Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Dynaudio Contour 20 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Unmack
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 08 April 2020 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Hvad kunne en kombineret afspiller/DAC være til det setup?

Jeg er lidt blank på det marked.
Til top Vis Unmack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Unmack
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 08 April 2020 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  


Hvis du har indbygget DAC i forstærker, så skal du bare have noget som kan levere et bit-perfect signal og her en bluesound node 2i et godt prisbilligt
bud.

Herefter så er det bare din tegnedreng som sætter niveauet , men du skal et godt stykke der op ad hvis det skal være mærkbart bedre end en Node
2i
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Unmack
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 08 April 2020 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Okay. Tak. Er bluesound bedre end Sonos?
Til top Vis Unmack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Unmack
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 08 April 2020 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Sonos er ikke bit-perfect og cutter med et brickwall filter ved ca. 20KHz, så ja bluesound er langt bedre på de optiske udgange.
På analog delen ved jeg hvad lyder bedst.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Unmack
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 08 April 2020 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Okay. Tak. Skal vist låne lidt og prøve mig frem 🙂
Til top Vis Unmack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Unmack
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 April 2020 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Ok, jeg har selv et sæt Contour nemlig, og de var meget lang tid (8-9 måneder) om at åbne helt op.

Højtalere skal højst have 25 timers spilletid, før de er spillet til... resten handler om ens egen tilvæning til den nye lyd. Med tiden vil hjernen filtrere de ting fra, som lyder "forkert"...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 08 April 2020 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det er sgu noget l**t så, for jeg syntes de var fine i starten

Jeg tror også de 25 timer er lige i underkanten, de fleste store HT mærker siger også et par hundrede timer.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 April 2020 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Når producenter taler om lang tilspilning, så handler det mere om marketing, end fakta... et eksempel: Ortofon skriver i deres manualer, at deres pickup'er skal tilspilles i ca. 15 timer, men faktum er, at deres ophæng ikke ændrer sig over tid... det har jeg fra hestens mund!

Biler skal heller ikke køres til som i gamle dage...

Men vi mennesker vil gerne have følelsen af, at vi gør produktet til vores særlige eje... og det ved producenterne, og benytter det derfor som "storytelling" i deres markedsføring.

Jeg har efterhånden haft en hel del højtalere forbi lytterummet, mange af dem friske fra boks... og jeg har endnu ikke oplevet en højtaler der ændrede sig efter 25 timer +/-!!!

Til gengæld har jeg en god historie fra en ven, der tidligere var udvikler hos Peerless: Hvis en tilspillet højtalerenhed fik lov at ligge i længere tid uden at spille, så vendte den tilbage til sine oprindelige fysiske måledata fra før tilspilning!?!?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 08 April 2020 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har før oplevet, at højttalere der er lidt lukkede i lyden, åbner op med en god rør-amp. Men hvis du allerede nu mener de ikke er åbne
nok, så byt dem ind og brug pengene på andre højttalere i stedet. Du bliver sikkert aldrig tilfreds med dem uanset hvad du
gør....desværre.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 08 April 2020 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Unmack skrev:
Tak for svarene!

Hvad kunne en kombineret afspiller/DAC være til det setup?

Jeg er lidt blank på det marked.


Der er mange muligheder og her noget i en HELT anden boldgade. Jeg kunne godt være lidt forelsket i denne fra mindsp

https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-ser ies

På papiret er det en virkelig fed maskine med gode specs.

Du får både en DAC, Streamer (baseret på Volumio), pre-amp, DSP og DIRAC room correction til små 1.200 USD (+ lidt til en målemikrofon). Det
eneste du så mangler er en effektforstærker. Hvis du engang vil supplere med en sub, kan du således tune den 100% ind både i frekvens og
tidsdomæne med DSP'en og Dirac.

Jeg kører selv en MINIDSP DDR-24 som pre/dac/dirac dims til mine Dynaudio S3.4. Det koster næsten ingen ting, hvilket måske kan skræmme
purister væk

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Unmack
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 12 April 2020 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Lyder som en interessant løsning. Hvor meget farver en effektforstærker lyden i forhold til, hvad forforstærker/DAC mv., som er i
boksen, gør?
Til top Vis Unmack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Unmack
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 13 April 2020 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Tror nu jeg beholder nuværende setup med minidsp 2x4hd opgraderet med Dirac. Det vigtigste element med streameren er softwaren, og nu har jeg lige henten 14 dages triel af Roon, som kan styre min gamle squeezebox som outputter lyden via USB. Dette kunne også være en eller anden billig boks som er Roon kompatibel. Så længe det er USB output, betyder kvaliteten af komponenter ikke noget. Roon kan kun sige wow!

Nå, men mht. effektforstærker, så et det nok den komponent der farver mindst i kæden (bortset fra kabler, som ingen alligevel kan høre forskel på, bare søg lidt efter de ABX test der er lavet). Det vigtigste er at man har en effektforstærker der er stærk nok til at drive højtaleren uden at klippe og at strømforsyningen er stabil. Mange watt fra et anerkendt mærke, og ikke alt for gammelt med originale kondensatorer. De færreste kan reelt høre forskel så ��
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 13 April 2020 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Lyngdorf vil jeg ikke anbefale til Dyaudio 20. Jeg brugte en TDAI2170 til et sæt af de nye Monitor Audio Gold300 og den havde slet
ikke kræfter nok. Og med en SD2400 effekt forstærker blev det altså ikke meget bedre da den lyder død/uden sjæl.

Så prøvede jeg en Denon PMA2500NE og den fik altså lyngdorf setuppet til at lyde tilbagetrukket og strømsvag. Lyngdorf med eller
uden Roomperfekt spillede med lyden ved højtalerne hvor Denon faktisk fik lyden ud i lokalet = 3D. Jeg var selv noget overrasket
over lysforskellen. Lyngdorf tabte stort til den Denon.

Alt fra AVM kan anbefales. Highend til menneske penge som spiller afslappet, dynamisk og med kæmpe lydbillede, faktisk lige
modsat Lyngdorf. Det render bestemt ikke tør for strøm og kan købes med rigtig god DAC kort.

Alt elektronik kræver tilspilning færdig. Det er udiskutabelt og kig ude i det store verden hvor alle de seriøse anmeldere tit nævner
både lyden før og efter tilspilning.

Jeg er heller ikke enig med at effektforstærkeren er det der gør mindst forskel. så arbejder/bruger man simpelthen med for dårligt
hifi hvis det er konklusionen. En rigtig god forforstærker kræver det dog for at få en effektforstærker til at virkeligt vise sin natur.
Prøv at sammenlign Hypex med en god røreffekt eller Mosfet.. Der er dælme stor forskel.

Innous streamings løsninger kan også anbefales, og få fat i et godt USB kabel. feks. Wireworld som faktisk er et kabel hvor der er
målbart forskel på støj.

God afkobling på forstærkere er også vigtigt. Her kan jeg virkeligt anbefale Solidtech Feet Of Silence. Så kan man bruge en
flyttekasse som hifimøbel hvis det lyster.

Fyld sand eller andet i standerne, det gør også en forskel. Brug noget Bluetack/elefant snot imellem stander og højtaler.

Få styr på strømmen, evt seperat strømgruppe med jord som en elektriker kan lave for 2500kr. Det gør nok den største forskel jeg
har oplevet til dato ved hifi. men ALTID jord forbindelse..ALTID.

Håber dette kan være til hjælp. Få nu tweeket dit setup før du går ud og smider 35k på en ny forstærker. Meget billigere.

Mvh Hans

Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 13 April 2020 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Nu driller jeg lidt hifikonto

https://www.avsforum.com/wordpress/double-blind-abx-testing- proves-power-cords-effect-audio/

Recent experiments show that 100% of listeners were able to tell the difference between using an amplifier with a power cord attached, and without. The carefully screened and trained listeners described the power cords as “bringing sound to the system” and “the key to making this thing work.” The power cords were also described as “familiar” and “easy to use.” Enhver må selvfølgelig sin egen vej, det er jo også det der gør det sjovt, og alt jeg skriver er for egen regning og skal ikke tages for andet

Unmack

Din Naim enhed er har 80W kan jeg se, så det er jo heller ikke ingenting. Er "problemet" størst når du spiller højt, kan det være det ikke er nok, men er den også galt ved lave lydstyrker, tror jeg ikke en anden forstærker kommer til at gøre en forskel andet end pengepungen. Noget som i hvert tilfælde kan betyde utrolig meget er lytterummets akustiske egenskaber. Personligt er rumkorrektion (Dirac Live) den vildeste hifi opgradering jeg prøvet, og det vil helt sikkert bestå en ægte ABX test
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
alviss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof.

Bruger siden: 04 Marts 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 13 April 2020 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Når producenter taler om lang tilspilning, så handler det mere om marketing, end fakta... et eksempel: Ortofon skriver i deres manualer, at deres pickup'er skal tilspilles i ca. 15 timer, men faktum er, at deres ophæng ikke ændrer sig over tid... det har jeg fra hestens mund!

Biler skal heller ikke køres til som i gamle dage...

Men vi mennesker vil gerne have følelsen af, at vi gør produktet til vores særlige eje... og det ved producenterne, og benytter det derfor som "storytelling" i deres markedsføring.

Jeg har efterhånden haft en hel del højtalere forbi lytterummet, mange af dem friske fra boks... og jeg har endnu ikke oplevet en højtaler der ændrede sig efter 25 timer +/-!!!

Til gengæld har jeg en god historie fra en ven, der tidligere var udvikler hos Peerless: Hvis en tilspillet højtalerenhed fik lov at ligge i længere tid uden at spille, så vendte den tilbage til sine oprindelige fysiske måledata fra før tilspilning!?!?


Det mener jeg ikke er rigtigt , ændring af elektronik i den første tid og ved  produktet sidste levetid end of live ved man en hel del om.

Det forløber som et meget langstrakt U med en stabil perioder i u'ets bund, procentvis mange fejl opstår og alt skrider kraftigt ved de to flanker af u'et justeringer arbejdspunkter støj THD osv
Det kan måles og tit høres. Det er ikke storytelling

Man kan forcerer ældningen og fange mange fejl med  hjælp fra klimaskab og rystebord

Nogle Audio fabrikanter har apparaterne tændt i en uge inden de frigives , men sikkert ikke alle, og få har sandsynligvis klimaskab og rysteborde.

Men ingen gang det er nok ,  har bl.a. lavet F16 Radarskærme som blev kørt i klimaskab med stærkt varierede temperatur i en  måned inden alt var  faldet på plads og man var  sikker på at fejlraten var nede på det lige stykke af U'et , også hospitalsudstyr som jeg også beskæftiget mig med  kører forceret ældning. Og seriøst måleudstyr gør det også, bl.a udstyr til måling af audio.

Til top Vis alviss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alviss
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 13 April 2020 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Skumflum

Se det der er god far humor!!!

Til Mikkel: Hvis jeg var producent af en forstærker og jeg kunne skrive i manualen og bryste mig med at mit produkt ikke krævede
tilspilning ville jeg da langt fortrække det. Jeg tror ikke det er for sjovt når Simaudio Moon, eller AVM skriver i deres manualer at
deres produkter kræver 50-100timer for at performe optimalt. Det er ikke for sjovt de skriver det når det ikke er vedens bedste
salgstrick.
De risikere at mange forbrugere returnere deres nykøbte produkter fordi de ikke lyder specielt godt de første 10timer. Det koster
dem mange kr og mange kunder som desværre ikke oplever hvad produktet kan fordi de er for utålmodige.

Så de skriver det fordi det er sandheden og af nødvendighed og sidst men ikke mindst fordi de er seriøse omkring deres produkt.

I øvrigt skriver de også at et kvalitetskabel er at fortrække selvom de tit ikke selv producere kabler. Det kan må så lige dvæle ved
lidt..

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 13 April 2020 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen

I øvrigt, så oplevede jeg noget sjovt med Dynaudio Contour 20 da jeg lånte den med hjem fra Tapeconnection. Jeg prøvede dem i
et setup uden jordforbindelse og opdagede at Alufrontpladen var forbundet til stel...Så det stelsummen man kunne mærke på
forstærker chassiet, kunne også mærkes i alufrontpladen på højtaleren.
Claus/Tapeconnection var ligeså overrasket og havde ikke en forklaring.

Nogle der kan forklare dette? Jeg kan ikke lige se den store årsag til at have halvdelen af højtaleren forbundet til stel.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 13 April 2020 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hans
På et tidspunkt var det på mode at "jorde" sine højttalere, Holfi havde en ekstra terminal bag på højttalerne til dette.
En anden løsning var at lave forbindelse fra højttaler enhedernes chassis til minusterminalen på højttalerne.
En almindelig forstærker har et midtpunkt på strømforsyningen som også er stel til signal og minus til højttalerne. Der har jord også fat så er går en lige linje fra jord på forstærkeren til minus på terminalen som så får fat i højttaler chassis´et.

Hvordan det tager sig ud på en balanceret/brokoblet forstærker skal jeg ikke kunne sige men der har højttaler minus ikke fat i midtpunkt/jord

__________________
Dem der går i kirke og tror på gud, tror de virkelig at Jesus kunne gå på vandet ?
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 April 2020 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Alviss: Det er korrekt at elektronik ændrer sig over tid, for til sidst at gå i stykker... ellers havde man en evighedsmaskine! Men hvis elektronikken ændrer sine karakteristika så meget, at det kræver, at udstyret står tændt i lang tid før det bruges, så må man formode at en ingeniør eller to har beregnet dette med ved udviklingen... ellers står man jo bare med en masse apparater som ikke yder som beregnet!?!?!?

Og dette er selvfølgelig også taget med i overvejelserne med audio-udstyr. Som eksempel kan jeg nævne Norma Audio, som lader deres produkter "brænde ind" i 14 dage før de tjekkes igen og pakkes ned. Andre dyrere producenter gør selvfølgelig også dette.

Ved billigere produkter er dette selvfølgelig ikke en mulighed på grund af pris og omkostninger, men omvendt vil disse produkter heller ikke kunne honorere den opløsning det kræver, at man bemærker de minimale forskelle det udgør...

Dermed ikke sagt, at det slet ikke er tilfældet, at udstyr ændrer sig... rør ændrer sig helt klart, også efter lang tid. Der kan være himmelvid forskel mellem kolde og varme rør, men det er basal fysik!

Nu har jeg i al ydmyghed lagt ører til rigtig mange produkter efterhånden, og tilspilning er mere "storytelling" end fakta. Men opvarmning af en forstærker er derimod meget mere aktuel hver gang man tænder den... men det er som sagt ren fysik, da komponenter ændrer karakteristika ved forskellige temperaturer... 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 13 April 2020 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Tror nu jeg beholder nuværende setup med minidsp 2x4hd opgraderet med Dirac. Det vigtigste element med streameren er
softwaren, og nu har jeg lige henten 14 dages triel af Roon, som kan styre min gamle squeezebox som outputter lyden via USB. Dette kunne også være
en eller anden billig boks som er Roon kompatibel. Så længe det er USB output, betyder kvaliteten af komponenter ikke noget. Roon kan kun sige wow!
Nå, men mht. effektforstærker, så et det nok den komponent der farver mindst i kæden (bortset fra kabler, som ingen alligevel kan høre forskel på, bare
søg lidt efter de ABX test der er lavet). Det vigtigste er at man har en effektforstærker der er stærk nok til at drive højtaleren uden at klippe og at
strømforsyningen er stabil. Mange watt fra et anerkendt mærke, og ikke alt for gammelt med originale kondensatorer. De færreste kan reelt høre forskel
så ��


Lige for at rette mig selv der... min påstand om at streamerboksens kvalitet er ligegyldig, når vi snakker USB audio er kun korrekt når USB DAC'en har
sin egen interne clock og selv "styre" datastrømmen fra kilden... også kaldet Asynchronous USB DAC. Her undgår man Jitter (også på et 20kr. kabel fra
Biltema) .
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes