Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 12:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Opsætning af sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 21 December 2019 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet inspireret at af Digital Thors indlæg om DSP om Subs til håndtering af bassen. Andre er naturligvis velkomne til at blande sig   

Mit anlæg bruger en PC med Tidal Hifi som lydkilde. Den er forbundet via USB kabel til Vincent Dac-1. Forstærker er Vincent 237 og højtalere er XTZ 100.49 Divine (store standerhøjtalere). Jeg er så heldig, at jeg har et dedikeret lytterum i kælderen på ca. 20 kvm. Det er dæmpet med troldtekt loft plader og lydabsorbere på væggene.

Jeg er super tilfreds med lyden (og ikke mindst at have mit helt eget rum til formålet). Det eneste, der ikke er optimalt er at bassen kan buldre noget. Det skal sige, at en ene højtaler står ind mod et hjørne, men afstanden er ca. 1 m. Jeg har håndteret det ved at lukket begge basporte på ht.

Jeg er interesseret i at arbejde frem mod en model, hvor dsp og sub(s) er en del af anlægget. Jeg har nogle spørgsmål: Som jeg læser det har dsp indbygget DAC. Kan jeg så bruge med Vincent DAC (som jeg er meget tilfreds med)

Hvilken DSP bør jeg anskaffe?

Subs skal vel kobles på forstærkerens pre out og jeg vil sætte den til cross over på 60 hz. Kan jeg undgå, at standerhøjtalerne spiller under 60 hz, så jeg undgår buldret? Hvordan

Jeg har en System Audio 175 Subs (som bruges til Surround i stuen). Jeg har forsøgt at koble den på anlægget, uden jeg synes det gjort nogen stor forskel. Findes der en god guide, til opsætning af sub'en, når jeg ikke har nogen DSP?
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 22 December 2019 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Den her kan bruges
https://frequence.dk/subwoofer-opsatning/
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 25 December 2019 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Til brug med subwoofereer det dog noget mindre kritisk end til brug ved højere frekvenser. En smule støj eller frovrængning i bassen er bare langt mindre hørbart end i mellemtone og diskant.
Så du behøver ikke tænke på så meget på prisen. F.eks er miniDSP fint. Men måske har groundsound også et par stykker tilbage, hvis man spørger. Grunden til at jeg ville vælge GS produkter, er at de simpelthen har mere processorkraft og langt lavere støjgulv. Minidsp kan dog være fin nok og er bestemt billig.
Der skal målinger til. Fronthøjttalere er ikke bare så'n lige at koble sammen med subwoofere. Der skal "nulres" lidt, for at det hænger ordenligt sammen.
Du kan godt lade dine fronter spille lidt længere ned, alt efter hvor højt du vil spille. Ingen tvivl om at du skal sigte efter en størres løsning, hvis du vil spille højere. De fysiske begrænsninger er meget ægte og meget svære at komme rundt om. Selv om man kan "snyde" lidt hvis man f.eks gør som Lyngdorf. Men ikke alle kan lide denne løsning.
Hvor meget må det koste - så'n ca?
En DSP med 4 kanaler, kan snildt både pille det dybe fra dine fronter og justere dine subwoofere ind, som du ønsker.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 25 December 2019 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Sådan finder du nemmest den korrekte placering af subwooferen

https://www.youtube.com/watch?v=xIEmZA_ruIg

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 December 2019 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk ikke nogen "korrekt" placering for en subwoofer. Ideen med 3-4 subwoofere, er at du kan være lidt mere fri til at placere dem. En skal dog gerne stå i et hjørne, så du udnytter at så mange resonanser bliver slået an.
Herefter skal man så bruge sin DSP til at dæmpe de værste "hæv", dvs der i frekvensområdet hvor der kan måles et for stort output - hvilket typisk er omkring 30 til 50hz i de fleste rum. Når det så er gjort for alle subwoofere - individuelt. Så kan man slutte dem alle til på én gang og til sidst rette kurven til - som en samlet frekvensrespons.
De fleste vejledninger bygger på en enkelt subwoofer og en enkelt meget snæver lytteposition. Men her vil man stadig opleve en relativt stor ændring, når man flytter sig rundt, bare en lille smule.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 December 2019 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Husk også, at rumkorrektion er umuligt. Det lyder flot og spændende. Men hvis vi skal være lidt seriøse, så er det noget vrøvl. Man kan kun ændre på rummet - dvs akustikken - ved hjælp af fysiske dæmpematerialer, som placeres i rummet. Al form for digital korrektion - er en korrektion af det signal, som bliver sendt ud af højttaleren/subwooferen - og ændre derfor ikke på hvordan rummet opføre sig - men hvordan anlægget spiller.
Det lyder måske lidt hårdt. Men hvis man skal kunne navigere i denne moderne tid, med et hav af påstande. Så er man simpelthen nødt til at bruge nogle mere konkrete termer og kalde tingene ved deres sande navn - efter min mening.
I et normalt rum - ikke en sportshal eller kostald - men 20 til 70kvm stue - ca. Her er bølgelængden på de frekvenser, som kommer ud af en subwoofer, så lange at vi ikke kan skelne imellem refleksioner og den direkte lyd fra subwooferen. Derfor kan vi snyde lidt og måle/korrigere direkte på signalet og generelt på gode resultater. fra ca 90h og op til omkring 4-500hz, er vi i en slags gråzone, hvor det hele bliver blandet lidt sammen. Over 500hz kan vi efterhånden måle et nogenlunde pænt signal fra højttaleren, uden at rummet blander sig. Vi skal nemlig huske på at mikrofonen måler alting, men vores øre er sensitiv over for frekvenserne i forhold til tid.
Så derfor - hvis vi skal måle på en højttaler for at "rette" på den med en DSP/filter. Så skal vi kunne måle, uden at rummet er med - fordi korrektion kun kan rette på signalet - det som kommer ud af højttaleren - og ikke på rummet. Hvis man ønsker et mindre bidrag fra rummet - så er det rummet der skal ændres/dæmpes eller anlægget der skal flyttes.
Med subwoofere er det dog sådan, at vores øre ikke kan adskille refleksioner fra lyden der kommer direkte fra en subwoofer - fordi vi har en grænseværdi - altså en given evne til at opfatte forsinkelser. Så ved 2Khz er bølgelængden så kort, at vi kan nå at høre lyden direkte fra højttaleren samtidig med at den kan nå at reflektere fra væggen og nå at forstyrre det samlede lydbillede. Med subwoofere er bølgelængden derimod så lang at vi altid høre en stor sammenblanding af refleksioner og direkte lyd fra subwooferen, så at vi kan se bort fra fænomenet.
Ved de høje frekvenser er det dog meget nemmere at dæmpe, fordi energien er så lille og derfor skal der ikke meget til. Men ved de dybe frekvenser er energien så stor at man skal have meget større konstruktioner til for at dæmpe lige så effektivt. Så glem alt om basfælder på størrelse med en fodskammel osv. Vi skal op i en membran der har størrelse af en dør, som består af en tung membran der er opspændt imellem dæmpemateriale til at lave bevægelsesenergi om til varme. Membranen bliver simpelthen flyttet af baslyden og herefter dæmpet i sin bevægelse af dæmpematerialet. Herved får man lavet rummet "større" og de lidt for "overdrevne" refleksioner fra det ellers lille rum, bliver effektivt dæmpet og man får derfor en mere jævn bas og samtidig "klinger" den ikke i rummet - man dæmper simpelthen også den lange efterklang af de dybe frekvenser og det hele opfattes mere "tørt" og mindre rungende.
Men til en start er det meget effektivt, simpelthen at skrue ned for de frekvenser der bidrager med for mange refleksioner. For mindre energi ved en frekvens der runger/buldre - giver selvfølgelig også en bedre lyd og mindre efterklang.

Håber det giver lidt mening
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Hifinarko
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.Prof. - Thomas!

Bruger siden: 20 December 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 26 December 2019 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ikke er enig i korrektionen over 500 Hz. Har prøvet en del med minidsp, tact osv.
Til top Vis Hifinarko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifinarko
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 December 2019 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens lave korrektion over 500hz.. jeg vil bare gerne fremføre at det er tvivlsomt hvad man reelt får ud af det, hvis man søger god gengivelse af en bred musiksmag. Korrektion over 500hz ud fra en måling, hvor rummet er inkluderet, så prøver man at rette en kompleks sammenblanding af resonanser og direkte lyd, hvilket man sikker godt kan få en pæn måling ud af, men aldrig et resultat hvor man har optimal gengivelse. Heri mener jeg at man skal være meget opmærksom på hvad man måler og hvordan vi lytter - stor forskel
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 December 2019 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Husk også at min omtale omkring korrektion over 500hz - er til for at konkretisere korrektion af subwoofere - ikke for at dreje/udvide emnet, men for bedre at beskrive hvad der er nødvendigt for at indstille subwoofere - og hvordan/hvorfor det virker, som det gør.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 12 Marts 2020 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Digital_thor, men er det ikke også rigtigt, at “rumkorrektion” såsom Dirac og Trinnov gør brug af at forskyde fasen uafhængigt af
at hæve/sænke frekvensområdeR? Således gør man det muligt at flytte oplevelsen af bassens tryk i rummet ift. lyttepositionen
uden samtidig at flytte frekvensen og vice versa. Bastrykket ved forskellige frekvenser kan frit forskydes i tid og filtrere signalet
på en måde, som optimerer bassen til netop det målte rum. Derved kan man skabe oplevelsen af en næsten egal, jævn bas (dog
kan man ofte godt høre, at fasen er drejet). Man kan selvfølgelig ikke flytte på rummets modes, men man kan lade basbølgen
starte et andet sted på waveformen, så bestemte modes ikke aktiveres lige så kraftigt.

Jeg er selvfølgelig enig i alt hvad du siger men jeg prøver blot at forsvare, hvorfor nogle vælger at kalde det
“rumkorrektion” forstået som “signalkorrektion tilpasset det målte rum”. Korrektion er dog også altid bedre med flere subs.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 12 Marts 2020 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Således kan en fase- og frekvenskorrigeret basbølge spille med næsten samme amplitude, men uden at aktivere de samme
modes som før. I modsætning til ren frekvenskorrektion, hvor amplituden sænkes ved bestemte modes for at undgå dem.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

@Nyssa_temp. Måske med noget af deres dyresete. Men da jeg mødte dem på messe i Hamburg, så sagde han netop til mig, at det blot var normal EQ de brugte i bassen.
Men eftersom at vi oplever en total trykforandring under ca100hz. Så har fasen sådan set mest problemer med at harmonere med resten af systemet - især imellem sub og bas. Så hvis du sætter 3 subwoofere til at spille under f.eks 80hz. Så er det kun deres individuelle fase, som påvirker hinanden. Du vil stadig opleve en samlet gengivelse. Så hvis du oplever en forskel, så er det pga alt andet end fasen.
En af problemerne er, at du ikke lytter på EN pæn basbølge, men et kaos af basbølger, der vælter rundt i lokalet, flere gange før du oplever det som den trykforandring, som vi kalder bas. Her kan justering af fasen på hver sub - i forhold til hinanden - hjælpe med at jævne bassen ud. Men du kan ikke flytte trykket som så, ved at ændre på den totale fase. Og eftersom at det er 2 forskellige spilleregler der gør sig gældende for hhv sub og bas - skiftende ved omkring 100hz. Så kræver det faktisk lidt overlap eller et kompromis, at få subwoofere til at gå i harmoni med f.eks en 3 vejs gulvhøjttaler.
Kunsten er at få det til at blande sammen, så du stadig få en ensartet bas i hele rummet, men der ikke nogen præcise regler for om den ene subwoofer SKAL deles ved f.eks 80 hz og den anden skal deles ved 104hz. Det er noget man skal måle sig til i dit rum, for at få det til at hænge sammen. Mange gange kan det virke ganske fint, ved bare at placere 2-3 subwoofere, hvor de skaber mest "hæv" og mindst "sug" - med hensyn til placering, praktiske foranstaltninger osv. Hernæst kan man så forsøge sig med at få dem til at skabe det bedste samspil, for til sidst at dæmpe et eventuelt hæv/boost, med en enkelt PEQ. Laver man en fornuftig dæmpning med EQ, så vil fasen følge med og man vil blot opleve at frekvensresponsen bliver mere jævn.
Ved lave frekvenser kan hverken du eller mikrofoner adskille den direkte lyd fra refleksioner. Så derfor er det et totalt sammenspil af alle enheder og derfor kan du ikke høre fasen - men fasens påvirkning af frekvensresponsen.
Ringning kan kun ændres ved at dæmpe i rummet - hvilket kræver en stor svingningsdæmper, der kan opsuge basenergien og omsætte den til varme. Det nemmest at gøre ved at lave en stor membran, der er ophængt i en ramme, hvor omkring der er dæmpemateriale der kan "opsuge" bevægelsesenergien fr membranen og dæmpe denne.  Men den skal være stor for at virke De der små basfælder man kan købe er ikke noget værd. Med mindre du køber den aktive af slagsen - men den er til gengæld dyr  - meget dyr

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 15 Marts 2020 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Spændende diskussion👍
I taler meget om frekvensdomænet, men ikke så meget om tidsdomænet (fasen)
Kender i til nogen der arbejder i tidsdomænet?
Her tænker jeg på at optimere på puls, firkant og/eller vandfaldsmålinger - mest for at tage noget konkret.
Links eller andre henvisninger modtages med kyshånd 😎
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 15 Marts 2020 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tjoo - men det er jo lige præcis det jeg lige har skrevet
Denne tråd handler om subwoofere - og den eneste måde du kan mindske ringning i bastoner, er ved at bygge store basfælder eller membraner der "æder" basenergien, således at det opleves som om at du er i et meget større rum. I et meget stort rum har du ingen refleksioner der kan drille i samme grad i bassen. Dette imitere man ved at absorbere bassen, således at det i større grad er bassen direkte fra subwooferne der dominere lydbilledet.
Her kan ingen vandfaldsmålinger blot fortælle dig hvor godt dit rum er til at absorbere et given frekvensområde.
Toole har skrevet omfattende om emnet. Det kan kun anbefales at læse dybere i emnet - og måske købe bogen og æde sig igennem den, som jeg er i gang med
Ellers kan man læse lidt om emnet her:
Hvis vi skal i gang med firkantpulser og tidsdomæner, så må du heller smide det over på en ny tråd, så vi ikke forurener denne med noget der ikke har med subwoofer at gøre
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 16 Marts 2020 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Ok, det skal måske over i en anden tråd, men det er nu bestemt relevant for subs? Det er jo ikke svært at korrigere enheden (nogenlunde) i frekvensdomænet - her kommer udfordringerne så når rummet kommer med. Min pointe var om der kunne korrigeres for enheden i tidsdomænet - og evt så også i rummet - og her er vandfald, firkant og pulser jo gode værktøjer. Jeg har bare ikke rigtigt set nogen gøre det? Jeg skal nok kigge lidt på hvad Toole har skrevet - det er også lidt tid side, at jeg har læst op på emnet
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 16 Marts 2020 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Det kan faktisk godt stadig være en udfordring at få subwoofere og fronthøjttalere til at summere. Det kræver nemlig at de overlapper lidt og samtidig hænger sammen - her betyder fasen noget - hvilket også gør at det ikke altid er en nem omgang.
Firkantpulser... ja her må jeg skuffe dig lidt   Her skal du have mere med af frekvensområdet. F.eks fine impulsresponser og især firkantpulser, stille rigtig store krav til højttaleren og er mest noget du ser med f.eks Martin Logan, Quad osv. hvor det er én enhed der gengiver det meste af frekvensområdet og derfor kan levere en tilnærmet udgave af disse pulser. Disse højttalere har bare deres egne problemer, hvilket igen stiller en problemstilling op, hvor du skal vælge mellem en række kompromisser og nogle fordele - som andre måske ikke syntes er en fordel, fordi denne fordel måske hovedsageligt er måleteknisk og ikke noget du rent faktisk oplever i din hverdag og derfor ikke behøver at betale en masse penge for at opnå  

Subwoofere er f.eks blevet påstemplet igennem tiden at være enten hurtige eller sløve. Men egentlig kan en frekvens ikke være sløv. Enten så spiller man f.eks 50hz eller 80hz ( + en masse harmoniske osv.). Og de frekvenser har en hastighed, som man ikke rigtig kan komme uden om. Desuden er bølgelængden så lang under 100hz, at du i forvejen ikke kan adskille rummet fra subwooferen.... hvilket er hele årsagen til at det kan lade sig gøre at udnytte princippet med flere subwoofere - vi kan simpelthen ikke skelne dem fra hinanden. Men selvfølgelig - hvis fasen og niveauet fra de forskellige subwoofere ikke er matchet ordenligt - så kan man potentielt lave mere rod end gavn. Men hvis du bare sætter 3 ens subwoofere tilfældigt i et lokale og lader dem alle spille det samme... så vil de stadig give et samlet resultat der spiller bedre end nogen enkelt subwoofere kan - uanset hvor meget du piller ved fase og niveau - også FIR. En enkelt baskilde vil simpelthen kun kunne have en given frekvenskaraktestik ET sted. Og her skal det huskes at hvis der er et sug/dyk - så skal man til at overveje nøje hvor meget energi man kan hælde i dette "hul" uden at dræne forstærkeren og presse subwooferenheden - og det går stærkt - meget stærkt. Fylder ud dermed "hullet" ud med en anden baskilde/subwoofer, så er der samtidig mere overskud og det hele jævner sig mere ud.
FIR kan være smart fordi det kan ændre på frekvensgangen, uden at ændre på fasen - i modsætning til IIR, hvor fasen følger med niveauet - ofte på en måde som ikke altid er ønsket. I bassen under 100hz er vi dog lidt ligeglade med om fasen er super - vi vil bare gerne have et jævnt niveau - altså under 100hz - det er meget vigtigt at pointere at dette kun virker i det dybe.... og i mindre rum..... normal stue.... under 100kvm
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 17 Marts 2020 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

@Digital_Thor,
Vi er ikke uenige - og jeg tror, at vi læser meget af den samme faglitteratur
Dog tror jeg ikke rigtigt du er på bølgelængde med mit spørgsmål

Det jeg egt vil er, at ændre på enhedens respons - dog ikke frekvensgangen, men impulssvaret.
Det er ikke noget jeg har set før (ok - måske i forbindelse med motorstyringer), så jeg er lidt facineret af tanken.

Forestil dig en enhed med et “ikke ideelt” pulssvar (firkant/vandfald) og så en “black box”
Denne black box skulle så kompensere for de “fejl” der var i tidsdomænet - altså regulere pulsen på plads.
Det lyder jo enkelt, men der kommer selvfølgeligt en række fysiske begrænsninger ind i billedet. Jeg kan dog ikke slippe tanken
om noget digital behandling, der giver et bedre pulssvar - altså en “pænere” puls/firkant/vandfald.

Skulle det lykkes - så fortsætter man jo “bare” bagefter med frekvensgangen (og på samme måde som du bla har beskrevet
med flere subs etc - for slet ikke st tale om regulering af akustikken)
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 19 Marts 2020 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Yes - men pulssvaret fra en enhed, kræver lidt mere end et "slapt bløb" fra en subwoofer. Den stejle skarpe stigning du ser i starten af en impuls eller begyndelsen af en firkantpuls, stamme fra højere frekvenser. Du kan nærmest se på en enhed som en svingningskreds, hvor fjederen er ophæng og støddæmperen er forstærkeren, hvilket igen presses ydeligere af massen på den bevægelige del. Så måske du skal ud i en slags servosubwooferstyring. Her kan du via den feedback du får, tvinge forstærkeren til at tæve enheden på "plads", så at sige. Men jeg har ikke altid hørt gode erfaringer om dette til hifi, hvorimod det måske virker til rå SPL.
Jeg vil mene at en kraftig forstærker, et ikke for småt lukket kabinet og en egnet enhed, burde kunne give en rigtig god ydelese, uden for meget ringning. Men der er altid et tab. Så skal man bare vælge hvilket tab man kan leve med. Du kan ikke både spille dybt, højt og effektivt, samtidig med at det hele ikke må fylde noget.... der er altid en pris, også selv om du tilslutter en "blackbox" 
Hvis du har en dybere brainstorm omkring din blackbox. Så kom gerne med den for min skyld. Ellers skriv en PM
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hvis man har 2 subwoofer, vil det så være en fordel at placere dem forskudt i hver sit hjørne af stuen, og kaliberet med en DSP. 
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Ja - joo. Det kommer alt sammen lidt an på hvordan resten af dit setup hænger sammen

Lad os tage nogle punkter som er vigtige at komme igennem:
1. Hvor stor frihed har du med placeringen?
2. Hvor mange af højttalerne og subwooferne har du DSP på - og hvilken type?
3. Har du en fast lytteplads og er der mere end én der lytter ad gangen?
4. I grove træk, hvordan er lytterummet udformet og er der f.eks et stort blødt trægulv eller hård beton, eller er der både tykke tæpper og synlige bjælker med lavt til loftet?

For at få en god bas, så skal man nemlig tænke lidt på hvad udgangspunktet er, før man begynder at stykke de forskellige brikker sammen, til det store puslespil, som det nemt kan blive til.

Men kom i grove træk med en liste over dit anlæg og dets muligheder, samt dit rums ca. udformning og anlæggets placering i dette. Samt om du er villig til at købe mere eller ændre noget på systemet.
Så skal jeg komme med mit bedste bud
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes