Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Materiale til lydabsorbering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 01 Marts 2020 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil prøve om ikke jeg kan forbedre rumakustikken lidt i min stue, hvor anlægget står. Jeg har allerede en række lærredsbilleder hængende over sofaen, så tænkte at det måske ville hjælpe at smide noget absorberende materiale bage lærredet. så man ikke kan se det. Rammerne er kun ca. 25 mm tykke, så jeg ved godt at det ikke tager alle frekvenser, men det kunne være en start.

Hvilke materialer har folk gode erfaring med at bruge? Vil helst ikke i gang med glas/stenuld hvis det kan undgås.

Jeg har kigget lidt på:
- https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyd dampningsplade-2000017199
- https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyd isoleringsfilt-2000021215
- https://wallshop.dk/produkter/korkvaeg-uden-moenster-100-x-5 0-cm/


Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 02 Marts 2020 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Misundelsesværdig vægdekoration.
Vil du undgå glasuld og Rockwool er det første link fra Biltema et værdigt alternativ med stort set samme egenskaber brugt bag
på billedrammerne. Det dæmper ganske rigtigt ikke alle frekvenser. Det sidste kræver at hele din bagvæg skal opbygges som en
mindst 10 - helst 25 cm - tyk væg med mindst 10 cm tykt lag glasuld eller Rockwool bag en Fibrotek (Troltekt) facade. Og det
kan jeg se på billedet er umuligt for dig at lave.
Sofaen i lyttepositionen står klods op ad bagvæggen, hvis hårde overflade - lige bag dit hovede - reflekterer mellem- og
diskantfrekvenser. I det frekvensområde kunne du med fordel beklæde væggen med 2,5 cm Troltektplader og uden på denne
placere din flotte billedopsætning.
Jeg kan anbefale at besøge Bauhaus i Aalborg. Der har man en opstilling med omtalte materialer, hvor du kan høre effekten af
dæmpningen sammenlignet med to andre løsninger.

Jeg arbejder på en lignende akustikregulerende foranstaltning i mit nye hus i løbet af de kommende måneder, hvor de sidste
rester af flutterekko fjernes og rummet får lineær efterklangstid på < 0,4 sekunders efterklangstid i området 100-4000 Hz og
endnu mindre op til 20.000 Hz regulerbar med tykke gardiner fra gulv til loft.

Beregningsværktøj finder du her https://www.troldtekt.dk/Web-tools-og-downloads/Akustikbereg ne
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
ferr31
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 02 Marts 2020 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at kigge på dem her https://www.ecophon.com/dk/produkter/Modullofter/Focus/Focus --A/
de er nemme at skære i og kan nok tilpasses dine rammer
Til top Vis ferr31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ferr31
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 02 Marts 2020 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Vil supplere Kaj's forslag med, at hårspray kan binde de løse partikler i en rockwoolplade ret så godt - så støver det ikke.

Rockwool's Rockfonplader anvender jeg bla., og i databladet er anført dæmpningskurver. Af dem fremgår tydeligt, at hvis afstanden mellem pladen og
væggen øges, stiger dæmpningen ved lavere frekvenser - årsagen er, at lyden kommer igennem dæmpepladen (dit billede), rammer væggen og
reflekteres der tilbage gennem dæmpepladen som derved yder dobbeltfunktion. Så, du kan jo prøve at lave en afstand på 50-100mm hvis du
synsmæssigt kan leve med det. Dine billeder bør iøvrigt have huller i lærret, dvs. at "malingen" eller farvetrykket ikke har lukket dem.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 02 Marts 2020 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Tak for svar begge to!

@Kaj: Jeg var lige ved at smide et link til den hjemmeside hvor jeg har købt dem, men kan se den ikke findes mere, så du må lede lidt. Godt input mht. materialer. Jeg tænker at det materiale fra biltema er nemmere at arbejde med, og så behøver jeg ikke dække bagsiden af billederne af, for at undgå støv fra isoleringen. Jeg planlægger ikke at lave hele rummet om. Så nu vil jeg lige starte med lidt diskret dæmpning. Væggene er alle af beton, så rummet kan godt være lidt "livligt" og kaste en fremhævet diskant tilbage. Hvis det går godt har jeg et stort billede i enden af rummet der også kan isoleres Jeg har ikke lige fået opdateret min lokation, men bor faktisk i Århus/Viby nu. Dog har jeg en Bauhaus noget tættere på end en Biltema, så hvis de også sælger noget egnet ville det være perfekt! Ellers ser det også ud til at Thansen sælger noget lignende

https://www.thansen.dk/bil/udstyr/indvendigt-udstyr/lyddaemp ning/lyddaempning-selvklaebende-40x50-cm-4-stk/n1199145607/p n1226678724/

Tror I det vil give bedst effekt at have 2 lag af 10 mm plader med luft imellem eller en enkelt 20 mm plade med 5 mm luft til vægen?

Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Marts 2020 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

To lag med luft imellem dæmper bedst. Men hvordan vil du styre de to 10 mm lag og mellemrummet med luft? Deri ser jeg
udfordringen. Der må appelleres til dine kreative evner. Der sker jo ikke noget ved at indkøbe de tynde plader, for de kan jo
lægges sammen, som løsning 2 med én tyk plade med luft bagved. På den måde har du mulighed for at afprøve begge
muligheder.
Som hifiigen foreslår øges effekten betydeligt ved at øge afstanden mellem billeder og væggen og derved opnå bedre dæmpning
over et bredere frekvensområde nedadtil.
Et lærerigt eksperiment ud i akustik vil i din situation være at rykke sofaen 30 cm frem og på forsøgsbasis hænge to tunge dyner
op bag lyttepositionen med 10 cm afstand til væggen. Der vil du få en sikker indikation af hvad akustisk dæmpning af rummet
betyder for musikgengivelsen i dit rum.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 03 Marts 2020 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at kun 5mm har ret stor virkning, men i øvrigt kan de skabes ved at lægge nogle 5mm lister mellem de to plader, med 10-15cm afstand.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 03 Marts 2020 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Inden du går for meget igang, så start med at lave "puste testen". Pust igennem dine billeder med munden, hvis ikke du kan puste / trække vejret
forholdvist ubesværet igennem det, så vil lyden ikke have nemt ved at trænge igennem og dermed vil din dæmpning bag det have begrænset effekt og er
måske ikke besværet / pengene værd.

Med hensyn til om du skal sætte 2 plader sammen til en tyk, eller sætte dem med afstand imellem, så skal de sættes sammen til en tyk og de skal sidde
så langt fra væggen som muligt. Energien er mindst helt inde ved væggen og dermed giver absorbanser der inde ikke det store. Når man laver bass
absorbanser til hjørner, så kan man f.eks. også slippe af sted med at kun sætte et panel på tværs (dog forholdsvis tykt), frem for at fylde hele hjørnet op,
da tabet af at fjerne dæmpematerialet inde i hjørnet ikke har den store betydning, så længe panelets dybde er stor nok og afstanden bag ind til
væggen/hjørnet er stor.

Velkommen til akustik indenfor hifi, når først du har prøvet det, så kan det ment grube om sig grundet den store opgradering det giver

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 03 Marts 2020 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg går efter løsningen med med 20 mm plader fra Biltema og ser hvad der sker. Det er trods alt en investering der er til at
overskue. Jeg har desuden et andet billede i enden af stuen hvor jeg kan tilføje 40 mm isolering bagved, hvis det andet går godt.

Jeg giver besked igen, når jeg har prøvet at sætte det op.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Marts 2020 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Inden du går for meget igang, så start med at lave "puste testen". Pust igennem dine billeder med munden, hvis ikke du kan puste / trække vejret forholdvist ubesværet igennem det, så vil lyden ikke have nemt ved at trænge igennem og dermed vil din dæmpning bag det have begrænset effekt og er måske ikke besværet / pengene værd.

Det virker logisk at vælge materialer, der kan blæses igennem. Men en membranabsorbent uden luftgennemstrømning dæmper de lave frekvenser mere end de høje frekvenser. Det er kombinationen af absorbenttyperne, som regulerer effekten af dæmpningen fordelt over frekvensområdet. Det ses bekræftet ved at arbejde lidt med beregneren jeg henviste til tidligere.

Noget helt andet er så, at det beskedne areal af billederne begrænser deres funktion som membranabsobent. Modstanden i luftgennemstrømningen af en absorbent regulerer rumresonansernes Q. Går man systematisk til værks er den effektive dæmpning en kombination af membranabsobent, absorbent med gennemstrømning, afstand til bagvæg og mængden af akustisk dødt materiale bag absorbenterne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 04 Marts 2020 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Helt enig i at en membranabsorbans kan gøre faktastiske ting, netop i de lavere frekvenser, da de f.eks. kan bekæmpe room modes og kan tunes ind til det ønskede. Men for det første er det langt sværere at lave en membranabsorbans som virker som man vil have det og det er ikke blot at klaske dæmpning bag en tilfældig membran som du også selv er inde på.

Jeg har indtryk af, at det som ønskes her (og i 99% af alle andre tilfælde for nybegyndere indenfor akustik til hifi) er en bredbåndabsorbans, og her er det vigtigt at man benytter stof, hvor lyden let trænger igennem sådan det netop ikke bliver en membran som reflekterer højere frekvenser. Derfor er det en vigtig information at have med for trådstarter, ligesom for alle andre som måtte læse denne tråd.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 10 Marts 2020 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej! Så kommer der lige en lille opdatering efter at jeg har været i Biltema og brugt et par timer på gulvet med en hobbykniv . Da jeg alligevel var i butikken endte det med at jeg købte 5 plader af 100x50 cm (20 mm tykkelse). Med et konservativt bud på spild, har jeg vel fået omkring 2 m2 dæmpning på væggene. Materialet er relativt nemt at skære i, med en skarp kniv, så det var kun de lige sjove former på bagsiden af billederne der tog lidt tid at lave.

Resultatet? Ganske glimrende hvis jeg skal sige det selv. Ud over at den simple klappe test ringer hurtigere ud, har jeg indtil videre bemærket følgende.

1) Stereo perspektivet og de enkelte instrumenter står mere klart defineret i rummet.
2) Det har mindre betydning hvor jeg placerer mit hoved i sofaen, og jeg kan bedre læne mig tilbage og stadigvæk få god lyd.
3) Diskanten bliver ikke på samme måde skarp, når man giver anlægget lidt at leve af.

Som forventet er der ikke nogen forskel at spore ved den nedre mellemtone og bas, men det havde jeg heller ikke forventet. Fordelen ved denne løsning, er at alt ligner sig selv og slet ikke kan ses. Så kom bare i gang der ude! Det er en relativ billig pris, for en ret stor forbedring af lyden.





Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes