Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktiv vs passiv delefiltre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 12 Januar 2020 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg er skal til at bygge et sæt højttaler ala Jbl 4344/4343, i den forbindelse skal jeg have lavet et delefilter og jeg kan ikke helt beslutte hvilken vej jeg skal gå med det, for der er (måske) 4 muligheder, men havde håbet på at jeg kunne trække på jeres erfaring, inden jeg begynder at købe ind til det. De delefilter muligheder jeg har er (som jeg ser det):

1: Totalt passivt delefilter (har et design).

2: Passivt + aktivt: Bassen bliver drevet af egen effektforstærker og toppen af en anden, dvs. toppe med passivt delefilter og bunden med aktiv delefilter.

3: Aktiv delefilter på alle enheder bliver drevet af hver sin forstærker med et aktivt delefilter. det kunne drives af noget icepower skal bruge 8 kanaler i alt og delefilteret kunne være et DBX Driverrack PA2

4: Aktiv delefilter på nogle af enhederne: Ville det så være muligt at køre de 2 diskanter eller mellemtonen og diskanterne på samme forstærker, hvis jeg laver et passivt filter til den ene diskant eller måske begge diskanter? på den måde skal jeg kun bruge 4 eller 6 kanaler.

Som jeg ser det, så er en løsning med et aktivt delefilter den mest alsidig løsning, men kan man få det til at lyde godt? kan jeg få overgangen imellem de forskellige enheder til at fungere?

De enheder jeg har er:

Ultra high JBL 075
high JBL 2426J
Mellemtone JBL 2123H
Bas JBL 2235H og JBL 2225H og JBL 140K

MVH

Manley
Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 Januar 2020 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej Manley

Hvis du har måleudstyr og lidt erfaring med at fortolke måledata. Så skulle du nok kunne få dem til at spille fint, som aktive
især i bassen er der meget at hente med et aktivt system, fordi der her går meget mere energi tabt i det passive filter.
Et aktivt system er også noget mere præcist at tilpasse og de enkelte forstærkere ser en mere "simpel" belastning og i flere sammenhænge er det også at fortrække.
Forstærkere i dag, er hamrende billige for masser af effekt og god lyd. Hvis du kan leve med udseende og modificere dig ud af blæserstøjen, så koster en fin effektforstærker ikke meget mere end 2-3K.
Din største udfordring er helt klart at bygge et ordenligt og pænt kabinet, vælge og placere enhederne korrekt, samt nok vigtigst af alt - lave et ordenligt filter ud fra bedst mulige målinger - hvilket jo ikke ændre sig meget, selv om du bibeholdt den i det passive domæne
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mumsfilibaba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 12 Januar 2020 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

I min optik får man kun trafoen for de penge.

__________________
First One Cfa
Til top Vis Mumsfilibaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumsfilibaba
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 12 Januar 2020 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Lad højfrekvenserne og mellemtone blive trukket af et effekttrin via et passivt delefilter. Bunden kan du så bruge et dBx Dfriverack PA2+
til. PA2+ egner sig ikke til noget over 1000Hz, hvis du tænker finlytning. Den er en smule unuanceret (der er bla. lytter i udgangen) men
den er aldeles pragtfuld til bunden. Så lader du bare den lave en rum måling etc... sååå

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 13 Januar 2020 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hej Manley

Jeg har hørt 4344 og flere af de gode gamle JBL'er tilbage da disse var nye konstruktioner - good stuff under rette omstændigheder. Moderne delefilter komponenter løber absolut om hjørner med datidens. Her kunne det være fristende at tænke - jeg tager enheder fra en periode hvor enheder var lavet uden så mange hensyn til ressourcer og waf, tilsætter moderne delefilter komponenter, bygger et mindre udfordret kabinet og verden vil blive min østers. I den forbindelse vil jeg anbefale at kigge på Troels Gravesens hjemmeside og læse om de udfordringer han har haft med at opgradere en række klassiske superhøjtalere.

Samtidig er det vigtigt at huske på at mange af de ældre JBL'er blev solgt i flere versioner og årgange. Ofte handlede disse forskelle mere om at tilpasse konstruktionen ejerens anlæg/hjem end om en slags opgraderingssystem. At lave en direkte kopi er derfor ofte noget nær umuligt. Men nogle ting kan nemt laves bedre og enkelte ting kan sidesteppes - Thors melding om aktiv drift i bunden er så sandt det næsten er svært at forstå det ikke er mere udbredt.

Personligt foretrækker jeg 24db deling med et analogt aktivt filter - At anvende ens forstærkere i de forskellige frekvensområder vil udelukke at reintruducere nogle af de problemer der følger de passive filtre. Naim anbefalede altid at købe mindre-men-ens frem for at køre bare en enkelt større i bunden foreksempel.

Højtalerkonstruktører i dag går gerne langt for at undgå delinger i øvre bas/nedre mellemtone området. Din JBL deler, som jeg husker det, i netop det område. Så læs gerne rådet ovenover igen. Det bliver dog mindre vigtigt hvis du deler til subwoofer(under 120hz). Samtidig vil aktiv deling kraftigt reducere den kompleksitet der naturligt følger med ved flere en tovejs konstruktioner. Diskanterne i 4344 er rigtigt fede men fungerer her som en slags superdiskanter. Lidt som vi kender det fra i dag. Altså en usædvanlig højfrekvent deling hvis der overhovedet er
tale om en deling som vi kender det i dag.

I min erfaring er moderne filterdele så markant forskellige(læs tavse) at en en-til-en udskiftning af originale dele til moderne med samme værdier. Næsten garanteret vil give et markant anderledes indtryk end det oprindelige. Så er du advaret. Har du ikke mulighed for målinger af rimelig kvalitet, og skal du klare mere end en deling, er det rigtigt svært at komme i mål med en løsning der holder over tid. 

Digitale filtre er udbredte, billige og utroligt nemme at arbejde med. Bare husk at enheder i den klasse du beskriver afslører rigtigt meget. Billige digitale filtre kan lyde udemærket. Desværre findes der ingen 'free lunch' her. Så snart kvaliteten øges et sted i lydkæden afsløres manglende niveau et andet sted. Få aktive digitale filtre under 10k,- lyder særligt godt når de kommer under
'kvalitetsenhedsluppen'.

Jeg synes dit projekt ser sindssygt spændende ud og jeg vil følge det med stor interesse.

Kh Ingolff

Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes