Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dyr streamer nødvendig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
yellow_house
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej folks.

Vi tager følgende tænkte eksempel: et sæt Beolab 50. Den tager imod Optical input. Så vidt jeg har forstået, så er det et digitalt
Audio signal, der kommer der. Så skulle man vel kunne koble tv’et direkte på fra dens optical out. Eller Chromecast et optisk
signal.

Hvorfor skulle jeg købe for 6.000 kroner streaming apparat?
Hvorfor skulle den kunne lave et bedre optisk signal, når det i forvejen er et digitalt signal, det tages ned fra internettet?

Mvh
Henrik Andersen
Til top Vis yellow_house's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yellow_house
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det skal du da heller ikke    Bare i med optisk signal og vær glad.

Du kan evt også bygge dig en HifiBerry med S/PDIF output board og lægge hvilken som helst linuxbaseret software derpå og streame løs.

Jeg bruger selv en Raspberry Pi med et spotify-plugin til streaming. Det fungerer rigtigt godt.   
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik
Hvis det ikke kun skal bruges baggrunds musik, er min erfaring, der er meget at hente på optimering af det digitale signal.
Læs evt Mikkel’s test af Auralic aries mini.
Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Meeen... træerne vokser ikke ind i himmelen

Til et sæt højtalere af den kaliber og pris, ville jeg ikke spare på signalkilden... og hvis du har råd til at give 200.000 for et sæt højtalere, så har du nok også råd til en ordentlig streamer

Når det er sagt, så er det også min erfaring, at strømforsyningen er vigtig til digitale signalkilder - streamer, dac, cd-afspiller, og ikke din router...!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
yellow_house
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej Mathiasen, Polle1 og Mikkel G.

Det er præcis disse diferencer i mening der gør, at jeg ville skrive her i første omgang. Det er fuldstændigt rigtigt, at som Mikkel påpeger, at det hurtigt bliver et argument om, at man må være lettere tosset at spendere 200.000 kroner på højttalere (eller et andet vildt beløb), hvis resten af kæden er noget hø. Polle følger op i samme dur og skriver, at det bestemt er værd at købe en kvalitetsstreamer og henviser til en test.

Men, og her hælder jeg til Mathiasen skriver, så går Polles og Mikkels svar ud fra, at konvertering fra digital signal til audio skal foretages af DAC i apparatet (altså streameren), men der er DAC i det sæt højttalere jeg nævner. Der er oven i købet en fjernbetjening til dem (så vidt jeg ved), så jeg kan skrue op og ned for lyden. Højttaleren kan fodres med et linjesignal fra pre-out, hvorefter det konverteres tilbage til et digital signal inde i højttaleren, køres igennem digitalt delefilter, og køres tilbage til audio signal af højttalerens DAC (eller flere DACs).

Er det korrekt antaget?

Beolab 50 kan fodres med et digitalt signal. Hvorfor overhovedet lave det om til audio før højttaleren? Hvis vi accepterer den præmis, at den kan fodres med et digitalt signal, hvad er så streamerens opgave andet end at styre, hvilket nummer jeg spiller. Mikkel siger, at det ikke må være routeren, der skal være mit anlæg, men det går jo stadig gennem routeren, hvis man har en streamer, så der kan jeg heller ikke se, hvad gavn jeg har af en streamer. Det kan selvfølgelig være et megafedt apparat og lækkert at se på, men nu forsøger jeg lige at koge alt fyldet fra og komme ind til kernen.

Hvad siger I til det?
Til top Vis yellow_house's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yellow_house
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen...
Jeg skriver kun om streamer, som kobles digitalt med dine fine højttalere.
Min DAC er blevet “fodret” med Chromecast, computer, streamer og streamer med lineær strømforsyning, hvor der altid kunne høres forskel.
Der streames fra Tidal hi-fi.
Mvh
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

En streamer samler data i en buffer, inden det sendes afsted, og opgaven kan såmænd også klares af en pc. Desværre har en del den opfattelse, at når noget er digitalt, så er det ligemeget hvilket udstyr man benytter... men det er det ingenlunde tilfældet.

Især støj i det digitale domæne kan i den grad påvirke den endelig lyd. Her er det vigtigt med en god stabil strømforsyning, som ikke introducerer støj, der sendes videre sammen med strømmen. Men også præcisionen i de digitale kredsløb har betydning for om signalet degraderes undervejs. 

Og et sæt højtalere til 200.000 kan i den grad afsløre, om der er støj i signalet, hvilket vil kunne høres som hårdhed i musikken!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
yellow_house
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Ok.
Fair pointer :-)
Til top Vis yellow_house's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yellow_house
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 18 Januar 2020 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Der er bare lige et par småting du skal have med i mente.
Bare fordi noget er dyrt, er det ikke nødvendigvis bedre.... der er blot en større chance for at det bliver bedre.
Og A/D - D/A konverteringer og alverdens andre spændende konstruktioner i signalets vej fra kilde til akustisk lyd, er sådan set ikke så vigtigt, som det grundlæggende håndværk der har skabt de kredsløb, som udføre alle disse funktioner. Så du kan ikke lægge det op på en vægtskål og bedømme at et system med 2 ekstra konverteringer, lyder dårligere - end det system, som har 2 mindre. Det er stadigvæk langt det vigtigeste at det er gjort ordenligt.
Læser du f.eks på Audiosciensereview. Så kan du se flere målinger, der bekræfter at man ikke altid kan stole på prisen eller konstruktionen.
Hvis f.eks en indgang på en DAC er konstrueret godt, med god undertrykkelse af f.eks tidsfejl i form af jitter. Så vil den DAC for meste spille fint og du vil ikke opleve problemer af nogen art, måske ikke engang med en bedre strømforsyning, selv om god og ren strøm, sjældent er en dårlig investering.

Eftersom at det er svært at stole på diverse salgstaler. Så er der områder, som f.eks streaming, hvor jeg stadig syntes at der er en del faldgrupper. Har været med til f.eks at teste min Allo digi One, op imod diverse digitaler kilder.... og der sgu ikke rigtig nogen forskel at berette om.
Hvis nogen så kan høre en forskel... så er det jo en objektiv vurdering og du kunne i grove træk lige så godt selv prøve det af og se hvad du selv oplever..... for jeg har mange gange hørt nogen opleve en forskel, som jeg selv ikke kunne høre.... eller omvendt - og jeg har hørt ekstremt meget gear...... også Beolab
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 18 Januar 2020 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Er absolut enig med Digital Thor trådstarter bør lytte selv låne sig frem til forskelligt udstyr osv, i alt andet hvad Digital Thor skriver er jeg grundlæggende uenig. Intet virker anderledes hvad angår lyd ved digital frem for analog, kvaliteten af kabler komponenter strømforsyning osv har stadigvæk samme betydning og tilføre samme individuelle lydsignatur /klang som ved analog, kan man forklarer det fuldstændigt nej.

Det interessante er om optisk forbindelse overføre lige så meget lydsignatur/klang som kabler, min erfaring er at optisk overførsel altid er ringerer end en direkte kabel forbindelse , det lyder meget godt med optisk osv men det er en anden type overførsel som tilfører noget andet elektronik for sender og modtagerdelen.

Man kan ikke udelukke at den optiske overførsel er så bestemmende/ringe at det er den der sætter dagsorden og derved bliver det før af mindre betydning. fuldstændig som hvis man benytter alt anden elektronik hvor hifi og audio ikke er tænkt ind i sammenhængen, billige produkter der er lavet som alle andre industriprodukter.

Produkter hvor der ikke er taget hensyn til audios egentlige formål selve lyden klangen, er tingene bilige så kan man også godt regne med at præcisionen strømforsyninger osv er af standartkvalitet som ikke er godt nok til seriøs audio. Præcision elektrisk optimering er den anden vigtige ingrediens i audio udover klang, de to ting til sammen giver lyden perspektiv klang og præcision hvoraf klang typisk er det vigtigste for os som lyttere, måske lige med undtagelse af hvis der er upræcis bulderbas osv det folk kalder rumproblemer hvad det sjældent er , det er typisk dårlig og billig elektronik og basrefleks højttalere, sådanne banale ting skal naturligvis bare være i orden.

Kan fortælle en historie fra det virkelige liv med forgængeren for Beolab 50 Beolab 5 som også kunne fødes digitalt, vi var en gruppe menesker til demo, der var nogen mumlen og skuffelse efter de første toner. Duelund som var med havde sin sidste nye kreation med ,det sorte hul som han kaldte det, det var et snedigt netfilter som var viklet op som en spole af to lange lederer/kobber som var isoleret fra hinanden med vokspapir var det vist således at "spolen både virkede som en seriespole plus en parallel kondensator, som man kender det fra traditionelle netfiltre..

Pludselig lyste folk op det begyndte faktisk at lyde helt fornuftigt , det viser at simple ting kan forbedre selv meget avancerede produkter hvad Beolab 5 var , og på sin vis stadigvæk er, kan man forklarer det fuldstændigt. kan man måle det, nej det kan man ikke, man kan kun erfarer det med øre og hjerne. Her skal man passe på det meneskelige øre og hjerne må nok regnes som det mest upræcise , mest upålidelige og påvirkelige måleinstrument der findes, men til gengæld brugt rigtigt kan det noget som måleinstrumenter ikke kan.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
yellow_house
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 18 Januar 2020 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Tak Thor og transistor-Kaj.

Jeg har selvfølgelig læst videre på diverse artikler siden trådens oprettelse, og der er særligt en jeg vil fremhæve fra 2014, hvor
et hold kammerater bevæbnet med HD-800 Sennheiser hovedtelefoner satte sig for på endog meget grundig vis og ved
afprøvning af forskellige digitale formater at ville høre, om der var forskel på billige lydkort og hyndedyre lydkort, når det gjalt
afspilning af musik i forskellige genrer.

https://www.tomshardware.com/uk/reviews/high-end-pc-audio,37 33-19.html

Konklusionen er lidt som jeres: brug ørerne. Artiklen er meget, meget lang og de går virkelig grundig til værks i blindtest. Linket
herover er siden til sidst med konklusionerne. Med meget god vilje kunne nogen forskelle konstateres, men lighederne er mere
udtalte end forskellene. Det var en noget overraskende konklusion, at der ville være så lidt forskel at høre.

En anden artikel/test er denne her: https://www.t3.com/features/best-streaming-dac
Den understøtter tanken om, at prima lyd fra en DAC kan opnås under 1000 kr. Ja, Chromecast Audio til under 500 kr er også
nævnt.

Jeg kan godt forstå det føles uvirkeligt, at et 5.000 kroners apparat med DAC (og ingen forstærker eller andet i kabinettet) ikke
er en afgørende bedre afspiller end en til 500 kroner eller 1000 kroner, men det er i så fald billigt at afprøve, men straks meget
dyrere at købe de dyre. Forfatteren i den meget lange artikel havde selv spenderet tusindvis i en DAC og var svært indstillet på,
at den simpelthen måtte lyde bedre end et kredsløb til 15 kroner, men kunne i blindtest ikke afgøre det entydigt og erkender det
i artiklen.

Det giver nogle muligheder, synes jeg. Jeg har ganske vist ikke lyttet på ret meget .. så hvad ved jeg egentlig.
Til top Vis yellow_house's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yellow_house
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Hvilken musik kilde vil du streame fra?
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
yellow_house
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Polle1

Jeg forestiller f.eks. at bruge en app på mit Panasonic tv. Der er Deezer og Danmarks Radios Conzert (så vidt jeg husker).
Spotify vil også være rart, og så må jeg købe et eller andet, der kan køre det, f.eks. Google Chromecast Audio. Derudover kan
man vælge DR1, Dr3 og andre radiokanaler direkte på som kanal på tv’et (YouSee kabel).

Et sæt Martin Logan ESL 13 er fede, men de spiller jo ikke selv. Når forstærker og andet lægges til, så er vi ikke langt fra en
Beolab 50. Det er selvfølgelig noget helt andet, men waf er høj på dem begge.
Til top Vis yellow_house's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yellow_house
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, den optiske vinkel i det opstillede dilemma er superinteressant. Mine egne erfaringer stammer mest fra coax/spdif,
hvor jeg synes, der med visse dacs kan være ret stor forskel på kabler, strømforsyninger og selv netforbindelser i nogle
sammenhænge. Men hvad når det er optisk? Min egen dac lyder bedre med coax end optisk i det hele taget. Mere livlig og mere
dynamisk. Men om der er forbedringer at hente inden for optimering af det optiske, det er et spændende spørgsmål, som jeg
også vil være nysgerrig efter at høre mere om, for umiddelbart bør den optiske overførsel ikke være påvirket af unoder i
signalet, andet end måske jitter/timing issues. Men jeg kan være HELT galt på den her..
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes