalere og vice versa. Endeligt skal højttaleren også passe til rummets størrelse. Så "entry-level" må være en reel 40-50watt´s forstærker med en 2, 2,5 eller 3 vejs højttaler med en følsomhed på 87-90dB!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Sokr@tez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Tak for Jeres svar

Men kan man ikke sprænge højtalerne, hvis man bruger en for stor forstærker til nogle små højtalere?

Til top Vis Sokr@tez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sokr@tez
 
t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Sokr@tez skrev:

Tak for Jeres svar

Men kan man ikke sprænge højtalerne, hvis man bruger en for stor forstærker til nogle små højtalere?



Jo, det kan du godt. Men risikoen er faktisk større for at du brænder dine højttalere af med for lille en forstærker, fordi den begynder at forvrænge og beskadiger enhederne. Lad være med at kigge for meget på specifikationerne, men lyt til om det spiller godt sammen, at det ikke forvrænger eller bliver presset i lyden osv. Vurder også hvor højt du har brug for at spille - personligt har jeg ikke brug for den helt store volumen, men det er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag. Hvis man vil spille ved "realistiske" niveauer sætter det selvfølgelig nogle andre krav til udstyret.

Thomas
Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Ja, og velkommen til for øvrigt!
Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Ja, drop alt om watt. Det er en ting man stort set aldrig kan bruge til noget, da opgivelserne næsten altid er forkerte. Og hvorfor er de så det?? Tjooeee, fordi nye folk i hifi-verdnen tror at mange watt = god lyd. Derfor bliver producenter fristet til at opgive lidt for meget, for at overgå konkurrenten. Som så igen overdriver lidt... osv. Og til sidst kan man købe t sæt PC-højtalere på 400gram til 69,- på 2x750watt.

I forbindelse med forstærkere, vil den vigtigste egenskab i min (og mange andres mening) være vægten. Er forstærkeren tung, tyder det jo på at den er solidt opbygget. Som med det meste andet, så er der INGEN billig udvej. Kvalitet vejer! Og så er det egentlig underordnet om fabrikanten opgiver effekten til 2x50 eller 2x200watt.

Med højtalere er der et par data man kan bruge:

Om de er på 4 eler 8 ohm betyder hvor meget de belaster forstærkeren. En 4ohms højtaler belaster dobbelt så meget som en 8ohm. Men problemet er, at man ikke bare sådan videre kan opgive om det er 4 eller 8 ohm, da det svinger bredt ved forskellige frekvenser. Man ser ofte såkaldte 8ohms højtalere, der når langt under 3ohm! Igen er der tale om data du IKKE kan bruge til noget. Men de fleste moderne højtalere (så længe man holder sig til traditionelle typer) er ikke så slemme. Og bare forstærkeren er i orden (læs: tung) får du ikke problemer.

Frekvensgang kan du som regel heller ikke bruge til noget. Det menneskelige øre kan hør fra 20Hz til 20.000Hz, så det ville være fint hvis højtaleren kunne klare dette. Og det kan de alle på sin vis, og så alligevel langt fra. Det er nemlig svært at gengive eks 20Hz, da det kræver at der flyttes temmelig meget luft. Så dårlige højtalere vil teoretisk set kunne spille 20Hz, men niveauet vil være faldet så meget, at du ikke kan høre det. Skal man have ægte 20 til 20.000Hz indenfor 3dB, koster det rigtig mange penge (De færreste under 100.000,- klarer det).

Alligevel ser man ofte optimistiske producenter oplyse, at Deres 999 kroners højtaler har en frekvensgang på 20-20.000Hz. Og igen er det IKKE noget man kan bruge til noget, da det ikke er korrekt. Men... papir, og i særdeles reklamepapir, er yderst taknemmeligt!

Delefrekvenser...tjaee... det skal du ikke spekulere over. Man må formode, at konstruktøren af hjtaleren har fundet den bedste løsning. Men det ser jo smart ud i papirene, t man opgiver nogle tekniske data. Det kan imponere mange, dog uden grund.

Følsomhed.... det kan du bruge til noget. Det fortæller hvor højt højtaleren spiller med en given forstærker. Og i virkeligheden er følsomheden MEGET vigtigere en hvor mange watt man har, når der skal spilles højt. Typisk ligge følsomheden på moderne højtalere omkring 87-92dB. Men mange deciderede spillehøjt-højtalere fra eks. Cerwin Vega ligger helt oppe omkring 96-100dB. Men igen: Reklamepapir er taknemmeligt, og det er ikke jældent set, at fabrikanter er lige lovlig optimistiske!

At få det til at passe sammen.... Hhmmm..... Køber du produkter i ordentlig kvalitet (dvs ikke i Bilka eller andre lavpriskæder), så plejer det sjældent at være et problem. Dog skal du være opmærksom på, at forskellige producenter har foskellig lydfilosofi. Og her er der ingen data at læne sig opad. Man skal prøve at eksperimentere.

Spørgsmålet om hvorvidt man risikerer at brænde højtaleren af med en forkert forstærker: Ja, det gør man, men kun hvis man kobler hjerne fra. Faktisk er det lettere at brænde højtalerne af, hvis forstærkeren er for lille, end hvis den er for stor. Det skyldes, at det ikke er for mange watt der får den til at brænde af. En højtaler brænder typisk af, fordi forstærkeren begynder at forvrænge kraftigt, når man skruer for højt op. Det skyldes, at man presser den ud over sin formåen, og den "klipper" derver signalet i stykker. Og bemærk, at man ikke nødvendigvis skal skrue volumekontrollen helt op, for at nå forstærkerens maks. De fleste skal kun 1/3-2/3 op, før man når maks. Det skuyldes, at man lægger lidt headroom ind, hvis folk skulle have nogle plader der er indspillet ved lavt niveau og lign.

Og hvad skal du så købe??? Godt spørgsmål, som kommer meget and på budget og anvendelse.

Er det ren stereo (ingen surround), og i den prisbevidste klasse, vil jeg anbefale følgende udstyr.

Brugt DALI450 højtalere (ca. 1700), Brugt Nad314 forstærker (ca. 1000) og Brugt SONY CDP-X202ES CD-afspiller (ca. 1500). Alt sammen ægte best-buys! Under 5.000,- alt incl. Så er du kørende med femragende lyd, som på ingen måde kan matches af nyt udstyr under 15.000,-! Og skulle du en dag få lyst til at prøve nogen endnu bedre, så kan produkter i denne klasse ALTID sælges igen. Ofte uden at tabe en krone i værdi!

Men for alt i verden: Hold dig fra "gode tilbud" på ELTAX højtalere til 999,- i Bilka og lign. Du får godt nok et stort skrummel, men de spiller af l**t, og når du først finder ud af det kommer du ALDRIG af med dem igen.

Men prøv nu at kigge lidt på markedet. Tag ud og lyt til noget forskelligt, med dine egne CD'ere som du kender. Når du så finder noget der virker OK, så vend lige tilbage i forumet først. Der er rigtig mange selvudnævnte seriøse forhandlere, der vil blæse på om de sælger dig katten i sækken, bare de tjener på det. Så forhør dig igen i forumet!

Velkommen i "klubben", og godt fornøjelse med at lytte!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Sokr@tez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Igen tak for Jeres svar

Hurtig--> Det er sørme et SUPER indlæg. Burde alle newbies kigge på

Det er faktisk surround jeg er ude efter.

Jeg har et par gamle JBL LX600 højtalere, men jeg tror ikke jeg har råd til at skifte dem lige p.t. Min løsning vil være at købe en surroundreciever, og så senere udbygge med højtalere. Mit budget er ikke super højt, så jeg har kigget på NAD AVR 1604 (vejer 11kg).

Kunne man evt. købe nogle baghøjtalere af en billig penge til at skabe surround med indtil, man får råd til at skifte hele højtalerparken?

(Jeg kan se, at I ofte anbefaler brugt udstyr, men kan en forstærker ikke som sådan blive slidt? miste effekt?)

Til top Vis Sokr@tez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sokr@tez
 
Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Nad laver nogen fede forstærkere, min første forstærker var også en NAD, stereo vel og mærket. Og den var jeg meget glad for. De er billige og har en fed kvalitet.

Du ville sagtens kunne have et par billige baghøjttalere, husk også en center. Det eneste minus du ville have er at de ville lyde forskelligt, i og med at de måske ikke er af samme mærke/serie. Eksempelvis hvis et fly flyver hen over i en film, ville den lyde lidt anerledes når den når til baghøjttalerne.

Held og lykke.

Hilsen Saunter

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej Sokr@tez

Herligt at se at du har kastet dig over denne spændende hobby og velkommen.

Nu spørger du efter billige højttalere til surround og her ville jeg tage et lyt på enten B&W - deres billige serie eller Gale, begge forhandles i Hifi-klubben, men der er mange andre bud og jeg er sikker på at der vil komme andre anbefalinger. Brugt udstyr er rigtigt godt til alle os fattigrøve du får enormt meget for dine penge og kan dermed bevæge dig op i en højere klasse end du ellers ville have råd til hvis du købte nyt. Du har da ret i at brugt udstyr kan være slidt - hvis det er meget brugt og meget gammelt men hvis du satser på udstyr der her 2-3 år på bagen så kan det vist ikke være det store problem.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jo, du kan sagtens købe nogel billige baghøjtalere, for at få noget surround effekt. Kig evt. efter et par DALI102, Paradigm ATOM eller evt DALI104 hvis det skal være en gulvmodel.

De er alle meget lette at trække, og kan fås mellem 500-800 i den blå avis for velholdte eksemplarer.

Det med om man løber en risoko ved at købe brugt udstyr. Både ja og nej.

Man kan selvfølgelig få noget, som er blevet voldtaget fra dag 1. Men så kan man typisk se på det, at det er skramlet og hærget. Hold dig fra det uanset hvad sælger siger.

Finder du noget der ser ordentligt ud (det gør langt det meste), så er der som regel ingen ko på isen. Moderne elektronik går megt sjældent i stykker, og slides ikke. Så hvis du holder dig til noget fra sidst i 90'erne og fremadm, så er der ingen problemer. Men snakker vi surround lyd, med digitale formater, så skal man jo alligevel holde sig til noget forholdsvis nyt, da der ofte kommer nye formater. Men netop derfor, kan man på dette område lave nogle rigtig gode køb. Der findes jo folk, som absolut skal hae det sidste nye format, og derfor sælger den gamle forstærker til foræringspris.

Ang. den NAD forstærker du har kigget på, så kender jeg ikke modellen. Men jeg kan ikke mindes at have set noget fra NAD, som ikke var lavet ordentligt (skulle lige være deres design som jeg ikke er så vild med... smag og behag). Og til trods for en effekt på meget færre watt en konkurrenterne opgiver skal du ikke være bange. Jeg har hørt 20watts NAD forstærkere spille væsentlig højere end andre mærkers 100wattere.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der hedder NAD AVR 1604, det er en Denon AVR 1604.

NAD hedder 743 for den billigste.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Det er en kanon tråd for begyndere fedt at i tager jer af dem Clap

Den burde ligge under faq, hvordan køber jeg mit første anlægBig smile

Til emner: Der er mange gode surround recievere brugt til ca. 2000 og mange af dem er bedre end den der denon. Når den har forladt butikken taber den ca. 50% i værdi, prøv og se om du kan finde en anden denon på www.dba.dk eller her på siden.



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
Sokr@tez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Ja det var selvfølgelig DENON jeg mente

Igen mange tak for Jeres svar  Det er super gode og uddybende svar.

Jeg læste anmeldelsen af af DENON 1606 her på siden, og jeg har lige set, at den er droppet 1400kr i prisen på hifiklubben, så jeg vurderer den umiddelbart til at være et godt køb.

Specifikationer:
  • 6 x 75 W i 8 ohm (kontinuerligt)
  • 6 x 110 W i 6 ohm (dynamisk)
  • Dolby Digital, Dolby Digital EX, Pro Logic II
  • DTS, DTS ES Discrete 6.1, DTS ES Matrix 6.1, DTS Neo:6,
  • 6 kanal stereo
  • RDS tuner med 40 forvalg
  • System fjernbetjening
  • 5.1 kanal indgang
  • Pre Out til tilslutning af subwoofer
  • Valgfri delefrekvens for subwoofer (80/100/120/150 Hz)
  • 4 digitale indgange (koaksial/3 optiske)
  • Digital indgang (optisk) på fronten
  • Digital udgang (optisk)
  • Audio og videoindgang på fronten
  • S Video ind og udgange
  • Melody 32 bit DSP fra Analog Devices
  • Størrelse: 43,4 x 15 x 42 cm (B x H x D)
  • Vægt: 11 kg

Til top Vis Sokr@tez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sokr@tez
 
Sokr@tez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu senere fandt på, at skifte mine højtalere til DALI PIANO (4 ohm) serien, ville ovenstående forstærker så kunne trække det uden at halte og forrænge signalet?
Til top Vis Sokr@tez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sokr@tez
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt med denne DENON forstærker. Har ikke de bedste erfaringer med dette mærke. Men der er selvfølgelig nogen der sværger til det.

Jeg ville hellere finde en brugt model med lidt flere muskler. Eks en SONY STR-DA50ES. Det er en ultra fed forstærker, og den magter noget mere end denne Denon. SONY'en burde kunne findes for ca. same pris brugt, til trods for en nypris over 10k.

Ellers skal du måske kigge lidt på Yamaha eller Harman Kardon.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes