Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højtaler ohm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 April 2020 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Nu er de dér cementmodstande ikke nødvendigvis trådviklede
Men det fjerner alligevel ikke det faktum, at Ningbo burde la´ være med at skrive den slags vrøvl
En trådviklet modstand på 2,2 ohm er 99,9999% en MODSTAND, med et par lille bitte små biprodukter i form af spole/kondensator, der
absolut ingen idflydelse vil ha´ indenfor det hørbare område.
Bare tag 5watt trådviklede emittermodstande i en forstærker (ja, Ningbo... de sidder lige før højttalerudgangen). Der er vist et par
forstærkerproducenter, der får kaffen i den gale hals, hvis de får at vide, at der ikke kommer diskant ud af deres ellers velproducerede
forstærkere (uanset prisklasse)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
alviss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof.

Bruger siden: 04 Marts 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 06 April 2020 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

For at få Corona tiden til at gå kan man prøve at lave en induktion-fri grafit modstand og måske endda opnår bedre lyd.
http://www.troelsgravesen.dk/graphite.htm

For en mere distinkt lyd kan der bruges finsølv i stedet for kobber til forbindelserne, modstande fås også færdige hos DCA Duelund CAST
Graphite Resistors
Til top Vis alviss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alviss
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 06 April 2020 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nu er de dér cementmodstande ikke nødvendigvis trådviklede
Men det fjerner alligevel ikke det faktum, at Ningbo burde la´ være med at skrive den slags vrøvl
En trådviklet modstand på 2,2 ohm er 99,9999% en MODSTAND, med et par lille bitte små biprodukter i form af spole/kondensator, der
absolut ingen idflydelse vil ha´ indenfor det hørbare område.
Bare tag 5watt trådviklede emittermodstande i en forstærker (ja, Ningbo... de sidder lige før højttalerudgangen). Der er vist et par
forstærkerproducenter, der får kaffen i den gale hals, hvis de får at vide, at der ikke kommer diskant ud af deres ellers velproducerede
forstærkere (uanset prisklasse)


Ja der skrives godt nok meget vrøvl i dette forum.
Det er sjældent at en modstand som producenten/forhandleren kalder trådviklet ikke er det.


Du skulle prøve at sætte et induktionsmeter på en sådan trådviklet modstand i metalhus. Der er mere induktion i den end du drømmer
om. Og knækfrekvensen kommer til at ligge under 20 hz, så sloop down the hill.

Emittermodstanden, ofte 0,1 ohm eller deromkring, sidder inden for modkoblingssløjfen og der har induktionen ingen betydning.


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 06 April 2020 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Ja man skal jo prøve så det gjorde jeg.
Målte en 1,2 mh spole og den målte 1,2082 mh
Satte 2 stk 17 watt 1 ohm af billigste skuffe i serie og måle.
Resultat 1,2032

Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 06 April 2020 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Skal lige tilføje at det jeg måler med kan måle ned til 0.05 mH og med kun modstandene på kan der ikke måles noget, så værdien for sådan 2 stk 1 ohm 17 watt kina cement modstande af billigste skuffe er mindre end 0.05 mH
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 06 April 2020 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Aspire2 skrev:
Her er et Dali Epicon delefilter med helt almindelige cement modstande og de spiller nu glimrende diskant.
Der kommer nogle sjove skriverier til tider



Nej det er fra en:

Dali Euphonia MS5 og modstandene er ikke lavet af cement :-)
Men ja, de spiller glimmerende diskant

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 April 2020 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

Ja der skrives godt nok meget vrøvl i dette forum.
Det er sjældent at en modstand som producenten/forhandleren kalder trådviklet ikke er det.


Det var en henvisning til de cementmodstande, som Aspire viste på delefiltret og intet andet, selvom du måtte ønske det
Og nej, der er ikke mere induktion end "jeg drømmer om". Jeg ved s´gu udmærket, hvordan sådan en modstand måler. Der hvor du har
galt fat (fordi du kun bruger halvdelen af teorien) er, at det ikke er en spole, du sætter i serie, men en modstand, der har minimalt afg
spoleegenskaber. Se det for dig på en tegning. En spole, parallelkoblet med en modstand. Det spolen ikke kan, det gør modstanden.
Men i stedet for at sidde og væve rundt i teori, hvorfor prøver du så ikke at klaske en modstand i serie med din ene højttaler??
Du kan ikke sidde og skrive, at diskanten forsvinder, hvis du ikke har prøvet. Jeg behøver ikke at gøre det, for jeg ved, hvad der sker.
Og så forventer vi naturligvis en beklagelse bagefter fra dig om, at du tog fejl

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 06 April 2020 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

BCBC du har fuldstændig ret og jeg tror at det er samme type modstande der bruges i Epicon og der mangler vist heller ikke noget i diskanten
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 06 April 2020 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Men trådstarter skriver at der er meget lav impedans ved 1,21 kHz så skal vi ikke gætte på at den modstand egentlig har med mellemtonefilteret at gøre og så har det endnu mindre betydning, end stort set ingen.
Mig bekendt dele JBL altid deres enheder ret højt og jeg tvivler stærkt på at de deler deres diskant omkring 1 KHz
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
alviss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof.

Bruger siden: 04 Marts 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 06 April 2020 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ningbo skrev:

Ja der skrives godt nok meget vrøvl i dette forum.
Det er sjældent at en modstand som producenten/forhandleren kalder trådviklet ikke er det.


Det var en henvisning til de cementmodstande, som Aspire viste på delefiltret og intet andet, selvom du måtte ønske det
Og nej, der er ikke mere induktion end "jeg drømmer om". Jeg ved s´gu udmærket, hvordan sådan en modstand måler. Der hvor du har
galt fat (fordi du kun bruger halvdelen af teorien) er, at det ikke er en spole, du sætter i serie, men en modstand, der har minimalt afg
spoleegenskaber. Se det for dig på en tegning. En spole, parallelkoblet med en modstand. Det spolen ikke kan, det gør modstanden.
Men i stedet for at sidde og væve rundt i teori, hvorfor prøver du så ikke at klaske en modstand i serie med din ene højttaler??
Du kan ikke sidde og skrive, at diskanten forsvinder, hvis du ikke har prøvet. Jeg behøver ikke at gøre det, for jeg ved, hvad der sker.
Og så forventer vi naturligvis en beklagelse bagefter fra dig om, at du tog fejl


Jo der skrives en del vrøvl bl.a om equalenten.

Hvor fejl spolen er i serie og ikke parallelt, så i teorien kan modstanden vokse ved høje frekvenser , derfor laver man non inductive
trådviklede modstande til bl.a. højfrekvens bl.a. ved at bruge bl.a bifilar vikling.
jeg tror nu ikke det er det helt store problem ved audio.
Ville ikke være så nervøs for induktionen , man har brugt trådviklede modstande i delefiltre og forstærkere i mange år
Det er nok mere lyden man skal bekymre sig om. Men kan man ikke sove om natten så lav den modstand jeg foreslog

Eller køb den non induktiv udgave af den før omtalte modstand i databladet står   "Available in non-inductive styles (type NH) with
Ayrton-Perry winding for lowest reactive components"

Her databladet fra Vishay, men sikkert det samme for Arcol som også fås i en non induktiv udgave med bifilar vinkling
https://www.vishay.com/docs/30201/rhnh.pdfhttps://www.vishay.com/docs/3020
1/rhnh.pdf


Den non induktiv udgave vil nok være mere tight ikke så "blød" i lyden i forhold til standardudgaven.

En forstærker er i øvrigt vild med ohmsk modstand direkte på udgangen 0.22 ohm vil beskytte mod kapacitiv belastning og andet lige så
godt som et zobel netværk. Kendes også for den lille modstand man bruger i udgangen på en opamp.

Som tidligere nævnt kan seriemodstanden ødelægge impulsgengivelsen ved at ændre Qtc for højtalen til en højere værdi, kan også sige
dæmningsfatoren bliver mindre Df= impedans_højtaler/ forstærkerens udgangsimpedans+kabel spoler osv frem til højtaleren.



Til top Vis alviss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alviss
 
Acurus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Februar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 06 April 2020 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej Aspire.

Ja det er i mellemtonen den og langt ned. (De 2 små der spilder noget frem og bagud).
Mellemtonen spiller fra 800hz til 3.6khz
Her er et par billeder af den åben.



Som i kan se vil det vare næsten umulig at tage delefilter ud og in igen. Jeg tror at jbl har mont. delefilter før de har samlet
kassen.

Jeg har også tænt på om det er mulig af mont. modstand lige før mellemtonen, da jeg nemt kan komme ind der?
Til top Vis Acurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acurus
 
alviss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof.

Bruger siden: 04 Marts 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 06 April 2020 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Modstands equivalent, for helvede hvor er det irriterende man ikke kan rette
Til top Vis alviss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alviss
 
Acurus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Februar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 06 April 2020 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Acurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acurus
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 06 April 2020 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hvis man kun sætter en modstand i serie med enheden altså mellem filter og enhed så dæmpes enheden og impedansen vil stige men man flytter også delefrekvensen og filteret vil ikke virke efter hensigten.
Bedste bud vil nok være en ca 2 ohms enhed i serie med hele højttaleren da elle enheder så vil blive dæmpet lige meget.

Det undrer mig at der er en 0 ohm (lus) i MKII versionen men en 2 ohms i MKIII, der må næsten være lavet andre ændringer også. Er det kun den modstand som forskel ville jeg se om ikke det trods alt er muligt at få filteret ud.

Det er svært at se på billederne men det kunne godt se ud som om man kunne skrue alle skruerne på delefilteret ud og så trække det op den vej du viser på det sidste billede.

Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes