Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Naturlig og akustisk lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 15 December 2019 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Du har måske en god pointe der. Hvis man IKKE lytter til musik med akustiske instrumenter fra et symfoni-, kammer- eller jazorkester, men "kun" til elektronisk præget musik som rock og pop, så kan man med fordel spare rigtig mange af de penge, som det koster at opbygge et neutralt lydende anlæg, med lav forvrængning og høj dynamik, og så gå i retning af et godt PA-anlæg, som produceres med væsentligt lavere avance, og sælges gennem distributionskanaler som også har væsentligt lavere avance, f.eks. thomann.de.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 15 December 2019 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Gnist skrev:
Det blev måske lidt uklart, men hvorfor bøvle med hifi når PA gør det så meget bedre, når det man lytter på alligevel er elektrisk forstærket musik, hvad den overvejende del af det der lyttes på jo nok er


For det første burde du nok ændre din signatur til jo være det måler jo bedre lyder det. Men ellers bør hifi entusiaster bemærker at man faktisk godt kan spille højt i en garage uden bassen bulder osv hvad jeg formoder den ikke har gjort selv om man naturligvis kan overhøre en del under påvirkning af alkohol, men det er faktisk også min erfaring at live især akustisk jazz eller klassisk kan spilles under forhold som ville være helt unacceptable ved hifi og sådan har det alltid været så DSP er ikke afgørende her.

Er også enig i at live har en sound/klang som kan genkendes rundt om et hjørne, gennem et vindue, eller gennem en døråbning ,betyder umiddelbart at frekvensgang fase osv ikke er afgørende , vi ved dog at lyden fra udspringspunktet har haft den rigtige klang/sound/sammensætning, i vores tilfælde som hifi folk betyder det at den lyd som kommer fra højtaleren som fødes af elektronikken er den helt afgørende faktor.

Den anden betingelser for at gengive livesound er at optagelsen faktisk indeholde dette, hvilket er en sjældenhed ved pop rock, mere sandsynligt er det ved jazz big band, men også her er det ikke så almindeligt, klassisk musik kor kirke orgel solo piano symfoniorkester kammermusik , her har man for det meste forsøgt at bevare den oprindelige klang. Prøv at spille den type musik gennem et PA anlæg, måske man opdager et eller andet omkring naturtrohed.

Hvad betyder hifi?, det betyder ikke hvad hver enkelt kan lide, det betyder en nøjagtig gengivelse af kildematerialet. uanset om lyden er naturtro eller ikke, og ved stereo er målet kun den person som sidder i sweetspot. Livemusik er derimod at skabe en god sound som kan ramme så mange mennesker som muligt. Altså to helt modsatrettede principper/opgaver.

Som jeg nævnte i mit forrige indlæg består et naturtro lydbillede , af en naturtro klang og perspektiv, som sikre at højttalerne ikke er tilstede, at de er væk ,helt forsvundet, det er to ting der hører naturligt sammen, jo mere højtalerne forsvinder jo mere ægte vil perspektivet være , derudover har jeg på fornemelsen at jo mere naturtro klangen er jo mere naturtrot vil perspektivet også blive. Altså hifi består af præcision plus klang, klang er hovedsakelig bundet til de benyttede komponenter og materialer , præcision er hovedsageligt bundet til konstruktionen/diagrammet, og naturligvis er der en delmængde.

Et naturtroet perspektiv er ikke bundet til højtalerne på nogen måde det variere i højde dybde og bredde alt efter kildematerialet et kirkeorgel er højt et kor er bredt osv. dette er uhyre væsentligt for illusionen af virkelighed og er klangen samtidig på plads så er den hjemme. Man er her nødt til at forstår at sterio er en illusion og ikke noget man hører man "live", høre man noget live er det en fejl, det kan eks.v.være en gennemgående sound fra PA højtaler eller horn. Målet er ikke høre noget live men kun at høre det som er optaget , det som er på kilden CD'en kildefilen.

I mit forrige indlæg antydede jeg at ved valg af materialer og komponenter er det muligt at opnår en sound som inkluderer lyden af livesound hvis den er tilstede på kildemarterielet , uden at det ændre frekvensgang fase THD osv. kun valg af materialer og komponenter har betydning, komponenter som i den sidste ende også består af materialer , komponenter omfatter fra en simpel ledning til et membran-marterallei som tit modificeres via coatning, vil her anbefaler en lind blanding af shellakk og grafit, det gør lyden mere præcis og klangen bliver mere naturtro.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 15 December 2019 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Den der signatur / udsagn med at ens ører skulle være dårligere fordi at lyden måles dårligt ifølge en eller anden computer lyd-logik, er noget af det mest dumme jeg længe har hørt, og vil nærmere vende det om og komme med et modpostulat : Hvis det måler dårligt mem lyder godt så er din computer nok ik så god som du troede :-)
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 15 December 2019 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

PA er til at skabe lyd.
Hifi er til at genskabe lyd.
Hver musiker/instrument kan have sin amp og ht.
Det kan betyde forskellige "sounds" fra de enkelte musikere i orkestret.
Hifi skal gengive mest muligt af alle disse forskelligheder.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 15 December 2019 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Det jeg snakker om er ikke lyden mens orkestret spillede, men lyden der kom ud af anlæget i pauserne, hvor en harddisk leverede kildematerialet. Her kunne mine Beolab 90 ikke være med længere og de står ellers ikke tilbage for noget. Nope, der er bare ikke noget der der slår membranareal i rigelige mængder og så krydret med høj følsomhed så der ikke er noget der hænger i bremsen

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 16 December 2019 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

OK gik ud fra at det var når musikerne spillede ,det kan nogen gange lyde hæderligt især på mindre spillesteder. På trods af hundredvis af koncerter store som små har jeg aldrig oplevet andet end kvaliteten af pausemusikken har været direkte dårlig og i bedste fald middelmådig, og aldrig i nærheden af hvad et veltrimmet hi fi stereo system kan præsterer, du har haft en usædvanlig oplevelse eller også er Beolab 90 usævanlig dårlige. Har også afprøve en del PA udstyr på hifi vilkår , det lyder alt sammen af l**t så tingene passe fint sammen.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 16 December 2019 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

transisitorkaj skrev:
Er også enig i at live har en sound/klang som kan genkendes rundt om et hjørne, gennem et vindue, eller
gennem en døråbning ,betyder umiddelbart at frekvensgang fase osv ikke er afgørende


Jeg er ikke enig med dig på dette punkt!

Når man kan genkende live musikinstrumenter/stemmer selv om det er omkring et hjørne, er netop fordi lyden ikke er
fasedrejet/tidsforvrænget, altså at lyden ikke er blevet "tværet ud" i en højttaler. Dvs. impulserne er ikke ødelagt.

Fasedrej er en tidforsinkelse af nogle af frekvenserne. Musik består af impulser, så derfor bliver lyden ikke gengivet naturligt med
højttalere.

Det er derfor jeg bruger elektrostater, samt digital korrektion af frekvens OG fase!

Det handler altså om, at højttalerne skal gengive impulserne så nøjagtigt som muligt.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 16 December 2019 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver: Er enig i at live har en sound/klang som kan genkendes rundt om et hjørne, gennem et vindue, eller gennem en døråbning, betyder umiddelbart at frekvensgang fase osv ikke er afgørende , vi ved dog at lyden fra udspringspunktet har haft den rigtige klang/sound/sammensætning, i vores tilfælde som hifi folk betyder det at den lyd som kommer fra højtaleren som fødes af elektronikken er den helt afgørende faktor.

Måske noget uklart formuleret, men jeg tror du kan gennemskue hvad jeg mener, er gengivelsen korrekt fra lydens udspring er instrumentlyd meget svær at slå ihjel og man er noget rigtig langt.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 December 2019 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo derfor at man måler højttalere i lyddøde rum, så man er sikker på at den virker efter hensigten, før man tilføre alverdens elektronik og specifikke rum. En violin lyder jo også som en violin, lige meget hvilket rum den er i - lige meget om du så fortrækker det ene rum frem for det andet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 17 December 2019 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker "Gnist" har fået en af de der sjældne oplevelser, den rigtige musik, det rigtige sted, den rigtige dag.
Man kan få slike oplevelser med "Entry-level".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 18 December 2019 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Det er jo derfor at man måler højttalere i lyddøde rum, så man er sikker på at den virker efter hensigten, før man tilføre alverdens elektronik og specifikke rum. En violin lyder jo også som en violin, lige meget hvilket rum den er i - lige meget om du så fortrækker det ene rum frem for det andet


Ja korrekt, men en violin lyder ikke altid som en violin fra alle anlæg, det jeg ville antyde var at et anlæg behøver ikke måle perfekt for at en violin lyder naturtroet, men jeg gå absolut ind for at et system som måler godt for at vide hvor man er henne, og ikke mindst fordi det har betydning for hvordan detaljer og lydbilledets perspektiv fremstår og kan varierer efter kilde-signalet.

Det er ikke nødvendigvis sådan efter min erfaring at jo bedre og mere præcist noget måler jo mere naturtro er klangen automatisk faktisk behøver målinger overhovedet ikke hænge sammen med den oplevede klang, netop det gør hi fi så vanskeligt, så subjektivt, mærkeligt og mystisk. Men målinger er så dejligt konkret logisk og håndfast og mange dyrker det og tro at hele hemmeligheden bag naturtro hi-fi ligger der.

Selv om højtalere apparater kabler måler ens på output behøver de slet ikke at lyde ens, det er gåden ved hi-fi, det som adskiller hi-fi fra eksempelvis at lave præcisions måleinstrumenter, det som for produktion af top hi fi til at minde lidt om madlavning vin fremstilling , hvor råvarer og sammensætningen af disse bliver afgørende for om det bliver gourmetmad eller Macdonald.

De fleste fabrikanter ved dette, har erfaret det, men de kan ikke forklare eller dokumentere det, og det virker slet ikke i reklamer, der skal man have noget teknisk troværdigt at fortælle og dermed bliver det tit til storytelling i hvert tilfælde for den forbruger der elektronik indsigt. For forbrugeren uden elektronik indsigt virker storytelling sikkert fint.

Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 18 December 2019 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

transisitorkaj skrev:
Det er ikke nødvendigvis sådan efter min erfaring at jo bedre og mere præcist noget måler jo mere naturtro er klangen automatisk faktisk behøver målinger overhovedet ikke hænge sammen med den oplevede klang, netop det gør hi fi så vanskeligt, så
subjektivt, mærkeligt og mystisk.


Jeg synes, det er lidt interessant, dette her med klang i instrumenter og udklingning af ditto. Vi havde det oppe at vende i vores lokale gruppe, for hvordan justerer man efter klang? Kan man måle sig til det på nogen måde?

Min erfaring er, at der kan være ret stor forskel her, både imellem forskellige højtalere, men også på forstærkere, hvor nogle setups spiller næsten lidt tørt, mens andre nærmest synger og har en mere naturlig udklingning.

Jeg er nysgerrig, men yderst begrænset af reel viden.. Nogen med erfaringer her?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 18 December 2019 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

transisitorkaj skrev:
Det er ikke nødvendigvis sådan efter min erfaring at jo bedre og mere præcist noget måler jo mere naturtro er klangen automatisk faktisk behøver målinger overhovedet ikke hænge sammen med den oplevede klang, netop det gør hi fi så vanskeligt, så subjektivt, mærkeligt og mystisk.


Problemet med højttalermålinger er, at man normalt kun måler frekvensgangen, dvs nogen gange måles også fasen, men da man - normalt - ikke kan gøre noget ved den, vælger man at se bort fra den. Naturlig gengivelse kræver at både frekvensgangen OG fasen/tidsdomænet er korrekt. Der er stadig mange der tror, at man ikke kan høre fasefejl/ændringer.

Det skyldes hovedsalig at man anvender sinussignaler eller andre stationære målesignaler til testen, og så kan man selvfølgelig ikke høre fase/tidsforskelle. Vores hørelse er optimeret til at høre ændringer i lyden, altså eventuelle farer. Selv om vi er moderne mennesker, er vi evolutionsmæssigt stadig urmennesker!

I min studietid på DTU lavede vi et forsøg i det lyddøde rum. Vi sad i midten og der var anbragt 12 højttalere rundt om (kl 12, 1, 2,3 osv). Når man så skiftevis spillede på en af de 12 højttalere, skulle vi bestemme hvilken retning/højttaler der blev spillet på. Der blev brugt et signal af lyserød støj, altså et stationært signal.

Det var meget let - hvis man koncentrerede sig. Hvis man først "begyndte" at lytte efter signalet var gået i gang kunne man ikke høre hvilken retning lyden kom fra!!! Dvs. vi er optimeret til at høre ændringer, når signalet er blevet stationært, har vi bestemt om det er farligt/ufarligt og kan handle derefter.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 18 December 2019 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Der er lavet en del forskning ift. hvad vi opfatter som en naturlig og god gengivelse.

Forsimplet, så foretrækker vi en højttaler som måler fladt on-axis (i et lyddødt rum) og off-axis skal den måle så smooth som muligt.
Dvs. ikke nogle ujævnheder off-axis. Den må gerne være svagt faldende jo længere op i frekvens man kommer blot der ikke er
ujævnheder.

Blindtests og studier viser, at præcis den karakteristik stort set altid foretrækkes uanset rum.

Jeg vil anbefale, at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
Den beskriver tingene på et overordnet niveau. Hvis man vil endnu et niveau ind i det, er hans bog også værd at læse.

Der er nogle ret sjove betragtninger ift. hvordan vi mennesker lytter til hvad vi ser og ikke hvad vi hører (F.eks. henviser han til, at nogle
elektrostater som folk synes spillede fantastisk mens man så på dem, fejlede grumt og blev bedømt lavest da højttalerne blev skjult...)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 18 December 2019 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Tak for den spændende, livlige og lidt-teoretiske debat i tråden. Det er spændende at læse de forskellige indslag, omend min oprindelige forespørgsel var af mere lav-praktisk karakter :-P

transisitorkaj skrev:

...Vi er tilbage ved Haralds højtaler hvor der er målinger her: measurements">measurements.

Forløbet i diskanten er ikke spor morsomt, forstår det kan høres, frekvensgangen er ujævn, fasen ligeså, og en mega resonans lige over 20KHz er mere end tydelig, må nok erkende at her hjælper
toiletpapir foran diskanten sikkert ikke, her skal mindst køkkenrulle til, kan det rettes pænt ud med DSP uden bivirkninger så bør det gøres. Men allerhelst skulle man have valgt en diskant som målte
anstændigt fra start, her har man et eksempel på at kunden må leve med en dårlig konstruktion/konstruktør.


Jeg vil gerne lære mere om disse målinger. Kender I til en guide på nettet?
Og hvis ikke, kan nogen linke til en måling hvor frekvensgang og fase er mere jævn?
Du skriver at der er klar resonans: er det den ujævne "electrical impedance"-linie ved 20 kHz?
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 18 December 2019 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Harald - du bor i Storkøbenhavn, så måske var det en god ide, hvis du kom til Farum og lyttede!

Så kan du høre hvordan en "Naturlig og akustisk lyd" kan være.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 19 December 2019 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
transisitorkaj skrev:
Det er ikke nødvendigvis sådan efter min erfaring at jo bedre og mere præcist noget måler jo mere naturtro er klangen automatisk faktisk behøver målinger overhovedet ikke hænge sammen med den oplevede klang, netop det gør hi fi så vanskeligt, så subjektivt, mærkeligt og mystisk.

Problemet med højttalermålinger er, at man normalt kun måler frekvensgangen, dvs nogen gange måles også fasen, men da man - normalt - ikke kan gøre noget ved den, vælger man at se bort fra den. Naturlig gengivelse kræver at både frekvensgangen OG fasen/tidsdomænet er korrekt. Der er stadig mange der tror, at man ikke kan høre fasefejl/ændringer.

Det skyldes hovedsalig at man anvender sinussignaler eller andre stationære målesignaler til testen, og så kan man selvfølgelig ikke høre fase/tidsforskelle. Vores hørelse er optimeret til at høre ændringer i lyden, altså eventuelle farer. Selv om vi er moderne mennesker, er vi evolutionsmæssigt stadig urmennesker!

I min studietid på DTU lavede vi et forsøg i det lyddøde rum. Vi sad i midten og der var anbragt 12 højttalere rundt om (kl 12, 1, 2,3 osv). Når man så skiftevis spillede på en af de 12 højttalere, skulle vi bestemme hvilken retning/højttaler der blev spillet på. Der blev brugt et signal af lyserød støj, altså et stationært signal.

Det var meget let - hvis man koncentrerede sig. Hvis man først "begyndte" at lytte efter signalet var gået i gang kunne man ikke høre hvilken retning lyden kom fra!!! Dvs. vi er optimeret til at høre ændringer, når signalet er blevet stationært, har vi bestemt om det er farligt/ufarligt og kan handle derefter.



Ja ok det var nu ikke det jeg mente , det jeg mente var simpelthen at man kan skifte en eller flere komponenter i et delefilter eller i en forstærker , hvor som helst og opnår en klang ændring plus en subjektiv bedre opløsning uden at kunne måle denne effekt, det kan kun høres og erfares, komponenten kan også være hvad som helst, en kondensator modstand spole og nu bliver rigtig farligt et kabel, kabinettet, ja stort set alt.

At det er som jeg siger beviser Ethan Winer her: https://youtu.be/ZyWt3kANA3Q

Der er ingen målbar forskel, dermed heller ingen hørbar, basta. Det er den logiske konklusion af forsøget. jeg og mange andre ved dog 100% at det er ikke er sådan det betyder noget for klang hvilke komponenter man realiserer sin konstruktion med. Det kan faktisk betyde væsentligt mere for lyden end selve konstruktionen, præcisionen som kan måles.

Ps. @Harald Man kan se resonansen lidt over 20K både frekvenskurve impedanskurve og vandfaldsplottet.

Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 19 December 2019 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Der er flere ting i delefilterkomponenter som kan påvirke lyder, men som er svære at måle. Det kan være en ændring af impedansen til det bedre - eller værre. Vi har også et problem ved delefrekvenserne, hvor man i et frekvensområde har bidrag fra to forskellige enheder. At det - som regel - ikke kan måles, skyldes også måleteknikken. Det er meget få målesystemer som kan måle frekvens og fase korrekt.

Uli Brüggermann - som har udviklet det korrektionssystem jeg anvender - har derfor også udviklet sit eget målesystem, da der - dengang - ikke fandtes et system der kunne klare opgaven. (om der gør det nu ved jeg ikke, da jo anvender Uli's system).

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 December 2019 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

transisitorkaj skrev:

Digital_Thor skrev:
Det er jo derfor at man måler højttalere i lyddøde rum, så man er sikker på at den virker efter hensigten, før man tilføre alverdens elektronik og specifikke rum. En violin lyder jo også som en violin, lige meget hvilket rum den er i - lige meget om du så fortrækker det ene rum frem for det andet


Ja korrekt, men en violin lyder ikke altid som en violin fra alle anlæg, det jeg ville antyde var at et anlæg behøver ikke måle perfekt for at en violin lyder naturtroet, men jeg gå absolut ind for at et system som måler godt for at vide hvor man er henne, og ikke mindst fordi det har betydning for hvordan detaljer og lydbilledets perspektiv fremstår og kan varierer efter kilde-signalet.

Det er ikke nødvendigvis sådan efter min erfaring at jo bedre og mere præcist noget måler jo mere naturtro er klangen automatisk faktisk behøver målinger overhovedet ikke hænge sammen med den oplevede klang, netop det gør hi fi så vanskeligt, så subjektivt, mærkeligt og mystisk. Men målinger er så dejligt konkret logisk og håndfast og mange dyrker det og tro at hele hemmeligheden bag naturtro hi-fi ligger der.

Selv om højtalere apparater kabler måler ens på output behøver de slet ikke at lyde ens, det er gåden ved hi-fi, det som adskiller hi-fi fra eksempelvis at lave præcisions måleinstrumenter, det som for produktion af top hi fi til at minde lidt om madlavning vin fremstilling , hvor råvarer og sammensætningen af disse bliver afgørende for om det bliver gourmetmad eller Macdonald.

De fleste fabrikanter ved dette, har erfaret det, men de kan ikke forklare eller dokumentere det, og det virker slet ikke i reklamer, der skal man have noget teknisk troværdigt at fortælle og dermed bliver det tit til storytelling i hvert tilfælde for den forbruger der elektronik indsigt. For forbrugeren uden elektronik indsigt virker storytelling sikkert fint.



Jeg har hørt alverdens spøjse konstruktioner i min tid, som hifi interesseret. Og jeg vil sige at nogle gange var jeg overrasket, mens jeg andre gange tænkte at det kunne være lige meget - trods det at personen eller personerne bag konstruktionen virkelig havde gjort sig umage.
Problemet som jeg ser det, er at mange glemmer at finde ud af om det er en resonans i rummet, kabinettet, enheden eller en kombination/samlet lydsignatur fra alle disse enkelte faktorer i det samlede lydbillede.
Når mange måler deres højttalere, så kan de muligvis få en ret frekvensgang ret forude - on-axis. Men de ved faktisk ikke om den rette kurve, er et produkt eller en sum af resonanser og refleksioner fra f.eks kabinettet eller rummet, som de ikke havde tænkt over. Hvis man også husker at måle højttalere i flere vinkler horisontalt og vertikalt, samt isoleret fra rummet/lokalet. Så ville man meget nemmere kunne finde ud af hvad der laver den lyd, som man er interesseret i og hvad der er mindre heldigt og hvad man måske skal bygge om eller måske kan kompensere for med et givent filter. Og ingen tvivl om, at hvis man ukritisk benytter EQ og givne filtre til deling og kompensation for unoder. Så kan man meget let komme til at ødelægge det potentiale der ellers lå i en given højttaler. F.eks er der nogle konstruktioner der lyder fint, måler fint og generelt spiller fornuftigt i de fleste rum. Men de har bare altid en lidt dæmpet og mindre dynamisk spillestil. Mange kan så heller ikke lide at der er for meget "hul" igennem, hvor det bliver lidt for tydeligt at indspilningerne måske ikke var så gode, som man nu gik og troede. Man bliver med andre ord meget let forført af ens egne, eller andres valg, når det gælder at bedømme lydkvaliteten på et givent system.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 December 2019 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
transisitorkaj skrev:
Er også enig i at live har en sound/klang som kan genkendes rundt om et hjørne, gennem et vindue, eller
gennem en døråbning ,betyder umiddelbart at frekvensgang fase osv ikke er afgørende


Jeg er ikke enig med dig på dette punkt!

Når man kan genkende live musikinstrumenter/stemmer selv om det er omkring et hjørne, er netop fordi lyden ikke er
fasedrejet/tidsforvrænget, altså at lyden ikke er blevet "tværet ud" i en højttaler. Dvs. impulserne er ikke ødelagt.

Fasedrej er en tidforsinkelse af nogle af frekvenserne. Musik består af impulser, så derfor bliver lyden ikke gengivet naturligt med
højttalere.

Det er derfor jeg bruger elektrostater, samt digital korrektion af frekvens OG fase!

Det handler altså om, at højttalerne skal gengive impulserne så nøjagtigt som muligt.


Jeg vil så sige - efter at have hørt et utal af diverse anlæg og hifi konstruktioner i alle prisklasser og typer. At jeg fortrækker et moderat dæmpet rum, frem for et overdæmpet eller underdæmpet rum. Hvilket faktisk også passer fint med de resultater, som f.eks Ethan Winer, Earl Geddes og Floyd Tool.... blandt flere - er kommet frem til. Og nu er jeg også så småt begyndt at læse deres bøger, måle selv og begyndt at læse deres modsvar til den megen undren der er omkring lydgengivelse, på diverse hifi-fora. Nogle konstruktioner, som f.eks Kii 3 - har ikke rigtig fanget mig helt. Det er imponerende, men stadig ikke fantastisk i forhold til hvad man selv kan bygge. Andre konstruktioner, som f.eks Genuine Audio Neo, har heller ikke rigtigt fået mig til at skifte holdning, trods det at den har et glimrende spredningsmønster, utroligt jævn frekvensgang og aldeles jævn fase, der nærmest ligner en streg.
Legend 4000 af John Watkinson, er også en sjov konstruktion, i metal og med spredelinse. Den lød faktisk som en klokke, violin, trommesæt og hvad ved jeg .... både lige foran og i et rum ved siden af. Og det trods at den var fyldt med klasse AB forstærkere og følgende:
"Analogue electronic active phase linear proprietary cross-over circuits"
Den spillede dælme fint og man kunne faktisk ikke umiddelbart høre forskel på om han selv stod og ringede med en klokke foran os, eller om det var højttalerne der spillede.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes