Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye kompakt-ht 30-40k? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 Januar 2020 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:
Kan du fortælle lidt om, hvad det er for nogle Lyngdorf, og kan det fås inden for hans budget ?
 
Det skulle være et komplet lille sæt, bstående af en kontrolenhed med al forstærker, dsp, streaming indbygget. Hertil skal bruges 2 små satelitter og et par aktive subwoofere, der skal placeres ud i hjørnerne af rummet(helst). Systemet blev solgt til omkring 40K på en messe i Århus.... mener det var sidste år. Det var en af de mindre og mest sammenhængende systemer jeg har hørt, især fordi de har rimelig godt styr på bassen - stort set uanset hvilket rum man smider systemet ind i  Og efter min mening findes der intet andet, der for alvor kan det samme, for samme pris, fysiske størrelse og uden at man skal til at bygge selv og til at forstå en del teori og tilegne sig en del praktiske kundskaber, med måletekniker og forståelse for korrektion og styring af DSP.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 13 Januar 2020 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Tak for info
Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 13 Januar 2020 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Lige en ekstra ting omrking Lyngdorf sættet. Da jeg var på messe, så var det 40K for hele sættet - altså kontrol + højttalere og subwoofere. Nu har jeg dog svært ved at finde danske priser, da de åbenbart kun findes hos svenske og norske forhandlere. Og her bliver det omkring 50K for sættet

TDAI2170 + MH2 + BW2

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 13 Januar 2020 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor går du fra gulv til stander - når du har 45 m2?

Dy får svært ved at spille det op med en stander og du får aldrig lige så god sammenhæng i et sub-system - som i en god
gulvhøjttaler.

hvorfor bliver der snakket så meget om DSP - når du skriver at du har et godt rum !?

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 14 Januar 2020 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at du tager et lyt på et par Gamut L3. Som jeg forstår det du skriver, er pladsen ikke et problem. Gamut L3 skal have god
plads for rigtigt at "leve" spille i bedst i rummet. Såfremt du formår det, får du en fantastisk musikformidler.
Alternativt kan du i din prisklasse også kigge efter et sæt Vienna kiss;-) Dem har desværre ikke hørt, men det skal jo ikke afholde dig fra at
prøve det;-)
Mvh Morten

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 14 Januar 2020 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
Hej

Dy får svært ved at spille det op med en stander og du får aldrig lige så god sammenhæng i et sub-system - som i en god gulvhøjttaler.

hvorfor bliver der snakket så meget om DSP - når du skriver at du har et godt rum !?

Muligvis off-topic, men at man ikke får så god en sammenhæng i sub-system er simpelthen en audiofil-myte. Du har mulighed for at få en langt bedre sammenhæng og konsistent bas ved brug af sub-system.

Placering af gulvhøjttalere skal tage højde for bedste stereo-perspektiv OG tage højde for bedste placering ift. bas. Der er desværre meget sjældent én placering som er optimal for begge, så hvad vil du gå på kompromis med? Med et subsystem gør du de to ting uafhængige og voila - begge ting kan optimeres.

Og uanset hvor godt et rum man har, er DSP til bassen brugbart. Det gør det også meget lettere at få overgangen mellem fronter og subs i skabet - for det er svært! Og det er desværre også derfor, at de myter opstår omkring dårlig sammenhæng i sub-system.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Moon
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 04 Juli 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Disse her bliver nævnte som en mulighed. Kan absolut ikke tilslutte mig nogle af dem.
1) Dynaudio Contour 20
2) B&W 805 D3
3) Piega Coax 311
4) Dali Epicon 2
5) Audiovector R1 Arreté

Hvis klangen skal være i orden skal du lytte til højttaler i i BBC segmentet: Stirling, Harbeth, Spendor, Graham, Falcon mm.
Så ud og lyt.
Til top Vis Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moon
 
Moon
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 04 Juli 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Vil anbefale disse her, de er fremragende og spiller musik.

( lillebror er testet her på hifi4all)

GRAHAM AUDIO BBC LS5/9
Til top Vis Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moon
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 18 Januar 2020 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Glimrende pointe JBLPRO..... jeg ville have skrevet noget af det samme. Men rart at jeg slap denne gang 

@Moon

Jeg håber ikke højttaleren har en "klang" Den skal jo netop gengive musikken og ikke tilføre noget, hvilket en klang jo netop er.
En klang, er efter min opfattelse, det som instrumenter og sangstemmer kan have. En slags unik resonans og sammespil af toner/vibrationer.
Selve højttaleren, bør være neutral og fri for resonanser, klange og egenlyd. Ellers er der jo tale om en forvrængning.
Prøv bare at forestille dig at en højttaler har en resonans, som et klaver.... men blot ved en anden frekvens. Så vil højttaleren tilføre en ekstra og typisk også kraftigere "klang", lige når man rammer denne frekvens. Det er måske ikke det du mener med klang.... men hvordan skulle jeg forstå det anderledes?

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Moon
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 04 Juli 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 18 Januar 2020 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Med klangen menes der. At højttalerne skal give den samme klang som de instrumenter den prøvet at efterligne. Lyde en violin ikke som en violin, klaver som klaver mm. Det ved man kun hvis man ved hvordan det lyder i virkeligheden. Gå til en klassisk koncert, ( har været til mange) derefter lyt til dit eget anlæg. 9 ud af 10 anlæg kan ikke gengive ordentlige klange fra klassiske instrumenter. Så jo klangen er det vigtigste.
Til top Vis Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moon
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 23 Januar 2020 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 23 Januar 2020 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Moon skrev:
Med klangen menes der. At højttalerne skal give den samme klang som de instrumenter den prøvet at efterligne. Lyde en violin ikke som en violin, klaver som klaver mm. Det ved man kun hvis man ved hvordan det lyder i virkeligheden. Gå til en klassisk koncert, ( har været til mange) derefter lyt til dit eget anlæg. 9 ud af 10 anlæg kan ikke gengive ordentlige klange fra klassiske instrumenter. Så jo klangen er det vigtigste.

Men for at kunne gengive en given "klang" - så må højttaleren absolut ikke have nogen klang selv. Den skal derimod være neutral og have en jævn og ret frekvensgang - i et kabinet der på ingen måde "klinger" "synger" eller på anden måde vibrerer.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Moon
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 04 Juli 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 25 Januar 2020 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Det må jeg erkende at jeg intet ved om. Hvorledes en højttaler er konstrueret, pris, mærke mm er lige meget. Hvis de kan gengive klangene, så er det, det det handler om. Det er der flere mærker der kan dette især fra BBC segmentet og Sonus Faber. Jeg bruger mine øre, og det har taget mange år at lære at lytte sig frem til dette.

Til top Vis Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moon
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 30 Januar 2020 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

A. L. skrev:
...


Er da spændt på om du har fået lyttet til noget endnu og er blevet klogere på hvilken vej du vil gå og måske allerede har valgt dine nye højtalere?

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 30 Januar 2020 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

To, som jeg finder interessante er Dynadio Special 40, som virkelig kan lyde utroligt delikat og fint, og så Elac Adante AS-61, som har masser a pundus i de lave oktaver.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
daneinsg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2020 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Raidho C-1 / D-1?
Til top Vis daneinsg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daneinsg
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 01 Februar 2020 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mod på at bygge selv, så er Purifis evalueringskonstruktion en mulighed du bør overveje.
Anmeldelse:
https://audiophilestyle.com/ca/reviews/purifi-ptt65-woofer-a nd-1et400a-amplifier-technology-review-r866/

Byggebeskrivelse:
https://purifi-audio.com/wp-content/uploads/2019/12/SPK5-App -Note.pdf

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 01 Februar 2020 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Højtaler valg er ikke bare en personlig smag men også påvirket af øvrig grej, rum, pris osv..
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 02 Februar 2020 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Kan på det kraftigste anbefale dig at lytte til et sæt Dynaudio Confidence C1 . De spiller virkelig så englene synger. Du har ovenikøbet en
sub, HVIS du ønsker mere bund.

De produceres ikke mere, men kan findes brugt til 15-20K....det gjorde jeg og storsmiler stadig
Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes