Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. august 2020 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spendor? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperbergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2020 kl. 20:37 | IP-adresse registreret Citér kasperbergholt

Hej lydmennesker,

Jeg har kig på et sæt Spendor 4/5 eller 1/3 og her kommer dagens dumme spørgsmål - er den danske forhandlers priser per højttaler eller for et par? Jeg har en DIY-udgave af Proacs Super Tablette bygget ud fra komponenter for lang tid siden (1999, tror jeg). Jeg ønsker lidt større præcision og dybde i lydbilledet og en smule mere bas også, men ikke for meget.

Lytterum er 4 x 4,5 meter. Jeg vil kunne få ca. 40-50 cm. til bagvæk med mulighed for at placere godt med planter bagved og på siderne (hvis det lyder godt / giver mening).

Proac D2 eller DB1 kunne også være en mulighed. Og det er her, jeg bliver i tvivl om, priserne når jeg sammenligner med Spendor. Forstæker er en Vincent SP-331 og DAC og forstærker er en ADL-GT40. Lyttekilde er Tidal - Masters det meste af tiden.

Vil meget gerne høre alle gode erfaringer, tips og tricks.

Stor tak på forhånd,

Kasper
Til top Vis kasperbergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperbergholt Besøg kasperbergholt's Websted

hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Maj 2020 kl. 23:14 | IP-adresse registreret Citér hcpowerinc

Hjemmesidens priser sammenholdt med diverse andre onlinebutikker, skulle
jeg mene at det er prisen for et sæt der fremføres. Alternativ er det bare at
sende dem en mail.

Mvh
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc

kasperbergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2020 kl. 09:40 | IP-adresse registreret Citér kasperbergholt

hej hcpoweric,

Tak for research & indspark. Jeg skriver til dem - årsagen til, jeg lige ville høre her først var, at det måske kunne påvirke samtale om reduktion i pris, hvis jeg var interesseret allerede ved dobbelte.

Jeg gi'r en melding, når jeg hører mere.

Har du selv nogen erfaringer med Spendor?
Til top Vis kasperbergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperbergholt Besøg kasperbergholt's Websted

kharma1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 11:36 | IP-adresse registreret Citér kharma1

Hej Kasper

Jeg har lidt erfaring med en lidt ældre en af slagsen nemlig en SP7/1 som jeg havde i 5-6 år. Det var virkelig en fin HT, fantastisk sammenhæng mellem diskant og bas noget som Briterne jo altid har været gode til. Detaljerede uden at være analytiske.

Jeg havde kun et problem med dem: selvom jeg ikke er basfanatiker så følte jeg at dybbassen var noget fraværende, de var nærmest afstemt som en reol-HT . Et frekvensomr. der hed 60-20.000 kunne måske forklare noget. Nå men det var dengang og kan måske ikke bruges til så meget idag.

Sidste år lyttede jeg til en A7 på Hotel Clarion og her syntes jeg at de var blevet lidt mere analytiske i spillestilen (i forhold til de gamle jeg havde) men det KAN jo skyldes det udstyr som sad foran, selvom det bestemt ikke var billigt. Når jeg kigger på Spendors specifikationer idag ser det ud til at de rækker meget dybere: 25-35 Hz
Til top Vis kharma1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kharma1

Moon
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 04 Juli 2019
Sendt: 12 Maj 2020 kl. 20:22 | IP-adresse registreret Citér Moon

Har haft 3 forskellige sæt af de små Spendor. SA1, S3/5R og S3/5R2. Især S3/5r er helt fantastisk især klangene på klassiske
instrumenter, klaver og stemmer er unikke. . De er Som helhed bedre end Harbeth ps3 Chartwell og den sidste af Proac tablet 2.
Har prøvet dem alle på samme setup.
Kan du få fat i et sådanne sæt, behøves du ikke at udskifte dine højttaler. Pris 3.000 - 4.000 kr. de kom for ca 12 år siden.
Til top Vis Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moon

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Maj 2020 kl. 11:18 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Du kunne også overveje en sub eller en gulvmodel? Ved godt at gode tovejs er gode til nogle ting. Men en gulvmodel kan noget
mere, ofte i bassen.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Moon
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 04 Juli 2019
Sendt: 14 Maj 2020 kl. 07:48 | IP-adresse registreret Citér Moon

Pu ha alt den Bass fettis@. Bassen er jo kun en del af musikken, men absolut en vigtig faktor, på ligefor med de andre
instrumenter. Klangen på instrumenter og klaver samt stemmer er langt vigtigere.
Jeg kun dårlige erfaringer med sub til Hifi, det kommer aldrig til at fungerer ordentligt, msn justerer og justerer i det endeløse.
SUB er god til film.
Til top Vis Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moon

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Maj 2020 kl. 09:05 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Der må jeg så korrigere dig, Moon!
En "diskret" 15" til at hjælpe den allerdybeste bund på et par Magnepan 3.6R fungerer aldeles fortrinligt,
og hér ses der ikke meget film. Der høres musik 90% af tiden. Tog ungefär 1 time at justere tilfredsstillende,
og justeringerne har ikke været "pillet ved" siden .

kasperbergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2020 kl. 20:34 | IP-adresse registreret Citér kasperbergholt

Hej Moon!

Mange tak for dit svar. Det ser ud til, at S3/5r har udviklet sig til 3/5, som så fornylig er blevet til 4/5. Jeg forstår ikke helt navngivningsprincippet.

Jeg hørte 4/5 og 2/3. Det var en god oplevelse, men jeg havde forventet større i forhold til mine nærende højttalere. Jeg havde sendt en liste over nogle numre, jeg gerne ville høre, men det var kun et af dem, der kunne findes, så det blev en lidt amputeret opleevelse på den front.

Så går lidt i tænkeboks - måske jeg skal lytte til Harbeth og Rogers også - eller ud i noget brugt, som du foreslog tidligere.

@ Boyd - det er lidt et religionsspørgsmål i forhold til subwoofer. Jeg har haft The Abyss selvbyg fra Dansk Audio Teknik. Jeg er vokset lidt fra det, men kunne godt tænke mig at høre nogle af REL's ved lejlighed.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2020 kl. 00:55 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Hej Kasper....
Om nogle vil kalde det religion, skal jeg ikke "kloge" mig på .
Som jeg ser det, virker det lidt ærgerligt, når resten af anlægget kan gengive det fulde frekvensområde,
at højttalerne så ikke kan.
Har dog hørt setup´s, hvor der deles for højt/alt for stort overlap efter min mening + for meget output fra subben.
Sådan er det ikke her. Har masser af plader, hvor du ikke kan høre forskel på, om sub´en er tændt eller slukket,
men når informationerne er til stede i lydkilden, er det eddermaneme fedt at ha´ det hele med

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2020 kl. 08:00 | IP-adresse registreret Citér redwine

kasperbergholt skrev:
Hej Moon!

Mange tak for dit svar. Det ser ud til, at S3/5r har udviklet sig til 3/5, som så fornylig er blevet til 4/5. Jeg forstår ikke helt navngivningsprincippet.

Jeg hørte 4/5 og 2/3. Det var en god oplevelse, men jeg havde forventet større i forhold til mine nærende højttalere. Jeg havde sendt en liste over nogle numre, jeg gerne ville høre, men det var kun et af dem, der kunne findes, så det blev en lidt amputeret opleevelse på den front.

Så går lidt i tænkeboks - måske jeg skal lytte til Harbeth og Rogers også - eller ud i noget brugt, som du foreslog tidligere.

@ Boyd - det er lidt et religionsspørgsmål i forhold til subwoofer. Jeg har haft The Abyss selvbyg fra Dansk Audio Teknik. Jeg er vokset lidt fra det, men kunne godt tænke mig at høre nogle af REL's ved lejlighed.

Prøv Harbeth SHL5, der er mange som har rigtige gode oplevelser med dem, og i langt de fleste tilfælde står de også i hjemmet 10 år efter!
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

kasperbergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2020 kl. 13:23 | IP-adresse registreret Citér kasperbergholt

Hej alle,

En opdatering herfra på valg af nye højttalere-projektet. Jeg købte i går et sæt Harbeth M30.1, som jeg havde mulighed for at lytte lang tid til med en del forskellige numre (med Tidal som lydkilde), hvilket ikke var muligt hos Spendor-forhandleren. Jeg har været lidt nervøs for, om de ville fungere i min stue, men de spiller helt fantastisk.

Der skal dog nok arbejdes lidt med rummets akustik. Har planer om en eller to lyddæmpere til sidevæggene baseret på en maleriramme med en dybde på 4cm beklædt med råsilke, som vist er duffiosonsåben, men måske også skal beklædes med et dæmpe materiale bagpå. Den kan enten slutte tæt til væggen eller plaeres så der er 33mm luft på alle sider. Ved ikke, hvad der vil fungere bedst.

Jeg lyttede til følgende, som repræsenterer min musiksmag i forskellige retninger:
Arvo Pärt: Tabula Rasa, Ludus
Gideon Kremer, Kremerata Baltica: Kancheli Chiaroscuro
Kamasi Washington: Desire
Nina Simone: Sinnerman
Renaud Garcia-Fons: Aljamiado
Portishead: The Rip
Myrkur: De tre piker
Bowie: Space Oddity
Suzanne Vega: Tom's Diner
Hilary Hahn: Violin Concerto in D, Op. 35. Tchakovsky
Gideon Kremer, Kremerata Baltica: Kancheli Chiaroscuro
Sister Nancy: One Two

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 05 Juni 2020 kl. 14:15 | IP-adresse registreret Citér mugge

Kasperbergholt

jeg synes rigtig godt om din musiksmag. Glæder mig, du har fundet højtalere, du kan lide.

Lyder spændende med din akustiktilpasning.

Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum