Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 15 November 2019 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

@ Transistorkaj.

Jeg tænkte nærmere på om den resonans der skyldes bevægelse,
kan være årsagen til "materialelyd"?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 15 November 2019 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

nils valla skrev:
@transistorkaj.

Med tanke på overordnet lovmæssigheder der tilsiger, "alt i bevægelse skaber resonans".
Gælder vel også for strømmens flow i kabler?

Har du nogen erfaring med det?
Kan det måles?
Ja... og har det nogen reel signifikans i den større
sammenhæng?


Hvis resonansen påvirker signalgennemstrømningen og dermed påvirker lyden der opstår i dit hoved, vil jeg da mene, ja
det har betydning.
Det du oplever i dit hoved, er da essensen af hifi.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 November 2019 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det kan der være noget om. Men umiddelbart er der kun Jitter... hvilket burde være en saga blot i moderne udstyr - eller meget begrænset. Dernæst er USB ikke påvirket af Jitter... det er jo hele pointen i data-transmission, i modsætning til f.eks spdif, som jeg stadig mener er rigeligt, da især høje bitrater og samplingsfrekvenser efter min mening og rigtig mange andres.... er stærkt overvurderet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 15 November 2019 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@ Transistorkaj.

Jeg tænkte nærmere på om den resonans der skyldes bevægelse,
kan være årsagen til "materialelyd"?


Materialelyd en en beskrivelse af det jeg oplever og ikke noget virkeligt. Begrebet virker uafhængig af komponentens art, elektrisk størrelse , strømstyrke , spændingens værdi , signal typen, og hvor komponenten/kablet er placeret. Det virker universalt som noget grundlæggende , som den måde lys påvirkes nå det gå igennem noget , som lyd påvirkes når det går igennem noget. Som at højtalermembran lyder af det den er lavet af. og hvordan måle man hvordan en højler lyder selve klangen. Begrebet lydsignatur gælder både for lede og isolerings-materialer og det imellem. Jeg finder det som sagt meget meget mærkeligt.

Men vi har alle hørt om at olie papir kondensator lyder deeejligt og at sølvkabler kan have lidt mere kant end kobber osv. Hvorfor lyder en sølv kondensator, en sølvsvingspole forskelligt fra kobber. En papir kondensator forskelligt fra en med plastik selv om de har samme værdi. Jeg har ikke! et videnskabeligt skudsikkert svar langtfra , mange har ledt efter det i årtier, men det ender altid med at man typisk bruge sin eller andres lytte erfaring , det lyder godt, det lyder knapt så godt osv .

Som sagt der kan måles masser af lokale forskelle på materialer og komponenter, og den resulterende lyd som passerer disse komponenter/materialer påvirkes også målbart, men i så lille en grad at det virker helt grotesk at menesker skulle kunne høre det , og da slet ikke i størrelsesorden som det nogen gange er muligt. Men måske kan vi , måleinstrumenter ser det som ubetydeligt, menesker derimod høre det som betydningsfuldt. måske en forskel på os og måleinstrumenter som er en realitet, Som en smule ekstra salt i maden der kan gøre underværker. det er sgu også svært at måle, eller vin der er bedre end anden, svært at måle om en vin er god, ja vil umuligt.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Online
Indlæg: 788
Sendt: 15 November 2019 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg tillader mig at komme med et indspark her 
Nu spiller jeg selv med en række forstærkere, der har noget der nok ligner 10x mere effekt end hvad de fleste har til rådighed til hele anlægget. Men fordi mine strømforsyninger samtidig er i den tunge ende, så kan jeg ikke se hvordan et bedre kabel skulle kunne gøre nogen forskel - der er simpelthen ikke et øjeblik hvor jeg trækker så meget strøm at helt ordinære kabler ikke kan levere nok.
Du skrev selv i din anden tråd at du er elektroingeniør.
Hvis vi graver lidt i teorien, hvad skulle så være årsagen til at det på nogen måde kunne gøre en forskel?
Hvis forstærkeren er så klejn at den begynder at være afhængig af lysnettet, for at kunne følge med, så er strømforsyningen i min verden simpelthen for lille eller forkert designet - især til normal musiklytning, hvor der sjældent bliver trukket voldsomt meget strøm.
Hvis forstærkeren samler støj op på strømkablet, så tænker jeg også at der må været noget galt med strømforsyningen, siden at den ikke kan filtrere det fra. I de fleste tilfælde burde et lille og meget prisbilligt filter i netbrønden, være alt rigeligt til at sortere støjen fra.
Jeg har selv lidt problemer med at mine transformatorer kan knurre lidt - mekanisk - ikke igennem højttalerne. Men det skyldes muligvis lidt DC på netter, som også kan filtreres bort uden at det koster noget voldsomt.
Så måske har du blot fået en oplevelse af at når du sidder i ro og mag derhjemme, så var forskellen ikke helt så stor, som i butikken. Og det er jo helt fair - jeg har selv måtte æde en del kameler, hvad angår ting jeg kan eller ikke kan høre - igennem årene.
Håber at vi kan starte en nysgerrig og åben debat om teknikken og vores oplevelser, når det gælder strømkabler.
Hvilken forstærker benyttede din hifi-pusher - samme som din og i så fald hvilken en?

Jeg er uenig med dig. Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet. Jeg har to monoblokke med meget kraftig strømforsyning. 2000 watt trafoer i hver. Der er mange lyttere 136.000 uf og spændingen er sat op til nær ved 90 volt. Der sidder Holton 800 moduler i. Jeg har ingen problemer med at lytte forskel på strømkabler med dem eller andre steder i kæden, det være sig Dac HQ Audio, drev Pro Ject, Maranz AV8805 mm. Jeg har dog ikke prøve at skifte mine nylige indkøbte fremragende strømkabler, efter at jeg skiftede installationskabler ud. Stærkt inspireret af ymir. Tak Ymir.
Jeg havde 5 x 2,5 kvadrat, som jeg har omtalt tidligere og som var en klar forbedring. 2 x 2,5 kvadrat til fasen. 2 x 2,5 til nul. 2,5 kvadrat til jord.
Nu er jeg gået op til 5 x 6 kvadrat med 2 x 6 kvadrat til fasen. Til nul er der 2 x 6 kvadrat. Til jod kun 6 kvadrat... Det har løftet mit anlæg op til nye højder.
Furutech dobbelte vægstik i væggen. Kan tage 2 x 6 kvadrat.
Klangmodul med meget stor sikring på 16 amp.

ymir, jeg har et Furutech Net brønd i min Dav, som har en kraftig strømforsyning. Den er født med det. Skal jeg skifte det net brøndstik til et alm. Furutech, så der ikke er filter?
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 November 2019 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Sven, det er helt fair. Jeg har dog ikke endnu hørt noget anlæg - uanset pris - eller nogen kabler eller lignende, der gjorde nogen forskel. Så jeg glæder mig stadig til den dag, hvor jeg høre nogen forskel og samtidig også får muligheden for at få en forklaring. For der må være en forklaring - en eller anden ret simpel forklaring
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Online
Indlæg: 788
Sendt: 15 November 2019 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor,
Jeg har lyttet ti Furutech alene med det samme 5 x 2,5 kvadrat, hvor der før sad LK Ness Fuga. Stor forskel på lyden. Kendetegn er: Dynamisk diskant. Åbent lydbillede. Dybere og mere nuanceret bas. Ren diskant.

Derefter lyttede jeg til mine monoblokke, og net kablet blev skiftet til det med de 5c 6 kvadrat på ca. 12 - 13 meter. Det kom fra et AHG Klangmodul 4G. Før det 16 kvadrat til sikringsboks, hvor kablet fra LK Ness sikringsholder med 16 ampere sad.
Så jeg lyttede forskel på Klangmodul samt kraftigere installationskabel. Det gav så meget mere dynamik. Det betyder noget med rå strøm i mængder.

Det er bl.a. fordi en forstærker trækker hovedparten af sin strøm når faseudsvinget er i max grundet at lytterne i forsyningsdelen allerede er ladt op til en hvis spænding og derfor ikke lader før spændingen overstiger denne. Det betyder at peak strømmen kan blive ganske stor hvorfor det ekstra kvadrat kan hjælpe på at undgå unødigt spændingsfald!

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 15 November 2019 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke taler og klang/lydsignatur, men mere om ommfff kraft i forstærkeren osv, så er der stor forskel på de forskellige
forstærker principper og strømforsyningens krav til at have fat i nettet.

De største krav stilles til klasse B AB med traditionel strømforsyning , her vil stort kvadrat virkelig betyde noget.
Klasse D med traditionel strømforsyning vil stille lidt mindre krav, men vil stadigvæk have glæde af stort kvadrat, men mest af et
kæmpeelektrolyt lager, den ideelle strømforsygning er batterier, jo mere elektrolytlager man har jo mere nærmer man sig batterierdrift.
og jo mindre vil tilslutningen til nettet betyder for performers.

Klasse A trække en kontinuerlig jævn strøm hele tiden i modsætning til klasse B/AB og D , det giver maximal ro og stiller mindre krav til
tilslutningen til nettet, igen vil tilnærmelse til batteri-drift med kæmpe elektrolytlager være en fordel. og slække kravene til tilslutningen
til nettet, ikke at man skal gå på kompromis med det, det skal man aldrig gøre med audio, audio skal altid overdimensioneres så en
ingeniør tager sig til hovedet.

SMPS forsyninger som lader elektrolytterne op med måske 70KHz i stedet for de traditionelle 100Hz, vil sikre at elektrolytterne er fyldt
opladede hele tiden med en lav impedans som resultat, trækket fra nettet er moderat , tykke net ledninger vil sikkert kun være en
ulempe fordi hurtighed er vigtig.
Ulempe ved SMPS er støj, som kan lægger sig ud over hele anlægget, og typisk giver en underlig flad , kantet, teknisk gengivelse og
maskerer lydsignatur fra komponenter og/kabler plus mikro detaljer fra musikken og perspektiv forskelle i kildefilerne , men vil typisk
høre mindre forskel på de forskelige ting, så også her kan man gøre/have forskelige erfaringer.

Mange vil sikkert have forskellige erfaringer på grund af ovenstående, fordi det er svært at skille den lyd som kan beregnes måles
stimuleres med den som skabes som lydsignatur af de materialer som er brugt, der er en fællesmængde som ikke kan adskilles.

Alt det ovenstående kan beregnes stimuleres, teoretisk forklares og bevises, det er logisk og skal bare være i orden, og så godt som
muligt.
Anderledes er det som sagt med den lydsignatur/den klang som en net-ledningen har/giver på grund af det den er lavet af, det kan til
gengæld kun erfares med øre.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 15 November 2019 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

hvis det er nødvendigt med mere end 1,5mm til forstærker, vil et voltmeter, parallelt med med kablet, jo stå og blafre i takt med musikken
som et VU meter, selv om den er sat til at måle volt

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 16 November 2019 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Jeg er uenig med dig. Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet. Jeg har to monoblokke med meget kraftig strømforsyning. 2000 watt trafoer i hver. Der er mange lyttere 136.000 uf og spændingen er sat op til nær ved 90 volt. Der sidder Holton 800 moduler i. Jeg har ingen problemer med at lytte forskel på strømkabler med dem eller andre steder i kæden, det være sig Dac HQ Audio, drev Pro Ject, Maranz AV8805 mm. Jeg har dog ikke prøve at skifte mine nylige indkøbte fremragende strømkabler, efter at jeg skiftede installationskabler ud. Stærkt inspireret af ymir. Tak Ymir.

Jeg havde 5 x 2,5 kvadrat, som jeg har omtalt tidligere og som var en klar forbedring. 2 x 2,5 kvadrat til fasen. 2 x 2,5 til nul. 2,5 kvadrat til jord. Nu er jeg gået op til 5 x 6 kvadrat med 2 x 6 kvadrat til fasen. Til nul er der 2 x 6 kvadrat. Til jod kun 6 kvadrat... Det har løftet mit anlæg op
til nye højder. Furutech dobbelte vægstik i væggen. Kan tage 2 x 6 kvadrat. Klangmodul med meget stor sikring på 16 amp.

ymir, jeg har et Furutech Net brønd i min Dav, som har en kraftig strømforsyning. Den er født med det. Skal jeg skifte det net brøndstik til et alm. Furutech, så der ikke er filter?

Der skal en stor ændring af indgangsspændingen i en linier ps, for at ændre nogle få mv på udgangsspændingen. Eller det mener du ikke?

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 16 November 2019 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte at nævne i mit forrige indlæg yderligere en fordel ved SMPS , nemlig at rippel ikke er et problem på samme måde som ved
traditionelle uregulerede strømforsyninger, hvor elektrolytterne oplades med en frekvens på 100Hz , her kommer en puls, spændingen
stiger på forsynings-ledningen, herefter kommer en pause og spændingen falde på forsyningsledningen , det hele antager en form som
en aflang trekant som kaldes rippel.

Den laveste forsygningsspænding i bunden af ripplen/trekanten vil afhænge af hvad den aktuelle belastning er , og af det tilgængelige
elektrolyt lager/mængde af elektrolytter, jo flere elektrolytter jo mere stabil spænding med mindre rippel.
Men det kræver at man kan få den fornødende strøm ind til forstærkeren og kvadrat og impedans på net-siden vil få betydning.
Hvor meget rippel vil forringe forstærkerens performes vil også afhænge af forstærkerens aktuelle konstruktion/diagram.

Man skal forstille sig at forsynings spænding til forstærkeren står og variere mere eller mindre på en traditionel ureguleret forsygning,
og ved billige forstærkere kan bunden af ripplen komme ret langt ned, og forstærkerens headroom begrænses ,THD stiger ,den
begynder at gå i knæ.

Der er ikke de samme problemer med SMPS , spændingen bør kunne gøres helt konstant og med en lav impedans , hvis der er korrekt
dimensioneret, som ulempe har man så støjproblemmer. Intet er gratis i denne verden
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Online
Indlæg: 788
Sendt: 16 November 2019 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Netkabelet er strømforsyningens hovedpulsåre. Gir man strømforsyningen både ren og rigelig strøm, optimaliseres og stabiliseres samtlige elektriske processer i et apparat. Derfor betyder den sidste meter så meget; strømforsyningen "ser" ind i denne. Værre er det ikke
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Online
Indlæg: 788
Sendt: 16 November 2019 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:

Sven Palvig skrev:
Jeg er uenig med dig. Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet. Jeg har to monoblokke med meget kraftig strømforsyning. 2000 watt trafoer i hver. Der er mange lyttere 136.000 uf og spændingen er sat op til nær ved 90 volt. Der sidder Holton 800 moduler i. Jeg har ingen problemer med at lytte forskel på strømkabler med dem eller andre steder i kæden, det være sig Dac HQ Audio, drev Pro Ject, Maranz AV8805 mm. Jeg har dog ikke prøve at skifte mine nylige indkøbte fremragende strømkabler, efter at jeg skiftede installationskabler ud. Stærkt inspireret af ymir. Tak Ymir.


Jeg havde 5 x 2,5 kvadrat, som jeg har omtalt tidligere og som var en klar forbedring. 2 x 2,5 kvadrat til fasen. 2 x 2,5 til nul. 2,5 kvadrat til jord. Nu er jeg gået op til 5 x 6 kvadrat med 2 x 6 kvadrat til fasen. Til nul er der 2 x 6 kvadrat. Til jod kun 6 kvadrat... Det har løftet mit anlæg op til nye højder. Furutech dobbelte vægstik i væggen. Kan tage 2 x 6 kvadrat. Klangmodul med meget stor sikring på 16 amp. ymir, jeg har et Furutech Net brønd i min Dav, som har en kraftig strømforsyning. Den er født med det. Skal jeg skifte det net brøndstik til et alm. Furutech, så der ikke er filter?


Der skal en stor ændring af indgangsspændingen i en linier ps, for at ændre nogle få mv på udgangsspændingen. Eller det mener du ikke?


Det er der andre der må svare på. Men hvis du læser artikler af Jon Risch så har han regnet (og han har designet Hi-fi udstyr igennem et langt liv så det er nok ikke kun udregninger han har lavet) på at en kraftig forstærker, der jo kun lader i spidserne (grundet den spænding der ligger på lytterne) kan trække op til 80 Ampere i meget korte intervaller! Her betyder impedans meget.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juli 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 16 November 2019 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Clegg skrev:
Hvor kan man købe Paul Hynes LPSU billigst? og har det haft nogen hørbareffekt?


https://www.paulhynesdesign.com


__________________
De bedste hilsner
Til top Vis Mick63's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mick63
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 16 November 2019 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
7100Vejle skrev:
Sven Palvig skrev:
Jeg er uenig med dig. Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet. Jeg har to monoblokke med meget kraftig strømforsyning. 2000 watt trafoer i hver. Der er mange lyttere 136.000 uf og spændingen er sat op til nær ved 90 volt. Der sidder Holton 800 moduler i. Jeg har ingen problemer med at lytte forskel på strømkabler med dem eller andre steder i kæden, det være sig Dac HQ Audio, drev Pro Ject, Maranz AV8805 mm. Jeg har dog ikke prøve at skifte mine nylige indkøbte fremragende strømkabler, efter at jeg skiftede installationskabler ud. Stærkt inspireret af ymir. Tak Ymir.

Jeg havde 5 x 2,5 kvadrat, som jeg har omtalt tidligere og som var en klar forbedring. 2 x 2,5 kvadrat til fasen. 2 x 2,5 til nul. 2,5 kvadrat til jord. Nu er jeg gået op til 5 x 6 kvadrat med 2 x 6 kvadrat til fasen. Til nul er der 2 x 6 kvadrat. Til jod kun 6 kvadrat... Det har løftet mit anlæg op til nye højder. Furutech dobbelte vægstik i væggen. Kan tage 2 x 6 kvadrat. Klangmodul med meget stor sikring på 16 amp. ymir, jeg har et Furutech Net brønd i min Dav, som har en kraftig strømforsyning. Den er født med det. Skal jeg skifte det net brøndstik til et alm. Furutech, så der ikke er filter?

Der skal en stor ændring af indgangsspændingen i en linier ps, for at ændre nogle få mv på udgangsspændingen. Eller det mener du ikke?

Det er der andre der må svare på. Men hvis du læser artikler af Jon Risch så har han regnet (og han har designet Hi-fi udstyr igennem et langt liv så det er nok ikke kun udregninger han har lavet) på at en kraftig forstærker, der jo kun lader i spidserne (grundet den spænding der ligger på lytterne) kan trække op til 80 Ampere i meget korte intervaller! Her betyder impedans meget.



Det er da dig der skal svare på det. Du siger jo "Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet" Så spøger jeg hvorfor? Det er jo ikke sådan, at en velkonstrueret står og ser ustabil på udgangangen, fordi den bliver belastet eller indgangsspændingen falder. Det er jo derfor man bruger en stor lytbank.

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 17 November 2019 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

En bør nyansere kabel diskusjonen litt mer. Ett stereo anlegg består ofte av mer enn poweramp.
Den kan gjerne ha litt høyt mm2,men fremdeles bør en se ett lav kapacitans. Kabel produsenter som bruker høy capasitans som virkemiddel er bl.a Electrocompaniet, AudioQuest, ART m.fl.
Electrocompaniet som jeg brukte (1.5m ?) hadde en capasitans på 700 pF. De fleste andre,også medfølgende lakris,har C verdier ofte rundt 200pF. Noen produsenter (bla Nordost) og enkelte sorte lakris kan ligge godt under 100pF. Electrocompaniet var en katastrofe hos meg. Men en må huske på at den ble konstruert i en tid med svært lite støyende laster i datidens hjem.

Nyansering..preamp og kilder kan dra nytte av tynne kabler,fremdeles med LAV capasitans. Høy R verdi vil virke dempende på resonanser,og lav C verdi reduserer amplitude på resonanser. Hadde alle elektronikk produsentene gjort som John Curl,og benyttet C-core transformer, eller som enkelte andre,benyttet R-core hadde påvirkningen fra nettet blitt redusert. Disse har veldig lav capasitans mellom viklingene.Så her er også capasitansen viktig.

Og igjen,en kan neste glemme hva elektronikken trekker fra nettet. Det viktigste er å optimere forholdene for returstrømmene for støystrømmene de trekker. Om nettspenningen varier mange volt i løpet av ett døgn betyr svært lite for elektronikken. Eneste er SMPS,de liker ikke høy spenning over lang tid. Etter problemene som VAR hos meg der selv etter en fullstendig oppgradering av nettet i 2007 med ny trafo på 200kVA (ca 10 boliger) fortsatte det med mye ødeleggelser. Også når netteier forsøkte med økning av kortsluttingsytelsen til 315kVA. Noe bedring mht støy ble det. Ved siste forsøk når trafo ble på hele 800kVA senket de spenningen til 225V,rimelig stabil uansett last på nettet, varierer spenningen kun med noen få volt sommer som vinter. Hovedårsaken til senking av spenning var hensynet til SMPS`s.

Strømforsyning og ladelytt banken. Preamp,Belles 28a ref har 400 000uF,det burde vel være nok.. men fremdeles påvirkes den,og det er ikke pga varierende nettspenning. For ordens skyll, spenningskvalteten er mye bedre hos meg pr dags dato enn has de aller fleste. Det er også dokumenter gjennom opp til 1 1/2 år med målinger av de beste på PQ området etter pålegg fra myndigheter. Utstyr fra bl.a Dranetz,Elspec,MedCal og Hioki 8855 er benyttet under målingene.

http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf  

The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the fundamental of the power system. However, interharmonics,
which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor varies from one cycle to another, resulting in an increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

Kilder til interharmonics/intermodulasjon kan blandt annet være løse/dårlig kontakt i fordelingsystemet, refleksjoner av støy fra interne laster pga høy nettipedans,heating pumps,vinkraft etc.

Electric Power Quality And REliability - XL Catlin. Shielded isolation transformers are usually installed for noise control. They do not regulate voltagebut provide a fixed input-to-output voltage ratio, commonly 1:1. They block common-mode noise butdo not block noise between current-carrying conductors. Like ferroresonant regulators, isolationtransformers can have high impedances and reflect load-generated noise back to the loads. Shieldedisolation transformers generally do not reduce low frequency harmonics and resonance problems.
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 17 November 2019 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Sven Palvig skrev:
7100Vejle skrev:
Sven Palvig skrev:
Jeg er uenig med dig. Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet. Jeg har to monoblokke med meget kraftig strømforsyning. 2000 watt trafoer i hver. Der er mange lyttere 136.000 uf og spændingen er sat op til nær ved 90 volt. Der sidder Holton 800 moduler i. Jeg har ingen problemer med at lytte forskel på strømkabler med dem eller andre steder i kæden, det være sig Dac HQ Audio, drev Pro Ject, Maranz AV8805 mm. Jeg har dog ikke prøve at skifte mine nylige indkøbte fremragende strømkabler, efter at jeg skiftede installationskabler ud. Stærkt inspireret af ymir. Tak Ymir.

Jeg havde 5 x 2,5 kvadrat, som jeg har omtalt tidligere og som var en klar forbedring. 2 x 2,5 kvadrat til fasen. 2 x 2,5 til nul. 2,5 kvadrat til jord. Nu er jeg gået op til 5 x 6 kvadrat med 2 x 6 kvadrat til fasen. Til nul er der 2 x 6 kvadrat. Til jod kun 6 kvadrat... Det har løftet mit anlæg op til nye højder. Furutech dobbelte vægstik i væggen. Kan tage 2 x 6 kvadrat. Klangmodul med meget stor sikring på 16 amp. ymir, jeg har et Furutech Net brønd i min Dav, som har en kraftig strømforsyning. Den er født med det. Skal jeg skifte det net brøndstik til et alm. Furutech, så der ikke er filter?

Der skal en stor ændring af indgangsspændingen i en linier ps, for at ændre nogle få mv på udgangsspændingen. Eller det mener du ikke?

Det er der andre der må svare på. Men hvis du læser artikler af Jon Risch så har han regnet (og han har designet Hi-fi udstyr igennem et langt liv så det er nok ikke kun udregninger han har lavet) på at en kraftig forstærker, der jo kun lader i spidserne (grundet den spænding der ligger på lytterne) kan trække op til 80 Ampere i meget korte intervaller! Her betyder impedans meget.

Det er da dig der skal svare på det. Du siger jo "Alle strømforsyninger, små som kraftige, er afhængig af lysnettet" Så spøger jeg hvorfor? Det er jo ikke sådan, at en velkonstrueret står og ser ustabil på udgangangen, fordi den bliver belastet eller indgangsspændingen falder. Det er jo derfor man bruger en stor lytbank.



Enig - bare fordi man er "benægter" så er man ikke fritaget for at underbygge sine påstande!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 November 2019 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Switsmode forsyninger er noget sh*tt og de burde slet ikke være på markedet .... de støjer ad h....... til,
OGSÅ i andre aparater end det som de selv forsyner .... derfor ..... skift dem ALLE sammen ( hvis du har flere ) og du vil blive
overrasket Hos mig er alt audio / video forsynet fra samme fase med jord og samme
strømskinne, så jeg skiftede 3 switsmode forsyninger ud med LPSU'er ..... det kostede 1500,- men det er det bedste jeg har
gjort for mit setup i lang tid og helt klart BEDRE end de dyre powerkabler jeg har købt i sin tid !


Interessant tråd - kan i komme med nogle bud på de LPSU’er I har gode erfaring med?........er inspireret til at få skiftet
strømforsyningen tul min streamer til en low noise LPSU.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 23 November 2019 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej Uhog
Jeg har med succes Sbooster BOTW på streamer og router.
Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 24 November 2019 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej

@Polle, Tak for dit input

Der bliver også nævnt nogle LPSU’er til generelt udskiftning til ca. 500 pr. Stk. - kunne der også komme nogle input til dem
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes