Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Signalkabel = Sub-kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 28 Juli 2020 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej H4A,

Jeg har et par B&O højttalere sat til mit anlæg nuværende med et Argon Signal kabel via line-in, som fungerer perfekt.

Problematikken opstår dog nu, hvor jeg skal rykke min ene højttaler lidt længere væk. Så jeg skal nu istedet bruge ét signal kabel på 20 m. Det er dog umiddelbart en større opgave end som så, eftersom jeg ganske ikke kan finde et kvalitetskabel på 20 m. Det eneste jeg kan finde som minder om det i den længde er subwoofer kabel.

Derfor har jeg to spørgsmål:

  1. Er der nogen forskel på et signal kabel og et subwoofer kabel?
  2. Er der en venlig sjæl som kan henvise mig til et godt signal kabel på 20 m?
Sætter stor pris på al den hjælp jeg kan få.
Til top Vis Danstah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danstah
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2701
Sendt: 29 Juli 2020 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Lange kabler omtales ofte som subwooferkabler. Forklaringen er, at lange kabler har høj kapacitiv værdi (picofarad pr. Meter),
som belaster signalkilden. Afhængig af impedansforholdene kan det resultere i klangforskelle på de to kanaler med stor
længdeforskel. Typisk påvirkning af diskantområdet, som er uden betydning ved anvendelse til subwoofer. Men ellers kan
kvalitetskabler købes i metermål og påmonteres stik af den kvalitet man ønsker.

Der er ligefrem ført beviser for, at der ikke er lydforskel på kabler, så det jeg skriver i virkeligheden kun er af teoretisk betydning.
Køb i metermål og fremstil kablerne i de ønskede længder. Bedre kan du ikke gøre det, når indretningen nødvendiggør det.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 29 Juli 2020 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Lange kabler omtales ofte som subwooferkabler. Forklaringen er, at lange kabler har høj kapacitiv værdi (picofarad pr. Meter),
som belaster signalkilden. Afhængig af impedansforholdene kan det resultere i klangforskelle på de to kanaler med stor
længdeforskel. Typisk påvirkning af diskantområdet, som er uden betydning ved anvendelse til subwoofer. Men ellers kan
kvalitetskabler købes i metermål og påmonteres stik af den kvalitet man ønsker.

Der er ligefrem ført beviser for, at der ikke er lydforskel på kabler, så det jeg skriver i virkeligheden kun er af teoretisk betydning.
Køb i metermål og fremstil kablerne i de ønskede længder. Bedre kan du ikke gøre det, når indretningen nødvendiggør det.


Fantastisk detaljeret svar! Tak, Kaj.

Har du noget forslag til kabler du selv bruger/vil anbefale?
Til top Vis Danstah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danstah
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2701
Sendt: 29 Juli 2020 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender et Monster Satellite SV-RG6 CL kabel. Det er termineret med REAN RCA stik og/eller Amphenol RCA stik.
Kablet er otte millimeter tykt, dobbeltskærmet og yderst med meget tæt vævet kobberskærm.
Om det er det mest perfekte er der garanteret tusinde meninger om.
Men i min opstilling med en forforstærker, som kan belastes med 10.000pF direkte eller i den fjerne ende af fire meter kabel
og fortsat er lineær til over 100.000 Hz er jeg tilfreds. Om det forholder sig sådan hos dig afhænger af impedansforholdene.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 31 Juli 2020 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Men...er det ikke bare at søge på phono kabel? Der er meget at komme efter. Også hvis du selv vil lodde.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 31 Juli 2020 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Kaj har beskrevet det så fint og , efter min mening rigtigt. Jeg vil anbefale at gøre det samme som jeg selv har lavet. Køb altid dit kabel i metermål og lav dem selv. Argon er altså ikke så ringe i kabel og stik. Hvis du ikke kan lave det selv findes der altid nogle der vil hjælpe dig. Bare spørg.
Og ja jeg ville søge på phonokabel.

__________________
Møller
Til top Vis quadmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quadmand
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes