Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Membran-areal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 April 2020 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

så er det nok der for i mit tilfælge, at jeg syntes at den bånddiskant passer langt bedre sammen med min store 15" mellemtone.! jeg kan lige få dem til at hænge sammen ..  mine bånd kan nå ned til 600 hz og mine 15" kan spiller højt nok op uden at lave unoder


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 607
Sendt: 30 April 2020 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Større membraner haden fordel at de har en lavere akustisk impedans, som Kaj fint beskriver. Store enheder "kobler" simpelthen bedre til luften - flytter den nemmere.... og med typisk lavere vandring - hvilket også kan formindske forvrængningen, hvilket igen kan være en fordel, selv om vi accepterer noget større forvrængning ved lave frekvenser, end vi gør ved højere.
Større membraner bryder dog tidligere op(forvrængning) og begynder at beamer, fordi de hurtigere når de frekvenser, hvor bølgelængden bliver for kort i forhold til membranens diameter. Så for at power-responsen skal  hænge ordenligt sammen, så skal en større mellemtone parres med en diskant der også har et stort mundingsareal. Så enten skal man have en bred frontplade, eller en relativt smal, for at placere en waveguide eller horn, så diskanten beamer på samme måde som den mellemtone man vælger. Så hvis man vil have høj følsomhed, så skal man have en større membran eller pege lyden hen imod lytteren. Det er "no free lunch" i denne verden - altid en pris at betale. Men når man evner at udnytte fordelene ved forskellige principper, forstår at få dem til at spille sammen og undgår de værste unoder - så kan man komme langt  
 
 
Hejsa! 
     
Jeg kan sige at man burde prøve at høre Holger4` "Verdens bedste højtaler" det er en oplevelse, jeg har hørt dem 3 gange, det er meget tæt på "live" og der er stor menbranareal på disse højtaler, bassen er i særklasse efter min vurdering også når der spilles meget højt. 

MVH, SAVKLINGE
Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 30 April 2020 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Lille_smed en 15" delt oppe ved 600 Hz havde jeg ikke turdet Jeg har en 12" som jeg ikke vil have højere end 3 - 400 Hz og så delt meget stejlt.

__________________
Dem der går i kirke og tror på gud, tror de virkelig at Jesus kunne gå på vandet ?
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 April 2020 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Aspire2 skrev:
Lille_smed en 15" delt oppe ved 600 Hz havde jeg ikke turdet Jeg har en 12" som jeg ikke vil have højere end 3 - 400 Hz og så delt meget stejlt.



Da jeg købte de 15" i sin tid  var det endelig bare et forsøg.. da jeg tidligere har benyttet Cerwin vega ER124 det er en 12" mellemtone ..  jeg vil tro den 15" jeg har nu er en storebror til den ER124. den er bygget som en pa mellemtone i sin tid EV 153.  den er bygget i 1978.  den har en fs på 78 hz. så den kan ikke spille bas. Men når man måler på den kan den fint spiller op til 1500 hz... men den lyder ikke godt så højt op.

Men de ca 600 hz er grænsen for den enhed, men fra 80 til de ca 600 gør den det virkelig godt.  Den byder på en varme og et Push jeg aldrig har hør ved andre enheder.  jeg har prøvet mange enheder i min tid i det område. men jeg er altid gået tilbage til den store cerwin vega EV153


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 April 2020 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Savklinge skrev:
Digital_Thor skrev:
Større membraner haden fordel at de har en lavere akustisk impedans, som Kaj fint beskriver. Store enheder "kobler" simpelthen bedre til luften - flytter den nemmere.... og med typisk lavere vandring - hvilket også kan formindske forvrængningen, hvilket igen kan være en fordel, selv om vi accepterer noget større forvrængning ved lave frekvenser, end vi gør ved højere.
Større membraner bryder dog tidligere op(forvrængning) og begynder at beamer, fordi de hurtigere når de frekvenser, hvor bølgelængden bliver for kort i forhold til membranens diameter. Så for at power-responsen skal  hænge ordenligt sammen, så skal en større mellemtone parres med en diskant der også har et stort mundingsareal. Så enten skal man have en bred frontplade, eller en relativt smal, for at placere en waveguide eller horn, så diskanten beamer på samme måde som den mellemtone man vælger. Så hvis man vil have høj følsomhed, så skal man have en større membran eller pege lyden hen imod lytteren. Det er "no free lunch" i denne verden - altid en pris at betale. Men når man evner at udnytte fordelene ved forskellige principper, forstår at få dem til at spille sammen og undgår de værste unoder - så kan man komme langt  
 
 
Hejsa! 
     
Jeg kan sige at man burde prøve at høre Holger4` "Verdens bedste højtaler" det er en oplevelse, jeg har hørt dem 3 gange, det er meget tæt på "live" og der er stor menbranareal på disse højtaler, bassen er i særklasse efter min vurdering også når der spilles meget højt. 

MVH, SAVKLINGE


 jeg har ikke haft fornøjelsen at lytte til dem. Men den type højtaler tiltaler mig heller ikke. jeg er sikker på at de kan spille højt  og med en godt push .. men jeg er ikke til kabinet højtaler.  der er alt for meget kasselyd.

men du er da velkommen til at lytte til nogle store dipol højtaler .


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Aspire2 skrev:
Lille_smed en 15" delt oppe ved 600 Hz havde jeg ikke turdet Jeg har en 12" som jeg ikke vil have højere end 3 - 400
Hz og så delt meget stejlt.

Har du lyttet til JBL's højttalere? M2, S9900, Everest, 4367? De går til 800hz. Det er dyrt at få en 15" til at spille højt, men når først den er
skruet rigtigt sammen, lyder det fantastisk :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

sjovt du lige nævner jbl k2 s900. Den var med på messen i Århus..  Man kan sige en  ting om dem, de kan spille højt..  Men når den del så er sagt, så mangler den højtaler bund. Det er fint at de bruger en 15" meget højt op. men for mig vil de give mere mening, at få noget mere bund ud af den store enhed..


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Aspire2 skrev:
Lille_smed en 15" delt oppe ved 600 Hz havde jeg ikke turdet Jeg har en 12" som jeg ikke vil have højere end 3 - 400
Hz og så delt meget stejlt.

Har du lyttet til JBL's højttalere? M2, S9900, Everest, 4367? De går til 800hz. Det er dyrt at få en 15" til at spille højt, men når først den er
skruet rigtigt sammen, lyder det fantastisk :)


Ja JBL har altid delt deres basenheder højt og er mange gange sluppet godt fra det. Nu er JBL lyden ikke lige mig og jeg synes som Lille_smed at det er skræmmende at skulle give så meget for et sæt højttalere der faktisk ikke kan spille bas.
Selv Everest DD 67000 får hjælp i bunden hos nogle af dem der har eller har haft dem.
Jeg hørte JBL på forrige messe og det var noget af en tyndbenet oplevelse.

__________________
Dem der går i kirke og tror på gud, tror de virkelig at Jesus kunne gå på vandet ?
Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes