Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 09:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Membran areal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 15 Juni 2020 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
En kontrabas placeret i samme rum samme sted som en 15" vil naturligvis have de samme resonanser -t


Det vil den, men ikke desto mindre lyder kontrabassen stadig naturtro!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 15 Juni 2020 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Ud over membran-areal handler del vel også meget af hvilken kabinettype der benyttes og om kabinettet er korrekt afstemt til den pågældende bashøjttaler ?

Jeg ved godt at man må forvente at fabrikanten har gjort sig tanker om dette ?

Endelig har delefilter og vel især type også indflydelse på "ægtheden" af lyden ?

Jeg husker i hvert fald fra den gang jeg rodede med selvbyg af højttalere at disse parametre havde indflydelse.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 15 Juni 2020 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har to 8" og fire 6½" der deles om basområdet på speciel vis, og det fungerer særdeles fint, også bedre end det meste... det handler mere om implementering end størrelse!

Og udover kontrabas så er en helt speciel ting, at de især er rigtig gode til at gengive bryst-resonans på dybe mandestemmer, og det er der ikke mange højtalere der kan!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 16 Juni 2020 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål og et svært spørgsmål at besvare sådan helt eksakt. Jeg vil prøve at lufte mine egne erfaringer, da det måske kan give et fingerpeg om svaret.

Jeg har haft systemer med 2x6.5", 2x8", 2x10" og 2x15". I forhold til om om de dybe frekvenser kan spilles med naturtrohed er der ikke så stor forskel, hvis ellers designet er ordentligt og enhederne iøvrigt bliver bedt om at løse en opgave de er designet til. Men, men, men...større er bare bedre. Og det er der sikkert en videnskabelig forklaring på, men min oplevelse er at større spiller med en opløsning og ubesværethed, som bedre modsvarer lyden af rigtige instrumenter.

Det er ikke en videnskabelig forklaring, men det er helt klart sådan det er i praksis hjemme hos mig. Jeg hørte på et tidspunkt et sæt Raidho fra den dyre ende af skalaen, som men små enheder lykkedes med ret meget authenticitet. Men jeg synes det er undtagelsen. JEg tilhører også den bevægelse der mener at båndhøjttalere er geniale og de har jo oftest også ret stort membranareal, i alt fald hvis de skal spille en slags bas.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 17 Juni 2020 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Minipod skrev:

allanowich skrev:
Det jeg mener med
hjælpen fra fladen er, den lille 4" spiller med en varme, fylde og
dynamik pga den placering på den store flade. Hvis du istedet
erstattede den store flade med et lille kabinet a la Proac Tablette
eller Dali Minuet med diskant og mellemtone fra A her i. Så vil
højttaleren jo ikke kunne gøre det den kan. Det ville blive en mere
spinkel klang og noget dynamik fattig højttaler. Jeg ville slet ikke ind
på de andre fine egenskaber, som der også nævnes i form af
spredning og diffraktions frihed...det var omkring bassen eller
kontrabassen, som tråden jo omhandler. ��


Det er altså ikke rigtigt det du skriver smileys/smiley2.gif"> Hvis du tager en Dali Menuet og sætter
store flader på siden og toppen af den så går den ikke dybere i
bassen selvom den ikke er afskåret i bunden. Det der afgør det er
volumen bag enheden. Den store buede flade er med hensyn til
spredningen og mindske kant refleksioner men hjælper ikke
mellemtonen til at gå dybere



En enhed på bred vaffel går dybere. Søg på baffel step correction
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Minipod
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 17 Juni 2020 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Minipod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Minipod
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 19 Juni 2020 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Ok takker for uddybning


__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 13 Juli 2020 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Mine Fronthøjttalere har hver to 8 tommere i et kammer på 130 liter. De spiller dybt ned i frekvens, men det bliver alligevel bedre med min 18 tommere subwoofer. Jeg synes, at jeg har en meget naturtro basgengivelse.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hvis der skal gengives musik naturligt, så skal der flyttes luft. og jeg snakker ikke om en lille 8" eller 10" enhed,  e kan bare ikke flytte luft nok.

jeg har prøvet mange ting i de sidste mange år med forskellige enheder. Er kommet frem til at jo større jo bedre, det er lige som om at det hele bare bliver mere frit at lytte til..  Efter jeg har fået et stor diskantbånd på er det blevet rigtigt godt.  

lige meget hvad så betyder størrelsen bare noget, også i den høje oktav.  jeg er fået fra en 1" dome  til et bånd som er 30 mm bred og 1,3 meter lang, det er en verden til forskel. Der er bare så meget mere af alting når så stort område af musikken komme fra en stor enhed.

Mit store bånd spiller fra 600 hz og op. fra  600 til 90 hz  bliver spillet af en 15" mellemtone, som i sint tid blev bygget som mellemtone.  fra de 90 hz til 27hz bliver spille af 4x15" pr side. der er ikke noget at sige om de basenheder ud over det spiller fint i det område.

Det handler ikke  kun om at flytte nok luft, men det skal også flytes hurtig nok . Så derfor skal der store enheder til . De små enheder kan bare ikke flytte liften hurtigt nok


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig her, men ikke i begrundelsen. Hurtighed i subbasområdet giver ingen mening. En frekvens på fx. 25 Hz skal hverken hengives hurtigere eller langsommere, men præcis det som 25 Hz medfører. Det er et levn fra salgssnak hos producenter af systemer med de små 4" eller 5", at "de kan flytte sig hurtigt", og dermed være mere impulsvillige mv., men som sagt er hastighed givet ene og alene i den frekvens der ønskes gengivet. Et lille baselement kan gengive mellemtone bedre, men det er bas vi her taler om.

Når de store membraner lyder mere frit og magtfulde, skyldes det deres bedre kobling til den luft der ønskes bevæget. Luften ved membranen skal jo flyttes både frem og tilbage, og jo bedre kobling desto bedre får enheden fat i luften, og det sker bedst med store membraner. Man kan beregne hvor meget membranen skal flytte sig som funktion af dens areal, men forestil, at membranen er på størrelse med enden af en blyant, som så skal vandre metervis frem og tilbage - vil det give god bas? Nej. Derudover skal den store membran flytte sig noget mindre, og det reducerer den forvrængning svingspolesystemet har.

Nu har du så et system med 5x15". Giver det ikke voldsomme problemer i rummet i form af rumresonanser? Og i langt de fleste stuer vil et sådan stort system give rigtig voldsomme udfordringer med ægtefællen. 5x15" plus dit store diskantelement forestiller jeg mig ligner Kong Volmers R.. udsat for Stockhausen. De fleste skal også tage hensyn til udseendet.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

@lille_smed.

Jeg forstår godt hvad du mener. Men luften flyttes hurtigt nok (i hvertfald sålænge det samme der høres). Spørgsmålet er
mere om luften flyttes i tilpas mange frekvenser.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

jeps..
der hvor jeg er blevet mest overrasket, er hvor stor betydning det har at det flyttes meget luft i diskant området.  havde forventet en  forskel, men ikke at den var så stor, det hele kommer bare til at lyde så let og levende


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Det er ikke den større mængde af luft der flyttes, som du skriver. Hvis der blev flyttet mere luft, vil lydniveauet stige, og det er næppe det du oplever. Det er koblingen til luften der forbedres ved det større membranareal, hvilket har flere fordele. Bla. lyder det mere rent - og jeg kan godt forestille mig, at den øgede renhed gør, at man fint kan leve med øget lydniveau i diskanten uden det bliver skingert. Oplever du mere diskantniveau?

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jo lavere frekvens, der skal gengives, jo mere luft skal der flyttes. Diskantbåndets areal er afgørende for frekvensområdet det dækker og dermed også med til at sikre større linearitet og klangbalance mellem lave og højere frekvenser i enhedens arbejdsområde. Jeg mindes, at du argumenterede for en større membran i diskantenhederne jeg anvender. Eller har jeg misforstået?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Det er ikke den større mængde af luft der flyttes, som du skriver. Hvis der blev flyttet mere luft, vil lydniveauet stige, og det er næppe det du oplever. Det er koblingen til luften der forbedres ved det større membranareal, hvilket har flere fordele. Bla. lyder det mere rent - og jeg kan godt forestille mig, at den øgede renhed gør, at man fint kan leve med øget lydniveau i diskanten uden det bliver skingert. Oplever du mere diskantniveau?


Diskantniveau er helt den samme, det  er udmålt og justeret ind så det passer til det anden. jeg oplevet bare så meget mere hul igennem, og at flere detaljer komme frem.  Det skal jo siges at jeg har flytte dele frekvensen. Den gamle diskant kunne ikke spille ned til 600 hz. men kun til 1850, hvor jeg var nødtil at have en højmellemtone imellem diskanten og den store 15".

Nu kan jeg nøjes med 3 vejs, det er klart en fordel .


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
 Jo lavere frekvens, der skal gengives, jo mere luft skal der flyttes. Diskantbåndets areal er afgørende for frekvensområdet det dækker og dermed også med til at sikre større linearitet og klangbalance mellem lave og højere frekvenser i enhedens arbejdsområde. Jeg mindes, at du argumenterede for en større membran i diskantenhederne jeg anvender. Eller har jeg misforstået?


Jeg synes ikke du har misforstået. Vi har talt om 3/4" udskiftet til 1", og dels for man 1-2 dB mere niveau, men da 3/4" allerede er justeret ind i korrekt niveau, skal delefiltret ændres lidt. Men 1" går også lidt længere ned og det indebærer måske også behov for delefilterjustering. Ellers gælder det også her, at større membranareal øger opløsningen, nedsætter forvrængningen, og samlet set giver bedre lyd.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Hvis der skal gengives musik naturligt, så skal der flyttes luft. og jeg snakker ikke om en lille 8" eller 10" enhed,  e kan bare ikke flytte luft nok.

jeg har prøvet mange ting i de sidste mange år med forskellige enheder. Er kommet frem til at jo større jo bedre, det er lige som om at det hele bare bliver mere frit at lytte til..  Efter jeg har fået et stor diskantbånd på er det blevet rigtigt godt.  

lige meget hvad så betyder størrelsen bare noget, også i den høje oktav.  jeg er fået fra en 1" dome  til et bånd som er 30 mm bred og 1,3 meter lang, det er en verden til forskel. Der er bare så meget mere af alting når så stort område af musikken komme fra en stor enhed.

Mit store bånd spiller fra 600 hz og op. fra  600 til 90 hz  bliver spillet af en 15" mellemtone, som i sint tid blev bygget som mellemtone.  fra de 90 hz til 27hz bliver spille af 4x15" pr side. der er ikke noget at sige om de basenheder ud over det spiller fint i det område.

Det handler ikke  kun om at flytte nok luft, men det skal også flytes hurtig nok . Så derfor skal der store enheder til . De små enheder kan bare ikke flytte liften hurtigt nok


Hvor køber man sådan et 1.3m diskantbånd ?
Eller er det noget hjemmebryg
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

Diskantniveau er helt den samme, det  er udmålt og justeret ind så det passer til det anden. jeg oplevet bare så meget mere hul
igennem, og at flere detaljer komme frem.  Det skal jo siges at jeg har flytte dele frekvensen. Den gamle diskant kunne ikke spille ned til
600 hz. men kun til 1850, hvor jeg var nødtil at have en højmellemtone imellem diskanten og den store 15".


Nu kan jeg nøjes med 3 vejs, det er klart en fordel .


Jeg mener, at den store forskel skyldes at det er en dipol!

Altså ikke noget lille hulrum bag membranen med en meget lydtryk, som transmitteres gennem membranen og "tværer" lyden ud.

Når man har prøvet dipol højttalere er der ingen vej tilbage!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
lille_smed skrev:
Hvis der skal gengives musik naturligt, så skal der flyttes luft. og jeg snakker ikke om en lille 8" eller 10" enhed,  e kan bare ikke flytte luft nok.

jeg har prøvet mange ting i de sidste mange år med forskellige enheder. Er kommet frem til at jo større jo bedre, det er lige som om at det hele bare bliver mere frit at lytte til..  Efter jeg har fået et stor diskantbånd på er det blevet rigtigt godt.  

lige meget hvad så betyder størrelsen bare noget, også i den høje oktav.  jeg er fået fra en 1" dome  til et bånd som er 30 mm bred og 1,3 meter lang, det er en verden til forskel. Der er bare så meget mere af alting når så stort område af musikken komme fra en stor enhed.

Mit store bånd spiller fra 600 hz og op. fra  600 til 90 hz  bliver spillet af en 15" mellemtone, som i sint tid blev bygget som mellemtone.  fra de 90 hz til 27hz bliver spille af 4x15" pr side. der er ikke noget at sige om de basenheder ud over det spiller fint i det område.

Det handler ikke  kun om at flytte nok luft, men det skal også flytes hurtig nok . Så derfor skal der store enheder til . De små enheder kan bare ikke flytte liften hurtigt nok


Hvor køber man sådan et 1.3m diskantbånd ?
Eller er det noget hjemmebryg


det gør man ved Torben Bech  find ham her inde Bagheera



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Juli 2020 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
lille_smed skrev:

Diskantniveau er helt den samme, det  er udmålt og justeret ind så det passer til det anden. jeg oplevet bare så meget mere hul
igennem, og at flere detaljer komme frem.  Det skal jo siges at jeg har flytte dele frekvensen. Den gamle diskant kunne ikke spille ned til
600 hz. men kun til 1850, hvor jeg var nødtil at have en højmellemtone imellem diskanten og den store 15".


Nu kan jeg nøjes med 3 vejs, det er klart en fordel .


Jeg mener, at den store forskel skyldes at det er en dipol!

Altså ikke noget lille hulrum bag membranen med en meget lydtryk, som transmitteres gennem membranen og "tværer" lyden ud.

Når man har prøvet dipol højttalere er der ingen vej tilbage!


Min lille Scanspeak d3004/66000 dome spillede også dipol. Men den kan stadig ikke være med sådan et bånd. men ja når man først haft en dipol højtaler, så er der ingen ven tilbage. så er der kun en vej, som er jo større jo bedre


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes