Forfatter |
|
alviss Udelukket fra forum
Dobb.prof.
Bruger siden: 04 Marts 2020 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 11 Marts 2020 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min søgen efter forklaringer på lydforskelle på materialer, som indirekte føre til lydforskelle på kabler og elektriske komponenter, havner jeg altid ved noget med resonans på en eller anden måde, eller noget der sker når to forskellige materialer sættes sammen, det hele naturligvis kombineret med selve konstruktionen.
Kendte ikke til dette , men husker nu en tegning i en lille gul bog fra min pure ungdom, af HH klinge mener jeg, der blev illustreret hvordan man kunne sætte dæmpnings-materialer forskellige steder på en membran for at dæmpe resonans ved en given frekvens, det må være dette her det drejer sig om :
Man kan tænke over det, lade sig inspirer ,eller bare nyde de flotte mønstre som opstår.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger
Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 980
|
Sendt: 11 Marts 2020 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er interessant, og tankevækkende links du her har præsenteret. Det viser også, at en højttalermembran er en uhyre kompleks konstruktion, i al sin
enkelhed. Og også hvorfor nogle konstruktører holder fast i en velkonstrueret og udført papirmembran, hvorimod andre søger mere sammensatte og
avancere konstruktioner. Dine links viser, at man i ingen af membrankonstruktionerne kan se præcis hvad der foregår og hvor.
Infinite Element modeller opdeler et emne i flere smådele, og man kan så bedre analysere sig frem til hvor vibraionsproblemerne er, men det er ikke en
analysemetode der giver fuldt svar over hvorfor en given membran lyder som den gør.
Linksene viser også, at det optimale må være en membran der er 100% stiv, dvs. hele fladen vibrerer i takt.
__________________ Er nu passiv og sporadisk læser
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem
DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 11 Marts 2020 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo forestille sig eksperimentet gentaget i tre dimensioner., hvis man gerne vil gisne om kompleksiteten af lytterummets bidrag.
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger
Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2038
|
Sendt: 11 Marts 2020 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Linksene viser også, at det optimale må være en membran der er 100% stiv, dvs. hele fladen vibrerer i takt. |
|
|
Indtil man når dens maksimale brudstyrke, hvorefter den knækker
Det er derfor der er to primæøre 'skoler' indenfor almindelige højttalerenheder. En der søger en enhed der er helt stiv og arbejder 100% som et
stempel i dens arbejdsområde, feks metalmembran, (de vil typiske have nogle grimme resonanser udenforarbejdsområdet), og en hvor man søger en
'kontrolleret' opbrydning af materialet, feks papir/pap.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger
Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 11 Marts 2020 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
Man kan jo forestille sig eksperimentet gentaget i tre
dimensioner., hvis man gerne vil gisne om kompleksiteten af lytterummets bidrag.
|
|
|
Ja interessant, hvis man kunne få melet til at svæve. Men ville man ikke bare kigge på
en mur af mel? Uden at kunne lave nogle snit, tror jeg ikke at man ville blive meget
klogere.
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem
DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 11 Marts 2020 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opfordringen gik på et rent mentalt eksperiment.
Jeg undrer mig bare ind imellem over, at vi er så relativt meget mere optagede af højjtalere og resonanser i kabinetter og enheder end i resonanser i lytterum.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger
Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1248
|
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Membran opbrydning er vel kun et problem når enheden benyttes for langt uden for sit stempel område f.eks. med to-vej, hvor en 6" pines
for langt op i frekvens?
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger
Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 980
|
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg enig i. Men udfordringen er, at opbrydning vil næsten altid være hørbart, da der vil være et vist niveau fra enheden godt uden for dens primære arbejdsområde. Hvis en 2-vejs deles ved f.eks. 2800 Hz, 6dB pr. okt. og vi her betragter en 6" basenhed, har vi 3 dB lavere udstråling der, og ved 5600 Hz 9 dB, og ved 11200 Hz kun 15 dB. Der er enheden allerede i sig selv faldet meget af, men det der udstråles er ikke god lyd, da opbrydning er voldsom - i de fleste enheder, og hørt med kritiske ører.
Med stejlere delefiltre er det på det punkt væsentligt bedre.
__________________ Er nu passiv og sporadisk læser
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger
Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1248
|
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er derfor at 3-vejs eller mere har en væsentlig lavere forvrængning :-)
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger
Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 980
|
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes du har en pointe. I nogle kredse er der klar fortaler for 2-vejs, fordi delefiltre er meget enklere, og faseproblematikken vist nok lettere at
løse.
Men, de virksomheder som laver rigtig gode højttalere har ofte i topmodellerne 3- eller 4-vejs, og dels reduceres dobblerforvrængningen, når en
membran ikke skal vandre så meget fordi den ikke skal dække over så mange oktaver nedad til, og dels kan man lettere vælge enheder som har sine
opbrydning længere oppe i frekvensområdet, og dermed mindre ødelæggende.
__________________ Er nu passiv og sporadisk læser
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4505
|
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulempen ved 3-vejs højtalere og videre op er, at de mellemste enheder skal deles både opad og nedefter, og der skal man dælme holde tænderne lige i munden, hvis det ikke skal afstedkomme grelle fasefejl...
Men udført korrekt, så er en 3- eller 4-vejs fullrange højtaler bare så meget bedre - og dyrere! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Aktivdsp Udelukket fra forum
Bruger siden: 13 Marts 2020 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 13 Marts 2020 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med opbrydninger er at de tit ligger 10-15 db over niveau og at det er klart bedst at de er dæmpet 60 db altså 70-80 db i alt hvad der ikke er nemt at gøre passivt uden følsomheden går helt skævt.
For så vidt muligt er det en god ting at enheden er lineær 2 oktaver forbi delefrekvensen
|
Til top |
|
|