Jeg ved godt at der har været mange indlæg og stadig ligger ufattelig mange tråde og samtidig delte meninger om kabler og
deres betydning / indvirkning på gengivelsen fra vores elskede stereo anlæg!!
Meeeen jeg kan alligevel ikke lade være med at dele min undren og “skam” over at begynde at tro at dyre kabler rent faktisk er
spildte penge
Jeg har i lang tid kørt med et system opbygget udelukket med rør komponenter.
8 x EL84 forstærker på Harbeth C7ES-3. Kilde : Audio Note DAC 2 sign. / Musical Fidelity Tri-Vista DAC. + Project RPM9 / Ortofon
Jubilee MC pickup rør Riaa osv..
Eksperimenteret med alle mulige forskellige kabler lige fra rene kobber kabler / forsølvet kobber / rent sølv / sølv-guld. I
forskellige varianter. Og har oplevet / hørt tydelige forskel i mellem det meste og endte næste altid op med sølvkabler i form af
Duelund / Audio Note / Bertram osv..
Som alle entusiaster ved så skal der jo ske noget nyt ind i mellem
hvilket i mit tilfælde blev til næsten komplet udskiftning
af hele anlæg kun undtaget pladespiller og højttalere.
Nu består anlæg af følgende “gamle” apparater:
Classe Audio CA-400 effekttrin
Classe CP-45 pre amp.
Ayre CX-7e CD afspiller
Project RPM 9 / Ortofon Jubilee
ASR transistor Riaa inkl. batteri forsyning.
Harbeth C7ES-3
Dette er jo nu et rent transistor / IC anlæg, uha uha det er en stor omvæltning øhh næ egentlig ikke..
Så kommer vi til det sjove!!
Det hele startede med at kablet fra min riaa til pre amp skulle være længere (pga. hvordan det ny tilkomne kunne placeres) end
det jeg havde tilgængelig i sølv varianterne. Skuffen blev rodet igennem og et kabel på 1.5m som jeg havde fået med i en
handel på et tidspunkt blev fundet frem, det skulle være noget mikrofon kabel fra Mogami = billigt standard kabel. Til min store
overraskelse lød det forbandet godt, dejlig behageligt med stort rum godt med luft og det spillede sku musik!! Dette var værd at
bemærke et RCA kabel.
Hmm, jeg var samtidig ved at løbe lidt sur i det med at finde det rigtige kabel til min nye CD maskine. Jeg kunne ikke rigtig finde
noget som klangmæssigt var lige det jeg søgte blandt alle mine fine RCA sølvkabler.
Indtil jeg fandt noget standard mikrofon kabel frem og fik loddet nogle XLR stik på og erstattede sølvkablerne både i mellem CD
og pre og pre amp og power amp og vupti så var alt på plads. Sådan at forstå at der umiddelbart ikke var noget at kritiserer,
bare god lyd. Sådan som jeg oplever det i hvert tilfælde.
Måske kan jeg ikke længere høre..
Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne XLR kabler med RCA fordi i princippet er kabel kvaliteten uden betydning ved ægte
balanceret overførsel. (Nu for jeg høvl!! Den balancerede indgang på Classe CP-45 er udført med en IC’er en såkaldt balanceret
Line driver kreds SSM2143p som konvertere signalet til single-ended form fordi volume regulering foregår med et standard alps
potmeter og efter pot konverteres signalet igen til balanceret form dog nu udført med transistorer og de efterfølgende forstærker
kredsløb er ægte balanceret.
Og uanset om jeg kører single-ended eller balanceret ind i CA-400 passerer signalet en IC kreds dog uden konvertering dvs.
signalet sendes videre til indgangstrinet som det kom ind enten balanceret eller single-ended.
Men jeg er sku forbavset over at det kan lyde bedre med et billigt kobber kabel fremfor “fine” sølv varianter.
Og ja jeg ved godt at Classe amps hælder til den mørke side og at de fra den årgang ikke var det ypperste i detalje opløsning.
Måske er det derfor at det fungerer med billige kobber kabler, nu mangler jeg bare at prøve at skifte HT-kablerne fra AN sølv
kabler til noget billigt kobber
Måske kan jeg udrede at om dyre kabler er pengene værd er udpræget system afhængigt, nu har jeg jo selvfølgelig ikke prøvet
dyre kobber (eller sølv) baseret XLR kabler i mit anlæg endnu
det bliver der først råd til når sølvet er solgt