Jeg har sat dem i behørig afstand fra bag og side vægge
efter en af de utallige vejledninger, der fremkomme https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=speak er+placment
Kan ikke huske hvilken, det er længe siden, fin tunet med
øre og måling DSP, jeg sider i trekanten og højtalerne er vinklet mod mine øre
sikre maksimal direkte lyd .
Hvad der sker kan man få en ide om med dette regneark, http://www.troelsgravesen.dk/BOX-PORT-CALC.htm
Vigtigt efter min erfaring er også at sikre at opstillingen
er helt symmetrisk omkring de to højtaler, samme miljø og afstande for begge
højtalere, bruger heller ikke fejlkonstruerede højtaler som basreflex og
dipoler.
Bruger LEDE live-end dead-end, rummet omkring højtalerne er næsten akustisk
dødt ingen refleksioner dette betyder alverden mere end selve
højtalerplaceringen for hi-fi og giver maksimal direkte lyd i
ørerne.
Højtalerne er sanddæmpede og pakket ind i tyk filt, et
kabinet er også en membran, som både skabe lyd og refleksioner, højtaleren står
på en fod, en kasse med masser af sand , der er en enorm rekyl effekt i sådan en højtaler kabinettet skal ikke bevæge sig kun højtaleren.
Min grundtanke filosof er at alt lyd som skabes
"live" under selve afspilningen inklusive refleksioner, højtalerfejl fejl
i elektronikkæden, konsekvensen af dette skal betragtes som forvrængning, i
modsætning til når man laver PA hvor man laver en sound.
Fejlfri gengivelse kan ikke opnås, så strukturen af de
fejl der tilbage er vigtig, erfaring bestemmer igen hvad der skader mindst.
Generelt er ”
skarpe ujævne forløb af fase og frekvens, , resonerer osv ” er af det onde,alt skal helst være tæt på minimum fase . Dårlige urene
billige materialer ligeledes, en del fejl kan korrigeres med DSP men ikke alle.
klangen fastlægges hovedsageligt ved mit valg af komponenter
kabler og materialer i al almindelighed,
Derudover er dæmpning af alt ting komponenter kabinetter
kabler højtaler osv. vigtigt, det indvirker både på klang og præcision.
Under præcision regner jeg perspektiv, selv om det ikke direkte
kan måles ligesom klang heller ikke kan.
Min erfaring er at kvaliteten af perspektivet og dets evne til
at varierer med indholdet af det afspillede har utrolig meget med elektronikkens
kvalitet at gøre, især overdimensionering, fravær af støj og perfekte forblindelser. parametre som det ikke altid er så nemt at begrunde teoretisk , det kan dog måles, og høres tydeligt i eks.v. perspektiv.
Ps Synes jeg ser en lille tendens til at gå direkte efter manden
i stedet for at augmenterer i mod.