Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 10:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Angående bass null (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Ja jeg ku godt prøve at flytte rundt på højtalerne. Hun er ik problemet, det er bare indretningen af stuen som er kav. Og at den
ene højtaler ville komme til at stå op af en brændeovn, det tror jeg ikke den vil have godt af. Men jeg vil prøve at flytte rundt på
det alligevel.. det kan være man kan få et bedre resultat på lydsiden😁

Brændeovn er ikke godt for lyden, og vil altid forringe lyden. En mulighed var at skærme den med absorbering. Men bedst for lyden, at den ikke var der.
Vigtigt er det med symmetri, så dæmper du på den ene side, skal det gøres tilsvarende i den anden side.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Noget mere af stuen


Det ser ud til, at det kunne blive et godt lytterum, da det har en god størrelse.
Du skal ikke forvente en god dyb bas med de højttalere. Det er ikke for at sige noget dårligt om de højttalere, men der ska membran til. Og strøm, effekt, kraftige kabler osv. og naturligvis akustiske remedier.
To kraftige subwoofere placeret midt på begge sidevægge kunne være en god løsning.
Jeg skal selv have på Frontvæggen og bagvæggen, men her står din sofa i vejen for den løsning.
Symmetri er meget vigtigt. Du har alletiders mulighed for god lyd på grund af rummets størrelse. Det kunne være bedre.
Hvad med at fjerne den murstensvæg? Er den bærende?
Som der foreslås, at forlænge Frontvæggen, er bestemt en god mulighed. Men en væg lyder forskelligt. En murstens væg har sin lyd. Gips væg sin. Glasvinduer giver glaslyd. Gulvtæppe giver gulvtæppe lyd.
Vinduer er bedst at have på Frontvæggen. Kan også være bagvæggen. Men på den ene side væg, giver det glaslyd.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Tegning over stuen

Det er et fremragende rum, hvis der ikke var den indervæg.
Så ville jeg placere højttalerne på den korte væg. 9 meter skal give en fremragende bas og de 5 meter er en ok bredde.
At dæmpe dyb bas er altid et kæmpe problem. Det kan ikke gøres med skum under 100 hertz.
En god løsning kunne være, at bygge en væg på Frontvæggen, der absorbere bas. Frontvæggen har mest bas normalt, fordi bas er rundstrålende. 360 grader. Men kraftige f.eks. 15 cm tykke træ.
Men med den størrelse, er det næppe nødvendigt.
Det er altid godt, at undgå basrefleks kabinetter, da det påvirker rummet forkert. En klar bedre løsning er altid et lukket kabinet, også kaldet trykkammer.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Akustiske remedier er ikke bøger, tæpper, sofaer, borde osv. Det er ting, der er et nødvendigt onde for hygge osv. Ting der er i vejen for den gode løsning, men har man ikke akustiske diffusere, og har en rungende stue, afhjælper bøger det. Jeg har selv brugt det tidligere og det hjalp. Men bøgerne er taget ud af mit lytterum, og erstattet med diffusere. Vigtigst er Frontvæggen.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Den her lille video, forklarer fint hvordan akustikken ændre sig med hhv dæmpning eller spredning.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 Marts 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Ja den er god. Jeg kendte den godt. Den har nogle år på bagen. Men illustrerer det godt.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 01 April 2020 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej Rosdam,

Prøv at kigge på nedenstående link. Det giver en fin ide om hvad der sker (i teorien).

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1861&titl e=room-gain-og-hjttalerplacering

Har du målt på din akustik?

Mvh Jesper
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 April 2020 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for alle de gode råd og input..

Jeg har fået min subwoofer(B&K Electronics- monolith, koblet på High input) hjem igen, og har fået fat i sæt b&w 683.
Der er sket lidt efter jeg fik sat det op, der er mere bas(det siger sig selv) jeg synes faktisk det lyder nogenlunde nu. Og det er
koblet på min Harman Kardon pm665

Jeg har ik fået målt på rummet endnu, min målemikrofon(umik-1) er stået af. Jeg ska ha en ny. Jeg bruger DIRAC live 2 til rum
korrektion.. men det hjælper ikke mega meget på problemet. Det har hjulpet med subben. Jeg har rykket med højtalerne osv, og
jeg tror ikke jeg får bedre bas nu, medmindre jeg får lov til at omrokere hele stuen. Men jeg roder videre med det.





Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 April 2020 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  



Som det ser ud nu
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 01 April 2020 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

De eneste trykkammer højtaler jeg har haft er b&w 802s80

Kender ik så mange trykkammer højtalere..
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 01 April 2020 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Der er heller ikke så mange af dem. Jeg får mine håndbygget. Kvalitet betaler sig.


__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 April 2020 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter kun trykkammer til både mine fronter og mine subwoofere. Langt færre problemer med konstruktionen og meget nemmere styring med DSP bagefter. Porten kommer med et forsinket signal og forsøger at få en given enhed til at spille dybere, med den pris at bas ruller dobbelt så hurtigt af.

Jeg ville forsøge mig med at placere subwooferen diagonalt modsat af det den står nu - eller om muligt tilføje en til - som godt kunne være lidt mindre. Lad endelig dine fronter spille så dybt de kan tåle - ved det niveau du ønsker. Jo dybere de kan spille, jo bedre kan du "blande" dem med din subwoofer og så bliver det også nemmere at bruge din DSP. Under ca 120hz skal du ikke være bange for at subwoofere og fronter spiller samtidig. Det giver bare flere baskilder og gør det nemmere at fordele bassen, som så samtidig er nemmere at jævne ud med DSP
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes