Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Opsætning af sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

 Jo det drejer sig om 2 Dynaudio 500 med DSPeaker Anti-mode 2.0 Stereo processor, stuen er med træloft og gulv.


Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 April 2020 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Sæt gerne en subwoofer tæt på den ene front og derefter den anden subwoofer hvor det bedst passer dig, men gerne et andet sted end fronterne, f.eks bagved eller til siden.
Lad dine fronter spille så dybt de kan tåle, så du stadig får det ønskede SPL.
Har du andet måleudstyr, hvilken forstærker og højttalere har du?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 03 April 2020 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Der er faktisk ikke nogen "korrekt" placering for en subwoofer. Ideen med 3-4 subwoofere, er at du kan være lidt mere fri til at placere dem. En skal dog gerne stå i et hjørne, så du udnytter at så mange resonanser bliver slået an.
Herefter skal man så bruge sin DSP til at dæmpe de værste "hæv", dvs der i frekvensområdet hvor der kan måles et for stort output - hvilket typisk er omkring 30 til 50hz i de fleste rum. Når det så er gjort for alle subwoofere - individuelt. Så kan man slutte dem alle til på én gang og til sidst rette kurven til - som en samlet frekvensrespons.
De fleste vejledninger bygger på en enkelt subwoofer og en enkelt meget snæver lytteposition. Men her vil man stadig opleve en relativt stor ændring, når man flytter sig rundt, bare en lille smule.


Hej
Jeg mener, at man skal undgå hjørneplacering, hvis det er muligt. Fordi i et hjørne sættes rummet mere i bevægelse, og det ønsker vi ikke. Meningen er vel, at lytte til subwooferen og ikke til rummet!
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 03 April 2020 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Er der tale om ren subwoofer så er en hjørneplacering at foretrække hvis ellers bassen er fin i lyttepositionen, derefter korrigerer man bassen ned. En hjørneplacering giver helt gratis 6 til 12 db og bassen kan kun vandre én vej.
2 subwoofere, en i hvert hjørne ved fronthøjttalerne som får en del hjælp af hjærnet og derefter korrigeret ned vil også skulle bestille mindre.
Dem der har hørt Lyngdorfs system vil sikkert mene at det ikke er helt af vejen.
Kan man der imod ikke korrigere bassen så er en hjørneplacering ikke vejen frem men hvem korrigerer ikke bassen i dag med de muligheder der ligger lige for ?

Uden korrektion brugte jeg før i tiden metoden med at stille 2 subwoofere i lyttepositionen og gå rundt i rummet for at høre hvor bassen var bedst. Der stillede jeg så en ene subwoofer og gik turen igen til jeg fandt den anden plads og flyttede subwooferen derhen.

Bølgelængden er den samme om det er fra subwoofer til lytteposition eller omvendt og derfor vil bassen kunne blive god i lyttepositionen på den måde
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 04 April 2020 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Digital_Thor skrev:
Der er faktisk ikke nogen "korrekt" placering for en subwoofer. Ideen med 3-4 subwoofere, er at du kan være lidt mere fri til at placere dem. En skal dog gerne stå i et hjørne, så du udnytter at så mange resonanser bliver slået an.
Herefter skal man så bruge sin DSP til at dæmpe de værste "hæv", dvs der i frekvensområdet hvor der kan måles et for stort output - hvilket typisk er omkring 30 til 50hz i de fleste rum. Når det så er gjort for alle subwoofere - individuelt. Så kan man slutte dem alle til på én gang og til sidst rette kurven til - som en samlet frekvensrespons.
De fleste vejledninger bygger på en enkelt subwoofer og en enkelt meget snæver lytteposition. Men her vil man stadig opleve en relativt stor ændring, når man flytter sig rundt, bare en lille smule.


Hej
Jeg mener, at man skal undgå hjørneplacering, hvis det er muligt. Fordi i et hjørne sættes rummet mere i bevægelse, og det ønsker vi ikke. Meningen er vel, at lytte til subwooferen og ikke til rummet!


Det er bare umuligt under ca 150hz i et normalt lytterum - af især 2 årsager. For det første er vi slet ikke i stand til at afkode baslyde med vores ører/hjerne - før lyden har været reflekteret flere gange og derfor intet har med den direkte lyd at gøre. Hvilket også er derfor at det er muligt at rette frekvenskurven med DSP i lyttepositionen - netop fordi det er en samlet lyd - en blanding af reflektioner og direkte lyd, som hverken måleudstyr eller os selv, kan adskille.
Anden årsag, er at vi ekstremt sjældent har et rum, der akustisk er i stand til at dæmpe de lave frekvenser så meget at det har stor nok betydning, til at vi kan hører eller måle hvad subwooferen spiller alene. Dette vil enten kræver at subwooferen står på en åben mark uden refleksioner, eller spiller i et lyddødt rum, hvilket stort set ingen ønsker - da det lyder træls for de fleste at være i et rum der ikke har de refleksioner, som vi som mennesker benytter til at lade vores sanser fornemme vores omgivelser.... altså en unaturlig oplevelse, hvor vi ikke kan slappe af. Det skal derimod være en balance imellem at have nok refleksion til at føle sig tryg og komfortabel, men også få nok refleksioner, til at det ikke alt sammen bliver til en stor pærevælling.

Hjørneplaceringen af en subwoofere, skal hjælpe til at udnytte så mange refleksioner, som muligt. Så man bagefter har så meget at arbejde med som muligt, når man med en DSP skal til at dæmpe de værste boost/hæv/peaks i lyttepositionen.
Som altid - undgå at booste/hæve udfasninger/dyk.... det udsætter enheder og forstærkere for unødigt stress og komme sjældent til at lyde godt. Meget bedre at finde en anden placering eller tilføje flere subwoofere - eller mere dæmpning, til at gøre Q'et breddere, så det er nemmere at arbejde med i DSP'en.
Typisk når man ser et skarpt sug eller hæv i frekvensresponsen - så er det et højt Q og pga. et dårligt dæmpet rum. Når der tilføres mere dæmpning, så flader Q'et ud - bliver bredere og kan nemmere håndteres med EQ. I grove træk så er et rum et filter. Så hvis rummet tilføre et skarpt filter, så har det større chance for at "ringe", fordi refleksionerne ikke bliver dæmpet og derfor "synger" videre. Da bas indholder meget mere energi, så skal der også meget mere dæmpning til at løse problemet - hvilket er derfor at den nemmeste løsning til at komme længst - er at tilføje flere subwoofere.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 04 April 2020 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Det jeg egt vil er, at ændre på enhedens respons - dog ikke frekvensgangen, men impulssvaret. Det er ikke noget jeg har set før (ok - måske i forbindelse med motorstyringer), så jeg er lidt facineret af tanken..


Det er præcis dette, jeg mener, Dirac Live gør. Jeg ved ikke helt teknisk hvordan, men det er meget tydeligt, at de kan fjerne en meget stor del af ringningen i bassen omkring de værste room modes. Derfor kan det ikke kune være IIR-filtre, de bruger i bassen. Jeg kan prøve at poste et før- og efter-vandfald af mit rum, når jeg kommer hjem målt i REW.

Tak for uddybende svar, @Digital_thor. Jeg er meget enig og jeg har læst en del om emnet, bl.a hos Toole og fyrene bag RealTraps og GIK Acoustics. Dog er jeg kun i begyndelsen af min praktiske erfaring. Jeg er igang med at optimere bassen i mit system, så det er dejligt, hvis du/I vil hjælpe mig yderligere.

Jeg har tre primære aksiale modes ved 26, 52 og 104 Hz. Der er det værste. Herefter har jeg nogle trælse SBIR-effekter mellem 200-400 Hz, nogle værre end andre. Jeg forestiller mig, de kommer primært fra cancelleringer fra frontvæggen bag højtalerne. Har næsten 4 meter til bagvæggen bag lyttepositionen, så her har jeg faktisk ikk de store problemer. Jeg er dog begrænset i min placering af sub, samt at jeg kun har én sub.

Systemet er: miniDSP nanodigi -> 2 kanaler L/R mains og 1 kanal summet til sub´en. Linkwitz-Reiley 24dB XO ved 80 Hz -> to DACs til hhv. mains og sub. Sub`en er en lukket SVS SB12-NDS. Mains er ATC SCM40 (drevet af Hypex nCore monoblokke).

Min fremgangsmåde for bas/sub-integration har været:

1) korriger tidsforsinkelsen så godt som muligt mellem sub og mains baseret på separat målte IR for L, R og sub.
2) Tag nye målinger. korriger fasen i XO området vha. af den netop udgivede time-align funktion i REW, hvor man kan beregne den samlede repons mellem to målinger baseret på tidsdelay. Ram et godt kompromis mellem L, R og Sub.
3) Tag nye målinger. Generer excess phase fra groupdelay`et i bassen for at se, hvilke regioner som spiller minimum fase (de flade regioner). Disse er modtagelige overfor alm. EQ. Dyk modes så godt som muligt i disse regioner med biquads/EQ.
4) gentag 1,2 og 3 nogle gange, indtil det bedste kompromis er nået.
5) kør Dirac Live 20-150 Hz. for endelig optimering af særligt impulsen.

Alt dette berører selvfølgelig kun området omkring selve lyttepositionen. Det har jeg affundet mig med :-)

Kommentarer?
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 05 April 2020 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Hvis du har en dybere brainstorm omkring din blackbox. Så kom gerne med den for min skyld.
Ellers skriv en PM

Lad mig prøve.

Hvis vi kigger på en vandfaldskurve, og nøjes med en frekvens, så er det jo et pulssvar med udklingning for denne
frekvens.
Hvis man tegner den, så skulle man ideelt have et svar fra enheden, der modsvarede påvirkningen (pulsen), men man
har jo noget “snavs” i form af et ekstra lag “forvrængning” eller længere udklingning.

Min tanke var at man kunne udfase det uønskede “snavs” med et tilsvarende signal, blot i modfase.
Det er jo ikke helt nemt, da det skal tilføjes pulsen (signalet) inden signalet, da det ellers “kommer for sent” og nogen
af årsagerne er jo fysisk betinget af enhed, kasse og rum, så de er nok ikke så enkle at udligne (som rumakustik)

Det skulle så gøres for alle frekvenser og resultatet skulle være et meget stejlt vandfaldsdiagram, med helt jævn
udklingning.

Hvis jeg så har ret, så kunne man jo håbe, at et impulssvar også bliver forbedret - og det samme med en firkant, der
jo aldrig bliver helt rigtig, men her måske kunne få et mere jævnt og “organisk” forløb?

Det har vil jo påvirke frekvensen, men så må vi jo “bare” kompensere for det bagefter.
Jeg kunne godt forestille mig en del iterative forløb før man kom i mål her....

En konsekvens af dette ville også være at alt musik skulle “beregnes” inden det kunne afspilles - det kan måske gøres
løbende, men kræver nok en del beregninger 🤔🙂
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 05 April 2020 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

@Meier

Med pladespiller kan man vende den ene fasen bag pu og genoprette den ene fasen igen ude ved ht.
På den måde går signalet igennem ene kanal i fase og den anden i modfase med den mængde udligning det nu har.

Har selv figureret den vej og det virker fint i fh til kanaloverhør.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 05 April 2020 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Tak for info.
Nu er det lidt noget andet her, da vi taler om tidsdomænet og digitalt, men derfor er princippet jo lige godt
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes