Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 15:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lineær strømforsyning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 08 Februar 2020 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er på udkig efter en 9v lineær strømforsyning til min SOtM sms-200 netværksafspiller.

I min søgen har jeg haft 3 forskellige forbi til låns, og de lyder irriterende nok forskelligt. Nogle med erfaringer her?

Alle tre strømforsyninger giver en forbedring i forhold til den medfølgende strømforsyning, men forbedringerne peger lidt i forskellige
retninger. En giver en mere ren og klar lyd med rigtig fin udklingning i instrumenter men til gengæld en mere "pæn" lyd, mens en anden har
mere vægt i bassen og giver noget mere kapow og dynamik.

Reelt er jeg på udkig efter en, der kan give begge dele, men efter at have læst om en masse erfaringer på forskellige fora, så er jeg ikke
blevet mere klog på, hvilken retning jeg skal i

De bedste hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 09 Februar 2020 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det var jo fristende at åbne de to forsyninger du syntes bedst om (hvis
muligt) og se hvad forskellen er
Er det kondensator delen alene der gør forskellen, kan det tweekes til
døde i en evt DIY-forsyning, og er et kompromis. Blot min erfaring

Mvh
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 09 Februar 2020 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Der jo skrevet meget godt om Sbooster
Det betænkelige er prisen og  alt det BS han fyrer af i videoen.

SOtM laver også selv en batteri forsyning
En heftig pris men der er trods alt en god  ide i den. 

Det er jo oplagt Diy projekt. Det er ikke meget der skal til og man er selv herre over lydsignaturen, bruger  selv  shunt regulatorer når det kan lade sig gøre, grund-kredsløbet er meget simpelt.


Kredsløbets ulempe er at det brænder en del effekt af i transistoren  , udgangsimpedansen er heller ikke den laveste,  en god mængde lytter  på udgangen hjælper.
Men højfrekvens egenskaberne er gode.

Ved Modstanden Rseries kan lydsignaturen fastlægges , en Vishay modstand, meget præcis gengivelse ,nogen vil mene lidt for teknisk og tør,  Audio-Note Tantal modstand lidt det modsatte  musikalsk med lidt for meget rumklang, Shinko modstand har det hele , er "en tone" den har samme klang og hurtighed fra top til bund, men hæfter sig kun ved musikken, lidt det samme kan siges  om DCA grafit modstand, og Audio-Notes umagnetiske Tantal modstande.

En gammeldags Kulmasse  giver en dejlig sammenhængende fyldig lyd, uden den store opløsning/præcision. Så der er frit valg, man kan høre forskel men ikke måle forskel.
 
Man kan føde kredsløbet  med et batteri og  godt lade samtidig hvis laderen er støjsvag.
Vil man føde fra net synes jeg R-core transformatorer er gode , til ensretning foretrækker jeg  hexfred eller schottky dioder .
.
Efter ensretning et LC eller CLC led som det tit bruges i Rør-udstyr, så er alt  højfrekvens 100% væk , bonus er en  hvis regulering, ikke super god men det kan vise sig at være tilstrækkelig i mange sammenhænge.

Jo det hører nok mere til i  Diy afdelingen.
Men på grund af Øpsie's oplevelse,  synes jeg ville dele mine erfaringer om hvor simpelt det er at ændre lydsignaturen, Ja det er mærkeligt at en stump kan gøre en forskel. Jeg forstår det heller ikke, men udnytte det til min fordel.


Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 09 Februar 2020 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Tak for input!

Min største hindring er nok min mangel på elektronikkyndighed, desværre.

Sbooster og sotm-forsyninger har jeg også læst en del om, men lige nu overvejer jeg en paul hynes sr4-forsyning. Men det er
også en slat penge at smide efter en relativt simpel streamer-løsning..

Har også kigget en del efter netop rcore kina-forsyninger, men jeg synes, jeg læser om mange blandede oplevelser på nettet, og
den ene af dem jeg har haft lånt er netop en sådan. Spiller fint og klart bedre end den medfølgende strømforsyning, men savner
noget vægt og attack.

Overvejer også, om jeg kan lokke en elektronikkyndig hifiven ud i et sekvbyggerprojekt, så det ku også være en vej.

Bedste hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  


Der er jo mange muligheder...
Først lidt diy foreslag:

Nok den nemmeste og  måske også bedstlydende er at serieforbinde 3stk A123/ANR26650 LiFePO4 3.3V 2500mAh batterier
og så tricklecharge dem med din medfølgende sotm sms200 9v 1A switchmode psu, dog vil en lineær psu på 9-9.6v ikke støje bagud
og dermed nok være bedre. Psuer til tricklechargning(dvs være tilsluttet hele tiden) behøver ikke at være noget speciel fancy,
da disse super gode lifepo4 batterier "æder" deres unoder bl.a pga disse batteriers lave impedans.

En Studer900 klon får også meget ros rundt omkring. Den kan købes færdigsamlet, også bare print og komponenter og så en 30va rcore trafo.
Sjældent jeg efterhånden bruger dette forum, men direkte links må man vel stadigvæk ikke lave, så her er et med det første h fjernet...
Studer900:  #ttps://www.aliexpress.com/item/32815929104.html
eller køb den dobbelte version og del den i 2 så har du 2 psuer, der enkelvis er endnu billigere.

En sigma11 klon kan købes færdigsamlet med trafo og box og også bare print og komponenter.
#ttps://www.aliexpress.com/item/33009851131.html

Du har nok allerede set denne side, men ellers er der meget psu info her:
#ttps://www.head-fi.org/threads/audio-power-supplies-part3-s mps-lps-supercap-battery-diy-route-new-devices-opens-up-new- options.822160/

En anden mulighed er også at lave en af de ovennævnte psuer eller køb en anden billigere og færdigsamlet på 12v dc og så købe et 1-1,5A 9v lt3045 modul hos Alex her:
#ttps://www.ldovr.com/product-p/lt3045-a.htm  og sætte den efter de 12v.

De dyrere færdige løsninger kan være:
Jkenys lifepo4 eller supercapacitor psu #ttps://www.ciunas.biz/ciunas-audio-dac-converter
Uptone #ttps://uptoneaudio.com/products/ultracap-lps-1  men tag så deres nye etherregen switch med i købet. Den gør det tro det eller ej det hele meget bedre...
Ellers er der Sean Jacobs, Paul Hynes(ofte flere års ventetid), Teddy Pardo psuer osv.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:
En anden mulighed er også at lave en af de ovennævnte psuer eller køb en anden billigere og færdigsamlet på 12v dc og så købe et 1-1,5A 9v lt3045 modul hos Alex her:#ttps://www.ldovr.com/product-p/lt3045-a.htm  og sætte den efter de 12v.


Jeg kan helt klart anbefale LT3045 boksen fra Alex/Idovr, hvis man kan klare sig med max 1,5A.
Jeg fik først leveret den kina-LPSU, der skulle trække boksen. Selvom den kun kostede 70 USD, var den faktisk ret lækkert opbygget med bl.a. R-core - og performede OK. Men der skete virkelig noget, da jeg så senere fik spændt LT3045 boksen foran - og de 1,5A er heldigvis nok til at trække min Uptone ISO Regen + USB SPDIF konverter + en WiFi Bridge.

Sjovt du nævner Sean Jacobs. Jeg havde aldrig hørt om han, før jeg læste, at han har designet strømdelen i min Innuos ZEN MK3. Og netop strømhåndteringen i ZEN'en, var en af årsagerne til at jeg valgte den.
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Tak til Basil ot Bech i forhold til input.

Det er godt nok en jungle. Det er nemmere at finde erfaringer med nogle af de kendte strømforsyninger som UpTone, Teddy Pardo,
Paul Hynes og Sean Jacobs. Men meget svært at finde erfaringer fra folk, der har sammenlignet dem med hjemmebyggede
løsninger.

Og selv blandt de etablerede strømforsyninger lader der til at RELATIV stor forskel i forhold til hvordan de påvirker lyden. Det er lidt
mystisk for mig, hvordan tingene kan påvirke, men passer jo meget godt i forhold til de strømforsyninger, jeg har lånt mig til.
Synes forskellen er ret stor, desværre..

Flere hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 12 Februar 2020 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ikke nemt...hvad DC stik og kabel er udformet og består af er heller ikke lige meget
Det bedste “bang for the buck” er uden tvivl studer900, lav pris, low noise og så er det nærliggende at forbedre den med bedre
komponenter, hvor det kan betale sig.
#ttps://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tweaks&m=204818

#ttps://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/297610-low-no ise-pre-amp-dac-power-supply-mje15034-tl072-regulator-
based-studer-900-a.html

Mht. Sean Jacobs ser det ud til at efter at han er begyndt at lave hans psuer til Innuos, så må han ikke lave/sælge sine egne
færdige psuer længere... kun hans moduler bla CHC, men det gør det jo nok nemmere og billigere for diy-folket
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 11 December 2020 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg står pludselig i præcis samme lykkelige situation som dig, Øpsie.

Hvis man et sted som her ikke skulle kunne være med på en lytter, hvor så?

Hvilken strømforsyning endte du med? Og er du tilfreds med valget?

Mange hilsener
Jørgen Chr.
Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 11 December 2020 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej mcshamus,

Jeg endte efter lidt flere forsøg med en SR4T fra Paul Hynes. Læste mange anmeldelser og den lød til at have præsis det, jeg
søgte. Og den er virkelig god.

Det er fedt, den kan reguleres med 5, 7, 9 og 12 volt, så har prøvet den lidt forskellige steder på flere "dimser". Og den har gjort
det godt hver gang.

Den giver en naturlighed i klang/udklingning parret med stærkt rytmisk fokus, uden at det bliver for meget. I sammenligning
med de andre LPS'er, jeg har lånt mig til, så lyder de kunstige og grovkornede.

Min konklusion er, at lineær strøm kan betyde en del, og at selv en relativt billig streamer som sms-200 kan bringes til at spille
ret godt med en fornuftig strømforsyning.

Men jeg tænker også, man skylder sig selv lige at prøve først med lidt forskellige strømforsyninger og lytte lidt efter, hvordan det
hele reagerer - om man synes, det gør en forskel eller ej - for jeg tænker godt, der kan være forskel på, hvordan det enkelte
apparat reagerer..

Bedste hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 11 December 2020 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

1000 tak Øpsie.

Du sparede mig med dit svar for en masse tid, for det er sandt for dyden (endnu) en hifi-jungle, jeg var på vej ind i.

Jeg er meget opmærksom på synergien i et anlæg og dermed også passende forsigtig med at stole på anmeldelser i pressen.

I håb om ikke at virke alt for svulstig tør jeg efterhånden godt stå ved, at billigere enheder, der passer til hinanden, godt kan slå
bunden ud af et anlæg bestående af dyrere - og velanmeldte - enheder, der har det bedst hver for sig.

Jagten er sjov, men det kan nu engang godt være en stor hjælp ikke at skulle begynde fra bunden hver gang.

Tak for et godt forum.

Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes