Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Ligesidet trekant eller Isosceles? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 24 Maj 2020 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Mine gamle Danere skal heller ikke vinkles.
De leverer varen ved lytteposition (off-axis), som ifølge producenten bør være ude i ca 4m og med ht indbyrdes afstand
ca 3m.
På den måde bliver hurdler/reflekser fra den ikke vinklet lyd udlignet, langt hen af vejen, i et området udenfor
lyttepositionen off-axis.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 24 Maj 2020 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Det rigtige til stereo er 60 grader mellem højttalerne (dette er
standarden mixere osv bruger).

Men som andre skriver, er der mange faktorer som spiller ind som
kan påvirke hvad der ender med at lyde bedst. Ændrer du på afstand
mellem højttalere ændrer du også på højttalernes afstand til
væggene hvilket ændrer radikalt på gengivelsen af bas og
mellemtone. Du ændrer også på tidsforskellen og niveau mellem den
direkte og reflekterede lyd hvilket igen ændrer klangen på højttaleren.

Der er så mange variable som påvirker hinanden når der opsættes
udstyr - gør hobbyen interessant :)


Præcision af min forrige kommentar: Nogle producenter anbefaler brugen af en Isosceles' trekant, hvor de to ben fra højttalerne til lyttestolen er ekstra lange ift. afstanden ml. ht. indbyrdes.
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 25 Maj 2020 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Første Google-søgning omkring Dynaudio og højttalerplacering: https://www.dynaudio.com/professional-audio/lyd/lyd-
5/support/manual/en/positioning-the-speakers

... The speakers should be placed so that they create a 60 degree angle between the speakers, as shown in Figure 5....


Jeg søgte rundt på nettet og fandt en side med en Isosceles trekant med ratio 1:1,5 hvor Dynaudio Confidende C2 blev brugt som eksempel. Nu kan jeg ikke genfinde siden. Skulle have bogmærket den...

Men se engang et andet eksempel her "https://www.manualslib.com/manual/129732/Piega-Owners-Manua l-Loudspeaker.html?page=7#manual".
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 25 Maj 2020 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Placering af højttalerne er afhængig af rummet. Jeg havde tidligere 86 % imellem højttalerne i forhold til lytteren.
Efter at jeg har arbejdet mere med rummet, har jeg flyttet højttalerne længere fra hinanden. Jeg har 380cm imellem i dag og ca. 320 cm fra højttaler og til lytter. Jeg kunne sagtens gå op til 400 cm eller mere imellem Fronterne, men det er udelukkende på grund af, at jeg bruger SMT Svanå Teknik diffusere.
Jeg har et enormt bredt lydbillede, der hænger sammen med et fint dybdeperspektiv. Jeg har masser af rum og det giver de diffusere.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 25 Maj 2020 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Lydbilledets størrelse, er ikke betinget af afstanden mellem
højttalerne. Det er mest de to højttalere og deres påvirkning af vores
øre. Det hjælper yderligere med at sidde i næsten mørke, så
synssansen sættes lidt ud af spillet. 🎶

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 26 Maj 2020 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Lydbilledets bredde og dybde er hos mig i allerhøjesete grad betinget af afstanden mellem højttalerne i en stereoopstilling. Jeg har pt. PIEGA Coax 511 m.fl.
Har jeg 160cm mellem højttalerne bliver min soundstage/lydbillede smalt (140-150 grader) og ikke så dybtdeperspektiv. Har jeg så til gengæld 250-350cm mellem lydbomberne bliver lydbilledet enormt bredt (faktisk over 180grader bredt!) og dobbelt så højt som højttalerne og med massser af dybdeperspektiv + meget luft omkring instrumenter og stemmer, der er placeret enormt præcist i forhold til hinanden. Bliver min afstand støre end ca. 450cm så er lydbilledet stadig enormt stort og bredt og stort, men så ryger præcisionen mht. lokalisering af enkeltinstrumenter og vokaler.
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 26 Maj 2020 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

motse72 skrev:
Er målet hi-fi drejer det sig om at få så meget direkte lyd ørerne fra selve højtaleren  i forhold til den lyd/den konstant som er farvet af rummet.

Gør man ikke noget ved rummet så vil vinkling af højtalerne direkte til ørerne og opstilling i en  ligebenede trekant være optimalt med hensyn til hi-fi.



Jeg kan da konstatere at du hverken har PIEGA eller Dali i dit setup.

Med fx Dali Epicon og Dali Rubicon får du alt for meget diskantenergi med en toe-in, hvor højttalerne vinkles direkte mod lytteren. Det giver op til 5 dB for meget volumen i diskanten i forhold til resten af frekvensregistret. Hvis højttalerne derimod peger ligefrem i rummet, som Dali anbefaler, får du den mest lineære frekvens/volumen-ratio, som en Dali-højttaler kan præstere - hvilket så faktisk ikke er helt lineært, idet mange Dali'er har 3-5 dB ekstra volumen i den oppustede mellembas. (Og faktisk også en anelse mere volumen i diskanten selv ved denne opstilling = smiley face-frekvensrespons).

Og med PIEGA-højttalere ryger noget af baspræcisionen og noget af bassens normalvis fuldstændigt gnidningsløse overgang til mellemtonen, hvis de vinkles direkte mod lytteren - de lyder så til gengæld som en perfekt helhed, når man sidder 30-50% længere bagude end i en ligesidet trekant. Dog på bekostning af lidt 3D-effekt, der kommer bedst frem i den klassiske stereotrekant med tre 60graders vinkler, som jeg tidligere har skrevet om, da jeg var løs på tråden .
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 26 Maj 2020 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Vigtig pointe, som jeg glemte i farten:

Og med PIEGA-højttalere ryger noget af baspræcisionen og noget af bassens normalvis fuldstændigt gnidningsløse overgang til mellemtonen, hvis de vinkles direkte mod lytteren I EN LIGESIDET STEREOTREKANT - de lyder så til gengæld som en perfekt helhed HVIS DE VINKLES DIREKTE MOD LYTTEREN, mens man sidder 30-50% længere væk end i en ligesidet trekant. Dog på bekostning af lidt 3D-effekt, der kommer bedst frem i den klassiske stereotrekant med tre 60graders vinkler, som jeg tidligere har skrevet om, da jeg var løs på tråden .
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 26 Maj 2020 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Alle højtalere er forskellige, og der er ikke to der opfører sig ens i et givent lytterum... så enhver snak om ligebenet kontra ikke-ligebenet, toe-in eller ej, giver ikke mening.

Faktum er, at en højtaler inteagerer med rummet den står i, i forhold til dæmpning, refleksioner, diffusering og absorbering. Nogle producenter benytter dette bevidst, og i så fald står det i manualen...

Derfor kan man ikke lave en facitliste... cool nok, hvis man selv har opdaget verdens 8. vidunder i sin stue, men det kan ikke bruges af nogen andre.

En ligebenet trekant er et fint udgangspunkt, ikke mere end det! Resten må man prøve sig frem med...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Er med på en lytter. Men er der nogen af jeg som har erfaringer med B&W 802 mk3?
Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille
 
FirstWatt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Alle højtalere er forskellige, og der er ikke to der opfører sig ens i et givent lytterum... så enhver snak om
ligebenet kontra ikke-ligebenet, toe-in eller ej, giver ikke mening.



Det giver da i høj grad mening, med samme højttalere i samme rum (enhver seriøs brugers situation) som eksperiment imod at finde den rette lyd..
Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Sille skrev:
Er med på en lytter. Men er der nogen af jeg som har erfaringer med B&W 802 mk3?

Ingen kan fortælle dig præcis hvordan dine højtalere skal stå!... de kender ikke din stue, eller dit udstyr.

Du må prøve dig frem. Start med en ligebenet trekant mellem de to højtalere og lyttepositionen. Prøv derefter at dreje højtalerne 10-15 grader indad mod din lytteposition, og når du har lyttet lidt så peg dem direkte mod din lyttepostion. Kunne du høre forskel på de tre måder de står på? Vælg det, der lød bedst i dine ører.

Derefter kan du prøve at flytte højtalerne lidt tættere på eller fra hinanden. Kan du høre forskel her? Vælg igen det, der lyder bedst.

Prøv også at flytte højtalerne lidt frem og tilbage fra bagvæggen. Det påvirker primært bassen, men kan også ændre andre ting. Undgå at dine højtalere står for tæt på et hjørne af stuen, da det forstærker bassen voldsomt. Ofte er en halv meter til bagvæggen og en meter til sidevæggen et godt udgangspunkt.

Sæt gerne et par timer af til det hver gang, og prøv henover flere dage. Så viser forskellene sig tydeligst...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

FirstWatt skrev:
Mikkel G skrev:

Alle højtalere er forskellige, og der er ikke to der opfører sig ens i et givent lytterum... så enhver snak om
ligebenet kontra ikke-ligebenet, toe-in eller ej, giver ikke mening.



Det giver da i høj grad mening, med samme højttalere i samme rum (enhver seriøs brugers situation) som eksperiment imod at
finde den rette lyd..

Og din udtalelse giver jo slet ingen mening i et diskussionsforum

Hvor mange mennesker har samme sæt højtalere i samme rum??? Det kan godt være, at du og jeg f.eks. har de samme højtalere. Men du har ikke samme stue som mig, medmindre du bor i samme hus som mig, og så har du helt sikkert også en anden indretning (møbler).

Derfor er det forskelligt fra stue til stue, selv om højtalerne er de samme, og du kan ikke lave en facitliste!!!

Jeg tror i den grad, at du læser mit indlæg forkert... jeg siger ikke, at opsætning ikke gør en forskel. Jeg skriver blot at højtalere opfører sig forskelligt i forskellige rum. Og derfor er dit råd ikke nødvendigvis validt i et andet tilfælde...

I øvrigt er dette ikke et diskussionsforum, det er et debatforum, og der er en himmelvid forskel! Hvis du kommer for at diskutere, så er du gået forkert...! Herinde er ånden ligeværdig, og ikke-konfronterende



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Sille skrev:
Er med på en lytter. Men er der nogen af jeg som har erfaringer med B&W 802 mk3?

Ingen kan fortælle dig præcis hvordan dine højtalere skal stå!... de kender ikke din stue, eller dit udstyr.

Du må prøve dig frem. Start med en ligebenet trekant mellem de to højtalere og lyttepositionen. Prøv derefter at dreje højtalerne 10-15 grader indad mod din lytteposition, og når du har lyttet lidt så peg dem direkte mod din lyttepostion. Kunne du høre forskel på de tre måder de står på? Vælg
det, der lød bedst i dine ører.

Derefter kan du prøve at flytte højtalerne lidt tættere på eller fra hinanden. Kan du høre forskel her? Vælg igen det, der lyder bedst.

Prøv også at flytte højtalerne lidt frem og tilbage fra bagvæggen. Det påvirker primært bassen, men kan også ændre andre ting. Undgå at dine højtalere står for tæt på et hjørne af stuen, da det forstærker bassen voldsomt. Ofte er en halv meter til bagvæggen og en meter til sidevæggen et godt udgangspunkt.

Sæt gerne et par timer af til det hver gang, og prøv henover flere dage. Så viser forskellene sig tydeligst...



Jeg er helt med på at ingen kender min stue. Mit spørgsmål går heller ikke på hvordan jeg skal sætte mine 802'er. Det mener jeg, at der er styr på. Det jeg søger er hvilke erfaringer andre har omkring 802'eren omkring placering.

Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev tidligere, så kan du ikke rigtig bruge andres råd eller erfaring, når det kommer til placering af dine højtalere. For selv om de har samme højtalere som dig, så står de i et andet rum, som akustisk opfører sig anderledes.

Det kan godt være, at deres højtalere skal stå tæt på bagvæggen, for ellers er der ingen bas... men din stue er måske mindre og nemmere at "mætte" med bas, og derfor skal dine højtalere ikke stå for tæt på bagvæggen.

Undskyld, men gør nu som jeg siger...  Prøv dig frem, og stol på dine egne ører. Alternativt skal du invitere nogle af de andre læsere hjem til dig, og så kan de give dig råd om dine højtalere, i din stue... men det er heller ikke sikkert, at det de synes lyder godt, lyder godt i dine ører.

Hvis du ønsker at debattere dine højtalere og placering, så må du starte en anden tråd. Denne tråd handler om generel opsætning (hvilket heller ikke giver mening!?)



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Men et debatforum er vel netop om hvor man kan debattere og hyggesnakke om erfaringer? Man kan naturligvis ikke sige at "XXXX lyder
bedst - punktum" men hvis man ikke kan dele erfaringer, fortælle om resultater i eget rum med egne højttalere... Hvad er et debatforum så
til?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Sille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Tråd-starter lægger op til en debat omkringopstilling af HT og lyttepositioner samt hvilke erfaringer man har gjort og det er bare det jeg følger op på.

Men du mener åbenbart at jeg skal gøre som du siger….. Det syntes jeg er en mærkelig måde at diktere hvad man må debattere i et forum hvor man kan
”hyggesnakke” omkring erfaringer (som JBLPro også skriver).
Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

I må hjertens gerne debattere og hyggesnakke...

Problemet opstod, da nogen blev kategoriske, og skrev at sådan var det bare... men man kan ikke udtale sig om andres stuer/akustik!

Videre til trådens emne...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 27 Maj 2020 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

haj-end HaiFai skrev:
Vigtig pointe, som jeg glemte i farten:
Og med PIEGA-højttalere ryger noget af baspræcisionen og noget af bassens normalvis fuldstændigt gnidningsløse overgang til mellemtonen, hvis de vinkles direkte mod lytteren I EN LIGESIDET STEREOTREKANT - de lyder så til gengæld som en perfekt helhed HVIS DE VINKLES DIREKTE MOD LYTTEREN, mens man sidder 30-50% længere væk end i en ligesidet trekant. Dog på bekostning af lidt 3D-effekt, der kommer bedst frem i den klassiske stereotrekant med tre 60graders vinkler, som jeg tidligere har skrevet om, da jeg var løs på tråden .
 
Og så lii tilbage til hyggesnakken +1 - det skal jeg lii prøve en dag Jeg spiller selv på Piega, og som de andre HT'er jeg har haft - så har det altid været lidt af sårn en +/- mht afstand og toe in. Men, du beskriver ret godt min problemstilling her Pt står de ca i en klassisk stereo trekant, som for mit vedkommende, plejer, at være et ret godt udgangspunkt. 3D - ja, jeg er ret imponeret over deres bånddiskant, den ka bestemt nogle tricks Men, lii overgangen fra bånddiskanten til mellemtonen - den har drillet mig lidt. Der mangler jeg stadigt en smule fin tuning Så det er et mega godt input du kommer med her
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 28 Maj 2020 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Til sådan en bånddiskant kan der sikkert også være noget at hente ved at vinkle ht forover (alt efter lytteafstanden)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes