Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Produkter til akustikmåling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 25 Marts 2020 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt opfordre til at oprette en tråd om produkter for akustikmåling (room modes). Gerne suppleret med produkter for aktiv forbedring, som Dirac, Room Perfect, etc. Specielt hvis man har praktisk erfaring med produkternes anvendelse - for der kan som bekendt være forskel på producentens beskrivelse og den virkelighed vi andre bevæger os i. Baggrunden er, at det program jeg tidligere har brugt (se her under) ikke virker mere og jeg derfor overvejer at opgradere det eller anskaffe et andet. Byd ind med jeres erfaringer med produkter I anvender!

XTZ Room Analyzer/XTZ DSP subwoofer
Fordele: Kun sub-oktaver påvirkes af turen gennem DSP-elektronikken
Ulemper: kræver sub/sat-system. Selv da det "virkede" var softwaren ustabil og det krævede div. work arounds. Overførsel af data måling/beregning på PC'en til DSP-delen i sub'en var ligeledes ustabil. Forstærkeren i sub'en kræver af og til en sluk/tænd.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 03 Maj 2020 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Har en del erfaring med Dirac både det nye og det gamle. Fordelen er, du selv bestemmer den region, der skal korrigeres, fx 20-
200 Hz. Fordelen er derudover, at der anvendes “mixed phase”-filtre fremfor kun almindelig EQ, som kan hjælpe med at dæmpe
ringning i bassen. Har også erfaring med RoomPerfect, som dog ikke fungerer ligeså godt (i mit rum i hvert fald).

Jeg ville starte med at måle stedet ud med en Umik-1 og REW. Så kan du få defineret de steder i bassen, som er minimum fase
og dermed modtagelse overfor almindelig EQ, så du måske kan nøjes med det. Det tyder på, du godt kan det, hvis din XTZ
virkede for dig. De bruger alm. minimum fase EQ, så vidt jeg ved. Derudover få defineret dine primære room modes og se, om
ikke der kan blive plads til et tunede membraner til at tage de værste aksiale modes, inden du kører digital rumkompensation
på.

Hvis du vil have en turn-key løsning, så er den seneste miniDSP SHD et godt, prisbilligt bud. Den bruger jeg selv. Alt andet lige
det bedste produkt i øjeblikket, når man ikke har råd til Trinnov, DEQX osv.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 09 Juli 2021 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Spændende emne - surt at tråden ikke kom længere. Har I gjort jer flere erfaringer over det sidste års tid? :-)
Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes