Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik fra FM i 90’erne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 22 Januar 2020 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Håber det er det rigtige emne.

jeg optog meget fra radioen i 90'erne. jeg købte også meget på cd men gang efter gang blev jeg skuffet. der gik noget tid og hørte det jeg havde optaget mange gange til jeg købte cd'en da det var blandet og dermed skulle købes mange cd'er.

det var utroligt tit jeg blev skuffet da lyden mistede sin fylde,klang eller hvad man skal sige. det var hårdt og stift på cd og endte alligevel med at jeg hørte min optagelse fra radioen. det var jo ikke fordi lydkvaliteten var bedre men det lød bedre. på cd'en kunne man jo høre en masse flere lyde.

men ved nogle hvorfor det var sådan. hvad sker der for lyden når den sendes på FM dengang. på en radiostation blev der jo spillet samme cd som man kunne købe.   var engang på besøg på en radiostation i 90'erne og spurgte hvad de brugte. ja cd'er.

jeg fandt de optagelser da jeg har kopieret dem til cd'er dengang og kan i dag stadig sammligne.
der er stadig mere behageligt og høre på selvom det måske suser og er lidt FM støj på noget af det. skifter man skiftevis mellem de optagelser og cd kan jeg stadig rigtigt godt li de optagelser fra dengang selvom man kan høre meget mere fra cd. ved ikke om jeg optog på kassette eller spolebånd. jeg havde begge dele. i dag er der slet ikke den klang der var dengang og slet ikke på DAB. da lyder det tit ganske forfærdeligt.

en anden sjov ting jeg havde dengang var hvis jeg købte en cd hvor musikken jeg ikke havde taget op men bare hørt rundt omkring. der var rimeligt god lydkvalitet og langt de fleste gange var det en cd af mærket DanDisk. det slog kun fejl få gange. kan det i det hele taget lade sig gøre eller kom de DanDisk fra et bestemt firma der mixede på en bestemt måde??. undrede mig dengang men kom op igen da jeg havde nogle af de gamle cd'er fremme og kikke bag på nogle inde ved midten. ÅH Dandisk.   fjollet. men var det også det???

Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

kan se mange har set men ikke skrevet.
kan ingen huske hvordan det lød dengang?

har stadig optagelserne og der er tydeligt forskel.   det er ikke så stift og hårdt og høre på selvom det er samme musik.
desværre må man jo ikke bare ligge musik ud, ellers kunne jeg jo bare ligge lidt ud fra dengang
Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Det er svært at vide hvad udstyr du hørte radio på og hvad udstyr du hørte Cd på.
Hos mig lød CD'en så utrolig meget bedre end de ofte dynamik svage støj fyldte radio udsendelser jeg lyttede til.

Men jeggenkender dit scenarie. Jeg hørte engang en pianorulle afspilning af Ravels Bolero spillet af en gammel rør radio i en stenhård
kælder og det lød skide godt, men da jeg efterfølgende fik købt CD'en lød det helt tamt.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
forster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej  lillemig

 Nu er jeg bestemt ikke en Lyd Mand/Kvinde så her vil jeg melde pas til overhovedet kunne udtale mig.  Når jeg så skriver er det fordi Du har lagt et konkret spørgsmål UD!
 hilsen  Forster


__________________
alt om TV
Til top Vis forster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af forster
 
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Det er svært at vide hvad udstyr du hørte radio på og hvad udstyr du hørte Cd på.
Hos mig lød CD'en så utrolig meget bedre end de ofte dynamik svage støj fyldte radio udsendelser jeg lyttede til.

Men jeggenkender dit scenarie. Jeg hørte engang en pianorulle afspilning af Ravels Bolero spillet af en gammel rør radio i en
stenhård
kælder og det lød skide godt, men da jeg efterfølgende fik købt CD'en lød det helt tamt.


jeg kan slet ikke huske hvad jeg havde dengang.
om jeg optog på bånd eller spole.   jeg havde begge dele og lidt senere optog på computer.
jeg har i hvert fald digitaliseret det og gemt optagelserne af samme grund.
det er nok noget af det samme.   
det er jo nok noget af det samme. har søgt den lyd siden.   der er måske ikke så finde detaljer men meget mere behageligt og
høre på.    det kunne være interesant hvad forskellen er. i dag er der jo nok en del mulighedder for og efterligne det.

det eneste jeg ved er at de cd'er de spillede fra er samme cd'er man købte da jeg var derinde engang og spurgte.
mystisk.
det lød bare helt anderledes i den anden ende af radioen. eneste jeg ved at jeg havde en helt alm. fm radio og forstærker og ikke
noget specielt.
Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 
HCSKOTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 November 2017
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

I 90'erne havde jeg meget stor fornøjelse af at lytte til FM P2 når der blev sendt klassisk musik direkte fra Radiohusets koncertsal.
Boede i eget hus med en finjusteret kvalitets FM antenne på taget og kraftigt afskærmet coax kabel uden mellemkoblinger.
Min kvalitets FM tuner var kun tilkoblet min forforstærker når der blev lyttet til FM - og jeg optog aldrig udsendelserne.
Jeg oplevede FM kvaliteten fra disse direkte udsendelser som mere dynamiske og detaljerede sammenlignet med CD mediet generelt - men
jeg har dog også rigtig mange fine CD indspilninger i samlingen som absolut er lytteværdige - ligesom rigtig mange af mine vinyler.
Det jeg nok prøver at sige er at det er svært at generalisere og argumentere for hvilken teknik er bedst, og afhænger af øret som lytter.
En spektralanalyse før og efter optagelsen på bånd vil måske vise en form for filtrering af visse stejle kanter som har gjort musikken
blødere og mere venlig for øret:)


__________________
H.C.s
Til top Vis HCSKOTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCSKOTT
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Det er noget sludder. CDen vil altid være mindst lige så god eller normalt væsentligt bedre, ellers har du en dårlig CD spiller. Har aldrig
optaget fra radioen i større omfang, men har hørt rigtig meget CD de sidste 35 år. Og CD lyder heller ikke som en LP. For der er ingen støj
overhovedet, og derfor er CDen også et både lydmæssigt og betjeningsmæssigt overlegent format i forhold til LPer og bånd, men LPen er
nok mere hyggelig og nostalgisk om aftenen i sofahjørnet. Men det har nok også noget at gøre med den måde du lytter på. Dem der helt
overvejende hører LPer hører ikke al den støj der også kommer fra mediet, og jeg tror det må være noget af det samme her. For du er vant
til bånd, og så abstraherer du helt ubevidst fra al den støj der er kommet ind på båndet. Og du er vant til båndlyden.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

sludder ved jeg nu ikke.
jeg hadede faktisk kassettebånd men havde en overgang en meget fin en og tog mig rigtigt lang tid og finde de rigtige bånd.
kan bare ikke huske om det er den der har optaget alt det musik.
jeg har over 10'cder med optaget radio fra 90'erne og det kan næsten ikke kun være den der har optaget det da jeg ikke optog
hver dag.
jeg har altid gjort meget ud af og lytte og høre musikken.

ja det bliver måske aldrig opklaret hvad det er der gjorde det. måske er lydene mere glattet ud så de ikke er så hårde og lytte til.
fik dem i hvert fald overspillet på cd af samme grund.
cd'er lyder bestemt ikke dårligt og har da også en kæmpe samling.
kan huske jeg havde en philips cd i 1992 og mange år frem. ikke en af de dyreste da jeg var ung i 90'erne og ikke bare kunne
købe det helt vilde af nyt. kan bare ikke huske hvad den hed og et billede er umuligt og finde.

Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

det lykkedes og finde et billede og der stod philips cd 210.
den havde jeg utroligt længe da den bare virkede hele tiden.
Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

troede jeg kunne sætte et billede ind.

lagde begge stykker ind i et musik program og så på begge stykker.
der er stor forskel på de 2 selvom det komme fra samme cd men det ene er bare optaget fra radioen.
kunne også skifte mellem dem mens det spillede.
der er jo også stor forskel på lyden hvor det ene er hårdt med flere detaljer mens det andet er mere blødt og fint
Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Du klikker på det lille ikon oppe over tekst feltet med et kamera og bøjet pil. Billederne kan være op til 200kb store her i forum. Den samme musik spillet over en god FM tuner, vil altid være noget mere blødgjort i klang og lyd, end via en god cd afspiller, dette fordi man behandler signalet, så alle typer radier kan håndtere det og det lyder tilpas ok. Det er det samme man egentligt gør med dagens digitalt optaget musik, så det kan lyde ok på alle medier, du kan afspille det på, men det lyder i forhold til FM ret grimt og hårdt pga hård komprimering og så virker det også utroligt højt og trættende at lytte til. Men MP3 lyd kan godt lyde behageligt og godt, hvis det laves rigtigt. Det har jeg modtaget et fint eksempel på af Boydk.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  



åhhhh. jeg trykkede og trykkede i går på alle for og finde det men nu lykkedes det vidst.

her er så billedet.
det øverste er optaget fra radio og det nederste er fra cd'en.
det er en sang der bleve lavet senere hvor jeg nok har optaget på computer.    begge er 44.1 og 16 bit lyd.
bruger næsten aldrig lav komprimering da jeg allerede da man kunne begynde og optage på computer midt i 90'erne kunne høre at
det ikke var særligt godt med alt den store komprimering.

det er jo ikke fordi jeg ikke kan li lyden på cd'er men det er jo helt andeledes hvilket jeg også tydelig kan se.
det er jo lidt som om det hele bare glider ud i hinanden hvor man på cd versionen er skarpt afgrænset.

gad vide hvordan man kan få den lyd lavet.
i dag lytter jeg ikke meget til radio og musik i dag er virkeligt hårdt. meget lyder godt men når man stopper er man helt ør i
hovedet. det gør jeg stadig ikke med de gamle ting. i sær dab radio er tit helt forfærdeligt.
får tit og vide jeg skal til hørelæge og jeg er skør og alt muligt men jeg har fået testet ørene og hører helt alm.
jeg kan så bare høre når ting er komprimeret alt for meget.
Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes