Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 19:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 802s3 vs 801s3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M5890
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 18 August 2020 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Redfox, du har sikkert ret. Jeg er mellemleder og derfor glad for mine 803d2, faktisk rigtig tilpas. Har et sæt DM640i på loftet,
som jeg ikke synes er helt på højde med mine 803d2. Det skyldes nok, at jeg har læst det i en anmeldelse.
Helt fint med ældre Hifi. Har selv en større samling B&W og Onkyo fra 90’erne, men er altså ikke enig i, at det lyder bedre.
Til top Vis M5890's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M5890
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 18 August 2020 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:

Der er ingen tvivl om, at en gammel (tunet, ombygget og optimeret) Golf 2 er sjovere at køre i, end den nye model. Ja, den er fin, den har lys og lister i alle farver, og flere hk, men den er tung og inddirekte i styrtøjet. Dens baghjulsophæng er blevet bedre end Golf 5 og 6, men stadigvæk. Jeg ved godt hvad jeg foretrækker. Jeg har så haft dem eller kørt dem. Og så kan min i øvrigt i år 30 år gamle Lotus Esprit give de fleste baghjul. Du kommer bare i din tunede xnasfølkj<sgøljk fra Japan eller din kaos bil fra tyskland, og det går stærkere ligeud, men når vejen drejer, skal du stå tidligt op. Min er en 3,9 sekunders bil og den hænger fiiiint fast med sine smalle 315 dæk. Uden hjælpemidler fra moderne elektronik. Men man skal kunne køre. Det er ikke nok, at skrue op for lyden og håret tilbage og indstille bilen på sin telefon. Det går stærkt ligeud, men når musikken drejer, er det ikke sikkert, at det altid er den nyeste som vinder lytningen. Eller fodtrampet. Eller hjertet. Måske, måske ikke.

Smag og behag er forskellig, men performance kan ikke så let diskuteres, med mindre det er andre aspekter man søger, og med B&W - eller måske er det lidt det samme. Den var sgu god den gamle Golf. Altså tunet og ombygget. Jeg har i al fald kørt ræs i een. Og kom ind foran fabriksstøttede langt nyere peugeot'er. Det er jo piloten som afgør det.

Sådan er det også med lytning og rummet vi lytter i. Og mit rum kan ikke understøtte et nyeste model 802. Pyt med det. For de sparede 150000 kr kan jeg rejse ud til alverdens koncertsale og lytte selv, uden fordyrende mellemled.

Altså, jeg har brugt en del tid de sidste 4 måneder på at lytte til nye, næsten nye, halvgamle og gamle B&W i 800 og 700 serien, og hvis vi lige ser bort fra prisen, kan jeg ikke lide lyden af de nyere. De mister klang, de mister indlevelse. Ja, de er ekstremt dynamiske, også mere end de gamle, men lidt primitivt sagt, så lyder de efter min mening mindre af musik, og mere af en søgen efter et imaginært mål om, at kunne præstere noget som ikke rigtigt høres når man sidder i en stor koncertsal eller en mindre een af slagsen, og hører kammermusik eller en sanger stå foran een til en lidt mere intim mindre koncert. Det kan de ældre B&W bedre løse, synes jeg.

Ja, diskanten er bedre på den nyeste, ja, den spiller dybere, ja og ja og ja til en række punkter. Jeg ved ikke hvor mange mennesker som har haft 8023 eller 801s3 (eller lidt tidligere), og som efter at have solgt dem, købt nogle smarte møgdyre nyere modeller fra B&W eller andre for den sags skyld (for problemet er lidt generelt), er vendt tilbage til endnu et sæt 802s3 eller 801s3. Måske endda flere gange.

Jeg har lige haft en samtale med en gut som har gjort dette, og hans mening var klar 802s3 spiller bedre, mere autentisk end Nautilus som afløste den. Men den er jo også gammel nu, og derfor per definition ikke god, eller hur? Jeg lyttede også for nogle uger siden til 802 i nyeste skrig, og den sagde mig ikke noget. Jeg er et menneske, ikke en computerstyret målemikrofon, men er lavet af vand, nogle grundstoffer og min sjæl. Den lytter jeg jo med. Mine sanser lytter jeg med. Og ikke mindst mine ører. Og jeg gik skuffet over den nyeste model. Er den pengene værd? Ja, hvis man vil have et sådant lydideal, og have et statussymbol. Så ja. Hvis ikke, så nej. Dette gælder også mange andre apparater i dag synes jeg. Men smag og behag er jo forskellig.

Jeg købte så et sæt gamle brugte i rigtig flot stand 802s3 og er mega glad for dette valg. ikke på grund af pengene, men på grund af lyden. B&W udviklede sig eft. min mening stille og roligt til at blive noget andet end det John og Ray hørte og stræbte efter. Det er jo i sig selv fint nok, men ændring er ikke altid udvikling til det bedre. Det kan også godt være sidelæns, eller baglæns. Eller en blanding. Det sidstnævnte synes jeg kendetegner B&W i dag. Og en hel del andre.

For mig handler det ikke om det ekstreme, eller det dyreste, eller det mest statusagtige, eller ... vælg selv. Det handler om, at få mine nakkehår til at rejse sig og øjnene blive våde, når jeg hører Callas, Knopfler og mange andre som er sublime i deres måde at optræde på i deres afsindigt dygtige personlige univers. Det skal leve. Musikken altså. Sjælen. Ikke tekniske data eller en ude i rummet performance. Nogle vil måske sige, at en gammel 802 der ofres dyre fødder på, dyre filtre m.v. er for dyr samlet set, i f.h.t. en nyere model. Og det kan da godt være. Men husk nu på, at man jo rykker performance et stykke - måske. Og den nyere kan jo også forbedres... Og sådan bliver det ved uden ende. Og så er der det med porsche. Bortset fra nogle få ægte entusiaster, som hårdnakket kan køre den til grænsen eller over, så er den tilsyneladende blevet alle mellemlederes mål. Når de skal bevise over for deres ego, deres venner eller blot omverdenen, at de har nået et for dem, mål for succes, så står der 911 i ny eller måske bedre endnu, en singer eller andet-tunet gammel kortakslet selvmordsmaskine. For køre, det kan den sgu dårligt. Men alle siger jo, at den er så god, så hvis man siger det nok gange, ja så passer det jo nok. Een komme
seks millioner kan jo umuligt tage fejl.

Men een ting er sikker: porsches pr maskine er i al fald tunet til det yderste. Det er der nok også en del hifi fabrikanters der er. Men ja, alt kan laves om. Måske til det bedre. Og det bliver mine "nye" 802s3 selvfølgelig nok også. Den gamle kortakslede 802 model fra før verden gik af lave ;) Sshhhh. Ikke sige det højt, for så kan det jo være, at der er nogle som har betalt kassen for deres fine rumskib, som måske kunne blive trådt over tæerne ;) Spøg til side, hver til sit. Og det er jo det fede. I sidste ende søger vi jo nok hver vores ideelle lyd. Og den er ganske personlig, selvom den kan ændres over tid. 802s3 til mig det næste laaange stykke tid.

ps: man kunne måske tjekke svenske Respons? De er lavet for musikkens skyld, ikke for teknisk kunnen, forekommer det mig. Det skal der lyttes på. Hold da op hvor er vi forkælede og heldige, at vi kan. m.v.h. Redfox.



Jeg synes det lyder som om, at du tror du har fundet de vise sten :) Men det mener jeg ikke du har. Jeg tror faktisk, at en ARC REF 5SE er bedre end min REF 5. Jeg tror og en Nottingham DIAS, er bedre end min Hyperspace osv. Hvilken model er det du har med den optræk?

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 18 August 2020 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg sagde ikke, at det lyder bedre, men at det nye lyder anderledes, m.h.t. B&W's lydfilosofi. Og der er en del mærker som måske godt kunne tænkes at have nogle af de samme ideer om "moderne lyd". Men bortset fra dette, ville det da være mærkeligt, om der ikke skulle være sket noget på så mange år. Og det ville også være lidt mærkeligt, om du havde valgt et sæt 803d2 hvis ikke netop du synes, at de lyder godt. Deres lyd i dag er bare ikke rigtig noget for mig, af nævnte årsager.

Jeg havde f.eks. en Onkyo Grand Integra DX-G10 cd-afspiller på rigtig mange kilo og mange sjove løsninger m.m. Den gav jeg ret mange penge for den gang. Og den lød fint. Der er vis ikke mange tilbage, som gider lave et ordentligt drev. Men den blev slået af en "tunet" vrds-10, derfor røg den ud.

Der er mange høje slanke moderne højtalerkonstuktioner med mange små hurtige basser og evt. flere diskanter som lyder godt. Det er der sikkert nogle som gør, men der er også nogle som ikke gør det. Som jeg sagde, hvor er vi heldige, at vi kan lytte til alt det og mere til. Jeg lyttede sidste år til hele Venere serien, og det var noget tyndt skingert noget. Tak, men nej tak. Jeg gik derind med åbne sanser og ud med åbne sanser. Jeg tror at jeg smutter en tur til Stockholm, når det ellers er lidt mere sikkert, og lytter til Reidars Respons højtalere. Han har muligvis en lidt mere traditionel tilgang til lyd. Man kan jo spørge ham, om man kan besøge ham i Göteborg, det er
en lidt kortere tur. Jeg lytter med ørene og sjælen. Det er musikkend er skal tale til mig, ikke specifikationer og ekstremt håndværk. Om det er dyrt eller billigt, er en anden snak.
Porschen står jeg ved. Ikke til mig tak. Venligst.

Jeg holder stadig på mine oldies og nyder lyden fra dem. Nyd musikken på dit super anlæg, det er jo det vi har det for. Når bare vi hver især kan finde det vi kan lide. Derfor er det altid spændende at læse om andres erfaringer, og så selv gå ud og lytte.

M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 18 August 2020 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

twbss skrev:
http://hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?
articleid=930&zoneid=3

Den har jeg ikke skrevet...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 18 August 2020 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Må give Mikkel ret; den gamle B&W 800-serie var ligefrem billig af et topprodukt den gang. Folke-highend? Er helt med på den med
nydelse. Æstetikker. Hedonist. Ruller selv Alfa. Vi er priviligerede. Så lad os nyde.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 18 August 2020 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Det handler ikke om optræk, men og performance igennem strækninger med sving, bakker, lige stykker, bump o.s.v.
Modificeret til noget over sport300 trim og 120 kilo lettere (indtil videre). Og hurtigere end v8 modellen. Meget mere på vej, bl.a. bygger
jeg en special gearkasse, som har koncentrisk direkte cylinder som træder helt jævnt på den nu meget større og hårdere kobling -
derfor er den faktisk til at bruge. Speciallavet hos AP svinghjul som er afbalanceret til netop min motor. Og derfra igennem
specialtilvirkede aksler og tandhjul, ligeskårne, samt speciallavede syncroer. Alle dele er micro shotpeened, cryo behandlede og til sidst
microsurface polerede. Langt mindre effekt tab og langt stærkere, samt bedre præcision. Anden gearmaster med hurtigere og mere
præcist skift, modded til endnu mere direkte gang og træk på gearkabler. Specialsæder med ekstra let læder, lettere tæpper, special
byggedde hjul som er lettere og bredere og har mulighed for mere grip. Specialudviklet indsugningsplenum, som er større og flower
bedre. Helt andet opdateret modificeret kølesystem, hvor alle 5 kølere plus chargecooleren er ændret. Mindre friktion, mindre forbrug og
mere ydelse. Andre meget lettere og stabile tanke, ændret elektrisk chargecoolerpumpeanlæg o.s.v. Samlet med titanium og aluminium
hvor det giver mening. Nu arbejder jeg på sfæriske direkte lejer i alle bærearme og mindskning af uaffjedret vægt. Jeg er også igang
med næste trin med mod på mine superlette Nitron fuldt justerbare dæmpere, for midskning af friktion, lavere stiction, bedre respons
o.s.v.
Jeg har selv udstyr til udmåling og eksperimenteren med alle hjulvinkler o.s.v. Alt bliver også rullet konservativt og med data til backup.
ECU fra deres gamle LeMans racer, som så er moddet til min bil. Ekstra lette stempler med forsøg med flere forskellige
overfladecoatninger, foskellige typer stempelringe, andre plejlstænger, stærkere, lettere. One off kulfiber dele så som bagklap, tag og
meget andet. Faktisk meget meget mere. Specialbyggede bremser som er ekstra lette og køler bedre og har større overskud, med
calipere fra Lotus egen nu hedengangne racerafdeling. Jeg er også igang med at forberede, at hele chassiet bliver cryogenbehandlet,
samt ekstra afstivninger fra deres LeMans biler og deres racere som vandt i nogle amerikanske serier. Alle dele er klar. Nu skal karossen
af til vinter og så begynder det sjove. Kæmpe arbejde, som tager lang tid og en del ressourcer. Men det er ligemeget. Det er bare fordi
man kan. Husk nu på, at det stadig er en gadebil, ikke en banebil. Den ser udefra, uden at man undersøger det nærmere, næsten
standard ud. Og det er sådan jeg foretrækker det. Vægt nu er lige over 1100 kilo. Og der er mange flere projekter på vej.

Jeg ved ikke, om du har mødt den Ferrari mekaniker herhjemme, som har brugt 10 år på at lave den ultimative Testarossa, men den er
lavet på samme måde. 10 års arbejde. Jeg har brugt syv indtil videre.

Tilbage til B&W.
Nej, jeg har ikke fundet de vises sten. Jeg blander mig i en samtale om B&W's nyere lydfilosofi.
Jeg mener i øvrigt også, at hifi kan købes for dyrt. Men hvor den grænse er, er jo meget individuel. Det er ikke kun et spørgsmål om
penge, men i virkeligheden om tid. For mig er tid dyrebar af princip, så jeg vælger meget præcist hvad jeg bruger tid på. Også her ;)

Med venlig hilsen.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 18 August 2020 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej Gekkofinger. Jeps.

Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
twbss
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 24 Juli 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 18 August 2020 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

twbss skrev:
articleid=930&zoneid=3">http://hifi4all.dk/content/templates /anmeldelser.asp? articleid=930&zoneid=3


Den har jeg ikke skrevet...



Nej det var et eksempel på hvad nogle mener
Til top Vis twbss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af twbss
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 352
Sendt: 18 August 2020 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Det handler ikke om optræk, men og performance igennem strækninger med sving, bakker, lige stykker, bump o.s.v.
Modificeret til noget over sport300 trim og 120 kilo lettere (indtil videre). Og hurtigere end v8 modellen. Meget mere på vej, bl.a. bygger
jeg en special gearkasse, som har koncentrisk direkte cylinder som træder helt jævnt på den nu meget større og hårdere kobling -
derfor er den faktisk til at bruge. Speciallavet hos AP svinghjul som er afbalanceret til netop min motor. Og derfra igennem
specialtilvirkede aksler og tandhjul, ligeskårne, samt speciallavede syncroer. Alle dele er micro shotpeened, cryo behandlede og til sidst
microsurface polerede.


Og så vender vi lige tilbage til et af ankepunkterne omkring de nye 8xx modeller... Prisen er steget væsentligt, ikke svarende til normal
inflation.

Prisen på sådan en Golf kan vel heller ikke sammenlignes med en almindelige Golf, hverken dengang eller i dag. Og kom så ikke med at
det ikke er så galt fordi du laver det selv - B&W er ikke DIY.

Al ære og respekt for dine oplevelser med din egen bil, men hyldevare er det ikke, og langt fra hvad den almene bruger kan få ved at gå
ind i en butik og købe. Oplevelsen af slutproduktet er ikke sammenlignelig på det absolutte plan.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
twbss
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 24 Juli 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 18 August 2020 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Må give Mikkel ret; den gamle B&W 800-serie var ligefrem billig af et topprodukt den gang. Folke-highend? Er helt med på den
med
nydelse. Æstetikker. Hedonist. Ruller selv Alfa. Vi er priviligerede. Så lad os nyde.....


En JBL 250TI var i samme prisleje (14.000,-) og topprodukt, i dag koster JBL´s topprodukt 22 gange mere

Mikkels egne højttalere ca 10 gange mere end topproduktet fra Audiovector anno 1995

Dali Grand 13,000,- dengang, i dag hedder den Epicon 8 og koster 55.000,-

Så B&W 802D3 er egentlig ikke dyr i forhold til oplevelsen og andre produkter
Til top Vis twbss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af twbss
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 18 August 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Av.
Okay, så HiFi er bare blevet dyrt. Jeg synes ikke jeg kender nogen som tjener 22 gange mere siden 1996.

Nu var det ikke mig som startede den med biler, og i sidste ende svarede jeg på hvad det er for en bil, og hvorfor min Lotus kører godt.
Lad os nu vende tilbage til B&W i stedet.
Fint, køb, køb, køb. Hvis det er nirvana for den som køber den, er det bare fint med mig. Det har jeg vist allerede sagt. Men for mig, og
rimeligvis nok nogle flere, hid og did, er B&W i dag ikke så musikalsk som de var i forhold til den pris de tager for deres varer. Men de er
teknisk perfekte.
Hvis man lytter til f.eks. violinister, er der nogle som er teknisk dygtige. Men det er ikke det samme som, at de spiller med sjæl.
Hvis man f.eks. lytter til forskellige operasangere, så er der nogle som synger mere klinisk end andre. Og så kan det godt være, at de
sidstnævnte ikke er teknisk perfekte, men det kan jo være, at de formår at bevæge deres publikum.
F.eks. er Callas den bedste for mig. Også selv om hun sang under niveau nogle gange, også efter at Onasis forlod hende til fordel for en
vis Jackie. Men hun havde så meget sjæl i sin udøvelse af sin kunst, at man (jeg) bliver bevæget hver gang.
Jeg har f.eks. rejst nogle gange ud og hørt Angela Gheorghiu, som er teknisk meget dygtig, men som ikke altid synger med hele sjælen,
selv om hun er rigtig god. Jeg kan nu godt lide hendes optræden alligevel. Salen er måske heller ikke perfekt, men den er prioriteret
mindre end udøveren. Salen kan jo selvsagt ikke spille selv. Således oplever jeg også en del hifi. Jeg er enig med Mikkel, Gekkofinger og
andre i, at B&W er dyre for hvad de kan, selv om de kan meget, og personligt er jeg ikke helt vild med deres nuværende lyd. Så er jeg
egentlig lidt ligelglad med hvad andre koster. Dette er B&W. Vi kan jo altid lave en anden tråd om et mærke vs. et mærke. Nå nej, det
er der allerede mange af. Ligesom der er meninger ;)
Oh well, kloden drejer rundt. Jeg tror jeg slutter den her.

Med venlig hilsen,
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 18 August 2020 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg tror vi skal stoppe den her... jeg har en stærk fornemmelse af, at tråden er besøgt af en trold (troll).

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes