Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 15:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Flac-filer, lav lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 17 April 2020 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:

Lidt uden for topic - men, det fik mig til, at tænke tilbage på en AES konference, hvor Thomas Lund fremlagde noget af det følgende (se især afsnit 3): Link
Så det er bestemt kun en fordel, at sænke lydniveauet en smule - men, det er jo op til den enkelte


Det er lige netop pga. risikoen for intersample overload jeg sænker niveauet med 3db i streameren inden jeg sender signalet til dacen

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 17 April 2020 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Gnist skrev:

ReplayGain sænker niveauet på nyere indspilninger med op imod 10db, gamle originale første gangs udgivelser fra 80 erne er indspillet så tilpas lavt at de ikke dæmpes, jeg har endda cd'er fra den tid, der har fået hævet niveauet med 1-2 db. ReplayGain kan tilføres enten som et tag sammen med de øvrige oplysninger om nummeret (så kan taget bare fjernes og nummeret er nu uden ReplayGain) eller nummeret, filen kan ændres digitalt, så er der ingen mulighed for at komme tilbage til originalen.


Alle mine filer er med ReplayGain, desuden er afspilleniveauet sænket yderligere 3 db, i mine streamere, for at undgå analog overstyring i mine gamle dac'er. Det fjerner totalt den hårde påtrængende klang, der kan være på mange indspilninger og med den mangel på dynamik der er i musik i dag er der jo stadig langt ned til støjgulvet, selvom volumenkontrollen skal have et ekstra nøk opad før musikken synes høj nok og sidst men ikke mindst, alle numre afspilles ca lige højt, en stor fordel ved blandede playlister



De musikfiler jeg har på computeren, hvordan gør jeg sådan helt præcist for at få dem med ReplayGain ?
Det er ikke noget der skal fjernes igen for jeg kan forstå at der kun er fordele ved det.
Kan du give en hurtig guide ?

Jeg bruger Foobar2000 (seneste)

__________________
Dem der går i kirke og tror på gud, tror de virkelig at Jesus kunne gå på vandet ?
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 17 April 2020 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

du højreklikker på en fil,mappe eller hele strukturen inde i din filmanager på foobar, i menuen der popper op vælger du replaygain, her får du 4
valgmuligheder, valgmulihederne giver sig selv, scanner du mange albummer vælger du mulighed nummer 3, hvis dine tags ellers er i orden tager foobar
så højde for numre der er indspillet med forskellige niveauer, hvis kunstneren har haft sådanne ønsker da han fremstillede sit kunstværk.
Idag tilføjer jeg replaygain når jeg ripper nummeret, her bruger jeg dBpoweramp. Dette program har jeg også brugt flittigt da jeg har ændret alle mine
replaygain tags så de passer med en forholdsvis ny standard der hedder EBU R 128 (fra omkring 2014)

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 17 April 2020 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg takker.
Kan man se nogle steder eller på en eller anden måde at numrene har været igennem "maskinen" ?

__________________
Dem der går i kirke og tror på gud, tror de virkelig at Jesus kunne gå på vandet ?
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 17 April 2020 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Når du indretter din foobar2000 skal du have en proporties box, hvori du vælger de ting du vil se, metadat, location, generel, replagain m.fl.
Du kan vælge alle mulighederne eller bare replaygain, når så musikken spiller kan du se om der er tilføjet replaygain eller ej

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 19 April 2020 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Når jeg streamer YouTube eller ser en film er lyden meget højere, sevom forstærkeren yder meget mere i stereo. Så enten er det
FLAC filerne eller min Cambridge som sender et firma lavt signal.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 20 April 2020 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Du har ikke et eller andet der kan spille de CD'er du har rippet? Hvis du ikke længere har en CD afspiller, kan du evt. bruge en PS3/4 eller x-boks med
optisk udgang til din DAC.

Eller understøtter din DAC USB audio ind, kan du jo også teste fra din computer.

Du kan også prøve at kopiere en af FLAC filen over på din computer og lytte til dem med nogle hørebøffer og bagefter samme nummer fra Spotify e.l.



Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes