Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 17:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: HPD 385A delefiltre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 18 Juni 2020 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet den lykkelige indehaver af et par Tannoy HPD385A. De lyder egentlig rigtig godt, men man er vel hobbyist

en gut herinde fra har lagt dette/disse delefilter diagrammer ud på sin tråd herinde.. kan ikke huske navnet på ham men her er diagrammet
samt frekvenskarakteristik:



Jeg har lige afsluttet 2 semester på elektronik ingeniør uddannelsen, så kan godt lodde, teste osv. Dog har vi kun lært om hvordan
komponenter virker, ikke lært noget om forskellige kondensatorers, modstandes- og spolers soniske specifikationer osv. hvilket jo også er en
videnskab i sig selv.

Det koster i omegnen af 2-3000 at få indkøbt kvalitetskomponent (claritycaps, osv..). Jeg er en fattig studerende og ville bare prøve det af
som et projekt over sommeren og derfor evt høre jer om alternative løsninger(evt. billigere kvalitetskomponenter). Eller måske aktive
delefiltre i stedet for passive? Eller noget helt tredje? Det må godt være lidt kompliceret.. kan godt lide en god udfordring

God sommer
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 18 Juni 2020 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

En del info at finde her: http://www.44bx.com/tannoy/

Hvis jeg skulle igang med sådan et projekt ville jeg ikke købe eksostiske og dyre komponenter, men holde mig til nogen i solid god kvalitet, f.eks. fører
monacor kondensatorer i god kvalitet som er til at betale.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 18 Juni 2020 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Mere inspiration https://www.diy-audio-guide.com/tannoy-hpd-385.html
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 18 Juni 2020 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej Frolger.
Jeg har bemærket, at der er en del folk på nettet, som leger med højeffektive højttalere (Dine Tannoy kan nok lige snige sig ind i denne kategori). Mange af dem, er ret glade for gamle Russiske papir i olie kondensatorer. Mil spec russiske papir i olie er oftest voldsomt billige på ebay, særligt i forhold til audiofile kondensatorer. Jeg må hellere lige understrege, at jeg ikke selv har prøvet dem, men jeg har da overvejet at prøve at lave filtre med dem. Gode spoler koster altså penge, men lige netop spoler, ville jeg ikke være bange for at købe brugt. Jeg synes da at der relativt ofte ses kvalitetsspoler til fornuftige priser på ksb. Angående modstande, vil jeg anbefale lavinduktive typer.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 19 Juni 2020 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Tak for det exciter, det var nogle indsigtsrige links!
Dog synes jeg der bliver forvekslet lidt mellem HPD 385A og Gold enhederne. Der er jo lidt soniske forskelligheder samt filtrene er originalt ikke
ens. Så man kan vel ikke bare snakke om dem som én model?


tak for svar Lars! Det lyder meget spændende med de kondensatorer. Jeg er godt klar over, at creme de la creme komponenterne koster en sjat
penge. Derfor er jeg heller ikke bange for at købe brugt.
Jeg kan nok godt få en overføringsfunktion for ovenstående filter frem og så tilpasse det efter at variere induktansen (for at købe spoler brugt).
Dog ser det ens ud i en simulering ifht hvis man tog udgangspunkt i kapacitansen. Jeg kender godt til hver enkeltes "filteregenskaber", men er
der soniske fordele og/eller ulemper ved at have et kredsløb med høj/lav kapacitans vs. høj/lav induktans?
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 19 Juni 2020 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil stikke hovedet i hvepsereden, kan du snuse til humblehomemadehifi. Der kan du finde en sammenligning mellem næsten alle de audiophole kondensatorer.
Kondensatorer kan gøre en (stor) forskel. Derfor der gøres meget ud af "voicing" af delefiltre. Hellere de rigtige stumper, end kritikløs pungen ud. Det dyreste er ikke altid det bedste. Har du en skarp diskant, vælger du vel ikke en super transparent seriekondensator.
Og så husk de stumper der sidder uden for signalvejen, men i korrektionsled sug mm ikke er så kritiske...
Men ellers giver jeg ret i ovenstående.

Husker en gang hvor en, her inde, kritikløst havde smidt dyre stumper i et sæt JBL. Han skrev selv de lød af hel.... til, indtil nye kondensatorer af bipolar elyt typen kom i, så tæt på de originale som muligt. Så faldt det hele på plads...

Delefiltre er hårdt arbejde! Og hvad der måler godt, lyder ikke nødvendigvis godt...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes